Fiscus mag gestolen
data gebruiken
tweede
paasdag
geopend
Justitie aast op niet
verzekerde brommers
deÖndernemer.m
'Harde muziek uit gsm is irritant'
M N lift BV ■s^tsr
Is mijn succes
voldoende verzekerd? H
Proefjpersonen zijn vaak onwetend over onderzoek
4 I Zaterdag 22 maart 2008 PZC
Bezoek onze showrooms
voor spectaculiere
paasaanbiedingen
Geopend van 11:00 tot 16:00
TF"\ FT /TT TvéT 7 Verrijn Stuartweg tO Oude Zandweg 2
LImjLL UVvm MJ wwW.dc1j5inicus.nlinfo@dominicos.nl
steenhouwerij, sanitair, wand- vloertegels, haarden stijlschouwen
Eigenaren die in de fout
zijn gegaan krijgen eerst
waarschuwingsbrief.
DEN HAAG - Justitie gaat de komen
de weken op jacht naar onverzeker
de brommers, scooters en snorfiet
sen. Eigenaren die hun tweewieler
niet hebben verzekerd, krijgen een
waarschuwingsbrief thuis. Als de
brommer of scooter na een maand
nog niet is verzekerd, volgt een
boete van 220 euro. Dat meldt het
Bureau Verkeershandhaving van
het Openbaar Ministerie (BVOM).
Het bureau heeft afspraken ge
maakt met de Rijksdienst voor het
Wegverkeer (RDW).
De RDW controleert in haar com-
puterregisters de komende weken
of de tweewielers zijn verzekerd.
Brommers, scooters en snorfietsen
moeten sinds 2006 een kenteken
hebben, waardoor ze allemaal in
de database staan. Er worden niet
meteen boetes uitgedeeld.
„Misschien staan mensen er niet
bij stil dat ze hun voertuig moeten
verzekeren. Ook al staat deze in de
schuur", aldus een woordvoerder
van de RDW. De eerste tellingen
geven volgens de woordvoerder
aan dat iets meer dan achthonderd
brommers niet verzekerd zijn. In
Nederland zijn ruim 760.000
brommers, scooters en snorfiet
sen. Een brommer moet net als
een auto altijd verzekerd zijn, ook
als deze niet wordt gebruikt. Op
die regel bestaat een uitzondering:
de verzekeringsplicht geldt niet als
de geldigheid van het kentekenbe
wijs is 'geschorst'. Het voertuig
mag dan niet gebruikt worden op
de openbare weg.
PETER
Hoge Raad: naheffing
terecht na opsporen van
verzwegen rekening.
DEN HAAG - De Belastingdienst
mag de gegevens van Nederlan
ders met verzwegen Luxemburgse
bankrekeningen gebruiken om na
vorderingsaanslagen en boetes te
heffen. Dat heeft de Hoge Raad gis
teren bepaald in een zaak die was
aangespannen door meer dan dui
zend rekeninghouders.
De Fiscale Opsporingsdienst (Fi-
od) kreeg in de jaren negentig van
de Belgische overheid microfiches
met informatie over verzwegen
Luxemburgse bankrekeningen. De
microfiches waren ontvreemd bij
de Kredietbank Luxemburg
(KB-Luxbank).
In 2001 begon de Belastingdienst
een onderzoek naar verzwegen
buitenlandse bankrekeningen,
waaronder die van rekeninghou
ders van KB-Luxbank. Daarbij
maakte het gebruik van de microfi
ches. Na het onderzoek legde de
fiscus aanslagen op over de perio
de 1993 tot en met 2001. De vermo
gende Nederlanders waren echter
van mening dat de fiscus de bewij
zen op een onrechtmatige manier
had verkregen.
Over de termijn waarover de Belas
tingdienst geld mag terugvorde
ren, wil de Hoge Raad nog advies
inwinnen bij het Europese Hof
van Justitie. Voor Nederland geldt
een termijn van twaalf jaar, mede
omdat buitenlandse bankrekenin
gen moeilijk zijn te controleren.
Het strikte bankgeheim van veel
banken is hier onder meer debet
aan.
Voor binnenlandse rekeningen
geldt een termijn van vijf jaar. De
De Hoge Raad is van oordeel dat
de Belastingdienst gegevens over
verzwegen bankrekeningen mag
gebruiken. Ook als die data door
diefstal zijn verkregen.
vraag is of dit mogelijk een Verbo
den onderscheid' is volgens Euro
pees recht, zo legt een zegsman
van de Hoge Raad uit. In het ar
rest laat de raad overigens wel we
ten goede argumenten te zien
voor de toepassing van een twaalf
jarige termijn in gevallen waar
sprake is van pogingen om vermo
gen verborgen te houden.
Vorige maand werd bekend dat
honderden rijke Duitsers belasting
hebben ontdoken via bankrekenin
gen in Liechtenstein.
De Duitse autoriteiten kwamen de
zaak op het spoor via een cd-rom
die ze kochten van een voormalige
bankmedewerker in het dwerg
staatje.
Op die cd-rom met informatie
over de grootscheepse belasting
fraude in Liechtenstein staan 'zo
goed als zeker' Nederlanders.
Een woordvoerder van staatssecre
taris Jan Kees de Jager (Financiën)
heeft dat gisteren gezegd. De Fiod
gaat de zaak verder uitzoeken.
AMSTERDAM - Proefpersonen begrij
pen vaker niet dan wel wat een
medisch wetenschappelijk onder
zoek inhoudt en zijn nauwelijks in
staat de risico's ervan zelf af te we
gen. Veel patiënten vinden de in
formatie over het onderzoek moei
lijk leesbaar en te begrijpen. Dat
meldde het Nederlands Tijdschrift
voor Geneeskunde gisteren.
Twee medische ethici schrijven
verder dat 40 tot 80 procent van
de proefpersonen om de verkeer
de reden meedoet aan een onder
zoek. De ethici vinden dat artsen
proefpersonen op de hoogte moe
ten houden van de ontwikkeling
en, zodat ze zelf beter kunnen be
slissen te blijven meedoen of te
stoppen. In de emotionele omstan
digheden waarin een ernstig zieke
patiënt zich bevindt, is hij al gauw
geneigd op de arts te vertrouwen
die het onderzoek aankaart.
Home
Mijn Regio
Mijn Bedrijf
Mijn Netwerk Services
Alles over verzekeringen en méér.
deOndernemer.nl is hét business-to-business platform van Nederland. U vindt er bijvoorbeeld gratis handige tips, praktische
artikelen, checklists, modelbrieven, modelcontracten en andere antwoorden op vragen met betrekking tot personeel, financiën,
bedrijfsvoering, ICT, juridische zaken en meer Meld u dus nu gratis aan bij de grootste regionale kennisbron voor ondernemers
Gericht op succes
ME£,Moori ik: wacHT op *v ieaaa/vd
"2-E.k-EO. N/IÉT yp jLikl 'J
Gsm als radio bij
treinreizigers hoog op
lijstje van ergernissen.
DEN HAAG - Tien minuten in de
bus zitten en voor je uit staren is
maar saai. Dus waarom niet de
nieuwste mp3 van Shakira of rap
per 50 Cent uit je mobiel laten
knallen? Niet via de bijgeleverde
oordopjes, maar lekker hard via de
luidspreker, zodat andere reizigers
kunnen 'meegenieten'. „Ik heb er
regelmatig last van", schrijft Chris
op de protestsite juckingirritant.nl.
„Laatst in de bus zo'n prutser met
kneiterharde muziek uit zijn mo
biel. Iedereen ergerde zich eraan,
maar deed niets." De reactie van
Chris is exemplarisch voor de er
gernis van meer reizigers. Op de si
te staan sinds de start in augustus
vorig jaar meer dan zevenhonderd
reacties en de Hyves-pagina met
dezelfde naam heeft inmiddels
zo'n duizend leden die zich storen
aan de muziek uit mobieltjes. Ook
recent onderzoek van de Consu
mentenbond toont aan dat het ge
bruik van de gsm als transistorra
dio bij treinreizigers zeer hoog in
het lijstje van ergernissen staat.
„Het is een vorm van ongewenste
intimiteit", stelt voorzitter Lia Ver
haar van de stichting Bescherming
Akoestisch Milieu (BAM). Er is
weinig tegen te doen volgens haar.
Recent onderzoek toont aan dat
het gebruik van de gsm als tran
sistorradio bij treinreizigers zeer
hoog in het lijstje van ergernis
sen staat.
Woordvoerders van de vervoersbe
drijven GVB en GVU melden dat
reizigers niet officieel klagen, op
een enkeling na. Op internet luch
ten reizigers daarentegen graag
hun hart.
BAM-voorzitter Verhaar probeert
politici en het bedrijfsleven te wij
zen op de telefoonterreur. Zonder
al te veel succes, want de overlast
neemt volgens haar alsmaar toe.
„Je krijgt gewoon geen antwoord."
Een verbod is er in principe al, be
nadrukken de vervoersbedrijven.
„Ie mag volgens de huisregels ande
re reizigers geen overlast bezor
gen", aldus NS-zegsman Rob Hage-
man. „Een verbod bestaat al sinds
de komst van de transistorradio",
zegt de GVU. Maar de conduc
teurs in een dubbeldekstrein kun
nen niet overal tegelijk zijn.