Mazda6 wekt veel verbazing Chevrolet Camaro is het ideale speeltje PZC Vrijdag 28 maart 2008 1 3 Mazda6 Sedan. foto GPD De Mazda6 verbaast vooral op één punt: hij is niet afgeleid van z'n neef Ford Mondeo. Hij is wel even sterk opgewaardeerd. door Robbert Keegel Waarom de jongste edi tie van Mazda's mid denklasser '6' niet als voorheen zijn techniek deelt met Fords succes nummer Mondeo is velen een raadsel. Als je toch zo'n beetje de beste architectuur in de grotere middenklasse binnen handbereik hebt, waarom daar dan niet ten volle van geprofiteerd. Tenslotte ging dat al jaren goed. De reden is waarschijnlijk dat moe derconcern Ford wat meer verschil tussen de Mazda6 en de nu be hoorlijk grotere Mondeo wilde scheppen om te voorkomen dat de twee elkaar op allerlei markten te veel zouden beconcurreren. Laat ze allebei maar hun pijlen op hun eigen vijanden richten, moet de overweging zijn geweest. Ze vissen toch echt in dezelfde vijver. Zeker nu Mazda toestemming heeft gekregen de 6 behoorlijk op te waarderen. Zozeer zelfs dat hij kwalitatief gezien kan opboksen te gen een topproduct als een Audi A4. Vervelend dan voor de Japans/ Amerikaanse bondgenoten dat Au di zojuist die A4 vernieuwd heeft en tenminste nog een niveau of twee omhoog heeft geschroefd. Wat ook de overwegingen geweest zijn, de eerder zo krachtig gepropa geerde synergie tussen de merken is niet alleen gestopt wat de archi tectuur betreft, maar in de Mazdaó zitten nu ook heel andere moto ren dan in de Mondeo. De keuze mogelijkheden waren in eerste in stantie beperkt tot benzinegebrui kers, maar inmiddels is ook de die sel gearriveerd. Wij reden ter nadere kennisma king met een sedan die was voor zien van de uiterst prettige 2,5-li- ter die kan bogen op een fikse 170 pk. Die heeft een top van 220 km/u, accelereert in acht tellen rond naar de honderd en ver bruikt gemiddeld 8,1 l/ioo km, waarbij er 192 g/km kooldioxide de uitlaat verlaat. Standaard zit daar een handgeschakelde zesbak aan vast, wie automaat wil rijden wordt verwezen naar de tweeliter van 147 pk - ook geen straf Rijden deed de vorige editie al lek ker en in alle opzichten is het weg gedrag toch weer verbeterd. Al mo gen we niet meer weten of techni ci van Ford daar hun bekende pui ke steentje aan hebben bijgedra gen, we vermoeden met grote stel ligheid dat zulks wel het geval is. Naast de aangename wegligging biedt de nieuwe 6 ook comfort. Dat wordt ondersteund door het meest on-Japanse interieur dat we tot nu toe bij het merk mochten aantreffen. Mooie materialen in een aardig design dat bovendien een afwerking kent waar de interi eurverzorgers van Audi verbaasd op zullen reageren, en zij niet al leen. Het is er ook behoorlijk ruim, zelfs achterin, waar in de sedanversie de bank niét wegklapbaar is. In de nu ook leverbare hatchback zit wel zo'n makkelijk te modificeren 'Ha- rakiri'-bank en daar kan dan de kofferbak variëren van 510 tot een gigantische 1.702 liter. Dom om ook de Sedan niet zo'n handige klapbank te geven. Doordat de twee uiterlijk bitter weinig afwij ken zal de Sedan naar mijn me ning nauwelijks worden verkocht. Die is er vanaf 25.795 euro (met een 1,8-1 van 120 pk) en de Hatch back is maar 750 euro duurder, de keuze lijkt me niet moeilijk. Met topmotor 2,5-1 in de uitvoering GT-M komt de nieuwe Mazda6 op 35-495 euro en nu er ook gedieseld kan worden kost dat minimaal 28.295 euro, een keuze die zakelij ke rijders zeker zullen maken. En dan mogen die 750 eurootjes voor de klapbank er vast wel bij. Ford Mondeo, jongste editie kan zich meten met de toppers in dit segment, zoals Passat en Audi A4. Ook als hatchback, Wagon en MPV's S-MAX en Galaxy. Wielba sis 2,85 m' bagage 540-1.4601. Ge wicht 1.500 kg. Benzine 1,6 tot 2,5 1,125-220 pk' diesel 1,8 tot 2,01, 125-140 pk. Vanaf €26.925, diesel 31.625. Plus: rijgedrag, keuze, prijs, afwerking. Min: 1,6-motor zwak. Volkswagen Passat, bestseller, zelfs niet bedreigd door Toyota Avensis en Ford Mondeo. Variant zeer in trek en ook als vierdeurs coupé 4x4 mogelijk. Wielbasis 2,71 m' bagage 565 1. Gewicht 1.464 kg. Benzine 1,4 tot 3,61,102-250 pk' diesel 1,9 tot 2,0 1,105-170 pk. Van af €28.890, diesel €35.390. Plus: kwaliteit, afwerking, motorkeuze, inruil. Min: aanschafprijs. Volvo S60, niet meer vanwege prijs, maar nog steeds begrijpelijke nummer twee in dit segment. Vooral populair als stationcar V70 of smi-SUV XC70. Wielbasis 2,72 m' bagage 424-808 1. Gewicht 1.521 kg. Benzine 2,0 tot 2,5 1,140-210 pk' diesel 2,41,163-185 pk. Vanaf 33.180, diesel €37.130. Plus: kwali teit, weggedrag, ruimte, prijs, po pulariteit. Min: niets. door Joeri Wisse Z'n vrienden rijden gepimp- te BMW's en dikke Golf GTI's. „Zulke auto's zijn me al vaak genoeg aangeboden, maar ik vind er niks aan. Die zijn toch helemaal niet bijzonder?", zegt Rolf Ernens (21) uit Vlissin- gen. Neem dan zijn auto, een Chevrolet Camaro uit 1976. De acht cilinders grommen gretig als hij het gaspedaal indrukt. „In de ze auto heb je geen radio nodig. Dat hoge gejank is niks voor mij, niks is mooier dan het geluid van een V8-motor." Zo'n auto dwingt respect af Een kort ritje levert een paar opgesto ken duimen op en bij wegver smallingen twijfelen tegenliggers niet over de vraag wie voorrang heeft. „Dat is leuk hoor, maar daar heb ik 'm niet voor", zegt hij. Al bij de introductie van het tweede model Camaro, begin ja ren zeventig, was het een indruk wekkende auto. „Deze wagen heeft stuurbekrachtiging én airco, voor die tijd best bijzonder", weet Rolf die zelf onlangs op af stand bedienbare vergrendeling inbouwde. Echter, moderne snuf jes als ABS of EPS zijn de Cama ro vreemd. „Dat maakt het juist zo leuk, je rijdt echt in een auto De Camaro van Rolf Ernens dwingt respect af. foto Ruben Oreel met een motor." Bijna een half jaar geleden kocht hijde Ameri kaan, die bepaald niet zuinig is te noemen. Met moeite rijdt hij vijf kilometer op één liter benzine. „Maar als je lekker wil toeren of door de stad rijdt, verbruikt hij 1 op 2 of 1 op 3." Al met al een dure hobby, zeker ook omdat originele onderdelen uit de VS moeten ko men en dus ook flink aan de prijs zijn. Gelukkig kan Rolf, student werktuigbouwkunde aan de HZ, ook zelf het één en ander. Voor het grote laswerk draait hij zijn hand niet om. Maar ook de klei nere onderdelen zijn geen pro bleem. „Ik maak als hobby graag sieraden", verduidelijkt hij. Zo vervaardigde hij zelf een metalen retrodesign-pookje en herstelde hij nauwkeurig het rooster van de grille. Het vinden van een verzekeraar bleek een grotere opgave. „Van de 33 bedrijven waren er maar drie die mij wilden verzekeren. Dat komt omdat ze blijkbaar niet wil len geloven dat mijn fiets mijn primaire voertuig is. Als je een oldtimer-sportwagen bij de verze kering opgeeft als tweede auto, is het geen enkel probleem, mis schien neem ik er dus nog eens een Altootje bij."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13