Treinloze periode begint zaterdag
Vlaamse loodsen willen niet meer
schepen bedienen na verdieping
Terneuzen wil hoofdzetel schap
Treintaxi blijft
rijden in Goes
en stadsgewest
PZC Woensdag 19 maart 2008 31
Dienstregeling voor één
maand vervangend
vervoer per bus gereed.
door Ben Jansen
GOES - NS en ProRail zijn klaar
voor de omvangrijkste spooronder-
houdsklus die ooit in Nederland is
uitgevoerd. Vanaf zaterdag gaat vijf
tig kilometer van het zeventig kilo
meter lange traject tussen Vlissin-
gen en Bergen op Zoom op de
schop. Tot en met maandag 21
april. Reizigers zijn daardoor een
maand lang op de bus aangewe
zen.
ProRail en aannemer Bam Rail
hebben de afgelopen weken op ze
ven plaatsen depots ingericht waar
onder meer enorme hoeveelheden
grind voor de vernieuwing van
het ballastbed zijn aangevoerd.
Overal langs de spoorlijn liggen be
tonnen bielzen klaar, die in de
plaats komen van de houten exem
plaren. Op de emplacementen in
Goes en in Vlissingen-Oost staan
de eerste werktreinen gereed.
De NS hebben een dienstregeling
gemaakt voor het vervangend ver
voer per bus. Er rijden stopbussen
op het traject Vlissingen-Bergen
op Zoom en terug die alle spoor
wegstations aandoen en er zijn di-
rectbussen van Vlissingen, Middel
burg en Goes naar Bergen op
Zoom en terug en - alleen in de
ochtend- en namiddagspits - een
directbus van Middelburg naar
Goes en terug. Er zijn bovendien
twee extra bussen voorzien van
Rilland-Bath via Krabbendijke en
Kruiningen-Yerseke rechtstreeks
naar Vlissingen in de ochtendspits
en in de avondspits weer terug.
Op het Zeeuwse verlanglijstje
stond ook een directe busverbin
ding tussen Goes en Vlissingen,
onder meer van belang voor Beve-
landse studenten aan de Hoge
school Zeeland. „Die wens hebben
we onderkend", zegt woordvoer
ster Marlies van Dalen van de NS,
„en we zouden er ook graag aan te
gemoet willen komen, maar er is
geen ruimte voor. Letterlijk. Die
extra bussen kunnen we bij de sta
tions in Goes en Vlissingen niet
kwijt."
Bij Kruiningen ligt al een enorme berg grind klaar voor gebruik bij de onderhoudswerkzaamheden aan het spoor.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Door middel van folders, posters,
een zakformaat busboekje, een per
soonlijke brief aan vaste klanten,
een gratis telefoonnummer
(0800-8734636, vanaf donderdag)
en extra personeel op de grotere
stations stellen de NS de reizigers
op de hoogte. Er moet rekening
PW De voorbereidingen voor één
maand groot onderhoud aan de
Zeeuwse spoorlijn zijn klaar. Van
22 maart tot 22 april rijden geen
personentreinen.
worden gehouden met een reistijd
die een half uur langer duurt. Dat
wordt enigszins gecompenseerd
met twee keer in het uur een inter
city van Bergen op Zoom naar Am
sterdam en terug.
Het werk aan het spoor begint za
terdagochtend om tien over half
vijf bij de spoorwegovergang Ca-
pelleweg even ten oosten van Krui
ningen. In de loop van de dag
wordt ook de spoorwegovergang
Hagedijk ten oosten van Rilland
voor het wegverkeer afgesloten.
Werkzaamheden aan de Zeeuwse spoorlijn
Op 50 kilometer van de 70 kilometer tussen Vlissingen en Bergen op
Zoom wordt 200.000 ton ballastgrind vernieuwd.
24 van de 35 overwegen gaan tijdelijk dicht om ballast en/of betonnen
rijplaten te vernieuwen.
40.000 houten dwarsliggers gaan eruit en worden vervangen door be
tonnen exemplaren. Over een lengte van 8 kilometer worden 27.500 rail
dempers aangebracht.
Tijdens de spitsuren rijden tegelijk 21 bussen om passagiers te vervoeren.
ProRail zorgt ervoor dat doordeweeks elke nacht van 23 tot 7 uur één
spoor beschikbaar is voor goederentreinen van en naar Vlissingen-Oost.
Actie legt bom onder
betere bereikbaarheid
Antwerpse haven.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De kans bestaat dat
er na de verdieping van de Wester-
schelde toch niet meer en grotere
schepen naar Antwerpen kunnen
varen. Vlaamse loodsen eisen dat
gelijktijdig met de verdieping ook
maatregelen worden genomen om
de scheepvaart beter te kunnen be
dienen. Als hun eisen niet worden
ingewilligd, houden ze vast aan de
huidige werkwijze.
Wat de Westerschelde aan scheep
vaart aan kan, zit al bijna tegen de
grens aan, volgens secretaris Sven
Deridder van de Vlaamse Beroeps
vereniging van Loodsen (BvL). „Je
kunt de infrastructuur vervolgens
wel aanpassen door de vaarweg te
verdiepen", stelt Deridder, „maar
daarmee ben je er nog niet. In Ant
werpen zijn te weinig sleepboten.
De coördinatie vanaf de wal in de
aanloop tot de Antwerpse haven
moet ook verbeteren. Ander punt
is dat de beloodingsvaartuigen in
de Scheldemonding versleten zijn.
Ze zijn dringend aan vervanging
toe. De Vlaamse overheid zegt al
jaren dat zij ermee bezig is, maar
doet niks. Het is onder deze om
standigheden loodstechnisch on
verantwoord meer en grotere sche
pen te bedienen, zeker gezien de
toename van stroomsnelheden na
de verdieping."
De verdieping moet Antwerpen al
tijd bereikbaar maken voor grotere
schepen Dit heet 'van levensbe
lang' te zijn. De Vlaamse loodsen-
actie ligt dan ook gevoelig. Neder
landse loodsen, die 27,5 procent
van de schepen op België doen,
steunen hen. Joost Waasdorp van
het Nederlands Loodswezen: „Na
de verdieping gaan we samen be
kijken welke gevolgen dat heeft
voor de beloodsing van schepen.
We trekken één lijn."
MIDDELBURG - De provincie Zee
land heeft de contracten voor de
treintaxi in Goes, Middelburg en
Vlissingen verlengd. In Goes blijft
Connexxion Taxi Services de trein
taxi verzorgen. De Taxicentrale
Vlissingen blijft dat doen in Mid
delburg en Vlissingen. Jaarlijks ma
ken 22.000 reizigers gebruik van
de treintaxi.
De provincie nam de voorziening
in 2006 over van de NS. Zij be
sloot zelf de kosten van de trein
taxi te financieren.
Na een evaluatie besloten Gedepu
teerde Staten dat de treintaxivoor
ziening voor langere tijd geregeld
moest worden. Na een Europese
aanbesteding zijn er nu contracten
afgesloten met de twee bedrijven
voor drie jaar.
De NS blijven verantwoordelijk
voor onder meer de promotie van
treintaxi en de treintaxizuil die bij
de stations is te vinden.
TERNEUZEN - De gemeente Terneu
zen wil graag dat de hoofdzetel
van een nieuw Zeeuws fusiewater
schap in Terneuzen komt. Wat dat
betreft heeft het college niet veel
vertrouwen in het toekomstige be
stuur van het waterschap, blijkt
uit antwoorden op raadsvragen
van Cees Freeke (LCF).
Het college heeft liever dat Gede
puteerde Staten het besluit nemen
om de hoofdzetel aan te wijzen.
Dat zal een 'evenwichtig' traject
zijn, denkt het college van burge
meester en wethouders.
„Als dit besluit wordt overgelaten
aan het bestuur van het eventuele
nieuwe waterschap zal de uit
komst getalsmatig niet in het voor
deel van onze regio zijn, aangezien
onze regio in dit nieuwe bestuur
ondervertegenwoordigd zal zijn."