Minder hardrijders bij scholen PZCI21 leelaricl School Sint Laurens is gedateerd T"\ WALCHEREN 29 Keizersboiwerk schreeuwt om opknapbeurt in Dauwendaele Camping mag toch uitbreiden M elk Goese dakdekkers zijn de beste van hun lichting Woensdag 26 maart 2008 Androgyne wezens en robuuste bouwsels in Vlissingse galerie Tip? redwalch@pzc.nl Scholieren Middelburg strijden met succes tegen te hard rijden. door Maurits Sep middelburg - De acties van Mid delburgse scholieren tegen hardrij den in woonwijken bij scholen hebben succes. Steeds minder mensen rijden te hard. Kreeg vorig jaar nog 21 procent van de automobilisten een bekeu ring voor te hard rijden (meer dan 50 km per uur) in een gebied waar 30 kilometer per uur de limiet is, nu is het aantal bekeuringen ge zakt tot 13 procent. De automobi listen die vorig jaar nog veel te hard reden, houden zich nu wel aan de snelheid (5 procent meer dan in 2007) of ze rijden nog maar een klein beetje te hard (3 procent meer dan vorig jaar). Dit blijkt uit de gezamenlijke ac ties van scholieren, gemeente en politie. Zij hebben in de eerste drie maanden van dit jaar op zes plaatsen in Middelburg en op één plek in Arnemuiden op hardrijden gecontroleerd. De conclusie is dat er een stijgende lijn zit in het aan tal mensen dat zich aan de snel heid houdt, constateert Anja Jonk man van de gemeente Middelburg tevreden. „Het inrichten van we gen als 30-kilometergebied helpt dus wel degelijk. Ook controleren helpt, want de reacties van men sen zijn positief. Iedereen vindt 50 te hard maar 30 te langzaam. Kin deren gaan met de automobilisten in gesprek als we ze staande hou den en mensen zeggen bijna al tijd: 'Ik wil me wel aan de snel- Het aantal automobilisten dat in 30-kilometerzones bij scholen te hard rijdt, neemt af. Kreeg vorig jaar 21 procent een boete, dit jaar is dat 13 procent. heid houden, maar ik denk er vaak niet aan. Als ik het gaspedaal even indruk, rijd ik al 40."' Jonkman merkt dat ook bij zich zelf. „Je moet gewoon niet schake len naar de derde versnelling maar in de tweede blijven rijden, dan lukt het beter om niet te hard te rij den. Maar daar moeten mensen duidelijk aan wennen. Dat bete kent dat we vooral moeten door gaan met campagne voeren. Het succes is de kracht van de herha ling. Daarnaast moeten we met de politie samenwerken bij de hand having. Je ziet het ook aan de mo biele radarborden. Als ze ergens staan, houden mensen zich aan de snelheid, maar zijn de borden weg, dan verslapt de discipline weer." Gisteren vond in de Grevelingen- straat de laatste van zeven acties plaats. Aan het einde van deze campagne concludeert Jonkman dat de meeste bekeuringen zijn uit gedeeld op de Spoorstraat in Arne muiden. De Sportlaan in Middel burg leverde veel meer gele (tus sen 30 en 50 kilometer per uur) dan groene kaarten (goede snel heid) op. „Maar daar is de weg van wege het bouwverkeer nog niet in gericht als 30-kilometerzone." VLISSINGEN - Niet voor het eerst wijst de Lokale metseld te stinken, terwijl er zulke leuke dingen ning wordt gehouden met de constructie, mag Partij Vlissingen het stadsbestuur op de deplora- mee te doen zijn - meent de LPV. Inderdaad, zegt het best gebruikt worden, zegt een woordvoer- bele staat van de kazematten onder de boule- het waterschap, al kan het niet altijd. Het monu- der. Het is nu aan het college om met een plan vard. Het Keizersboiwerk staat al jaren dichtge- ment staat vaak onder water. Maar als goed reke- van aanpak te komen. Of niet. foto Ruben Oreel Schoolbestuur vraagt gemeente haast te maken met nieuwbouw. door Nadia Berkelder sint laurens - Nog een paar jaar wachten, dan staat nieuwbouw van de school in Sint Laurens op de planning. Als het doorgaat, want de gemeente heeft er nog steeds geen geld voor gereserveerd. Het schoolbestuur wil nu duide lijkheid. „We redden het nog wel een paar jaar met dit gebouw", zegt Jannie Sandee van de Vereniging Christe lijk Onderwijs Middelburg - en ge meenteraadslid voor het CDA. „Maar geen tien jaar meer." De nieuwe school zou in de nieuwe wijk bij het dorp moeten komen. De dorpsvereniging verzet zich te gen de bouw van nieuwe wonin gen, omdat er te veel in te korte tijd gebouwd zouden worden. Vol gens Sandee is nieuwbouw in Sint Laurens noodzakelijk om vergrij zing - en teruglopende leerlingen aantallen - tegen te gaan. „We heb ben nu ongeveer tachtig leerlin gen. Dat zijn er genoeg, maar het moet niet zakken tot zestig." Het nieuwe gebouw is gedateerd, vertelt Sandee. „We kunnen het wind- en waterdicht houden, maar het is wel behelpen. Met de werkplekken bijvoorbeeld, waar kinderen in groepjes kunnen wer ken. Ze zijn er wel, maar kinderen kunnen er niet ongestoord werken omdat anderen erlangs lopen." Deze zomer beslist de gemeente raad over de nieuwbouw van de school in het dorp. middelburg - Nu de waterpartijen van Dauwendaele uitgebaggerd zijn, kunnen de bewoners van het water weer veilig zwemmen. Twee honderd kilo vis zetten het water schap en de gemeente Middelburg vanochtend om 9.00 uur uit in de watergang aan de Dauwendaelse- laan, in de bocht bij Girsesland. De hengelsportvereniging helpt mee. Naast karpers kunnen ook snoekbaarzen en rietvoorns genie ten van een schone waterbodem én natuurvriendelijke oevers. door Maurits Sep arnemuiden - Camping De Witte Raaf in Arnemuiden mag uitbrei den. De gemeente Middelburg wijst de bezwaren van onder meer vliegveld Midden-Zeeland tegen de plannen af Wethouder Frank Streng voelt zich gesterkt door een brief van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Die schrijft dat piloten in principe volgens de voorgeschreven aan vliegroutes naar het vliegveld moe ten vliegen en dat 'handhavend' opgetreden kan worden als ze daar van afwijken. Afwijkingen zijn echter wel toegestaan als bijvoor beeld het weer of de veiligheid dat noodzakelijk maakt of als de ha venmeester dat wil. Verder stelt de inspectie dat zelfs als de piloten an dere routes gebruiken, de geluids- normén niet worden overschre den. Streng concludeert hieruit dat de uitbreiding van De Witte Raaf kan doorgaan. Hij wijst daar om de bezwaren van Zeeland Air- port en anderen af. Vliegvelddirec teur Peter Geysen is tegen de uit breiding omdat die onder de aan vliegroute van het vliegveld komt. Dat kan gevaarlijk zijn voor cam- pinggasten als een vliegtuig in pro blemen is, vreest Geysen. Tip? redactie@pzc.nl Die Colijnspladtse kleuter denkt de wijsheid in pacht te hebben en soms lijkt het daar inderdaad griezelig veel op. Regelmatig maakt ze opmerkingen die gren zen aan hoogbegaafdheid en minder briljante ingevingen lij ken slechts te wijten aan haar nog maar prille levenservaring. Desondanks heeft ze altijd haar woordje klaar. Zo ook onlangs, toen ze haar da gelijkse beker warme melk ledig de. „Melk komt altijd uit een koe hè", zei ze, eigenlijk meer mede delend dan vragend. Maar voor dat haar vader de andere moge lijkheden kon opnoemen, had de kleuter de fout zelf al ontdekt: „O nee, soms ook uit de winkel."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 23