moeizaam op gang Zeeland Busvervoer valt uiteindelijk wel mee Studenten HZ nemen toch liever de auto Bus trein Vragen over taken provincie Mosselvissers mogen honderden nieuwe vrienden verwelkomen Goeiemoggel, heeft u al die grazendsnelle Mobliep Internet Taart? L Ondanks dat NS en ProRail het busvervoer redelijk tot goed geregeld hebben, is er toch nog een langere reistijd van ongeveer een half uur. foto Willem Mieras door Dominica Croenleer Het busvervoer van de NS verliep deze 'eerste' werk dag redelijk soepel, het was meer het slechte weer dat de NS parten speelde. Wegens een wisselstoring bij Rotterdam reed de intercity naar Bergen op Zoom met twintig minuten vertraging. „En nu met dat busvervoer, ik ben al een uur te laat op mijn stage!" moppert een studente tegen haar vriendin. Ondanks dat het busver voer redelijk tot goed geregeld is door de NS en ProRail, is er toch nog een langere reistijd van onge veer een half uur. Het eindpunt van de intercity is nu tijdelijk Ber gen op Zoom, van daaruit vertrek ken de bussen naar de stations van Zeeland. Op het station van Ber gen op Zoom is het niet moeilijk om de standplaats van de bussen te vinden, een hele massa mensen loopt er heen. Daar is het de kunst om de juiste bus te zoeken. Onder toeziend oog van de koffiedrinken de medewerkers van ProRail ver trekken er elk half uur bussen. De ene bus propvol, de andere half leeg. De tijden van de bus en de trein sluiten op elkaar aan, zodat niemand lang hoeft te wachten. Tenminste, als de trein geen vertra ging heeft zoals nu. Door de ver traagde treinen missen toch een hoop reizigers de bus. Toch lijken niet veel mensen erg ontevreden over de bussen, maar handig? Nee, dat zijn ze niet echt. Een aantal mensen kijkt even aan hoe het gaat voor ze de auto pakken. „Ik wacht even af Bevalt het niet, dan neem ik gewoon de auto. Gaat m'n vrouw maar fietsen", zegt me neer Janssens, werkzaam in Mid delburg. Andere reizigers werken vaker thuis nu hun reistijd is toege nomen. Maar de reizigers kunnen niet wachten tot de maand voorbij is en de treinen weer gaan rijden. door Dewi Cigengack Op de Hogeschool Zeeland in Vlissingen lijken op de eerste treinloze schooldag geen echte problemen te zijn ont staan. Weinig laatkomers of weg blijvers, wél studenten die uit voorzorg met de auto zijn geko men. Want met die bussen weet je het maar nooit. ICT-student Sandro ('liever niet met achternaam') komt uit Bergen op Zoom en gaat normaal gespro ken met de trein naar Vlissingen. Nu gaan hij en zijn vrienden een maand lang met de auto. „De vori ge keer dat de treinen niet reden was het slecht geregeld met de bus sen", vertelt hij. „Het waren er veel te weinig, waardoor je lang moest wachten." Gaye Inan, studente International Business 8c Languages uit Brabant, beaamt dit. „Vanochtend moest ik vanaf Bergen op Zoom met de bus. Die zat vol, ja. Maar ik had ge lukkig geen vertraging." Het is voor haar de komende weken be helpen. „Ik heb twee keer per week om 9 uur les, maar dat haal ik niet met de bus. Dus die lessen moet ik inhalen", vertelt ze. „Over twee weken hebben we toetsweek, dus dan móet ik wel met de auto om op tijd te komen. Je wilt ook geen herkansing riskeren." Door met de auto te gaan, maken studenten die normaal met OV-kaart reizen, extra kosten. „Ik heb de Informatie Beheer Groep gevraagd of we een vergoeding konden krijgen, maar dat kon niet", zegt Sandro. „Deze maand zijn we dus 75 euro per persoon kwijt aan benzine." Mede-student Anniek de Bakker uit Middelburg gaat ook met de auto. „Maar daar kies ik zelf voor. Dus die extra kos ten moet ik maar accepteren." Voor hen die wél met het open baar vervoer reizen, is het vooral in Bergen op Zoom even stressen. „Het is altijd druk en je hebt maar vijf minuten de tijd om van de trein naar de bus te lopen", vertelt Gaye. Haar tactiek: „Ga achterin de trein zitten zodat je dichter bij de bussen bent als je uitstapt. Dan haal je het nét." PZC Woensdag 26 maart 2008 3 COMMENTAAR Weer en wind in aanmerking genomen zijn de eerste dagen van de treinloze maand in Zeeland redelijk soepel verlopen. Maar dit betekent niet dat NS achterover kan leunen. Daarvoor hapert het vervangend busvervoer toch nog te veel. Na de eerste werkdag is de lijst met knelpunten lang. Te weinig bussen in de ochtendspits, te weinig ruimte voor de bussen in Goes, chauffeurs die de weg niet weten, geen 'directbus' Goes-Vlissingen-Goes, slechte aansluitingen. Het zijn zaken die niets met het uitzonderlijke weer te maken hebben. De NS had ze kunnen voorzien. Zeker na de pijnlijke ervaringen in de laatste herfstvakantie, toen het busvervoer hevig rammelde. De provincie zit als een bok op de haverkist. Gisteren controleerde gedeputeerde George van Heukelom NS tot in de tijdelijke bushokjes. Dat leidde vooralsnog slechts tot de voorzichtige toezegging dat hij zal bekijken of er toch geen 'directbus' tussen Goes en Vlissingen kan komen. Een krachtiger antwoord kwam van NS zelf Die regelt extra bussen voor de ochtendspits. Nu nog een even ferme aanpak van de overige knelpunten. Dan wordt het wachten op het vernieuwde spoor wellicht alsnog draaglijk. MIDDELBURG - De PvdA in de Sta ten van Zeeland wil weten wat het dagelijks provinciebestuur vindt van de aanbevelingen van de com missie Lodders. Die heeft geadvi seerd de provincie meer taken op het gebied van ruimtelijke orde ning, economie en cultuur te ge ven. Gemeenten krijgen meer te zeggen over zorg en welzijn. De PvdA vraagt zich af wat de finan ciële gevolgen voor de provincie zijn. Ook bestaat verwondering over de korte termijn waarop dit moet zijn geregeld door Joeri Wisse YERSEKE - Eén mailtje naar z'n vrienden was voor Joos Hoogstra- te genoeg om binnen een dag meer dan vierhonderd leden bij te schrijven op zijn Hyvessite steun- demosselvissers.hyves.nl. „Een dag na de uitspraak van de Raad van State over de mosselzaad visserij op de Waddenzee heb ik de Hyve opgericht", zegt Joos, zoon van een mosselvisser uit Yer- seke. Inmiddels staat de teller al op meer dan 1800 leden. „Ik had niet verwacht dat het zo hard zou gaan. Niet alleen Yersekenaren, maar ook mensen uit Zierikee, Bruinisse en zelfs van buiten Zee land zijn lid." Volgens de Yerseke- naar staan er ook nog bij honder den andere leden van Hyves uitno digingen uit om lid te worden van de protest-Hyve. Ook Johan van Velzen, secretaris van de stichting Vrienden van de Mossel, heeft de Hyve ontdekt. „Een heel mooi initiatief', vindt hij. Zijn stichting merkt goed dat de toekomst van de mosselsector mensen bezighoudt. „Normaal ge sproken is dit een rustige tijd, om dat het geen seizoen is. Maar de af gelopen weken hebben we zestig nieuwe vrienden mogen verwelko men. Dit ervaren we echt als een steun in de rug voor de mossel kwekers." De nieuwe vrienden ko men vooral van buiten de provin cie, weet Van Velzen „Negen ennegentig procent komt met ons in aanraking via de website www.mosselen.nl." Makkelijk mobiel e-mailen, nu ook op uw laptop. Met de Mobiel Internet Kaart voor ondernemers. Razendsnelle internetverbinding Direct aan de slag Net zo betrouwbaar als op de zaak KPN Business Center (j<PN business partner {^0800-0105 [kpnxom/email jtfi, kpfl sLlllt je clcin.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 3