Tegenstellingen in harmonie
Schrijver en regisseur Claudel naar Vlissingen
Kunst uit
Domburg
op Veluwe
Negen bands
in finale van
2nd Influenz
pzc Woensdag 26 maart 2008 29
Deel collectie Marie Tak
van Poortvliet Museum
te zien in Doorwerth.
doorwerth - Museum Veluwe-
zoom, gevestigd in kasteel Door
werth op de rand van de Veluwe,
wijdt een tentoonstelling aan
Kunst uit Domburg. Centraal staan
de kunstenaars uit het begin van
de twintigste eeuw, toen Dom
burg een ware kunstenaarskolonie
was, met vaste gasten zoals Jan
Toorop, Piet Mondriaan en Jacoba
van Heemskerck.
De expositie is opgebouwd uit de
collectie van het Marie Tak van
Poortvliet Museum in Domburg,
aangevuld met materiaal uit de col-
lectie-H.F. Elout Extra aandacht is
er voor kunstenaars die ook een re
latie met het Oosterbeek hadden:
Maurice Góth en Lucie van Dam
van Isselt. De tentoonstelling is af
gelopen weekeinde begonnen en
duurt tot en met 8 juni. Kunsthis
torica Francisca van Vloten ver
richt vrijdag 28 maan de officiële
opening.
De expositie is tot stand gekomen
onder de vlag van EuroArt, de Eu
ropese vereniging van (histori
sche) kunstenaarsdorpen en hun
musea. Ook Domburg is lid.
kwadendamme - Negen bands
hebben de finale gehaald van 2nd
Influenz, de competitie voor begin
nende bands. De eindstrijd wordt
op zaterdag 19 april gehouden in
dorpshuis De Burcht in Kwaden
damme, vanaf 19.00 uur.
TVee kandidaten stonden vorige
week ook in de finale van Hooi
koorts, de Walcherse tegenhanger
van 2nd Influenz. Het zijn The Ar
temis en Kids Never Lie. Het Beve-
landse rocktrio The Artemis ein
digde als winnaar van Hooikoorts.
2nd Influenz kent echter een ande
re jury en andere concurrenten.
De zeven overige finalisten zijn:
Vota Fonzie, Outrage, Full Metal
Jacket, Golden Coffee, The Noah
Situation, Audiofungus en One
Dollar. Voor meer informatie zie:
jongerenraadborsele.nl.
Androgyne wezens en
robuuste bouwsels in
galerie Dumais.
door Ali Pankow
vliss1ngen - De combinatie van
het werk van beeldend kunstena
ressen Edith Cammenga en van
Hanneke Barendregt bij galerie Du
mais in Vlissingen levert zowel
een boeiende tegenstelling als een
harmonieus geheel op. Lijken de
vaak broze figuren in de schilde
rijen van Cammenga net heel licht
jes boven de aarde te zweven, de
robuuste bouwsels van Barendregt
staan letterlijk in de grond veran
kerd.
Tal van mythische wezens duiken
op in het werk van Cammenga.
Duivelachtige kereltjes balanceren
op de koppen van een walrus en
een zeehondje. Soms lijkt zo'n trol
letje zelf kopje onder te gaan, ter
wijl een majestueus hert zich
hooghartig afwendt. De vraag rijst
ook hoever het bloedspoor leidt
dat die opmerkelijke koe op naald
hakken zal trekken.
De kunstenares creëert surrea-
'De vraag rijst hoever het
bloedspoor leidt dat die koe
op naaldhakken zal trekken'.
listische taferelen, waarachter ver
ontrustende verhalen lijken schuil
te gaan. Vogels in opmerkelijke ge
daanten spelen er ook een belang
rijk rol in. Tevens eisen androgyne
wezens hun plaats op in Cammen-
ga's schilderijen. Zij lijken op hun
beurt de krachten van het manne
lijke en het vrouwelijke te meten.
Met de vrouw als overtuigende en
soms ook als meedogenloze win
nares. Treffende, vaak broze lijnen
en zachte kleuren zijn kenmer
kend in dit werk van Cammenga.
Van ander kaliber zijn haar schilde
rijen waarin ze hersenscans van
zichzelf laat zien, maar ook in die
surrealistische 'menselijke land
schappen' hangt een verstilde
sfeer die elk moment doorbroken
kan worden.
Hanneke Barendregt toont juist
verstilde verbeelding. Zij dwingt
de toeschouwer anders te kijken
naar robuuste bouwsels als pakhui
zen of loodsen op bedrijfsterrei
nen of naar monumentale vesti-
gingswerken. Het Scheldeterrein
in Vlissingen krijgt in haar pane
len een nieuwe werkelijkheid.
Door de wijze waarop zij lijnen en
vlakken van de bouwwerken ver
foto Lex de Meester
Galeriehoudster Carina Dumais
toont passend bij het werk van de
gastexposanten nieuw eigen werk,
zoals onder meer de compositie
Lost Children. Verder toont Leo Sil-
vius hier zijn keramische flatgebou
wen in vaasachtige vormen.
f_l Expositie, t/m 31 mei, Vlissingen,
Galerie Dumais, Lepelstraat 2, wo.
tot en met zat. 12.00 - 17.30 uur.
De vrouw als overtuigende winnares in het werk van Edith Cammenga.
beeldt, weet zij de werkelijkheid te
verschuiven. Oud wordt nieuw en
vol wordt leeg. Ook Fort Ellewouts-
dijk krijgt door de wijze waarop
de kunstenares het verbeeldt een
andere dan specifiek historische
schoonheid. Leegte en verstilling
spelen in haar weergave een promi
nente rol.
Barendregt is van oorsprong archi
tect. Pas later volgde ze haar oplei
ding aan de Sint loost Academie
in Breda. Haar architectonische
achtergrond blijft onmiskenbaar
aanwezig. Bij galerie Dumais kan
de bezoeker ook kennismaken met
een andere kant van haar werk.
Dat zijn onder meer haar Kinder
portretten. Met ribbelkarton, kran
tenpapier en verf creëert Baren
dregt treffende silhouetten van
peuters. Verder zijn hier enkele
van haar opmerkelijke kunstboe
ken te zien.
Voorpremière nieuwe
film, signeersessie en
talkshow in Cine City.
vlissingen - De bekende Franse
schrijver en filmregisseur Philippe
Claudel komt woensdag 2 april
naar Vlissingen. Zijn film II y a
longtemps que je t'aime is als voor
première te zien in bioscoop Cine
City. Aansluitend is er een talk
show met Claudel. Ook wordt een
signeersessie gehouden.
De bijeenkomst, die om 19.30 uur
begint, is een initiatief van Film by
the Sea in samenwerking met Alli
ance Franchise Coeur de Zélande.
Philippe Claudel (1962) is in ons
land vooral bekend geworden met
zijn boek Grijze zielen Les ames gri-
ses, 2004), waarmee hij doorbrak
bij het grote publiek en waarvoor
hij onder meer de prestigieuze
Prix Renaudot ontving. De geslaag
de verfilming ervan door Yves An-
gelo was twee jaar geleden te zien
in het competitieprogramma van
Film by the Sea. Claudel schreef
het scenario voor de film.
Met II y a longtemps que je t'aime
debuteert Claudel als regisseur. De
film, die op 5 juni in Nederland in
première gaat, werd onlangs geno
mineerd voor de Gouden Beer tij
dens het Filmfestival van Berlijn.
De hoofdrollen worden gespeeld
door Kristin Scott Thomas en Elsa
Zylberstei.
De film is een psychologisch dra
ma waarin de band tussen twee
zussen centraal staat. Juliette komt
na vijftien jaar uit de gevangenis
en heeft gedurende die tijd geen
contact gehad met haar familie.
Die heeft na het vonnis alle ban
den met haar verbroken. Op aan
dringen van een sociaal werker be
sluit haar jongere zusje, Léa, haar
in huis op te nemen. Léa woont in
Nancy met haar man Luc en twee
geadopteerde dochtertjes. Zij pro
beert de verhoudingen te verbete
ren en de kille Juliette in haar le
ven te betrekken. Het blijkt niet
eenvoudig te zijn de jaren van af
wezigheid en vooroordelen zo
maar te overbruggen en bespreek
baar te maken, waardoor echte toe
nadering tussen de zussen moei
lijk is.
Na afloop van de filmvertoning is
er een talkshow met Claudel. Daar
in wordt ook aandacht besteed
aan zijn nieuwe boek: Het verslag
van Brodeck, waarvan de Neder
landse vertaling deze maand is ver
schenen.
Philippe Claudel