Zeeland
Nansenbaan haalt een
Kapelle geeft groen
licht voor Stelhoeve
Nieuwe vorm van
bermbeheer is succes
De liefde is langzaam gegroeid
26 Woensdag 19 maart 2008 PZC
Gemeentebelang tegen
familiecamping met
huisjes bij Wemeldinge.
door Lilian Dominicus
KAPELLE - De Kapelse raad heeft
gisteravond groen licht gegeven
voor de aanleg van de nieuwe cam
ping De Stelhoeve bij Wemeldin
ge. Alleen Gemeentebelang verzet
te zich tegen de plannen voor de
grote familiecamping met bunga
lows en een groepsaccommodatie.
„Een landschapscamping, dat past
in onze recreatievisie. Maar De
Stelhoeve tast het gebied aan. Bou
wen in de inlagen, de ecologische
hoofdstructuur, zal moeilijk wor
den. Bovendien, het is bekend dat
de verhuur bij het naburige bunga
lowpark De Oesterbaai ook slecht
verloopt. Meer huisjes betekent
meer concurrentie", pleitte fractie
voorzitter André Schmidt.
De andere partijen schaarden zich
echter in grote lijnen achter het
voorstel om een voorbereidings
procedure te beginnen. Bezwaar
schriften van omwonenden tegen
de komst van de camping zijn on-
Natuur bloeit op door
proef met ecologisch
bermbeheer waterschap
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De wollige distel en
de ruige anjer floreren weer. Ook
bedreigde bijen, vlinders en insec
ten hebben weer kans van leven
door de natuurvriendelijke manier
waarop Waterschap Zeeuwse Ei
landen de laatste vier jaar de ber
men onderhoudt.
Ecologisch bermbeheer is veel be
ter voor de natuur dan het oude
klepelbeheer. Daarbij wordt het ge
maaide gras achtergelaten in de
berm, waardoor planten niet goed
kunnen groeien. Dat bemoeilijkt
ook het leven van insecten.
De natuurvriendelijke werkwijze
heeft geleid tot twintig procent
meer soorten kruiden. Bovendien
komen van de verschillende soor
ten ook meer planten voor. Daar
zitten kwetsbare en bedreigde
soorten bij zoals de wollige distel,
die zeer zeldzaam is in Zeeland, en
de ruige anjer, die ook op de rode
lijst van zeldzame planten staat en
in aantal sterk was afgenomen.
Door de opbloeiende flora gaat
het ook veel beter met de fauna.
Waterschap Zeeuwse Eilanden
heeft bij de evaluatie van het ecolo
gisch bermbeheer bijvoorbeeld
ontdekt dat er nu zes bijensoorten
leven die op de rode lijst van be
dreigde soorten staan.
Het waterschap is in 2003 begon
nen met natuurvriendelijk beheer
van wegbermen. Er zijn acht gebie
den uitgekozen: zes op Schouwen,
twee op Noord-Beveland, een op
Walcheren en een op de grens van
Walcheren en Zuid-Beveland. Na
vier jaar zijn de resultaten bemoe
digend. Het gaat beter met de na
tuur en het kost ook minder.
gegrond verklaard of door de be
zwaarmakers zelf ingetrokken.
Initiatiefnemer W. Drijver uit
Goes wil aan de westkant van We
meldinge, naast camping Klein
Stelle, 220 kampeerplekken, acht
tien 'cottages' en een groepsaccom
modatie voor zestig personen ver
wezenlijken. Het nieuwe recreatie
terrein met een oppervlak van cir
ca tien hectare wordt omsloten
door de Ruisweg, Hoogeweg en
Stelhoekweg.
De onlangs afgebrande schuur van
De Stelhoeve wordt zoveel moge
lijk in oorspronkelijke stijl her
bouwd; hier komt de groepsaccom
modatie. De ingang wordt aan de
Ruisweg aangelegd. Het plan voor
ziet in een receptie, sanitaire voor
zieningen en speelweides. De eer
ste gasten kunnen mogelijk al in
2009 het terrein op. Volgens Drij
ver vergt het project een investe
ring van 3,5 a 4 miljoen euro.
De nieuwe familiecamping naast
camping Klein Stelle biedt ruim
te aan 220 kampeerders. Verder
worden er 18 'cottages' en een
groepsaccommodatie gebouwd.
Zuidelijke ringweg is
eerste stapje in aanpak
files aan westkant Goes.
door Frank Balkenende
GOES - Iedereen die om vijf uur 's
middags Goes uit wil, kan de diag
nose stellen: Goes stevent af op
een verkeersinfarct. De nieuwe
Nansenbaan, die vanaf vandaag te
berijden is, moet de verkeersdruk
in het zuiden van de stad verlich
ten. Deze ringweg is zeker geen
Haarlemmerolie. Veel meer ingre
pen zijn noodzakelijk en Goes stu
deert daar dan ook op. Verkeersstu-
dies kosten echter tijd en dus hou
den de spitsfiles nog wel even aan.
Dat de Goese verkeersaders
dichtslibben, heeft de gemeente
deels aan zichzelf te wijten. Ze
heeft in Zuid nieuwe wijken zoals
Overzuid, Ouverture en Oostmo-
lenpark gebouwd. Binnenkort vol
gen Aria en Riethoek in het zui
den en Mannee en de Goese
Schans in het noorden. Bij elkaar
een paar duizend woningen en die
brengen extra verkeersbewegingen
met zich mee.
De ongebreidelde bouwlust is niet
gepaard gegaan met uitbreiding
van het wegennet. Dankzij de ope
ning van de Westerscheldetunnel
wordt het bovendien steeds druk
ker in Goes. Profiterend van de
centrale ligging in Zeeland groeit
de Goese economie als kool. De
stad telt inmiddels zo'n 25.000 ar
beidsplaatsen en dat levert veel
woon-werkverkeer op. Op de in
valswegen en ringbanen rijden tus
sen de 15.000 en 20.000 motor
voertuigen per dag. In de spits zijn
dat er op de Anthony Fokkerlaan
ongeveer 2000 per uur.
Voor Goes is het leuk als ze in lan
delijke onderzoeken naar economi
sche prestaties eerste en tweede
plaatsen scoort, maar forensen zit
ten zich wel elke dag in de spits
achter het stuur te verbijten. Om
de stad uit te komen, hebben ze ze
ker een kwartier nodig.
Aan de westkant, op de A256,
wordt de verkeerssituatie in de
ochtendspits gevaarlijk, omdat ver
keer vanuit Bergen op Zoom nog
voor de afslag Goes-Zuid vast
loopt. Vanuit de richting Middel
burg moeten automobilisten ook
invoegen en dat leidt soms tot
chaotische taferelen.
Het credo op het stadskantoor is
dan ook spreiding van het verkeer.
„De Nansenbaan geeft een stukje
verlichting. Voor werknemers in
de Poel is er nu een alternatief,
maar je trekt natuurlijk nooit de
laatste bezoeker uit de Zak naar de
ze weg. Daarom is een A58-aanslui-
ting bij het ziekenhuis zo belang
rijk", zegt wethouder Rinus Diele-
man. De Nansenbaan wordt als al
ternatieve route veel aantrekkelij
ker als Goes de geplande zuidelijke
ontsluitingsweg aanlegt, zodat de
automobilist vanaf de Van Her-
tumweg kan doorsteken naar de
Nansenbaan. Automobilisten kun
nen zo via het zuiden snel de stad
uit. Op de Van Hertumweg moet
een spoortunnel zorgen voor een
betere doorstroming.
Duurzame oplossingen voor de
Manfred Zurhorst, voorzitter On
dernemers Contact Goes (OCG).
„Het verkeer in Coes is een drama.
Zelf kom ik elke dag uit Bergen op
Zoom en ik heb dan vanaf de afslag
Goes-Zuid zeker een kwartier nodig
om op Stationspark te komen. Ik ga
ervan uit dat bedrijven schade lijden
door de vertragingen in de spits."
„Het OCG wil dat de gemeente op kor
te termijn maatregelen neemt om het
verkeer sneller over of langs de roton
de Nansenplein te leiden. Dat is nood
zakelijk omdat er gevaarlijke invoeg-
capriolen op de A256 ontstaan."
„Gezien de groei van Goes moet de ge
meente niet alleen denken in
oost-west-verbindingen, maar ook in
noord-zuid-wegen. Ik denk dat het
slim is aan de oostkant om Kloetinge
een ringweg tot aan het Goese Meer
te trekken."
zwaar belaste Anthony Fokker
straat worden nog bekeken, te
meer omdat Goes over enkele ja
ren ten zuiden van Hotel Goes het
nieuwe bedrijventerrein Poel V
wil aanleggen. Om de huidige
nood tot die tijd te lenigen, over
weegt de gemeente twee bypasses
te maken bij de rotonde Nansen
plein. Fietstunneltjes - de gemeen
te denkt aan het ophogen van het
verkeersplein - komen pas over
twee, drie jaar in beeld.
Veel verkeersonderzoeken lopen
nog en soms worden eerdere plan
nen dan even geparkeerd. Op zich
plausibel, als dat leidt tot een sa
menhangende aanpak van de ver
keersellende. Helder is dat de fo
rens nog even door moet bijten.
Jeroen Brussé, plaatsvervangend
brandweercommandant Goes.
„Als brandweer maken we ons zorgen
om de hulpverlening in de spits. Je
loopt het risico dat je de voorgeschre
ven aanrijtijd van acht minuten niet
haalt. Als je bedrijfspand in de brand
staat of je zit na een aanrijding be
kneld in je auto, dan wil je toch dat
de brandweer snel komt. Staat de
Anthony Fokkerstraat vol en moeten
we op de Poel II zijn, dan moeten we
voorzichtig door het verkeer laveren
en dat kost tijd. Gelukkig hebben we
het nog niet meegemaakt dat we
door files te laat op de onheilsplaats
kwamen, maar het kan wel gebeuren.
Overigens studeren we op verplaat
sing van de brandweerpost 's-Heer
Arendskerke naar de westkant van
Goes, wat een betere dekking over
stad geeft." foto's Dirk-Jan Gjeltema
Het jubilerende paar Zandee-Francke bekijkt samen met burgemeester Van
der Zaag (r) het boek dat de heer Zandee hem gaf. foto Dirk-Jan Gjeltema
Paar Zandee-Francke
bezat de ware
ondernemersgeest.
door Lilian Dominicus
GOES - Al sinds hun vijftiende ken
den ze elkaar, omdat hun moeders
elkaar kenden. „Maar toen dach
ten we nog niet aan trouwen,
hoor. De liefde is langzaam ge
groeid", zegt Jan Zandee (S3) uit
Goes, die gisteren samen met zijn
vrouw Jannie Zandee-Francke (82)
vierde dat ze zestig jaar zijn ge
trouwd. Zaterdag houden ze een
feestje in de Hollandsche Hoeve,
lannie ziet er vanwege haar slecht
horendheid een beetje tegenop
om in een groot gezelschap te ver
keren, maar verheugt zich op het
feit dat haar beste vriendin uit Be
verwijk, die ze sinds haar veertien
de kent, zal komen. „Ze rijdt geen
auto en alleen met de trein durft
ze niet. Nu komt haar zoon mee."
Ook kijkt ze uit naar het samen
zijn met de 4 kinderen, 8 klein- en
3 achterkleinkinderen.
]an Zandee heeft vanaf zijn veer
tiende hard gewerkt. Hij had een
kunst- en nijverheidszaak, een be
drijf in land- en tuinbouwmachi-
nes en zat in de kraanwagenver-
huur. Maar zijn hart ging uit naar
de natuursteenhandel. „Ik was een
van de twee in Nederland met een
rijksdiploma. Het was dan ook een
zwaar examen. Ik moest een hele
week examen doen, elke dag van
acht tot vijf en 's avonds tot drie
uur." Zandee heeft met zijn be
drijf, dat aan de ingang van Goes
zat, veel restauratieprojecten aange
pakt voor Monumentenzorg en de
Rijksgebouwendienst. Het leven is
niet altijd van een leien dakje ge
gaan. ]an belandde tijdens zijn stu
diejaren in Duitsland, waar hij
door de nazi's als dwangarbeider
te werk werd gesteld. Net als zo'n
6000 andere Zeeuwen. Over de
'Maar als je ouder
wordt, moet je
het toch kwijt'
tijd in de Duitse fabrieken is wei
nig bekend. „Er werd niet over ge
praat. Er zijn vreselijke dingen ge
beurd daar. Maar als je ouder
wordt, moet je het toch kwijt." Jan
besloot zijn herinneringen op te
schrijven. Die zijn uiteindelijk het
boek s04 geworden, dat anderhalf
jaar geleden in eigen beheer is uit
gegeven. Burgemeester Dick van
der Zaag, die het paar kwam felici
teren, kreeg een exemplaar. „Het is
al over de hele wereld verspreid:
Canada, VS, Duitsland, Ik heb veel
reacties gehad, vooral van vrou
wen wier mannen in de oorlog in
Duitsland hebben gezeten."