Tegenstellingen in harmonie Schrijver en regisseur Claudel naar Vlissingen Kunst uit Domburg op Veluwe Negen bands in finale van 2nd Influenz pzc Woensdag 26 maart 2008 29 Deel collectie Marie Tak van Poortvliet Museum te zien in Doorwerth. doorwerth - Museum Veluwe- zoom, gevestigd in kasteel Door werth op de rand van de Veluwe, wijdt een tentoonstelling aan Kunst uit Domburg. Centraal staan de kunstenaars uit het begin van de twintigste eeuw, toen Dom burg een ware kunstenaarskolonie was, met vaste gasten zoals Jan Toorop, Piet Mondriaan en Jacoba van Heemskerck. De expositie is opgebouwd uit de collectie van het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg, aangevuld met materiaal uit de col- lectie-H.F. Elout Extra aandacht is er voor kunstenaars die ook een re latie met het Oosterbeek hadden: Maurice Góth en Lucie van Dam van Isselt. De tentoonstelling is af gelopen weekeinde begonnen en duurt tot en met 8 juni. Kunsthis torica Francisca van Vloten ver richt vrijdag 28 maan de officiële opening. De expositie is tot stand gekomen onder de vlag van EuroArt, de Eu ropese vereniging van (histori sche) kunstenaarsdorpen en hun musea. Ook Domburg is lid. kwadendamme - Negen bands hebben de finale gehaald van 2nd Influenz, de competitie voor begin nende bands. De eindstrijd wordt op zaterdag 19 april gehouden in dorpshuis De Burcht in Kwaden damme, vanaf 19.00 uur. TVee kandidaten stonden vorige week ook in de finale van Hooi koorts, de Walcherse tegenhanger van 2nd Influenz. Het zijn The Ar temis en Kids Never Lie. Het Beve- landse rocktrio The Artemis ein digde als winnaar van Hooikoorts. 2nd Influenz kent echter een ande re jury en andere concurrenten. De zeven overige finalisten zijn: Vota Fonzie, Outrage, Full Metal Jacket, Golden Coffee, The Noah Situation, Audiofungus en One Dollar. Voor meer informatie zie: jongerenraadborsele.nl. Androgyne wezens en robuuste bouwsels in galerie Dumais. door Ali Pankow vliss1ngen - De combinatie van het werk van beeldend kunstena ressen Edith Cammenga en van Hanneke Barendregt bij galerie Du mais in Vlissingen levert zowel een boeiende tegenstelling als een harmonieus geheel op. Lijken de vaak broze figuren in de schilde rijen van Cammenga net heel licht jes boven de aarde te zweven, de robuuste bouwsels van Barendregt staan letterlijk in de grond veran kerd. Tal van mythische wezens duiken op in het werk van Cammenga. Duivelachtige kereltjes balanceren op de koppen van een walrus en een zeehondje. Soms lijkt zo'n trol letje zelf kopje onder te gaan, ter wijl een majestueus hert zich hooghartig afwendt. De vraag rijst ook hoever het bloedspoor leidt dat die opmerkelijke koe op naald hakken zal trekken. De kunstenares creëert surrea- 'De vraag rijst hoever het bloedspoor leidt dat die koe op naaldhakken zal trekken'. listische taferelen, waarachter ver ontrustende verhalen lijken schuil te gaan. Vogels in opmerkelijke ge daanten spelen er ook een belang rijk rol in. Tevens eisen androgyne wezens hun plaats op in Cammen- ga's schilderijen. Zij lijken op hun beurt de krachten van het manne lijke en het vrouwelijke te meten. Met de vrouw als overtuigende en soms ook als meedogenloze win nares. Treffende, vaak broze lijnen en zachte kleuren zijn kenmer kend in dit werk van Cammenga. Van ander kaliber zijn haar schilde rijen waarin ze hersenscans van zichzelf laat zien, maar ook in die surrealistische 'menselijke land schappen' hangt een verstilde sfeer die elk moment doorbroken kan worden. Hanneke Barendregt toont juist verstilde verbeelding. Zij dwingt de toeschouwer anders te kijken naar robuuste bouwsels als pakhui zen of loodsen op bedrijfsterrei nen of naar monumentale vesti- gingswerken. Het Scheldeterrein in Vlissingen krijgt in haar pane len een nieuwe werkelijkheid. Door de wijze waarop zij lijnen en vlakken van de bouwwerken ver foto Lex de Meester Galeriehoudster Carina Dumais toont passend bij het werk van de gastexposanten nieuw eigen werk, zoals onder meer de compositie Lost Children. Verder toont Leo Sil- vius hier zijn keramische flatgebou wen in vaasachtige vormen. f_l Expositie, t/m 31 mei, Vlissingen, Galerie Dumais, Lepelstraat 2, wo. tot en met zat. 12.00 - 17.30 uur. De vrouw als overtuigende winnares in het werk van Edith Cammenga. beeldt, weet zij de werkelijkheid te verschuiven. Oud wordt nieuw en vol wordt leeg. Ook Fort Ellewouts- dijk krijgt door de wijze waarop de kunstenares het verbeeldt een andere dan specifiek historische schoonheid. Leegte en verstilling spelen in haar weergave een promi nente rol. Barendregt is van oorsprong archi tect. Pas later volgde ze haar oplei ding aan de Sint loost Academie in Breda. Haar architectonische achtergrond blijft onmiskenbaar aanwezig. Bij galerie Dumais kan de bezoeker ook kennismaken met een andere kant van haar werk. Dat zijn onder meer haar Kinder portretten. Met ribbelkarton, kran tenpapier en verf creëert Baren dregt treffende silhouetten van peuters. Verder zijn hier enkele van haar opmerkelijke kunstboe ken te zien. Voorpremière nieuwe film, signeersessie en talkshow in Cine City. vlissingen - De bekende Franse schrijver en filmregisseur Philippe Claudel komt woensdag 2 april naar Vlissingen. Zijn film II y a longtemps que je t'aime is als voor première te zien in bioscoop Cine City. Aansluitend is er een talk show met Claudel. Ook wordt een signeersessie gehouden. De bijeenkomst, die om 19.30 uur begint, is een initiatief van Film by the Sea in samenwerking met Alli ance Franchise Coeur de Zélande. Philippe Claudel (1962) is in ons land vooral bekend geworden met zijn boek Grijze zielen Les ames gri- ses, 2004), waarmee hij doorbrak bij het grote publiek en waarvoor hij onder meer de prestigieuze Prix Renaudot ontving. De geslaag de verfilming ervan door Yves An- gelo was twee jaar geleden te zien in het competitieprogramma van Film by the Sea. Claudel schreef het scenario voor de film. Met II y a longtemps que je t'aime debuteert Claudel als regisseur. De film, die op 5 juni in Nederland in première gaat, werd onlangs geno mineerd voor de Gouden Beer tij dens het Filmfestival van Berlijn. De hoofdrollen worden gespeeld door Kristin Scott Thomas en Elsa Zylberstei. De film is een psychologisch dra ma waarin de band tussen twee zussen centraal staat. Juliette komt na vijftien jaar uit de gevangenis en heeft gedurende die tijd geen contact gehad met haar familie. Die heeft na het vonnis alle ban den met haar verbroken. Op aan dringen van een sociaal werker be sluit haar jongere zusje, Léa, haar in huis op te nemen. Léa woont in Nancy met haar man Luc en twee geadopteerde dochtertjes. Zij pro beert de verhoudingen te verbete ren en de kille Juliette in haar le ven te betrekken. Het blijkt niet eenvoudig te zijn de jaren van af wezigheid en vooroordelen zo maar te overbruggen en bespreek baar te maken, waardoor echte toe nadering tussen de zussen moei lijk is. Na afloop van de filmvertoning is er een talkshow met Claudel. Daar in wordt ook aandacht besteed aan zijn nieuwe boek: Het verslag van Brodeck, waarvan de Neder landse vertaling deze maand is ver schenen. Philippe Claudel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 31