Minder hardrijders bij scholen
PZCI21
leelaricl
School Sint Laurens is gedateerd T"\
WALCHEREN
29
Keizersboiwerk schreeuwt om opknapbeurt
in Dauwendaele
Camping mag
toch uitbreiden
M elk
Goese dakdekkers
zijn de beste van
hun lichting
Woensdag 26 maart 2008
Androgyne wezens en
robuuste bouwsels in
Vlissingse galerie
Tip? redwalch@pzc.nl
Scholieren Middelburg
strijden met succes
tegen te hard rijden.
door Maurits Sep
middelburg - De acties van Mid
delburgse scholieren tegen hardrij
den in woonwijken bij scholen
hebben succes. Steeds minder
mensen rijden te hard.
Kreeg vorig jaar nog 21 procent
van de automobilisten een bekeu
ring voor te hard rijden (meer dan
50 km per uur) in een gebied waar
30 kilometer per uur de limiet is,
nu is het aantal bekeuringen ge
zakt tot 13 procent. De automobi
listen die vorig jaar nog veel te
hard reden, houden zich nu wel
aan de snelheid (5 procent meer
dan in 2007) of ze rijden nog maar
een klein beetje te hard (3 procent
meer dan vorig jaar).
Dit blijkt uit de gezamenlijke ac
ties van scholieren, gemeente en
politie. Zij hebben in de eerste
drie maanden van dit jaar op zes
plaatsen in Middelburg en op één
plek in Arnemuiden op hardrijden
gecontroleerd. De conclusie is dat
er een stijgende lijn zit in het aan
tal mensen dat zich aan de snel
heid houdt, constateert Anja Jonk
man van de gemeente Middelburg
tevreden. „Het inrichten van we
gen als 30-kilometergebied helpt
dus wel degelijk. Ook controleren
helpt, want de reacties van men
sen zijn positief. Iedereen vindt 50
te hard maar 30 te langzaam. Kin
deren gaan met de automobilisten
in gesprek als we ze staande hou
den en mensen zeggen bijna al
tijd: 'Ik wil me wel aan de snel-
Het aantal automobilisten dat in
30-kilometerzones bij scholen te
hard rijdt, neemt af. Kreeg vorig
jaar 21 procent een boete, dit
jaar is dat 13 procent.
heid houden, maar ik denk er
vaak niet aan. Als ik het gaspedaal
even indruk, rijd ik al 40."'
Jonkman merkt dat ook bij zich
zelf. „Je moet gewoon niet schake
len naar de derde versnelling maar
in de tweede blijven rijden, dan
lukt het beter om niet te hard te rij
den. Maar daar moeten mensen
duidelijk aan wennen. Dat bete
kent dat we vooral moeten door
gaan met campagne voeren. Het
succes is de kracht van de herha
ling. Daarnaast moeten we met de
politie samenwerken bij de hand
having. Je ziet het ook aan de mo
biele radarborden. Als ze ergens
staan, houden mensen zich aan de
snelheid, maar zijn de borden
weg, dan verslapt de discipline
weer."
Gisteren vond in de Grevelingen-
straat de laatste van zeven acties
plaats. Aan het einde van deze
campagne concludeert Jonkman
dat de meeste bekeuringen zijn uit
gedeeld op de Spoorstraat in Arne
muiden. De Sportlaan in Middel
burg leverde veel meer gele (tus
sen 30 en 50 kilometer per uur)
dan groene kaarten (goede snel
heid) op. „Maar daar is de weg van
wege het bouwverkeer nog niet in
gericht als 30-kilometerzone."
VLISSINGEN - Niet voor het eerst wijst de Lokale metseld te stinken, terwijl er zulke leuke dingen ning wordt gehouden met de constructie, mag
Partij Vlissingen het stadsbestuur op de deplora- mee te doen zijn - meent de LPV. Inderdaad, zegt het best gebruikt worden, zegt een woordvoer-
bele staat van de kazematten onder de boule- het waterschap, al kan het niet altijd. Het monu- der. Het is nu aan het college om met een plan
vard. Het Keizersboiwerk staat al jaren dichtge- ment staat vaak onder water. Maar als goed reke- van aanpak te komen. Of niet. foto Ruben Oreel
Schoolbestuur vraagt
gemeente haast te
maken met nieuwbouw.
door Nadia Berkelder
sint laurens - Nog een paar jaar
wachten, dan staat nieuwbouw
van de school in Sint Laurens op
de planning. Als het doorgaat,
want de gemeente heeft er nog
steeds geen geld voor gereserveerd.
Het schoolbestuur wil nu duide
lijkheid.
„We redden het nog wel een paar
jaar met dit gebouw", zegt Jannie
Sandee van de Vereniging Christe
lijk Onderwijs Middelburg - en ge
meenteraadslid voor het CDA.
„Maar geen tien jaar meer." De
nieuwe school zou in de nieuwe
wijk bij het dorp moeten komen.
De dorpsvereniging verzet zich te
gen de bouw van nieuwe wonin
gen, omdat er te veel in te korte
tijd gebouwd zouden worden. Vol
gens Sandee is nieuwbouw in Sint
Laurens noodzakelijk om vergrij
zing - en teruglopende leerlingen
aantallen - tegen te gaan. „We heb
ben nu ongeveer tachtig leerlin
gen. Dat zijn er genoeg, maar het
moet niet zakken tot zestig."
Het nieuwe gebouw is gedateerd,
vertelt Sandee. „We kunnen het
wind- en waterdicht houden,
maar het is wel behelpen. Met de
werkplekken bijvoorbeeld, waar
kinderen in groepjes kunnen wer
ken. Ze zijn er wel, maar kinderen
kunnen er niet ongestoord werken
omdat anderen erlangs lopen."
Deze zomer beslist de gemeente
raad over de nieuwbouw van de
school in het dorp.
middelburg - Nu de waterpartijen
van Dauwendaele uitgebaggerd
zijn, kunnen de bewoners van het
water weer veilig zwemmen. Twee
honderd kilo vis zetten het water
schap en de gemeente Middelburg
vanochtend om 9.00 uur uit in de
watergang aan de Dauwendaelse-
laan, in de bocht bij Girsesland.
De hengelsportvereniging helpt
mee. Naast karpers kunnen ook
snoekbaarzen en rietvoorns genie
ten van een schone waterbodem
én natuurvriendelijke oevers.
door Maurits Sep
arnemuiden - Camping De Witte
Raaf in Arnemuiden mag uitbrei
den. De gemeente Middelburg
wijst de bezwaren van onder meer
vliegveld Midden-Zeeland tegen
de plannen af
Wethouder Frank Streng voelt
zich gesterkt door een brief van de
Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Die schrijft dat piloten in principe
volgens de voorgeschreven aan
vliegroutes naar het vliegveld moe
ten vliegen en dat 'handhavend'
opgetreden kan worden als ze daar
van afwijken. Afwijkingen zijn
echter wel toegestaan als bijvoor
beeld het weer of de veiligheid dat
noodzakelijk maakt of als de ha
venmeester dat wil. Verder stelt de
inspectie dat zelfs als de piloten an
dere routes gebruiken, de geluids-
normén niet worden overschre
den. Streng concludeert hieruit
dat de uitbreiding van De Witte
Raaf kan doorgaan. Hij wijst daar
om de bezwaren van Zeeland Air-
port en anderen af. Vliegvelddirec
teur Peter Geysen is tegen de uit
breiding omdat die onder de aan
vliegroute van het vliegveld komt.
Dat kan gevaarlijk zijn voor cam-
pinggasten als een vliegtuig in pro
blemen is, vreest Geysen.
Tip? redactie@pzc.nl
Die Colijnspladtse kleuter denkt
de wijsheid in pacht te hebben
en soms lijkt het daar inderdaad
griezelig veel op. Regelmatig
maakt ze opmerkingen die gren
zen aan hoogbegaafdheid en
minder briljante ingevingen lij
ken slechts te wijten aan haar
nog maar prille levenservaring.
Desondanks heeft ze altijd haar
woordje klaar.
Zo ook onlangs, toen ze haar da
gelijkse beker warme melk ledig
de. „Melk komt altijd uit een koe
hè", zei ze, eigenlijk meer mede
delend dan vragend. Maar voor
dat haar vader de andere moge
lijkheden kon opnoemen, had de
kleuter de fout zelf al ontdekt:
„O nee, soms ook uit de winkel."