Mazda6 wekt veel verbazing
Chevrolet Camaro is het ideale speeltje
PZC Vrijdag 28 maart 2008 1 3
Mazda6 Sedan.
foto GPD
De Mazda6 verbaast vooral
op één punt: hij is niet
afgeleid van z'n neef Ford
Mondeo. Hij is wel even
sterk opgewaardeerd.
door Robbert Keegel
Waarom de jongste edi
tie van Mazda's mid
denklasser '6' niet
als voorheen zijn
techniek deelt met Fords succes
nummer Mondeo is velen een
raadsel. Als je toch zo'n beetje de
beste architectuur in de grotere
middenklasse binnen handbereik
hebt, waarom daar dan niet ten
volle van geprofiteerd. Tenslotte
ging dat al jaren goed.
De reden is waarschijnlijk dat moe
derconcern Ford wat meer verschil
tussen de Mazda6 en de nu be
hoorlijk grotere Mondeo wilde
scheppen om te voorkomen dat de
twee elkaar op allerlei markten te
veel zouden beconcurreren. Laat
ze allebei maar hun pijlen op hun
eigen vijanden richten, moet de
overweging zijn geweest. Ze vissen
toch echt in dezelfde vijver.
Zeker nu Mazda toestemming
heeft gekregen de 6 behoorlijk op
te waarderen. Zozeer zelfs dat hij
kwalitatief gezien kan opboksen te
gen een topproduct als een Audi
A4. Vervelend dan voor de Japans/
Amerikaanse bondgenoten dat Au
di zojuist die A4 vernieuwd heeft
en tenminste nog een niveau of
twee omhoog heeft geschroefd.
Wat ook de overwegingen geweest
zijn, de eerder zo krachtig gepropa
geerde synergie tussen de merken
is niet alleen gestopt wat de archi
tectuur betreft, maar in de Mazdaó
zitten nu ook heel andere moto
ren dan in de Mondeo. De keuze
mogelijkheden waren in eerste in
stantie beperkt tot benzinegebrui
kers, maar inmiddels is ook de die
sel gearriveerd.
Wij reden ter nadere kennisma
king met een sedan die was voor
zien van de uiterst prettige 2,5-li-
ter die kan bogen op een fikse 170
pk. Die heeft een top van 220
km/u, accelereert in acht tellen
rond naar de honderd en ver
bruikt gemiddeld 8,1 l/ioo km,
waarbij er 192 g/km kooldioxide
de uitlaat verlaat. Standaard zit
daar een handgeschakelde zesbak
aan vast, wie automaat wil rijden
wordt verwezen naar de tweeliter
van 147 pk - ook geen straf
Rijden deed de vorige editie al lek
ker en in alle opzichten is het weg
gedrag toch weer verbeterd. Al mo
gen we niet meer weten of techni
ci van Ford daar hun bekende pui
ke steentje aan hebben bijgedra
gen, we vermoeden met grote stel
ligheid dat zulks wel het geval is.
Naast de aangename wegligging
biedt de nieuwe 6 ook comfort.
Dat wordt ondersteund door het
meest on-Japanse interieur dat we
tot nu toe bij het merk mochten
aantreffen. Mooie materialen in
een aardig design dat bovendien
een afwerking kent waar de interi
eurverzorgers van Audi verbaasd
op zullen reageren, en zij niet al
leen.
Het is er ook behoorlijk ruim, zelfs
achterin, waar in de sedanversie
de bank niét wegklapbaar is. In de
nu ook leverbare hatchback zit wel
zo'n makkelijk te modificeren 'Ha-
rakiri'-bank en daar kan dan de
kofferbak variëren van 510 tot een
gigantische 1.702 liter. Dom om
ook de Sedan niet zo'n handige
klapbank te geven. Doordat de
twee uiterlijk bitter weinig afwij
ken zal de Sedan naar mijn me
ning nauwelijks worden verkocht.
Die is er vanaf 25.795 euro (met
een 1,8-1 van 120 pk) en de Hatch
back is maar 750 euro duurder, de
keuze lijkt me niet moeilijk. Met
topmotor 2,5-1 in de uitvoering
GT-M komt de nieuwe Mazda6 op
35-495 euro en nu er ook gedieseld
kan worden kost dat minimaal
28.295 euro, een keuze die zakelij
ke rijders zeker zullen maken. En
dan mogen die 750 eurootjes voor
de klapbank er vast wel bij.
Ford Mondeo, jongste editie kan
zich meten met de toppers in dit
segment, zoals Passat en Audi A4.
Ook als hatchback, Wagon en
MPV's S-MAX en Galaxy. Wielba
sis 2,85 m' bagage 540-1.4601. Ge
wicht 1.500 kg. Benzine 1,6 tot 2,5
1,125-220 pk' diesel 1,8 tot 2,01,
125-140 pk. Vanaf €26.925, diesel
31.625. Plus: rijgedrag, keuze, prijs,
afwerking. Min: 1,6-motor zwak.
Volkswagen Passat, bestseller,
zelfs niet bedreigd door Toyota
Avensis en Ford Mondeo. Variant
zeer in trek en ook als vierdeurs
coupé 4x4 mogelijk. Wielbasis 2,71
m' bagage 565 1. Gewicht 1.464 kg.
Benzine 1,4 tot 3,61,102-250 pk'
diesel 1,9 tot 2,0 1,105-170 pk. Van
af €28.890, diesel €35.390. Plus:
kwaliteit, afwerking, motorkeuze,
inruil. Min: aanschafprijs.
Volvo S60, niet meer vanwege
prijs, maar nog steeds begrijpelijke
nummer twee in dit segment.
Vooral populair als stationcar V70
of smi-SUV XC70. Wielbasis 2,72
m' bagage 424-808 1. Gewicht 1.521
kg. Benzine 2,0 tot 2,5 1,140-210
pk' diesel 2,41,163-185 pk. Vanaf
33.180, diesel €37.130. Plus: kwali
teit, weggedrag, ruimte, prijs, po
pulariteit. Min: niets.
door Joeri Wisse
Z'n vrienden rijden gepimp-
te BMW's en dikke Golf
GTI's. „Zulke auto's zijn
me al vaak genoeg aangeboden,
maar ik vind er niks aan. Die zijn
toch helemaal niet bijzonder?",
zegt Rolf Ernens (21) uit Vlissin-
gen. Neem dan zijn auto, een
Chevrolet Camaro uit 1976. De
acht cilinders grommen gretig als
hij het gaspedaal indrukt. „In de
ze auto heb je geen radio nodig.
Dat hoge gejank is niks voor mij,
niks is mooier dan het geluid van
een V8-motor."
Zo'n auto dwingt respect af Een
kort ritje levert een paar opgesto
ken duimen op en bij wegver
smallingen twijfelen tegenliggers
niet over de vraag wie voorrang
heeft. „Dat is leuk hoor, maar
daar heb ik 'm niet voor", zegt
hij. Al bij de introductie van het
tweede model Camaro, begin ja
ren zeventig, was het een indruk
wekkende auto. „Deze wagen
heeft stuurbekrachtiging én airco,
voor die tijd best bijzonder",
weet Rolf die zelf onlangs op af
stand bedienbare vergrendeling
inbouwde. Echter, moderne snuf
jes als ABS of EPS zijn de Cama
ro vreemd. „Dat maakt het juist
zo leuk, je rijdt echt in een auto
De Camaro van Rolf Ernens dwingt respect af.
foto Ruben Oreel
met een motor." Bijna een half
jaar geleden kocht hijde Ameri
kaan, die bepaald niet zuinig is te
noemen. Met moeite rijdt hij vijf
kilometer op één liter benzine.
„Maar als je lekker wil toeren of
door de stad rijdt, verbruikt hij 1
op 2 of 1 op 3." Al met al een dure
hobby, zeker ook omdat originele
onderdelen uit de VS moeten ko
men en dus ook flink aan de prijs
zijn. Gelukkig kan Rolf, student
werktuigbouwkunde aan de HZ,
ook zelf het één en ander. Voor
het grote laswerk draait hij zijn
hand niet om. Maar ook de klei
nere onderdelen zijn geen pro
bleem. „Ik maak als hobby graag
sieraden", verduidelijkt hij. Zo
vervaardigde hij zelf een metalen
retrodesign-pookje en herstelde
hij nauwkeurig het rooster van
de grille.
Het vinden van een verzekeraar
bleek een grotere opgave. „Van de
33 bedrijven waren er maar drie
die mij wilden verzekeren. Dat
komt omdat ze blijkbaar niet wil
len geloven dat mijn fiets mijn
primaire voertuig is. Als je een
oldtimer-sportwagen bij de verze
kering opgeeft als tweede auto, is
het geen enkel probleem, mis
schien neem ik er dus nog eens
een Altootje bij."