Mercedes SLK: een échte sportauto Een beetje vent rijdt automaat S* OU 9348 PZC Vrijdag 28 maart 2008 1 5 Duitsers hebben er zo'n mooi woord voor: 'Modellpflege'. Het klinkt wat chiquer dan onze 'opknapbeurt' al is dat precies wat Mercedes de leuk geworden sportauto SLK heeft gegeven. door Robbert Keegel Vier jaar geleden presenteer de Mercedes een tweede ge neratie van de uit 1996 date rende SLK. Die drie letters staan voor Sport Leicht Kurz en dat de SLK altijd al licht en kort was, valt niet te betwisten. Écht sportief vonden we de eerste editie niet. Eerder geschikt voor de nijvere lie den die zich bekommeren om de coiffure van vrouwen en/of da mes. De tweede editie daarentegen mocht ten volle het predicaat sportauto dragen, ongeacht welke motor je er in kon kocht, en voor de jongste generatie geldt dat helemaal. De in sommige gevallen opgewaardeerde prestaties worden ondersteund door een wat agressiever uiterlijk met een neus- partij die nog sterker dan voor heen verwijst naar de volbloeds van het Mercedes-McLaren Fi-team. Zowel de neus als de achterzijde zijn licht aangepast. De neus profi leert zich nog wat nadrukkelijker als afstammeling van de Fi-bolides en ook de gewijzigde luchthapper benadrukt dat er hier een heuse sportauto aankomt. Wie, als zovele weggebruikers, de achterkant krijgt voorgeschoteld, zal niet kunnen ontkennen dat de De nieuwe Mercedes-Benz SLK ziet er weer een stukje sportiever uit. Het interieur van de SLK biedt comfort én sportiviteit. lagere roklijn boven de altijd twee maal dubbele uitlaten sterk doet denken aan een diffusor van een DTM-racer. Wie met een nieuwe SLK op stap gaat zal wellicht het vernieuwde interieur meer op prijs stellen dan de uiterlijke wijzigingen. Er is een lekker driespaaks sportstuurtje, dat helaas ook met delen nephout leverbaar is, maar dat gelukkig niet al te veel bedieningsknoppen herbergt. Het instrumentenpaneel is beter op de bestuurder gericht en straalt ook al erg veel sportiviteit uit. Liefhebbers met enig historisch be sef kunnen een roodleren interi eur bestellen dat is geïnspireerd op de legendarische 300 SL 'Gull- wing', maar ook de andere aankledingen zijn prachtig afge werkt en van materialen die je bij een heuse Mere kunt verwachten. In de SLK 350 zit een nieuwe, echt hoogtoerige motor. Een V6 van 3,5 liter die nu 7200 toeren mag draaien en zijn maximale 305 pk ophoest bij 6500 omwentelingen per minuut. We reden deze vrien delijke beul met de 7G-Tronic auto maat, met peddels aan het stuur, en daarmee kan je het heerlijke koppel van 360 NM bij 4900 toe ren (ook niet echt laag) onwaar schijnlijk effectief benutten. Een heerlijk ding, weergaloos op de sprint: 0-100 in 5,4 sec. Alle SLK's hebben topsnelheden die een mooie regelmatige stroom bonnen kunnen vergaren, maar zijn afgeregeld op 250 kilometer per uur. Op verzoek kan dat er bij de AMG af. De vernieuwde Merce des-Benz SLK is er vanaf 49.950 euro. foto CPD foto CPD 'Onze Auto's' toont modellen van weleer Tien van de belangrijkste auto's uit ons verleden zijn te bewonde ren op de tentoonstelling Onze Au to's die komende zomer te zien is in de Amsterdamse Beurs van Berlage. Auto's die het straatbeeld veranderd hebben, die iedereen kent en die we in de loop der tijd als onze auto's zijn gaan beschou wen, zoals de Citroen Deux Che- vaux, de Kever, de Dafj de Porsche 911 en de Fiat 500. Dat Onze Au to's plaatsvindt in de stad die deze iconen wil gaan weren, maakt het extra spannend. Rondom de ten toonstelling worden speciale da gen georganiseerd voor autoclubs en lezingen. Onze Auto's is van 5 juli tot 7 september te zien in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Facelift voor B-klasse van Mercedes-Benz Als Mercedes-Benz een model dit jaar niet echt vernieuwt, krijgt het wel een facelift. Zo ook de B-Klas se, die tevens diverse technische wijzigingen ondergaat. Alle motoren zijn zuiniger geworden en voor de B 150 en B 170 is een start-stop-systeem beschikbaar. Het modellengamma wordt aange vuld met de B 170 NGT BlueEffi- cency, die (ook) op aardgas rijdt. Als optie is er voortaan active par king assist leverbaar. Dit systeem zoekt een geschikte parkeerplaats en helpt bij het inparkeren. De au to heeft het Environmental Certifi cate van de TÜV ontvangen en vol doet daarmee aan de strengste mi- lieueisen. Hij is vanaf juni lever baar, prijzen zijn nog niet bekend. door Ivar Hoekstra Arme Hub van Doorne. Wat zou de in 1979 overle den uitvinder van het 'pientere pookje' trots zijn geweest als hij wist dat in 2008 ontelbare auto's automatisch schakelen met zijn uitvinding: de Variomatic, de traploze versnellingsbak waarbij een rubberband voor een vlotte schakeling zorgt. Oftewel de Continue Variabele Transmissie (CVT). Precies vijftig jaar geleden was de DAF 600 de eerste auto die vol gens dit principe schakelde. Vooral bij de oudere rijder viel de auto enorm in de smaak, wat funest bleek voor het imago van de auto maat in Nederland. Wie jonger was dan vijftig jaar durfde zich niet in een 'truttenschudder' (de oneerbiedige bijnaam van de DAF) op de weg te vertonen. Dat nu grote merken als Ford, Merce des, Renault en Nissan in hun nieuwste modellen gretig gebruik maken van de cvt-auto- maat, geeft aan hoe ver Van Doorne zijn tijd vooruitwas. „He laas was Nederland toen nog niet rijp voor het automaatrijden", zegt Mark van Dansik, woordvoerder van autobranchebeweging Bovag. „Nog maar vijfjaar geleden werd je als automaatrijder in ons land toch wat meewarig aangekeken. 'Een echte vent roert zélf in de olie met de pook', was Wie niet zelf schakelde, was vroeger in de ogen van veel stoere schakelaars óf bejaard óf motorisch gestoord. Een automaat is nu 'de kers op de taart'. foto Rob Oostwegel het motto. Wie automaat reed, werd bijna als gehandicapte be schouwd. Het was echt heel suf als je niet zélf schakelde." Dat de automaat in ons land aan een sterke opmars bezig is, blijkt uit cijfers van de Rai Vereniging (fabrikanten en importeurs) en de Bovag. Het aantal nieuw verkochte auto's met een automati sche versnellingsbak groeide van 8,3 procent in 1995 naar 19 procent in 2007 en die stijging zet zich in de eerste maanden van 2008 door. De teller staat nu op 22 procent. „In het zogenaamde F-segment, zeg maar de luxe au to's als de Audi A8 of de Mercedes S-klasse, groeit het aandeel auto maten zelfs naar honderd procent. In het D-segment, waar veel zake lijk wordt gereden in auto's als de Volkswagen Passat of de Peugeot 407, is het aandeel al meer dan twintig procent. En dan lopen we in Nederland nog flink achter op landen als Duitsland en Zwitser land." De moderne automaat rijdt gewoon enorm comfortabel, aldus Van Dansik. „Zeker in ons land, waar je toch veel last hebt van fi les, is een automaat ideaal. Men sen hebben geen zin meer om voortdurend op en neer te schake len tussen de eerste en tweede ver snelling. Van een suf imago heeft de automaat nu een luxe imago ge kregen." |S*0V8733| De Mercedes B-Klasse is straks leverbaar met parkeerassistent. foto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15