Jan Taminiau: de vrouwenversierder Jan Taminiau 'Het mooie van kleding is datje daarmee kunt laten zien wie je bent' dinsdag 18 maart 2008 Zelfs zijn lach wint het niet van zijn bescheiden heid. Een lage slungel. Mager, baardje, ook nu weer met een das om zijn nek. Vriendelijk, aar dig. Toch zit je tegenover de grootste vrouwen versierder van Nederland. En waarschijnlijk ver daarbuiten. Jan Taminiau. Hij is moe en dat kun je zien. Hij is net terug uit Parijs. Een groot deel van zijn kleding is nog daar nog. Net als de diepe indruk die hij daar in het beroemde hotel The Ritz heeft achtergelaten. Talking about an Evolution, was het thema van zijn show, een feeste lijke polonaise van mogelijkheden hoe je vrouw kunt zijn. Vrouw, met een hoofdletter. Elegant, sterk, romantisch, krachtig, onbevangen, gepassioneerd. Ontwapenend zijn de stiknaden. Bijzondere stoffen volgen de lijnen van de vrouwe lijke vormen. Een statement voor de vrouw van vandaag. En Parijs is onder de indruk. Zo zelfs dat de Chambre Syndicale de la Haute Couture, de hemel van de haute couture, er ern stig over nadenkt om Jan Taminiau lid te maken. Hem het eredoctoraat van couturier te geven. Uniek in de Nederland se modegeschiedenis. Parijs ligt aan zijn voeten. Vijf jaar geleden zag ik hem voor het eerst. Ook in Parijs, waar hij met medeleerlingen van de afdeling mode van de Kunstacademie van Arnhem zijn eindexamenshow presen teerde. Niet in The Ritz, maar in het Institut Néerlandais aan de oevers van de Seine. Ook toen maakte Jan indruk met zijn kleding, met zijn creativiteit vrouwen vrouw te laten zijn. „Jij moet wel erg veel van vrouwen houden", zei ik toen tegen hem. Hij trakteerde op een glimlach. En ook nu, vijfjaar later ligt weer die vraag op tafel. Dit keer met een antwoord: „Ik hou van de vrouw, van het vrouwelijke. Ik plaats ze met mijn jurken op een voetstuk, daar kunnen ze laten zien wie ze zijn, wat ze kunnen. Het spel van het vrouwelijk zijn, daar draait het om." Even is hij stil. Zijn ogen zoeken naar beel den in zijn hoofd om uiteindelijk te zeggen: „Vrouwen", zo zegt hij, „vrouwen zijn heel bijzondere wezens." Vijf jaar tussen Parijs en Parijs. „Er is in de jaren veel ge beurd. Ik heb veel geleerd. Stapsgewijs ben ik verder gegaan tot uiteindelijk mijn eigen label: Jan Taminiau. Toen, vijf jaar geleden, heb ik bewust de stap gezet: ik ga voor mezelf begin nen. Dat wilde ik als kind al. Dus niet eerst wennen aan baan, geld, auto, huis. Dan is de stap terug naar jezelf moei lijk. Nu heb ik de academie in Arnhem achter de rug en ik heb geen rooie cent. Dat is ook onderdeel van creatief zijn. Als je dit alleen kunt als je veel geld hebt, ben je arm in je creativiteit. Dus moet het lukken. En zie maar: nu zit ik écht in Parijs." Talking about an Evolution, is de titel van zijn Parijse show. „Het is ook mijn evolutie. Gos Jan, wat gaat het snel, zeggen mensen. Ja, misschien voor hen, maar niet voor mij. Niet voor mijn ouders. Ik ben er als kind al mee begonnen. Op el ke muur thuis in Tilburg schreef ik als kind met een krijtje mijn naam: Jan Taminiau. Waarom? Ik weet het niet. Als kind kleedde ik mijn zus aan, verbouwde ik regelmatig mijn eigen kamer, gaf alles een andere plaats. Kijken naar schoon heid, dat had ik al als kind en ik kreeg van mijn ouders alle vrijheid. Nooit zeiden ze: Jan ga toch voetballen. Ook voor mijn ouders was het een proces. Zij zagen het toen al. Elke dag kijk ik naar mezelfj kijk ik naar de bagage die ik meekrijg, die ik elke dag bij elkaar sprokkel. Daar gaat mijn show ook over. Sprokkelen en communiceren. Het koesteren van kost bare momenten. Je laten prikkelen door dingen en er een ei gen draai aan geven. Verzamelen, opslaan Soms ontdek je in je bagage iets waar je al eerder aan bent begonnen. Je hebt het al, maar je was er nog niet klaar voor. Dat is het leuke: Zeker, mode is snel. Heel snel en daar ben ik blij om, want als ik alleen maar zou onderzoeken, zou ik verzanden. Nu ben ik twee maal per jaar gedwongen een show te maken, keuzes te maken, een tijdsbeeld van jezelf Kijken waar je bent." Kijken. Naar vrouwen. „Ik kijk altijd naar de vrouw als ge heel. Maar ik kijk snel. In die snelheid moet het in één keer kloppen, moet het samenvallen, moet die ontmoeting met die vrouw kloppen. Of ze nu een voddenzak aan heeft of weet ik veel. Het gaat om de motoriek, om de beweging en dat moet in één keer samenvallen." Harmonie? „Nee. Harmonie is saai. Het gaat om de spanning, om de vibratie, om die beweging die een vrouw kan maken." Kleding als tweede huid. „Kleding versterkt de vrouw of de man in wie ze zijn. Het mooie van kleding is, dat je durft te laten zien wie je bent. Dat is het fascinerende. Het spelen met kleding. Je helemaal laten gaan. Trots zijn op jezelf maar Naam: Jan Taminiau Geboorteplaats: Goirle Geboortedatum: 14 september 1975 Opleiding: cum-laude afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem (2001). Postdoctorale studie aan het Fashion Institute te Arnhem (2003). ook kwetsbaar, dat fragiele, dat is dan ook weer haar kracht." Daar staat ze voor de spiegel. De vrouw van vandaag. Wat zal ik nou weer eens aantrekken? Wie ben ik? „De vrouw van vandaag zoekt de balans of heeft die al gevonden. De kracht dat ze het mannelijke én het vrouwelijke kan beheersen. Dat samenspel. Niet dat ze dat poppetje moet zijn, maar ze kan er mee spelen. Ze kan krachtig zijn, maar met dat hintje fragi liteit." Het oude feminisme kan net als de hoofdredactrice van Op zij met pensioen. „Dat zware feminisme kan weg. Net als dat poppetje. Nu is er het contrast waarmee de vrouw van nu speelt, er mee om gaat. Dat vraagt de maatschappij van van daag ook: een vrouw die haar mannetje staat. Voor de spie gels vraagt ze zich af: ga ik voor de hoge hakken, of geef ik toe aan de platte hakken omdat ik me daar vandaag beter in voel. Dat is het toppunt van vrouwelijkheid: het beheersen van het spel." De polonaise met bewijsstukken loopt over het plankier. De catalogus van vrouwzijn. „Ik voeg toe, ik geef haar het gereed schap waarmee ze kan spelen. Zij moet het spel spelen, zij moet mijn jurk tot leven brengen. Zij is de enige. Als jij je in een jurk gevangen voelt, hoe mooi die ook is, dan werkt het niet. Als de vrouw dat moment niet kan vangen, dan is mijn jurk weg." Elegant, stoer, sterk, vrouwelijk. Maar vooral ook draagbaar. Voor Claudia Strater ontwierp Jan een feestjurk en in dit voorjaar komt hij met een lentecollectie. „Heel spannend, voor vrouwen je collectie zo te maken dat het voor haar klop pend is, dat ze het moment kan pakken." Kleding als wapen. „Ik hou van het moment dat de vrouw kan stralen, dat ze zich heerlijk voelt. Dat ze de jurk voelt als een tweede huid. Als een natuurlijk onderdeel van haar zelf, dat ze trots is dat zij helemaal zij is. Dat zij daar staat. Maar ik hou ik van het contrast. Dat je dat fragiele voelt, dat je je als vrouw ook kwetsbaar op kunt stellen. De vrouw heeft zich in de geschiedenis vrij kunnen maken. Nu heeft ze de balans gevonden. Nu kan ze de keuze maken of ze sexy wil zijn of niet. Als je vroeger kort haar had hoorde je bij de ene groep, was je blond en je haar lang bij de andere. Die grens is er niet meer. Dat is het spel van de mode. Iemand met kort haar een feministe zoals vroeger? Dat is haar spel, haar wapen, haar statement. Ook voor mij is het elke keer bij een show weer een statement: laten zien wie ik ben, hoe het met me gaat." Het spel van de mode is op de wagen. Elke morgen voor de spiegel, wat ga ik nu weer over mezelf vertellen. Waar wil ik bij horen, welk visitekaartje geef ik vandaag van mezelf af Waar voel ik me veilig in. „Veiligheid zoekt iedereen. Dat geeft rust. Zelf zoek ik de onrust op om die veiligheid om te gooien, om creatief te zijn. Misschien kies ik wel voor de moeilijke weg." jan Taminiau. Ooit schreef hij zijn naam met een krijtje op de muur. Nu staat zijn naam als label in de fraaiste kleding, klopt hij bij Didier Grumbach, de godfather van de coutu- re-elite en zijn Chambre Syndicale de la Haute Couture aan de deur. De ontwerper van de contrasten: verlegen en een groot talent, maar bovenal een vrouwenversierder puur sang.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 61