'Hoe tunnelgebruikers Gemeente klaar voor eerbetoon Trots 2 Zaterdag 15 maart 2008 PZC MAIKEL HARTE Het is nog niet zo heel lang geleden dat mijn levensmot to het best viel te omschrijven als 'lang leve de lol'. Ik genoot van mijn leven als vrijgezel en zanger van een bandje, waarbij de weekenden alleen al vanwege de optre dens bol stonden van kroegbezoeken. Zorgen had ik niet. Bang voor de dood? Ik niet. Waarom zou ik? Er is de laatste jaren veel veranderd en vooral het vaderschap heeft aan deze zorgeloosheid en onverschilligheid een dras tisch einde gemaakt. Het vaderschap beheerst tegenwoordig mijn gedachten. Het was het eerste waaraan ik dacht toen ik woensdagavond op teletekst las dat een 38-jarige brandweer man om het leven was geko men: zou hij kinderen hebben? Toen de andere dag bekend werd dat het om Wim Matthijs- sen ging, wist ik dat het om een vader ging. Hij woont hier in de buurt. Ons kent ons dus. Omge komen bij de zoektocht naar een vader die zijn reddeloze kin deren ombracht. Ook hij zal, net als u en ik, gegruweld heb ben van deze daad. Toch ging deze vrijwillige brandweerman het water in. Wat een plichtsgetrouwheid, professionaliteit en vooral onzelfzuchtigheid. Ik heb er de ballen niet voor om brandweerman te durven zijn en ik kan alleen maar bewondering hebben voor hen die het wel zijn. Voor hen die bereid zijn hun leven in de waag schaal te stellen voor andere mensen. Vaak, net zoals Wim Matthijssen, op vrijwillige basis. Dat realiseer ik me niet altijd, maar nu eens te meer. Het is maar een kleine groep bijzondere mensen die bereid is zover voor hun gemeenschap en dus voor ons allemaal te gaan. Voor hen die er het recht toe hebben: kruip wat dichter tegen elkaar en zoek troost. Maar vergeet vooral niet trots te zijn. Op jullie zelf en op jullie makker. Kruip wat dichter tegen elkaar en zoek troost COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Beveland-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060 pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op dé hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl De Westerscheldetunnel behoort tot de veiligste van Europa. Detectiesystemen signaleren direct stagnaties in de verkeerstroom en de tunneloperator treft dan zijn maatregelen. Maar wat doet de tunnelgebruiker? door Wout Bareman en Ben Jansen Een proef met een calami teit in de Tweede Bene- luxtunnel geeft een be denkelijk resultaat te zien. Ondanks aanspo ringen via de luidsprekers in de tunnel hun auto te verlaten en een veilig heenkomen te zoeken, blij ven automobilisten in hun voer tuig zitten. Ze beschouwen hun au to veilig genoeg. Pas als de wagens helemaal door rook zijn omgeven, denken ze aan vluchten. Maar daarvoor zou het in werkelijkheid al te laat zijn geweest. Dit gedrag moet te denken geven, vindt Han Admiraal, lector onder gronds ruimtegebruik aan de Ho geschool Zeeland en directeur van het Centrum Ondergronds Bou wen. „We moeten zoeken naar mogelijkheden om bij mensen te laten indalen wat verstandig ge drag is wanneer iets in een tunnel aan de hand is. Die boodschap moet wel op een zodanige manier overkomen dat niet de indruk ont staat dat wie een tunnel inrijdt, zich bloot gaat stellen aan grote ri sico's." Alle abonnementhouders van de Westerscheldetunnel hebben bij hun T-tag een folder gekregen met wenken over hoe te handelen bij incidenten in de tunnel. Maar wie weet zich vijfjaar later nog precies te herinneren wat erin stond? En trouwens, hoe moeten mensen die slechts incidenteel van de tun nel gebruik maken - en dus nooit die folder hebben gezien - weten waar ze zich aan moeten houden? Daarbij komt dat het gewenste ge drag per incident verschilt. Bij brand moet je de auto uit, maar bij pech moet je vooral blijven zit ten waar je zit. Admiraal maakt een vergelijking met de luchtvaart. Iedere modale vliegtuigpassagier weet het zwemvest te vinden en wat te doen als onverhoopt zuur stofmaskers uit het plafond ko men vallen. Zijn conclusie: de luchtvaartindustrie heeft kennelijk een methode gewonden waarbij enerzijds een boodschap wordt overgebracht en anderzijds wordt voorkomen dat dit leidt tot een massale afkeer van vliegen vanwe ge de eraan verbonden risico's. „In het geval van tunnels moeten we zorgen voor een basiskennis bij au tomobilisten die bewerkstelligd dat ze min of meer automatisch doen wat veilig is om te doen." Het rampenoefencentrum Under ground dat in Terneuzen komt, biedt volgens Admiraal uitgelezen mogelijkheden onderzoek te doen naar mogelijkheden om tunnelge bruikers bij calamiteiten te laten doen wat het veiligst is. Dat lijkt Karla Peijs, commissaris van de koningin en voorzitter van de Commissie Tunnelveiligheid, ook een goed plan. Haar commis sie beoordeelt of tunnels aan de veiligheidsvoorschriften voldoen en of de veiligheidsplannen deu gen. „Maar van hoe tunnelgebrui kers reageren, weten we eigenlijk maar weinig af." Peijs herinnert aan de brand die zich twee weken geleden voor deed in de Geere-parkeergarage in Middelburg. Ondanks dat allerlei toeters en bellen de automobilis ten maanden hun motor uit te zet ten en de garage te verlaten, start ten velen toch hun voertuig en re den doodleuk weg. Peijs: „Dat is griezelig gedrag, want je zit wel on der de grond." Een steekproef onder tunnelge bruikers, gisteren op het Tolplein, leerde dat velen niet of'vaag' we ten wat ze moeten doen, wanneer zich een ernstig incident voor doet. De bestuurder van een perso nenauto, een man uit Aardenburg: „Als ik niet verder kan, draai ik om en rijd zo snel mogelijk terug." Fout dus, helemaal fout! Incidenten in cijfers De afgelopen vijf jaar kwamen twee personen om bij een ongeval in de Westerschelde tunnel, een automobilist bij een botsing en een motorrijder bij een eenzijdig ongeval. Op toeleidende wegen van de tunnelroute buiten de tunnel vonden drie ongevallen met dodelijke afloop plaats, één aan Bevelandse zijde en twee in Zeeuws-Vlaanderen. Bij veertien ongevallen was er enkel sprake van materiële schade, in twee gevallen was er ook enig letsel. Vooral personenauto's met aanhanger maken brokken. Sinds de invoering van de trajectcontrole, in december 2005, is de veiligheid nog aan zienlijk toegenomen; er wordt minder hard gereden. Wordt door de tunneloperator desondanks roekeloos rijge drag geconstateerd, dan wordt de politie ingeseind. Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met petsoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - De uitvaartdienst van de Terneuzense brandweerman Wim Matthijssen zal waarschijn lijk bijgewoond worden door hon derden collega's uit heel het land. Matthijssen, die woensdag over leed na betrokken te zijn geweest bij de bergingsoperatie van kinder moordenaar Aarnout Zegers, wordt met korpseer naar zijn laat ste rustplaats gebracht. Matthijs sen wordt woensdag 19 maart ge cremeerd. Voor deze bijzondere plechtigheid is de brandweercommandant van Kennemerland ingeschakeld als coördinator van de plechtigheid. Het lichaam van de 38-jarige Ter- neuzenaar werd donderdag door de Belgische instantie vrijgegeven en overgebracht naar Nederland. Gisteren is uit sectie gebleken dat de 38-jarige brandweerman/ dui ker door verdrinking om het leven is gekomen. Zijn stoffelijk overschot wordt vol gens het Openbaar Ministerie één dezer dagen vrijgegeven aan de fa milie. Het onderzoek naar het duikonge- val wordt onder verantwoordelijk heid van het Openbaar Ministerie Middelburg door de politie Zee land en de Arbeidsinspectie uitge voerd. In verband met dit onder zoek werd de duik-en andere appa ratuur, die woensdag bij de ber ging gebruikt werd, in beslaggeno men. Bekeken zal worden of de ap paratuur defecten vertoonde. De brandweer voelt zich getroost door de vele blijken van medele ven die het - net als de familie - de voorbije dagen mocht ontvangen. Tunneloperators houden in de controlekamer de gang van zaken in de Wes terscheldetunnel 24 uur per dag in het oog. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2