Goed nieuws voor gitarist
Voordeel benzinedollar 'opgeslurpt'
'De lage dollarkoers zou voor ons heel mooi geweest zijn, als we in Nederland die
slurptaks niet hadden gekregen autoverkoper Marcel Klomps
PZC Dinsdag 18 maart 2008 1 1
De dalende dollarkoers kan ook positieve
uitwerkingen hebben op fervente
gitaarliefhebbers. Rienk Agtereek van The
String in Amsterdam importeert al jaren gitaren uit
de VS.
„Wij zijn geen megastore maar richten ons vooral op
import van tweedehands exemplaren. Daar is veel
vraag naar. Vaak waren gitaren, zoals een oude
Gibson, voor veel mensen te duur, maar die komen
nu plotseling binnen handbereik. Ik denk dat er
grotere importeurs zijn die een deel van de winst die
de lagere dollarkoers oplevert, in eigen zak steken.
Maar voor onze klanten is dit ideaal. Een klassieker
kan zomaar 30 procent in prijs zijn gedaald. Heel veel
akoestische gitaristen willen een Martin. Voor een
bepaald exemplaar waarvoor je eerder zo'n 2.000
euro moest neertellen, betaal je nu 700 euro. En je
weet niet tot wanneer de dollar blijft dalen. Het
verschepen van de gitaren wordt steeds goedkoper.
Net als de overnachtingen die we boeken als we in de
VS een beurs bezoeken. En dat is uiteindelijk
allemaal gunstiger voor de klant."
Importeren volgens de wet
Over producten met een winkelwaarde boven de
22 euro moeten invoerrechten worden betaald.
De hoogte verschilt per product: van 3,5 procent
(cd's en dvd's) tot maximaal 17 procent (schoe
nen). Sturen vrienden of familie een pakket op dan
ligt de grens bij 45 euro. Sommige producten, zo
als laptops en boeken zijn vrijgesteld van de hef
fing.
Wie zelf producten meeneemt uit de Verenigde
Staten hoeft tot 175 euro geen invoerrechten te
betalen. Vanaf 1 december aanstaande gaat deze
grens omhoog naar 430 euro.
Daarnaast moet over producten BTW worden be
taald, meestal 19 procent.
Wie iets in de VS koopt moet de aangifte voor
btw en invoerrechten zelf regelen. Gaat de zending
via een koeriersbedrijf dan regelt die meestal de
aangifte.
Wie onder de heffing probeert uit te komen loopt
het risico op een boete van minimaal 226 euro.
Je mag niet alles zo maar uit het buitenland halen.
De volgende goederen zijn in ons land verboden
om in te voeren, of je hebt er een speciale vergun
ning voor nodig.
wapens en munitie
kinderporno
geneesmiddelen
verdovende middelen
bepaalde levensmiddelen
bedreigde uitheemse dier- en/of plantensoorten
vlees en vleesproducten
planten en bloemen
namaakgoederen
goederen die kunnen dienen om verdovende mid
delen te vervaardigen (precursoren)
cultuurgoederen
vuurwerk
stoffen die de ozonlaag aantasten (bijvoorbeeld
spuitbussen die chlooretheen bevatten)
cadmiumhoudende stoffen
P^j www.douane.nl
de
lage dollar
Een vat oiie is, omgerekend in euro's, tussen 1 januari
2002 en nu zo'n 310 procent duurder geworden. Als
we dat percentage zouden toepassen op de
benzineprijs, zou die nu ruim boven 3 euro per liter moeten
zitten. Maar dat is niet het geval; een liter euro 95 kostte
zes jaar geleden 1,08 euro en nu 1,53 euro, een stijging van
ruim 40 procent in zes jaar en drie maanden. De dollar is in
die periode 82 procent in waarde gedaald.
De benzineprijzen zijn echter afhankelijk van meerdere
factoren, stelt United Consumers, de
consumentenorganisatie die de benzineprijzen dagelijks in
kaart brengt en voor leden kortingen aan de pomp bedingt.
Onder andere de productie- en raffïnagecapaciteit,
transportkosten en de staat van de wereldeconomie bepalen
vraag en aanbod en daarmee de prijs. „Conclusies afleiden is
heel moeilijk", stelt Erwin Smulders van United Consumers
dan ook. Feit is wel dat de lage dollar in Europa de stijging
van de olieprijs dempt.
De lage dollar zorgt ook voor een steeds verder oplopende
olieprijs. Er is sprake van een sneeuwbaleffect.
Olieproducerende landen willen immers nog steeds waar
voor hun (lage) dollars.
En hoe zit het dan met de verkoop van Amerikaanse auto's
in Nederland? „De lage dollarkoers zou voor ons heel mooi
geweest zijn, als we in Nederland die slurptaks niet hadden
gekregen", zegt verkoper Marcel Klomps van Tenback Auto's
in Doetinchem, Dodge-, Chrysler- en Jeepdealer. „Onze
nettoprijzen zijn flink gedaald maar de recent ingevoerde
slurptaks maakt dat voordeel weer vrijwel geheel
ongedaan."
„Een auto die eerst 45.000 euro kostte, zou nu 40.000
kosten maar is tot net zo duur gebleven. Wat dat betreft is
de lage dollarkoers een geluk bij een ongeluk. Waar andere
merken duurder worden, blijven wij met onze prijzen nu
ongeveer gelijk. Maar het is niet zo dat Amerikaanse auto's
bij een dalende koers meteen goedkoper worden. Alle
dealers betrekken hun auto's van een importeur en die
bepaalt eens per halfjaar de prijzen."