Kwaliteit
of sportief
en kleurrijk
De Nederlandse man heeft geen
interesse in trends. Dat blijkt uit
een recent gehouden onderzoek
van Textilia, het vakblad voor
modeprofessionals. Maar toch moet ie
er aan geloven. Ook hij ontkomt af en toe
niet aan een stel veren. Houdt ie van
klassiek, dan koopt hij deze zomer kleding
van kwaliteitsstofIs hij meer het sportieve
type, dan gaat hij voor kleur
tekst Moniek Hüsken
Maar liefst 67 procent van de mannen zei in het onderzoek van
modevakblad Textilia dat trends hem absoluut niet interesseren.
28 procent van de ondervraagden gaf aan wel aan trendvolger te
zijn en 5 procent omschreef zichzelf als trendsetter.
Ofschoon heren blijkbaar niet gevoelig zijn voor de laatste mo
de, kunnen ze er niet helemaal omheen. Ook de man ontkomt
er niet aan dat hij af en toe iets nieuws koopt, wil hij niet als voddenbaal op zijn
werk verschijnen. En al loopt hij er dan niet warm voor: hij is automatisch een trend
volger, want moet het doen met dat wat er in de kledingzaken te vinden is.
Wat zijn de mannentrends voor deze zomer? Op de catwalks van Milaan hebben gro
te namen uit de couture hun visie op de zomer 2008 inmiddels kenbaar gemaakt:
Burberry gaat voor felle kleuren, Jil Sanders voor oversized, Prada profileert zich met
kleding van zachte materialen.
Maar couture is niet datgene waarin de man zich dagelijks hult. Hij moet het doen
met dat wat in de winkels hangt. Een middag snuffelen in diverse mannenzaken
geeft een diffuus beeld: er zijn zo veel verschillende producten.
Er zijn organisaties die alle thema's, kleuren en gebruik van stoffen vertalen naar de
hedendaagse consument. Zij onderscheiden meerdere stijlen. In deze bijlage de zo-
mertrends voor man die van klassiek en comfortabel houdt en de kerel die zich het
liefst hult in een sportieve en kleurrijkere look.