Mercedes SLK: een échte sportauto
Een beetje vent rijdt automaat
S* OU 9348
PZC Vrijdag 28 maart 2008 1 5
Duitsers hebben er zo'n
mooi woord voor:
'Modellpflege'. Het klinkt
wat chiquer dan onze
'opknapbeurt' al is dat
precies wat Mercedes de
leuk geworden sportauto
SLK heeft gegeven.
door Robbert Keegel
Vier jaar geleden presenteer
de Mercedes een tweede ge
neratie van de uit 1996 date
rende SLK. Die drie letters staan
voor Sport Leicht Kurz en dat de
SLK altijd al licht en kort was, valt
niet te betwisten. Écht sportief
vonden we de eerste editie niet.
Eerder geschikt voor de nijvere lie
den die zich bekommeren om de
coiffure van vrouwen en/of da
mes.
De tweede editie daarentegen
mocht ten volle het predicaat
sportauto dragen, ongeacht welke
motor je er in kon kocht, en voor
de jongste generatie geldt dat
helemaal. De in sommige gevallen
opgewaardeerde prestaties worden
ondersteund door een wat
agressiever uiterlijk met een neus-
partij die nog sterker dan voor
heen verwijst naar de volbloeds
van het Mercedes-McLaren
Fi-team.
Zowel de neus als de achterzijde
zijn licht aangepast. De neus profi
leert zich nog wat nadrukkelijker
als afstammeling van de Fi-bolides
en ook de gewijzigde
luchthapper benadrukt dat er hier
een heuse sportauto aankomt.
Wie, als zovele weggebruikers, de
achterkant krijgt voorgeschoteld,
zal niet kunnen ontkennen dat de
De nieuwe Mercedes-Benz SLK ziet er weer een stukje sportiever uit.
Het interieur van de SLK biedt comfort én sportiviteit.
lagere roklijn boven de altijd twee
maal dubbele uitlaten sterk doet
denken aan een diffusor van
een DTM-racer.
Wie met een nieuwe SLK op stap
gaat zal wellicht het vernieuwde
interieur meer op prijs stellen dan
de uiterlijke wijzigingen. Er is een
lekker driespaaks sportstuurtje,
dat helaas ook met delen nephout
leverbaar is, maar dat gelukkig niet
al te veel
bedieningsknoppen herbergt. Het
instrumentenpaneel is beter op de
bestuurder gericht en straalt ook
al erg veel sportiviteit uit.
Liefhebbers met enig historisch be
sef kunnen een roodleren interi
eur bestellen dat is geïnspireerd op
de legendarische 300 SL 'Gull-
wing', maar ook de andere
aankledingen zijn prachtig afge
werkt en van materialen die je bij
een heuse Mere kunt verwachten.
In de SLK 350 zit een nieuwe, echt
hoogtoerige motor. Een V6 van 3,5
liter die nu 7200 toeren mag
draaien en zijn maximale 305 pk
ophoest bij 6500 omwentelingen
per minuut. We reden deze vrien
delijke beul met de 7G-Tronic auto
maat, met peddels aan het stuur,
en daarmee kan je het heerlijke
koppel van 360 NM bij 4900 toe
ren (ook niet echt laag) onwaar
schijnlijk effectief benutten.
Een heerlijk ding, weergaloos op
de sprint: 0-100 in 5,4 sec. Alle
SLK's hebben topsnelheden die
een mooie regelmatige stroom
bonnen kunnen vergaren, maar
zijn afgeregeld op 250 kilometer
per uur. Op verzoek kan dat er bij
de AMG af. De vernieuwde Merce
des-Benz SLK is er vanaf 49.950
euro.
foto CPD
foto CPD
'Onze Auto's' toont
modellen van weleer
Tien van de belangrijkste auto's
uit ons verleden zijn te bewonde
ren op de tentoonstelling Onze Au
to's die komende zomer te zien is
in de Amsterdamse Beurs van
Berlage. Auto's die het straatbeeld
veranderd hebben, die iedereen
kent en die we in de loop der tijd
als onze auto's zijn gaan beschou
wen, zoals de Citroen Deux Che-
vaux, de Kever, de Dafj de Porsche
911 en de Fiat 500. Dat Onze Au
to's plaatsvindt in de stad die deze
iconen wil gaan weren, maakt het
extra spannend. Rondom de ten
toonstelling worden speciale da
gen georganiseerd voor autoclubs
en lezingen. Onze Auto's is van 5
juli tot 7 september te zien in de
Beurs van Berlage in Amsterdam.
Facelift voor B-klasse
van Mercedes-Benz
Als Mercedes-Benz een model dit
jaar niet echt vernieuwt, krijgt het
wel een facelift. Zo ook de B-Klas
se, die tevens diverse technische
wijzigingen ondergaat. Alle
motoren zijn zuiniger geworden
en voor de B 150 en B 170 is een
start-stop-systeem beschikbaar.
Het modellengamma wordt aange
vuld met de B 170 NGT BlueEffi-
cency, die (ook) op aardgas rijdt.
Als optie is er voortaan active par
king assist leverbaar. Dit systeem
zoekt een geschikte parkeerplaats
en helpt bij het inparkeren. De au
to heeft het Environmental Certifi
cate van de TÜV ontvangen en vol
doet daarmee aan de strengste mi-
lieueisen. Hij is vanaf juni lever
baar, prijzen zijn nog niet bekend.
door Ivar Hoekstra
Arme Hub van Doorne.
Wat zou de in 1979 overle
den uitvinder van het
'pientere pookje' trots zijn geweest
als hij wist dat in 2008 ontelbare
auto's automatisch schakelen met
zijn uitvinding: de Variomatic, de
traploze versnellingsbak waarbij
een rubberband voor een vlotte
schakeling zorgt.
Oftewel de Continue Variabele
Transmissie (CVT).
Precies vijftig jaar geleden was de
DAF 600 de eerste auto die vol
gens dit principe schakelde. Vooral
bij de oudere rijder viel de auto
enorm in de smaak, wat funest
bleek voor het imago van de auto
maat in Nederland. Wie jonger
was dan vijftig jaar durfde zich
niet in een 'truttenschudder' (de
oneerbiedige bijnaam van de
DAF) op de weg te vertonen. Dat
nu grote merken als Ford, Merce
des, Renault en Nissan
in hun nieuwste modellen gretig
gebruik maken van de cvt-auto-
maat, geeft aan hoe ver Van
Doorne zijn tijd vooruitwas. „He
laas was Nederland toen nog niet
rijp voor het automaatrijden", zegt
Mark van Dansik, woordvoerder
van autobranchebeweging
Bovag. „Nog maar vijfjaar geleden
werd je als automaatrijder in ons
land toch wat meewarig
aangekeken. 'Een echte vent roert
zélf in de olie met de pook', was
Wie niet zelf schakelde, was vroeger in de ogen van veel stoere schakelaars
óf bejaard óf motorisch gestoord. Een automaat is nu 'de kers op de taart'.
foto Rob Oostwegel
het motto. Wie automaat reed,
werd bijna als gehandicapte be
schouwd. Het was echt heel suf
als je niet zélf schakelde."
Dat de automaat in ons land aan
een sterke opmars bezig is, blijkt
uit cijfers van de Rai Vereniging
(fabrikanten en importeurs) en de
Bovag. Het aantal nieuw
verkochte auto's met een automati
sche versnellingsbak groeide van
8,3 procent in 1995 naar 19
procent in 2007 en die stijging zet
zich in de eerste maanden van
2008 door. De teller staat nu op 22
procent. „In het zogenaamde
F-segment, zeg maar de luxe au
to's als de Audi A8 of de Mercedes
S-klasse, groeit het aandeel auto
maten zelfs naar honderd procent.
In het D-segment, waar veel zake
lijk wordt gereden in auto's als de
Volkswagen Passat of de Peugeot
407, is het aandeel al meer dan
twintig procent. En dan lopen we
in Nederland nog flink achter op
landen als Duitsland en Zwitser
land." De moderne automaat rijdt
gewoon enorm comfortabel, aldus
Van Dansik. „Zeker in ons land,
waar je toch veel last hebt van fi
les, is een automaat ideaal. Men
sen hebben geen zin meer om
voortdurend op en neer te schake
len tussen de eerste en tweede ver
snelling. Van een suf imago heeft
de automaat nu een luxe imago ge
kregen."
|S*0V8733|
De Mercedes B-Klasse is straks leverbaar met parkeerassistent. foto