Zeeland Nansenbaan haalt een Kapelle geeft groen licht voor Stelhoeve Nieuwe vorm van bermbeheer is succes De liefde is langzaam gegroeid 26 Woensdag 19 maart 2008 PZC Gemeentebelang tegen familiecamping met huisjes bij Wemeldinge. door Lilian Dominicus KAPELLE - De Kapelse raad heeft gisteravond groen licht gegeven voor de aanleg van de nieuwe cam ping De Stelhoeve bij Wemeldin ge. Alleen Gemeentebelang verzet te zich tegen de plannen voor de grote familiecamping met bunga lows en een groepsaccommodatie. „Een landschapscamping, dat past in onze recreatievisie. Maar De Stelhoeve tast het gebied aan. Bou wen in de inlagen, de ecologische hoofdstructuur, zal moeilijk wor den. Bovendien, het is bekend dat de verhuur bij het naburige bunga lowpark De Oesterbaai ook slecht verloopt. Meer huisjes betekent meer concurrentie", pleitte fractie voorzitter André Schmidt. De andere partijen schaarden zich echter in grote lijnen achter het voorstel om een voorbereidings procedure te beginnen. Bezwaar schriften van omwonenden tegen de komst van de camping zijn on- Natuur bloeit op door proef met ecologisch bermbeheer waterschap door Maurits Sep MIDDELBURG - De wollige distel en de ruige anjer floreren weer. Ook bedreigde bijen, vlinders en insec ten hebben weer kans van leven door de natuurvriendelijke manier waarop Waterschap Zeeuwse Ei landen de laatste vier jaar de ber men onderhoudt. Ecologisch bermbeheer is veel be ter voor de natuur dan het oude klepelbeheer. Daarbij wordt het ge maaide gras achtergelaten in de berm, waardoor planten niet goed kunnen groeien. Dat bemoeilijkt ook het leven van insecten. De natuurvriendelijke werkwijze heeft geleid tot twintig procent meer soorten kruiden. Bovendien komen van de verschillende soor ten ook meer planten voor. Daar zitten kwetsbare en bedreigde soorten bij zoals de wollige distel, die zeer zeldzaam is in Zeeland, en de ruige anjer, die ook op de rode lijst van zeldzame planten staat en in aantal sterk was afgenomen. Door de opbloeiende flora gaat het ook veel beter met de fauna. Waterschap Zeeuwse Eilanden heeft bij de evaluatie van het ecolo gisch bermbeheer bijvoorbeeld ontdekt dat er nu zes bijensoorten leven die op de rode lijst van be dreigde soorten staan. Het waterschap is in 2003 begon nen met natuurvriendelijk beheer van wegbermen. Er zijn acht gebie den uitgekozen: zes op Schouwen, twee op Noord-Beveland, een op Walcheren en een op de grens van Walcheren en Zuid-Beveland. Na vier jaar zijn de resultaten bemoe digend. Het gaat beter met de na tuur en het kost ook minder. gegrond verklaard of door de be zwaarmakers zelf ingetrokken. Initiatiefnemer W. Drijver uit Goes wil aan de westkant van We meldinge, naast camping Klein Stelle, 220 kampeerplekken, acht tien 'cottages' en een groepsaccom modatie voor zestig personen ver wezenlijken. Het nieuwe recreatie terrein met een oppervlak van cir ca tien hectare wordt omsloten door de Ruisweg, Hoogeweg en Stelhoekweg. De onlangs afgebrande schuur van De Stelhoeve wordt zoveel moge lijk in oorspronkelijke stijl her bouwd; hier komt de groepsaccom modatie. De ingang wordt aan de Ruisweg aangelegd. Het plan voor ziet in een receptie, sanitaire voor zieningen en speelweides. De eer ste gasten kunnen mogelijk al in 2009 het terrein op. Volgens Drij ver vergt het project een investe ring van 3,5 a 4 miljoen euro. De nieuwe familiecamping naast camping Klein Stelle biedt ruim te aan 220 kampeerders. Verder worden er 18 'cottages' en een groepsaccommodatie gebouwd. Zuidelijke ringweg is eerste stapje in aanpak files aan westkant Goes. door Frank Balkenende GOES - Iedereen die om vijf uur 's middags Goes uit wil, kan de diag nose stellen: Goes stevent af op een verkeersinfarct. De nieuwe Nansenbaan, die vanaf vandaag te berijden is, moet de verkeersdruk in het zuiden van de stad verlich ten. Deze ringweg is zeker geen Haarlemmerolie. Veel meer ingre pen zijn noodzakelijk en Goes stu deert daar dan ook op. Verkeersstu- dies kosten echter tijd en dus hou den de spitsfiles nog wel even aan. Dat de Goese verkeersaders dichtslibben, heeft de gemeente deels aan zichzelf te wijten. Ze heeft in Zuid nieuwe wijken zoals Overzuid, Ouverture en Oostmo- lenpark gebouwd. Binnenkort vol gen Aria en Riethoek in het zui den en Mannee en de Goese Schans in het noorden. Bij elkaar een paar duizend woningen en die brengen extra verkeersbewegingen met zich mee. De ongebreidelde bouwlust is niet gepaard gegaan met uitbreiding van het wegennet. Dankzij de ope ning van de Westerscheldetunnel wordt het bovendien steeds druk ker in Goes. Profiterend van de centrale ligging in Zeeland groeit de Goese economie als kool. De stad telt inmiddels zo'n 25.000 ar beidsplaatsen en dat levert veel woon-werkverkeer op. Op de in valswegen en ringbanen rijden tus sen de 15.000 en 20.000 motor voertuigen per dag. In de spits zijn dat er op de Anthony Fokkerlaan ongeveer 2000 per uur. Voor Goes is het leuk als ze in lan delijke onderzoeken naar economi sche prestaties eerste en tweede plaatsen scoort, maar forensen zit ten zich wel elke dag in de spits achter het stuur te verbijten. Om de stad uit te komen, hebben ze ze ker een kwartier nodig. Aan de westkant, op de A256, wordt de verkeerssituatie in de ochtendspits gevaarlijk, omdat ver keer vanuit Bergen op Zoom nog voor de afslag Goes-Zuid vast loopt. Vanuit de richting Middel burg moeten automobilisten ook invoegen en dat leidt soms tot chaotische taferelen. Het credo op het stadskantoor is dan ook spreiding van het verkeer. „De Nansenbaan geeft een stukje verlichting. Voor werknemers in de Poel is er nu een alternatief, maar je trekt natuurlijk nooit de laatste bezoeker uit de Zak naar de ze weg. Daarom is een A58-aanslui- ting bij het ziekenhuis zo belang rijk", zegt wethouder Rinus Diele- man. De Nansenbaan wordt als al ternatieve route veel aantrekkelij ker als Goes de geplande zuidelijke ontsluitingsweg aanlegt, zodat de automobilist vanaf de Van Her- tumweg kan doorsteken naar de Nansenbaan. Automobilisten kun nen zo via het zuiden snel de stad uit. Op de Van Hertumweg moet een spoortunnel zorgen voor een betere doorstroming. Duurzame oplossingen voor de Manfred Zurhorst, voorzitter On dernemers Contact Goes (OCG). „Het verkeer in Coes is een drama. Zelf kom ik elke dag uit Bergen op Zoom en ik heb dan vanaf de afslag Goes-Zuid zeker een kwartier nodig om op Stationspark te komen. Ik ga ervan uit dat bedrijven schade lijden door de vertragingen in de spits." „Het OCG wil dat de gemeente op kor te termijn maatregelen neemt om het verkeer sneller over of langs de roton de Nansenplein te leiden. Dat is nood zakelijk omdat er gevaarlijke invoeg- capriolen op de A256 ontstaan." „Gezien de groei van Goes moet de ge meente niet alleen denken in oost-west-verbindingen, maar ook in noord-zuid-wegen. Ik denk dat het slim is aan de oostkant om Kloetinge een ringweg tot aan het Goese Meer te trekken." zwaar belaste Anthony Fokker straat worden nog bekeken, te meer omdat Goes over enkele ja ren ten zuiden van Hotel Goes het nieuwe bedrijventerrein Poel V wil aanleggen. Om de huidige nood tot die tijd te lenigen, over weegt de gemeente twee bypasses te maken bij de rotonde Nansen plein. Fietstunneltjes - de gemeen te denkt aan het ophogen van het verkeersplein - komen pas over twee, drie jaar in beeld. Veel verkeersonderzoeken lopen nog en soms worden eerdere plan nen dan even geparkeerd. Op zich plausibel, als dat leidt tot een sa menhangende aanpak van de ver keersellende. Helder is dat de fo rens nog even door moet bijten. Jeroen Brussé, plaatsvervangend brandweercommandant Goes. „Als brandweer maken we ons zorgen om de hulpverlening in de spits. Je loopt het risico dat je de voorgeschre ven aanrijtijd van acht minuten niet haalt. Als je bedrijfspand in de brand staat of je zit na een aanrijding be kneld in je auto, dan wil je toch dat de brandweer snel komt. Staat de Anthony Fokkerstraat vol en moeten we op de Poel II zijn, dan moeten we voorzichtig door het verkeer laveren en dat kost tijd. Gelukkig hebben we het nog niet meegemaakt dat we door files te laat op de onheilsplaats kwamen, maar het kan wel gebeuren. Overigens studeren we op verplaat sing van de brandweerpost 's-Heer Arendskerke naar de westkant van Goes, wat een betere dekking over stad geeft." foto's Dirk-Jan Gjeltema Het jubilerende paar Zandee-Francke bekijkt samen met burgemeester Van der Zaag (r) het boek dat de heer Zandee hem gaf. foto Dirk-Jan Gjeltema Paar Zandee-Francke bezat de ware ondernemersgeest. door Lilian Dominicus GOES - Al sinds hun vijftiende ken den ze elkaar, omdat hun moeders elkaar kenden. „Maar toen dach ten we nog niet aan trouwen, hoor. De liefde is langzaam ge groeid", zegt Jan Zandee (S3) uit Goes, die gisteren samen met zijn vrouw Jannie Zandee-Francke (82) vierde dat ze zestig jaar zijn ge trouwd. Zaterdag houden ze een feestje in de Hollandsche Hoeve, lannie ziet er vanwege haar slecht horendheid een beetje tegenop om in een groot gezelschap te ver keren, maar verheugt zich op het feit dat haar beste vriendin uit Be verwijk, die ze sinds haar veertien de kent, zal komen. „Ze rijdt geen auto en alleen met de trein durft ze niet. Nu komt haar zoon mee." Ook kijkt ze uit naar het samen zijn met de 4 kinderen, 8 klein- en 3 achterkleinkinderen. ]an Zandee heeft vanaf zijn veer tiende hard gewerkt. Hij had een kunst- en nijverheidszaak, een be drijf in land- en tuinbouwmachi- nes en zat in de kraanwagenver- huur. Maar zijn hart ging uit naar de natuursteenhandel. „Ik was een van de twee in Nederland met een rijksdiploma. Het was dan ook een zwaar examen. Ik moest een hele week examen doen, elke dag van acht tot vijf en 's avonds tot drie uur." Zandee heeft met zijn be drijf, dat aan de ingang van Goes zat, veel restauratieprojecten aange pakt voor Monumentenzorg en de Rijksgebouwendienst. Het leven is niet altijd van een leien dakje ge gaan. ]an belandde tijdens zijn stu diejaren in Duitsland, waar hij door de nazi's als dwangarbeider te werk werd gesteld. Net als zo'n 6000 andere Zeeuwen. Over de 'Maar als je ouder wordt, moet je het toch kwijt' tijd in de Duitse fabrieken is wei nig bekend. „Er werd niet over ge praat. Er zijn vreselijke dingen ge beurd daar. Maar als je ouder wordt, moet je het toch kwijt." Jan besloot zijn herinneringen op te schrijven. Die zijn uiteindelijk het boek s04 geworden, dat anderhalf jaar geleden in eigen beheer is uit gegeven. Burgemeester Dick van der Zaag, die het paar kwam felici teren, kreeg een exemplaar. „Het is al over de hele wereld verspreid: Canada, VS, Duitsland, Ik heb veel reacties gehad, vooral van vrou wen wier mannen in de oorlog in Duitsland hebben gezeten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 78