'Hoe tunnelgebruikers
Gemeente klaar voor eerbetoon
Trots
2 Zaterdag 15 maart 2008 PZC
MAIKEL HARTE
Het is nog niet zo heel lang geleden dat mijn levensmot
to het best viel te omschrijven als 'lang leve de lol'.
Ik genoot van mijn leven als vrijgezel en zanger van
een bandje, waarbij de weekenden alleen al vanwege de optre
dens bol stonden van kroegbezoeken. Zorgen had ik niet.
Bang voor de dood? Ik niet. Waarom zou ik?
Er is de laatste jaren veel veranderd en vooral het vaderschap
heeft aan deze zorgeloosheid en onverschilligheid een dras
tisch einde gemaakt. Het vaderschap beheerst tegenwoordig
mijn gedachten. Het was het eerste waaraan ik dacht toen ik
woensdagavond op teletekst las dat een 38-jarige brandweer
man om het leven was geko
men: zou hij kinderen hebben?
Toen de andere dag bekend
werd dat het om Wim Matthijs-
sen ging, wist ik dat het om een
vader ging. Hij woont hier in de
buurt. Ons kent ons dus. Omge
komen bij de zoektocht naar een vader die zijn reddeloze kin
deren ombracht. Ook hij zal, net als u en ik, gegruweld heb
ben van deze daad. Toch ging deze vrijwillige brandweerman
het water in. Wat een plichtsgetrouwheid, professionaliteit en
vooral onzelfzuchtigheid.
Ik heb er de ballen niet voor om brandweerman te durven
zijn en ik kan alleen maar bewondering hebben voor hen die
het wel zijn. Voor hen die bereid zijn hun leven in de waag
schaal te stellen voor andere mensen. Vaak, net zoals Wim
Matthijssen, op vrijwillige basis.
Dat realiseer ik me niet altijd, maar nu eens te meer. Het is
maar een kleine groep bijzondere mensen die bereid is zover
voor hun gemeenschap en dus voor ons allemaal te gaan.
Voor hen die er het recht toe hebben: kruip wat dichter tegen
elkaar en zoek troost. Maar vergeet vooral niet trots te zijn. Op
jullie zelf en op jullie makker.
Kruip wat dichter
tegen elkaar en
zoek troost
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Beveland-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00)
Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op dé hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
De Westerscheldetunnel
behoort tot de veiligste van
Europa. Detectiesystemen
signaleren direct stagnaties
in de verkeerstroom en de
tunneloperator treft dan zijn
maatregelen. Maar wat doet
de tunnelgebruiker?
door Wout Bareman en Ben Jansen
Een proef met een calami
teit in de Tweede Bene-
luxtunnel geeft een be
denkelijk resultaat te
zien. Ondanks aanspo
ringen via de luidsprekers in de
tunnel hun auto te verlaten en een
veilig heenkomen te zoeken, blij
ven automobilisten in hun voer
tuig zitten. Ze beschouwen hun au
to veilig genoeg. Pas als de wagens
helemaal door rook zijn omgeven,
denken ze aan vluchten. Maar
daarvoor zou het in werkelijkheid
al te laat zijn geweest.
Dit gedrag moet te denken geven,
vindt Han Admiraal, lector onder
gronds ruimtegebruik aan de Ho
geschool Zeeland en directeur van
het Centrum Ondergronds Bou
wen. „We moeten zoeken naar
mogelijkheden om bij mensen te
laten indalen wat verstandig ge
drag is wanneer iets in een tunnel
aan de hand is. Die boodschap
moet wel op een zodanige manier
overkomen dat niet de indruk ont
staat dat wie een tunnel inrijdt,
zich bloot gaat stellen aan grote ri
sico's."
Alle abonnementhouders van de
Westerscheldetunnel hebben bij
hun T-tag een folder gekregen met
wenken over hoe te handelen bij
incidenten in de tunnel. Maar wie
weet zich vijfjaar later nog precies
te herinneren wat erin stond? En
trouwens, hoe moeten mensen
die slechts incidenteel van de tun
nel gebruik maken - en dus nooit
die folder hebben gezien - weten
waar ze zich aan moeten houden?
Daarbij komt dat het gewenste ge
drag per incident verschilt. Bij
brand moet je de auto uit, maar
bij pech moet je vooral blijven zit
ten waar je zit. Admiraal maakt
een vergelijking met de luchtvaart.
Iedere modale vliegtuigpassagier
weet het zwemvest te vinden en
wat te doen als onverhoopt zuur
stofmaskers uit het plafond ko
men vallen. Zijn conclusie: de
luchtvaartindustrie heeft kennelijk
een methode gewonden waarbij
enerzijds een boodschap wordt
overgebracht en anderzijds wordt
voorkomen dat dit leidt tot een
massale afkeer van vliegen vanwe
ge de eraan verbonden risico's. „In
het geval van tunnels moeten we
zorgen voor een basiskennis bij au
tomobilisten die bewerkstelligd
dat ze min of meer automatisch
doen wat veilig is om te doen."
Het rampenoefencentrum Under
ground dat in Terneuzen komt,
biedt volgens Admiraal uitgelezen
mogelijkheden onderzoek te doen
naar mogelijkheden om tunnelge
bruikers bij calamiteiten te laten
doen wat het veiligst is.
Dat lijkt Karla Peijs, commissaris
van de koningin en voorzitter van
de Commissie Tunnelveiligheid,
ook een goed plan. Haar commis
sie beoordeelt of tunnels aan de
veiligheidsvoorschriften voldoen
en of de veiligheidsplannen deu
gen. „Maar van hoe tunnelgebrui
kers reageren, weten we eigenlijk
maar weinig af."
Peijs herinnert aan de brand die
zich twee weken geleden voor
deed in de Geere-parkeergarage in
Middelburg. Ondanks dat allerlei
toeters en bellen de automobilis
ten maanden hun motor uit te zet
ten en de garage te verlaten, start
ten velen toch hun voertuig en re
den doodleuk weg. Peijs: „Dat is
griezelig gedrag, want je zit wel on
der de grond."
Een steekproef onder tunnelge
bruikers, gisteren op het Tolplein,
leerde dat velen niet of'vaag' we
ten wat ze moeten doen, wanneer
zich een ernstig incident voor
doet. De bestuurder van een perso
nenauto, een man uit Aardenburg:
„Als ik niet verder kan, draai ik
om en rijd zo snel mogelijk terug."
Fout dus, helemaal fout!
Incidenten in cijfers
De afgelopen vijf jaar kwamen
twee personen om bij een
ongeval in de Westerschelde
tunnel, een automobilist bij
een botsing en een motorrijder
bij een eenzijdig ongeval.
Op toeleidende wegen van
de tunnelroute buiten de
tunnel vonden drie ongevallen
met dodelijke afloop plaats,
één aan Bevelandse zijde en
twee in Zeeuws-Vlaanderen.
Bij veertien ongevallen was er
enkel sprake van materiële
schade, in twee gevallen was
er ook enig letsel.
Vooral personenauto's met
aanhanger maken brokken.
Sinds de invoering van de
trajectcontrole, in december
2005, is de veiligheid nog aan
zienlijk toegenomen; er wordt
minder hard gereden.
Wordt door de tunneloperator
desondanks roekeloos rijge
drag geconstateerd, dan wordt
de politie ingeseind.
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met petsoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - De uitvaartdienst van
de Terneuzense brandweerman
Wim Matthijssen zal waarschijn
lijk bijgewoond worden door hon
derden collega's uit heel het land.
Matthijssen, die woensdag over
leed na betrokken te zijn geweest
bij de bergingsoperatie van kinder
moordenaar Aarnout Zegers,
wordt met korpseer naar zijn laat
ste rustplaats gebracht. Matthijs
sen wordt woensdag 19 maart ge
cremeerd.
Voor deze bijzondere plechtigheid
is de brandweercommandant van
Kennemerland ingeschakeld als
coördinator van de plechtigheid.
Het lichaam van de 38-jarige Ter-
neuzenaar werd donderdag door
de Belgische instantie vrijgegeven
en overgebracht naar Nederland.
Gisteren is uit sectie gebleken dat
de 38-jarige brandweerman/ dui
ker door verdrinking om het leven
is gekomen.
Zijn stoffelijk overschot wordt vol
gens het Openbaar Ministerie één
dezer dagen vrijgegeven aan de fa
milie.
Het onderzoek naar het duikonge-
val wordt onder verantwoordelijk
heid van het Openbaar Ministerie
Middelburg door de politie Zee
land en de Arbeidsinspectie uitge
voerd. In verband met dit onder
zoek werd de duik-en andere appa
ratuur, die woensdag bij de ber
ging gebruikt werd, in beslaggeno
men. Bekeken zal worden of de ap
paratuur defecten vertoonde.
De brandweer voelt zich getroost
door de vele blijken van medele
ven die het - net als de familie - de
voorbije dagen mocht ontvangen.
Tunneloperators houden in de controlekamer de gang van zaken in de Wes
terscheldetunnel 24 uur per dag in het oog. foto Peter Nicolai