Jazzprijs voor Zeeuwse saxofonist Van A tot Z gechoreografeerd, juist dat geeft de voorstelling een bijzondere zeggingskracht 16 Maandag 17 maart 2008 PZC AGENDA MUZIEK James Blunt James Blunt geeft een concert. Zijn nieu we album 'All The Lost Souls' is onlangs uitgekomen en bereikte direct een gou den status. Rotterdam, Ahoy, 20.00 uur FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Alibi: 20.00 uur; 10.000 BC: 20.00 uur; Step Up 2: 20.00 uur; Earth: 20.30 uur. GOES Merral, 10.000 BC: 20.15 uur; John Ram- bo: 20.00 uur; Jumper: 20.15 uur; Step Up 2: 20.00 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Nightwatching: 20.00 uur. OOSTBURG Ledeltheater, The Diving Beel and the Butterfly: 20.00 uur. TERNEUZEN Merral, 10.000 BC: 20.00 uur; Alibi: TV-Tunes KN2 Wim Opbrouck Maandacht: muzikale roadmovie waarin Wim Opbrouck en zijn muzikale vrienden terugblikken op onver getelijke televisie-tunes. Brugge, Stadsschouwburg, 20.00 uur meer agendanieuws op www.pzc.nl 201.5 uur; Jumper: 20.00 uur; Step Up 2: 20.15 uur. VLISSINGEN CineCity, 10.000 bc: 13.45, 16.30, 19.15 en 22.00 uur; 27 Dresses: 14.00 en 19.00 uur; Alibi: 16.30 en 19.15 uur; Al- vin en de Chipmunks: 14.00 uur; De Spi- derwick Kronieken: 13.45 en 16.15 uur; Definitely, Mayby: 13.45, 19.15 en 21.45 uur; Juno: 16.30 uur; No Country for Old Men: 22.00 uur; Rendition: 21.45 uur; Step Up 2: 16.15, 19.15 en 21.45 uur; The Kite Runner: 16.30 en 19.30 uur; The Other Boleyn Girl: 14.00, 19.30 en 22.00 uur; The Spiderwick Chronicles (ov): 14.00 en 16. 30 uur. ROTTERDAM - De uit Middelburg af komstige Jasper van Damme (21) is winnaar geworden van de Eras mus )azz Prijs 2008. In de finale, gistermiddag in het Doelencafé in Rotterdam, versloeg hij pianist Tine Grgurevic. Beiden studeren aan de Rotterdam Jazz Academy. De Erasmus Jazz Prijs is een initia tief van de Stichting Vrienden van het Rotterdams Conservatorium. Het concours beleefde dit jaar zijn dertiende editie. De jury prees gisteren de wijze waarop Jasper van Damme de uit gekozen nummers tot een geheel wist te smeden en zei verder dat de saxofonist er klaar voor is zijn eigen jazzidioom verder te ontwik kelen. De vierdejaars student won in het verleden al diverse aanmoedigings prijzen Zo behaalde hij in 2006 een tweede prijs tijdens het Prinses Christina Jazz Concours, wat hem een studiereis naar New York opleverde. Begin vorig jaar ontving hij in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg de Aan moedigingsprijs voor Jong Zeeuws Talent. NADER BESCHOUWD Diep in mij schuilt een Brecht- stemmetje. Ik weet het. 'De men sen een geweten willen schop pen' en 'met zijn schrijfmachine een catastrofe willen voorkomen' zijn dan wel omschrijvingen die op tijdgeno ten sloegen (respectievelijk Louis Paul Boon en Kurt Tucholsky) maar ze passen zo helemaal bij Brecht. Enfin, eigenlijk is het dus gewoon een jaren-dertig-stemme- tje. En dat roert zich af en toe in mij. Dat wilde weer beginnen piepen bij de opvoe ring van Eline Vere, afgelopen woensdag in de Stadsschouwburg van Middelburg. Maar godzijdank werd dat piepertje het zwijgen opgelegd door een uiteindelijk ij- zersterke vertolking. Uiteindelijk. Waar slaat dat op? De voor stelling was gewoon van een constant hoog niveau. Het duurde alleen heel lang voordat ik me wilde overgeven aan de dra matiek achter de Haagse leeghoofden en volbuiken die Louis Couperus in 1888 in zijn debuutroman Eline Vere uittekende. Dat deed hij niet omdat hij zo (maat schappijkritisch was, maar omdat het vraagstuk van de vrije wil (versus 'nood lot') hem erg bezighield. Kan iemand in een milieu van willoze zielen zijn bestem ming vinden? Dat was de vraag. Het Nationale Toneel maakt wel erg vlak ke karikaturen van de personages en plaatst ze vervolgens in een decadent ka der. Eenvoudig maar stijlvol van aankle ding. Het esthetische is genietbaar, de mensen zijn ongenietbaar. Ook Eline met haar dweperijen en haar gebrek aan initia tief. Maar geleidelijk komt ze toch terecht in een neerwaartse spiraal en wordt haar hysterische en aanstellerige worsteling met verliefdheidsschimmen en zinge- vingsspoken een echte strijd om nog een weg terug te vinden. Een vergeefse strijd, en de nederlaag ontroert misschien niet meer zo sterk als destijds, maar toch: hij ontroerde me. Een zwanenzang in diapo sitief, zoals dit frêle meisje in haar zwarte negligé na een overdosis morfine lang zaam en bijna elegant neerzijgt op de di van. Knap gedaan van het Nationale Toneel. Knappe bewerking van die lijvige roman vol stijl-liflafjes en verfijnde observaties. Knap toneelbeeld, dankzij met name kost umering en choreografie. Ja, choreografie. Geen dans (nou ja, ééntje dan) komt er aan te pas, maar inderdaad is dit een van A tot Z gechoreografeerde voorstelling. Juist dat geeft hem een bijzondere char me, en zeggingskracht. Ook een dans, maar dan anders, zou je kunnen zien in Charlie Chaplin, een so lo van de Engelse acteur Pip Utton. Ook Maria Kraakman (links) en Mirjam Stolwijk in Eline Vere. foto Leo van Velzen geen echte dans, hoewel Pip Utton in de gedaante van een oude, trage Charlie Chaplin soms nog even heel lichtvoetig kan worden. Maar wel een dans van, of beter gezegd een dans rond 'meerdere rea liteiten'. Charlie Chaplin en 'de zwerver' zijn één en dezelfde, en die twee stonden afgelopen vrijdag 'in het echt' op de plan ken van De Wegwijzer in Nieuw- en Sint loosland, en ze waren er te zien op film doek. Al die personages vloeien in elkaar over, soms bijna ongemerkt, soms knap getimed en heel verrassend van vlees en bloed naar celluloid en vice versa. De oude Chaplin is een nurks, en dat mag bij een oude man, dat is eigenlijk wel innemend. Maar 'de zwerver' laat wel doorschemeren, dat het vroeger niet veel beter was. Zo hoor je nog eens iets van een andere Chaplin, een minder flatte rend beeld dan het collectief geheugen heeft onthouden. Maar het geheel blijft lichtvoetig, het wordt geen onthullende ontheiliging van een idool. Daar is de pret te leuk voor, dus stak de meeste ener gie en de levendigste uitstraling in een paar leuke, uiteraard als filmfragment uit gewerkte chaplineske Utton-grappen. Of waren het uttoneske Chaplin-grappen? Dat is moeilijk te zeggen. Deze week blijf ik dan nog maar even in de Indische stemming. Vrijdag speelt in het Schelde- theater in Terneuzen Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan. Een paar dagen la ter (dinsdag 25 maart) ook te zien in De Mythe in Goes. Alweer een toneelbewer king van een roman van Louis Couperus, en in mijn ogen is deze roman nog inte ressanter dan Eline Vere, die eigenlijk 'maar' een jeugdwerk is. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl De horrorfilm Nightwatch is te zien in Middelburg. I T'-b§I§:;- v Jasper van Damme foto Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 50