Agenda Ingetogen afscheid van Hugo Claus De spelende mens? Ineens moet ik denken aan apen in de dierentuin, hamsters in een kooitje 1 6 Maandag 31 maart 2008 PZC Zaterdag vond de afscheidsplechtigheid voor schrijver Hugo Claus plaats in de Bourlaschouwburg in Antwerpen. foto David van Dam/GPD BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, 10.000 BC: 20.00 uur; Zomerhitte: 20.00 uur; Step Up 2: 20.00 uur; Bin-Jip: 20.30 uur. GOES Merral, 10.000 BC: 20.15 uur; Earth: 20.00 uur; Step Up 2: 20.00 uur; Zomer hitte: 20.15 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Ben-X: 20.00 uur. OOSTBURG Ledeltheater, Step Up 2: 20.00 uur. TERNEUZEN Merral, 10.000 BC: 20.15 uur; Earht: 20.00 uur; Step Up 2: 20.00 uur; Zomer hitte: 20.15 uur. VLISSINGEN CineCity, 10.000 BC: 13.45 en 19.15 uur 5 27 Dresses: 19.15 en 21.45 uur; Definite ly, maybe: 19.15 en 22.00 uur; Horton (nl): 13.45 en 16.00 uur; No country for old men: 21.45 uur; Samson en Gert: 14.00 en 16.00 uur; Step up 2: 16.15 en 19.30 uur; The bucket list: 14.00,16.15, 19.15 en 21.45 uur; The kite runner: 13.45 uur; The Spiderwick chronicles: 14.00 en 16.15 uur; Untraceable: 22.00 uur; Zomerhitte: 13.45, 16.15, 19.30 en 22.00 uur; Juno: 16.15 uur; Sneak: 22.00 uur. MUZIEK Mark Knopfler Mark Knopfler brengt liedjes van zijn laat ste cd ten gehore. Rotterdam, Ahoy, 20.00 uur meer agendanieuws op www.pzc.nl 90.000 mensen volgen uitvaart Vlaamse schrijver via televisie. door onze correspondent Pascale Thewissen ANTWERPEN - 'Lieve vrienden, op verzoek van Hugo stuur ik jullie deze mail.' Bij hem was Alzheimer geconstateerd, schreef zijn echtge note Veerle Claus op 30 juli 2006. 'Hugo heeft beslist de tijd die hem nog rest, en waarvan hij het einde zal bepalen, zo vrolijk mogelijk door te brengen.' Afgelopen zater dag nam Vlaanderen afscheid van de grootste schrijver van het Ne derlandse taalgebied. Op 5 april zou hij 69 jaar zijn geworden. „Hugo Claus als dode kenden we nog niet. Het is wennen. We gelo ven het ook eigenlijk nog niet", zei schrijver en goede vriend Cees Nooteboom zaterdag tijdens het af scheid van Claus in de Bour- la-schouwburg in Antwerpen. Een afscheid, dat door hem zelf was ge regisseerd. Met muziek, als My Funny Valentine, door hem zelf uit gezocht. En met het laatste woord van hem zelf Vanaf een video scherm, boven zijn doodskist, las hij zijn gedicht Sonnet XV voor. „Nu is de wereld sterfelijk als ik en daarmee uit." Alles en iedereen die iets betekent in literair en cultureel Vlaanderen en Nederland, was er om een laat ste groet te brengen. Van Harry Mulisch tot Connie Palmen, actri ces Sylvia Kristel en Kitty Cour- bois die ooit een relatie met hem hadden, politici als de Belgische ex-premier Guy Verhofstadt die 'Hugo Claus als dode kenden we nog niet. We geloven het ook eigenlijk nog niet' een goede vriend van hem was, zanger Hennie Vrienten, cabare tier Freek de Jonge, acteur Jan De- cleir. En zijn fans, al waren die minder talrijk dan verwacht. Via Nederland 2 volgden 90.000 kij kers de rechtstreeks op tv uitgezon den plechtigheid. Het werd een ingetogen afscheid. „Zijn wortels liggen in het Vlaam se land, maar in bewondering en liefde staan de Nederlanders schouder aan schouder met zijn landgenoten. Grote literatuur is grenzeloos", sprak directeur Ro bert Ammerlaan van uitgeverij De Bezige Bij, waar Claus 55 jaar aan verbonden was. Ammerlaan vertel de hoe op het laatst de onmacht en de radeloosheid toesloegen. Na een mooie dag in de Ardennen zei Claus tegen Erwin Mortier: „Ik had nooit gedacht dat het me zo zwaar zou vallen om afscheid te nemen van het leven." Eigenlijk had hij op 9 april een einde willen maken aan het leven. Na zijn 69e verjaardag. Maar het ging niet meer. Op 19 maart - 'een hardvoch tige dag', sprak Remco Campert - koos Hugo Claus voor euthanasie. En kreeg het postuum, zoals zo vaak in zijn turbulente leven, aan de stok met de katholieke kerk. In zijn paashomilie hekelde de Bel gische kardinaal Godfried Dan- neels de aandacht voor de zelfgeko zen dood van Claus, die volgens hem ten onrechte als 'een helden daad' werd afgeschilderd. Tot erger nis van Mortier. „Louter en alleen omdat de keuze van zijn levensein de niet de hunne is, komen ze weer van onder de plaveien gekro pen en spuien hun laffe gal. De ei gen morele superioriteit celebre ren boven het lichaam van een ge liefde dode is geen heldendaad. Meneer de kardinaal: schaam je", sprak de Vlaamse schrijver. Na afloop brachten zevenhonderd mensen een laatste groet aan de man die zo vaak werd getipt voor de Nobelprijs voor de literatuur, onder meer voor zijn magnum opus Het verdriet van België, maar hem nooit kreeg. Later op de dag werd hij gecremeerd. Zijn as wordt uitgestrooid aan de kust van Oost ende. NADER BESCHOUWD ,iyj:i 'a'/ iiihh"jii-i-i.'jj i i i u i i m i In mijn herinnering werd er vroeger bij ons thuis niet veel gelachen. Zou dat de reden zijn dat ik nog altijd geen bulderaar en dijenkletser ben? Gevoel voor humor, wie durft van zich zelf zeggen dat hij dat niet heeft? Ik héb het, dus. Maar meer - zo prijs ik mezelf - voor de subtielere soorten. Eventueel ook voor die met een boodschap. Maar is dat genoeg voor een voorstelling als Totally Hollywood? Een voorstelling waarin drie losgeslagen jongemannen in hoog tempo grappen lanceren rond zo'n 100 (Hol- lywood)films-aller-tijden. Als ze de twaalf punten opsommen die van een film een Hollywood-classic kunnen ma ken, zijn ze vooral bijtend ironisch. Hoe wel, soms misschien niet. „Great movies have unforgettable images" en „Show it, don't say it", als het over film gaat, snijdt dat hout, nietwaar? Hoe dan ook, het was afgelopen woens dag in de Stadsschouwburg van Middel burg vooral onbekommerd lachen gebla zen met The Reduced Shakespeare Com pany. Op hun naam afgaand, hebben ze kennelijk ooit alle stukken van Shakespea re in één avond geperst, en dat zal ook wel op veel daveren uitgedraaid zijn. Stond bijna tien jaar lang dagelijks gepro grammeerd in Londen. Die formule kan je dus ook op films loslaten, en het door Willem Nijssen Deze week Op vrijdag naar De Pianist (Arsenaalthea ter, Vlissingen), het verhaal van de Pools-Ioodse pianist/componist Wla- dyslaw Szpilman, die ontsnapte aan het getto van Warschau. In 2002 schitterend verfilmd door Roman Polanski, in 2005 bewerkt tot een (oorspronkelijk Franse) theaterversie. Op zaterdag naar De gravin van Parma (Stadsschouwburg Middel burg), met Pierre Bokma als Giacomo Casanova. Een kostuumstuk in topbezet- ting, zeer gemengd ontvangen, maar dat overal volle zalen trekt. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl snntóllA 9b tc.oü r, y 111 X1 Ti éi r 1QK i f1 IF i 1i It werkt. Het helpt wel als je die films dan ook kent. Want thema's worden door el kaar gesmeten, personages worden ver ward en beroemde citaten worden ge klutst. Daarin, en in het razende tempo en een paar vingervlugge 'goocheltrucs', schuilt de pret. 'Action sells' is nog een van de twaalf Hollywood-punten, en dat principe hebben de 'Reducers' vakkundig overgenomen. Als de actie even inzakt, is dat dan ook onmiddellijk merkbaar. Maar... knap werk, met veel spelplezier ge bracht. De volgende dag al, is veel alweer vergeten. Maar iets van dat spelplezier blijft hangen. Homo ludens, de spelende mens... De spelende mens, zat die nu ook in Het Huiskameronweer van Orkater (donderdag, Stadsschouwburg Middel burg)? Als hij er niet in zat, dan was het vooral de gekwetste mens. Ineens moet ik denken aan apen in de dierentuin, hamsters in een kooitje. Ook daar is dat onderscheid soms moeizaam aan te brengen. Het Huiskameronweer is een moeilijke voorstelling, vind ik. Hij is geba seerd op de absurde verhalen van de van oorsprong Belgische schrijver Henri Mi- chaux. Ik heb nooit eerder van hem ge hoord. Verwoed reiziger, eerst letterlijk, la ter imaginair, onder invloed van verdo Het Huiskameronweer van Orkater. vende middelen zoals ether en mescaline. „Zijn angsten, frustraties en verlangens zette hij om in groteske verhalen en dwar se observaties." Een ogenschijnlijk normaal gezin in een schijnbaar normale huiskamer. Vanaf de eerste seconde is er echter ook iets vreemds. De muziek en de projecties op de wanden bevestigen dat. In de persona ges laten zich een vader, een moeder, twee dochters en een zoon en een groot vader of een oom vermoeden. Iedereen voelt zich ongemakkelijk, kennelijk. Er wordt weggekropen in kasten, nog altijd geknuffeld met beren, angstig gereageerd op de deurbel, rondgetold met stoelen om ruimte te winnen. Gesprongen van trappen zonder opgevangen te worden. Plotseling verschenen, plotseling verdwe nen. Keer op keer pakt de moeder haar koffer, maar van vertrekken geen sprake. Angst wordt agressie, bij de vader. En in een laatste, dolle scène wordt die door de anderen bestreden door hem volledig te bedelven onder de complete huisraad. Komisch bij momenten, schrijnend op andere. Helder soms, raadselachtig vaker.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 16