Cultuur Passie en subtiele emotie BOEKENweek Kodo geeft eigen klank aan hartslag in muziek Bief Samen lezen en samen ontdekken van een boek 12 t/m 22 maart PZC Maandag 17 maart 2008 1 7 Annie Dekker-de Ruyter (76) foto Wim Kooyman De Matthaus moet gelovigen en niet gelovigen ontroeren. foto Peter Nicolai In Aardenburg ontmoet men toehoorders die als gelovigen komen luisteren naar de Mat thaus Passion en zij die komen puur voor de magistrale muziek van Bach. Het knappe van de uit voering door de Bachvereniging onder leiding van [os van Veldho ven is dat beide groepen tevreden naar huis gaan. De Matthaus moet gelovigen en niet gelovigen ontroe ren, de toehoorder wordt gegre pen door het verhaal, de muziek of door beiden en wordt mee gezo gen in een vloedstroom van klan ken, die het drama en de emotie onderstreept. De compositie van Bach is sterk, verhaal en muziek gaan samen. Hoe het werk ook wordt uitge voerd, romantisch, authentiek, amateuristisch of professioneel, Bach blijft altijd overeind. Van Veldhoven en zijn musici ko men elk jaar met een andere aan pak of een andere dirigent leidt de uitvoering. Na de vroege versie met Egarr in 2007 dit jaar de bekende versie met negen solisten en 16 repienis- ten. De solisten zingen mee met de koren I en II en dit zou de twee- korigheid moeten versterken. Nederlandse Bachvereniging, het Kampen Boys Choir. Met: Cerd Türk (evangelist), Dorothee Mields, Maria Keohane (sopranen), Matthew White, William Towers (alten), Julian Podger, Charles Daniels, (tenoren), Andrew Foster Williams (Christus) en Wolf Matthias Friedrich (bassen). Gehoord: za 15/3, Sint Baafskerk, Aardenbur door Jeanette Vergouwen Dat pakte niet ideaal uit in Aarden burg. Koorstemmen en solisten smolten niet echt samen en het vo lume van de solisten was bedui dend sterker. Dat gold ook voor de invulling van de basso continuo, vooral in deel I: twee orgels, klave cimbel, theorbe, contrabassen, gamba en fagot zorgden voor een iets te sterke klank. Ook de opstelling van de jongens midden in de kerk was niet ideaal. De balans in deel 11 was overtui gender. De kleurklank in dit deel is donkerder dan in deel 1. Dat is te merken in de aria's en in de obli gate partijen. Ook kwam het thea trale aspect, vooral te vinden in de aria's en de turbae (volkskoren) be ter tot zijn recht. Dat er iets mis ging in de aria Erbarme dich is een incidentje, erger vond ik dat alt I regelmatig onder de toon zong. Het hoogtepunt werd daarom de aria Aus Liebe. Zo vol emotie, me de door de schitterende subtiele in vulling van de obligate partij door de traverso en de oboe da caccia I en II, die de druppelende tranen uitbeelden. Van Veldhoven dirigeert alleen daar waar nodig en zorgt dat de se reniteit en de ingetogenheid over eind blijven. Opvallend was de sterke rol van Christus, die ook de twee laatste basaria's zong. Dit deed hij met veel dramatiek en vol overtuiging. Dat tenor II en alt II slechts één aria mogen zingen is jammer, deze twee solisten had ik graag meer aria's horen vertolken. De Matthaus Passion 2008 was er een zonder versieringen in de da capo's, met een duidelijke tweeko- righeid, schitterende obligate par tijen en niet te vergeten een prach tig expressief vertellende evange list. De T$e Boekenweek staat in het te ken van de 'de derde leeftijd', of wel ouder worden en ouderdom. De PZC laat dagelijks een 'lezer op leeftijd' aan het woord over le zen en over boeken die hem of haar na aan het hart liggen. Van daag in de vijfde aflevering: An nie Dekker-de Ruyter (76) uit Oostburg. door Gijs Kamphuis Het samen lezen en ont dekken van een boek vindt Annie Dekker-de Ruyter het leukst aan de lees kring, waar ze al twintig jaar lid nier las en analyseerde zij al vele verhalen. Zelf vindt ze het voor al knap wat schrijvers van non-fictie boeken doen aan voorwerk. De leeskring telt elf leden, allemaal dames. „Er was ooit wel een man die erbij wil de maar die hebben we verteld dat hij maar zijn eigen leesclub je moest opzetten,"lacht ze. De leeskring blijft wat haar betreft een vrouwenaangelegenheid. Het boek wat haar het beste bij bleef is Davita's Harp van de joodse schrijver Chaim Potok. Ze las het jaren geleden. Vooral de manier waarop met weinig van is. „Op die manier, leer je een boek van verschillende kan ten bekijken." Het is een hobby die haar weinig tijd kost, graag lezen deed ze toch al. Met de leeskring blijft ze ook goed op de hoogte van het aanbod aan nieuwe boeken. Het is een activi teit van Passage, de organisatie van Christelijke plattelandsvrou wen. Elk najaar komt er een nieuwe versie van Boek in Beeld. Het 'clubblad' van de kring. Hierin zijn vijfhoeken ge selecteerd, inclusief achtergron den van de schrijver en vragen over het verhaal. Op deze ma woorden de eenzaamheid van de hoofdpersoon wordt beschre ven, raakte haar. Ook buiten de leeskring leest de Oostburgse veel. Haar dochters hebben ook een leestik en lenen regelmatig boeken aan haar uit. Zodoende zit zij zelden zonder leesvoer. Boekenweekagenda vandaag: Vandaag geen specifieke activitei ten, wel diverse lopende exposi ties waaronder fotoportretten die Keke Keukelaar maakte van de oudste generatie kopstukken uit de Nederlandse literatuur (Middelburg, De Drukkerij). Tijdens de Umoja-concerten van Blofin het Nieuwe Luxor in Rot terdam (2006) was de bijdrage van de Japanse slagwerkgroep Kodo onbetwist een hoogtepunt. Sinds dien was het een grote wens van de Zeeuwse band om samen een compleet concert te geven. Die ging afgelopen weekeinde in ver vulling. De Heineken Music Hall in Amsterdam liep er drie dagen achtereen voor vol. Het publiek werd allerminst teleur gesteld. Integendeel, het kreeg een indrukwekkend, fraai uitgelicht en ruim tweeënhalf uur durend spek takel voorgeschoteld waarin Kodo geen bescheiden gastrol vervulde, maar ook veel eigen werk speelde. De groep had daardoor een op z'n minst gelijkwaardig aandeel en stel de Blof af en toe zelfs in de scha duw met haar tomeloze inzet, spel- plezier en bewonderenswaardige discipline. Elke bijdrage, hoewel soms net wat te lang, werd met groot applaus beloond. Het optreden begon nog rustig, met een uitgeklede versie van Aan zoek zonder ringen, maar in het daaropvolgende Halverwege bleek al hoezeer de Japanse drums een nieuwe dimensie bieden aan de zo bekende nummers. Ze gaven hun eigen klank aan de hartslag in Blofs muziek, niet alleen met slag werk maar ook met andere tradi tionele Japanse instrumenten, zo als Tsubasa Hori op koto. Ondanks de beperkte voorberei dingstijd klonk het samengaan van westerse en oosterse muziek BL0F St KODO Concert. Gezien: zaterdag 15/3, Heineken Music Hall, Amsterdam. door Rolf Bosboom volstrekt natuurlijk. Het mooiste voorbeeld was - halverwege - het instrumentale Akabanar, waarbij nauwelijks nog was te onderschei den of het origineel een Kodo- of een Blof-nummer was. Zo werd op allerlei manieren de afstand tus sen Zeeland en het Sado-eiland overbrugd. Yoshie Sunahata zong mee in Dansen aan zee, op een ma nier die zeker zo mooi was als de uitvoering met Cristina Branco. Paskal Jakobsen leverde op zijn beurt een bijdrage aan het Japanse liedje Mine no kaze. Het cliché van de muziek als universele taal werd opnieuw bewaarheid. Hoe mooi ook, de meeste aan dacht ging uit naar het pure slag werk van Kodo. Daarvoor werden uiteenlopende formaten trommels gebruikt, die in vele variaties wer den gegeseld. De slagwerkers toon den zich telkens, onder het slaken van ijselijke kreten, trefzeker als ka- rateka's. Het beheerste machtsver toon was het duidelijkst in O dai- ko, waarin twee grotendeels ont klede Kodo'ers de grootste trom onder handen namen. Daarbij le ken ze niet alleen rechtstreeks op het trommelvlies te slaan, maar ook het vel van de ziel te beroeren. Uiteraard mocht Blof-drummer Norman Bonink ook een keer meedoen. Hij hield zich goed staande tussen het Japanse ge weld. Zijn stralende blik en de vreugdesprong na Zoku vertelden het verhaal van de avond. Voorafgaand aan het optreden werd stilgestaan bij de situatie in Tibet, een kwestie waar Blof na drukkelijk de aandacht op heeft ge vestigd. De Tibetaanse zanger Lo ten Namling bracht een mantra en een strijdlied. Bovendien kreeg het publiek de primeur van (de video clip van) het benefietnummer Als je ooit nog eens terug kan, gezon gen door Bart van der Weide (Ra coon) en Anneke van Giersbergen (ex-The Gathering).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17