Treinloze periode begint zaterdag Terneuzen wil hoofdzetel schap Treintaxi blijft rijden in Goes en stadsgewest Vlaamse loodsen willen niet meer schepen bedienen na verdieping pzc Woensdag 19 maart 2008 31 Bij Kruiningen ligt al een enorme berg grind klaar voor gebruik bij de onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. foto Dirk-Jan Cjeltema Werkzaamheden aan de Zeeuwse spoorlijn Op 50 kilometer van de 70 kilometer tussen Vlissingen en Bergen op Zoom wordt 200.000 ton ballastgrind vernieuwd. 24 van de 35 overwegen gaan tijdelijk dicht om ballast en/of betonnen rijplaten te vernieuwen. 40.000 houten dwarsliggers gaan eruit en worden vervangen door be tonnen exemplaren. Over een lengte van 8 kilometer worden 27.500 rail dempers aangebracht. Tijdens de spitsuren rijden tegelijk 21 bussen om passagiers te vervoeren. ProRail zorgt ervoor dat doordeweeks elke nacht van 23 tot 7 uur één spoor beschikbaar is voor goederentreinen van en naar Vlissingen-Oost. Dienstregeling voor één maand vervangend vervoer per bus gereed. door Ben Jansen goes - NS en ProRail zijn klaar voor de omvangrijkste spooronder- houdsklus die ooit in Nederland is uitgevoerd. Vanaf zaterdag gaat vijf tig kilometer van het zeventig kilo meter lange traject tussen Vlissin gen en Bergen op Zoom op de schop. Tot en met maandag 21 april. Reizigers zijn daardoor een maand lang op de bus aangewe zen. ProRail en aannemer Bam Rail hebben de afgelopen weken op ze ven plaatsen depots ingericht waar onder meer enorme hoeveelheden grind voor de vernieuwing van het ballastbed zijn aangevoerd. Overal langs de spoorlijn liggen be tonnen bielzen klaar, die in de plaats komen van de houten exem plaren. Op de emplacementen in Goes en in Vlissingen-Oost staan de eerste werktreinen gereed. De NS hebben een dienstregeling gemaakt voor het vervangend ver voer per bus. Er rijden stopbussen op het traject Vlissingen-Bergen op Zoom en terug die alle spoor wegstations aandoen en er zijn di- rectbussen van Vlissingen, Middel burg en Goes naar Bergen op Zoom en terug en - alleen in de ochtend- en namiddagspits - een directbus van Middelburg naar Goes en terug. Er zijn bovendien twee extra bussen voorzien van Rilland-Bath via Krabbendijke en Kruiningen-Yerseke rechtstreeks naar Vlissingen in de ochtendspits en in de avondspits weer terug. Op het Zeeuwse verlanglijstje stond ook een directe busverbin ding tussen Goes en Vlissingen, onder meer van belang voor Beve- landse studenten aan de Hoge school Zeeland. „Die wens hebben we onderkend", zegt woordvoer ster Marlies van Dalen van de NS, „en we zouden er ook graag aan te gemoet willen komen, maar er is geen ruimte voor. Letterlijk. Die extra bussen kunnen we bij de sta tions in Goes en Vlissingen niet kwijt." Actie legt bom onder betere bereikbaarheid Antwerpse haven. door Harmen van der Werf vlissingen - De kans bestaat dat er na de verdieping van de Wester- schelde toch niet meer en grotere schepen naar Antwerpen kunnen varen. Vlaamse loodsen eisen dat gelijktijdig met de verdieping ook maatregelen worden genomen om de scheepvaart beter te kunnen be dienen. Als hun eisen niet worden ingewilligd, houden ze vast aan de huidige werkwijze. Wat de Westerschelde aan scheep vaart aan kan, zit al bijna tegen de grens aan, volgens secretaris Sven Deridder van de Vlaamse Beroeps vereniging van Loodsen (BvL). „Je kunt de infrastructuur vervolgens wel aanpassen door de vaarweg te verdiepen", stelt Deridder, „maar daarmee ben je er nog niet. In Ant werpen zijn te weinig sleepboten. Door middel van folders, posters, een zakformaat busboekje, een per soonlijke brief aan vaste klanten, een gratis telefoonnummer (0800-8734636, vanaf donderdag) en extra personeel op de grotere stations stellen de NS de reizigers op de hoogte. Er moet rekening De voorbereidingen voor één maand groot onderhoud aan de Zeeuwse spoorlijn zijn klaar. Van 22 maart tot 22 april rijden geen personentreinen. De coördinatie vanaf de wal in de aanloop tot de Antwerpse haven moet ook verbeteren. Ander punt is dat de beloodingsvaartuigen in de Scheldemonding versleten zijn. Ze zijn dringend aan vervanging toe. De Vlaamse overheid zegt al jaren dat zij ermee bezig is, maar doet niks. Het is onder deze om standigheden loodstechnisch on verantwoord meer en grotere sche pen te bedienen, zeker gezien de toename van stroomsnelheden na de verdieping." De verdieping moet Antwerpen al tijd bereikbaar maken voor grotere schepen Dit heet 'van levensbe lang' te zijn. De Vlaamse loodsen- actie ligt dan ook gevoelig. Neder landse loodsen, die 27,5 procent van de schepen op België doen, steunen hen. Joost Waasdorp van het Nederlands Loodswezen: „Na de verdieping gaan we samen be kijken welke gevolgen dat heeft voor de beloodsing van schepen. We trekken één lijn." worden gehouden met een reistijd die een half uur langer duurt. Dat wordt enigszins gecompenseerd met twee keer in het uur een inter city van Bergen op Zoom naar Am sterdam en terug. Het werk aan het spoor begint za terdagochtend om tien over half vijf bij de spoorwegovergang Ca- pelleweg even ten oosten van Krui ningen. In de loop van de dag wordt ook de spoorwegovergang Hagedijk ten oosten van Rilland voor het wegverkeer afgesloten. middelburg - De provincie Zee land heeft de contracten voor de treintaxi in Goes, Middelburg en Vlissingen verlengd. In Goes blijft Connexxion Taxi Services de trein taxi verzorgen. De Taxicentrale Vlissingen blijft dat doen in Mid delburg en Vlissingen. Jaarlijks ma ken 22.000 reizigers gebruik van de treintaxi. De provincie nam de voorziening in 2006 over van de NS. Zij be sloot zelf de kosten van de trein taxi te financieren. Na een evaluatie besloten Gedepu teerde Staten dat de treintaxivoor ziening voor langere tijd geregeld moest worden. Na een Europese aanbesteding zijn er nu contracten afgesloten met de twee bedrijven voor drie jaar. De NS blijven verantwoordelijk voor onder meer de promotie van treintaxi en de treintaxizuil die bij de stations is te vinden. terneuzen - De gemeente Terneu zen wil graag dat de hoofdzetel van een nieuw Zeeuws fusiewater schap in Terneuzen komt. Wat dat betreft heeft het college niet veel vertrouwen in het toekomstige be stuur van het waterschap, blijkt uit antwoorden op raadsvragen van Cees Freeke (LCF). Het college heeft liever dat Gede puteerde Staten het besluit nemen om de hoofdzetel aan te wijzen. Dat zal een 'evenwichtig' traject zijn, denkt het college van burge meester en wethouders. „Als dit besluit wordt overgelaten aan het bestuur van het eventuele nieuwe waterschap zal de uit komst getalsmatig niet in het voor deel van onze regio zijn, aangezien onze regio in dit nieuwe bestuur ondervertegenwoordigd zal zijn."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 33