Goed nieuws voor gitarist Voordeel benzinedollar 'opgeslurpt' 'De lage dollarkoers zou voor ons heel mooi geweest zijn, als we in Nederland die slurptaks niet hadden gekregen autoverkoper Marcel Klomps PZC Dinsdag 18 maart 2008 1 1 De dalende dollarkoers kan ook positieve uitwerkingen hebben op fervente gitaarliefhebbers. Rienk Agtereek van The String in Amsterdam importeert al jaren gitaren uit de VS. „Wij zijn geen megastore maar richten ons vooral op import van tweedehands exemplaren. Daar is veel vraag naar. Vaak waren gitaren, zoals een oude Gibson, voor veel mensen te duur, maar die komen nu plotseling binnen handbereik. Ik denk dat er grotere importeurs zijn die een deel van de winst die de lagere dollarkoers oplevert, in eigen zak steken. Maar voor onze klanten is dit ideaal. Een klassieker kan zomaar 30 procent in prijs zijn gedaald. Heel veel akoestische gitaristen willen een Martin. Voor een bepaald exemplaar waarvoor je eerder zo'n 2.000 euro moest neertellen, betaal je nu 700 euro. En je weet niet tot wanneer de dollar blijft dalen. Het verschepen van de gitaren wordt steeds goedkoper. Net als de overnachtingen die we boeken als we in de VS een beurs bezoeken. En dat is uiteindelijk allemaal gunstiger voor de klant." Importeren volgens de wet Over producten met een winkelwaarde boven de 22 euro moeten invoerrechten worden betaald. De hoogte verschilt per product: van 3,5 procent (cd's en dvd's) tot maximaal 17 procent (schoe nen). Sturen vrienden of familie een pakket op dan ligt de grens bij 45 euro. Sommige producten, zo als laptops en boeken zijn vrijgesteld van de hef fing. Wie zelf producten meeneemt uit de Verenigde Staten hoeft tot 175 euro geen invoerrechten te betalen. Vanaf 1 december aanstaande gaat deze grens omhoog naar 430 euro. Daarnaast moet over producten BTW worden be taald, meestal 19 procent. Wie iets in de VS koopt moet de aangifte voor btw en invoerrechten zelf regelen. Gaat de zending via een koeriersbedrijf dan regelt die meestal de aangifte. Wie onder de heffing probeert uit te komen loopt het risico op een boete van minimaal 226 euro. Je mag niet alles zo maar uit het buitenland halen. De volgende goederen zijn in ons land verboden om in te voeren, of je hebt er een speciale vergun ning voor nodig. wapens en munitie kinderporno geneesmiddelen verdovende middelen bepaalde levensmiddelen bedreigde uitheemse dier- en/of plantensoorten vlees en vleesproducten planten en bloemen namaakgoederen goederen die kunnen dienen om verdovende mid delen te vervaardigen (precursoren) cultuurgoederen vuurwerk stoffen die de ozonlaag aantasten (bijvoorbeeld spuitbussen die chlooretheen bevatten) cadmiumhoudende stoffen P^j www.douane.nl de lage dollar Een vat oiie is, omgerekend in euro's, tussen 1 januari 2002 en nu zo'n 310 procent duurder geworden. Als we dat percentage zouden toepassen op de benzineprijs, zou die nu ruim boven 3 euro per liter moeten zitten. Maar dat is niet het geval; een liter euro 95 kostte zes jaar geleden 1,08 euro en nu 1,53 euro, een stijging van ruim 40 procent in zes jaar en drie maanden. De dollar is in die periode 82 procent in waarde gedaald. De benzineprijzen zijn echter afhankelijk van meerdere factoren, stelt United Consumers, de consumentenorganisatie die de benzineprijzen dagelijks in kaart brengt en voor leden kortingen aan de pomp bedingt. Onder andere de productie- en raffïnagecapaciteit, transportkosten en de staat van de wereldeconomie bepalen vraag en aanbod en daarmee de prijs. „Conclusies afleiden is heel moeilijk", stelt Erwin Smulders van United Consumers dan ook. Feit is wel dat de lage dollar in Europa de stijging van de olieprijs dempt. De lage dollar zorgt ook voor een steeds verder oplopende olieprijs. Er is sprake van een sneeuwbaleffect. Olieproducerende landen willen immers nog steeds waar voor hun (lage) dollars. En hoe zit het dan met de verkoop van Amerikaanse auto's in Nederland? „De lage dollarkoers zou voor ons heel mooi geweest zijn, als we in Nederland die slurptaks niet hadden gekregen", zegt verkoper Marcel Klomps van Tenback Auto's in Doetinchem, Dodge-, Chrysler- en Jeepdealer. „Onze nettoprijzen zijn flink gedaald maar de recent ingevoerde slurptaks maakt dat voordeel weer vrijwel geheel ongedaan." „Een auto die eerst 45.000 euro kostte, zou nu 40.000 kosten maar is tot net zo duur gebleven. Wat dat betreft is de lage dollarkoers een geluk bij een ongeluk. Waar andere merken duurder worden, blijven wij met onze prijzen nu ongeveer gelijk. Maar het is niet zo dat Amerikaanse auto's bij een dalende koers meteen goedkoper worden. Alle dealers betrekken hun auto's van een importeur en die bepaalt eens per halfjaar de prijzen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11