'We zijn kunstenaars zonder kwasten en verf
Maurice Kramer (41) werkt bijna twintig jaar in het onder-
\vijs. In die periode heeft hij op alle niveaus les gegeven. Nu
h pij docent geschiedenis aan het Gymnasium Haganum in
Oen Haag. Kramer is tevens de initiatiefnemer van Leraren
\o actie!, die de wilde staking van vandaag heeft georgani
seerd. De reden dat hij destijds het onderwijs in ging was
volgens Kramer 'niet echt een bewuste keuze'. „Het sprak
me aan met kinderen te gaan werken en ik wilde iets met
mijn vak - geschiedenis - doen.Natuurlijk speelt voor een
deel idealisme ook mee, je wilt de maatschappij iets goeds
nalaten. Wanneer je dat niet hebt, houd je het als docent
niet vol."
„Zoals het nu gaat in het onderwijs, staat het water ons aan
de lippen. Wat salaris betreft, lopen leraren heel erg achter
aan. En de werkdruk is hoog, ik zie collega's voortijdig afha
ken.
Leraren lopen structureel achter en krijgen steeds meer te
doen. Voor de klas staan is een soort kunst. Maar als docent
hebben we geen kwasten en verf meer in handen."
_L
'Het water staat ons aan de lippen. De werkdruk is hoog, ik zie collega's voortijdig afhaken.'
Maurice Kramer, docent geschiedenis en initiatiefnemer van Leraren in actie!
PZC Woensdag 26 maart 2008 1 1
'Kinderen hebben een puurheid die charmeert'
Lerares tekenen en kunstgeschiedenis Ellen Bensch (41)
koos een jaar of tien geleden voor het onderwijs, omdat ze
haar kennis graag wilde overdragen op anderen. Ze doet dat
momenteel aan het Ypenburg Lyceum in Den Haag. „Ik heb
gekozen voor het kinderonderwijs, want ik vind kinderen
overwegend prettige mensen. Ze hebben een puurheid die
mij erg charmeert. Dat in combinatie met mijn vak is heel
interessant."
„Tekenen zit met name op de basisscholen steeds meer in
het verdomhoekje. Dat is jammer, want het geeft kinderen
zoveel zelfvertrouwen als ze ontdekken dat ze in staat zijn
iets creatiefs te maken."
„De werkdruk voor leraren is flink toegenomen. Er wordt
als docent meer van je verwacht. Zo heb je meer dan vroe
ger contact met de ouders, die steeds mondiger worden.
Niets mis mee natuurlijk, maar als een kind problemen
heeft, krijgt de leraar het vaak op zijn brood."
„Ik maak me zorgen over het onderwijs in Nederland. We
bungelen onderaan in Europa en er móet nu wat gebeuren."
foto GPD