Formule 1 moet sexyer worden Zandvoort kan het wel vergeten Aan banden gelegd Kimi Raikkonen Lewis Hamilton Fernando Alonso PZC Vrijdag 14 maart 2008 j 45 Verbod traction control, revival van stratenrace en primeur nachtrace. door Erwin Blatter DEN HAAG - Noem het Formule 1 nieuwe stijl De revival van de stra tenrace, de introductie van een heuse nachtrace en - vooral - de verbanning van traction control moet de Fi een grotere amuse mentswaarde geven. De eerste Grand Prix van 2008, zondag in Melbourne, staat symbool voor de start van een nieuw tijdperk in de koningsklasse van de autosport. Met de verbanning van traction control - een techniek die het door slippen van de achterwielen voor komt - rekent de internationale au tosportbond FIA op een spannen der verloop van de Grands Prix. Want door het ontbreken van het elektronische hulpmiddel ligt het accent veel meer op de rijderskwa liteiten dan in de afgelopen jaren. Jos Verstappen juicht de maatregel van harte toe. De oud-Formule i-coureur is nooit een voorstander geweest van traction control. „Een goed rijder maakt het verschil gro tendeels met zijn voeten", weet Verstappen. „Met traction control wordt die invloed kleiner." Fernando Alonso, die na een tur bulent jaar bij McLaren terugkeer de naar Renault, rekent dan ook op een enerverend seizoen. „Ik heb mijn rijstijl rigoureus moeten aanpassen", stelt de tweevoudig wereldkampioen. „Vorig jaar kon den we overal op het circuit steeds vol het gaspedaal intrappen, dat kan nu echt niet meer. Je gaat veel sneller de fout in." Traction control werd in 1994 al eens verboden. Maar dat verbod hield niet lang stand. Illegaal ge bruik van de techniek bleek erg moeilijk te controleren en in 2001 werd traction control toch weer in de Formule 1 toegelaten. Voor on der anderen Verstappen had dat desastreuze gevolgen. Het onder scheidend vermogen van de Lim burgse coureur, die bekend stond om zijn bliksemstarts en sublieme regenraces, werd van de ene op de andere race geminimaliseerd. Wat de FIA betreft behoort het ge bruik van traction control in de Formule 1 tot het verleden. Dat met dank aan de door McLaren ontwikkelde nieuwe versie van de Electronic Control Unit (ECU). Omdat die verzegeld in de auto's moet worden gemonteerd, kan nu wél op stiekem gebruik van het hulpmiddel worden gecontroleerd. Impliciet gaat de discussie (wel of geen traction control) over de Met de ban op traction control hoopt de internationale au tosportbond FIA de verschillen tussen teams in de Formule 1 kleiner te maken. amusementswaarde van de Formu le 1. De steeds groter wordende kloof tussen de topteams en de rest heeft de sport er het afgelopen decennium niet aantrekkelijker op gemaakt. De strijd om de wereldti tel moet niet voorbehouden zijn aan slechts twee of drie teams, vindt de FIA. Met de invoering van een vaste bandenleverancier (Bridgestone) waagde de internationale au tosportbond vorig jaar een - tot nog toe weinig succesvolle - po ging de verschillen tussen de teams te verkleinen. Het verbod op traction control is daarin de vol gende stap. Maar aanscherping van het technisch reglement al leen is niet voldoende om de For mule 1 aantrekkelijker te maken, vindt Bernie Ecclestone. De Fi-baas zoekt stelselmatig naar manieren de Formule X 'sexyer' te maken. Zo wordt de vijftiende Grand Prix van het seizoen, op 28 september in Singapore, de eerst nachtrace in de geschiedenis. „Ik ga ervan uit dat de race zich zal ontwikkelen tot de meest overwel digende en sfeervolle race op de kalender", zegt Ecclestone. Mooie woorden, maar de nachtra ce dient vooral om de Europese tv-kijkers - die de grootste markt vormen voor de Formule 1 - tege moet te komen. De Grand Prix op het Aziatische schiereiland is één van de twee nieuwe circuits op de kalender. Behalve Singapore is ook Valencia erbij gekomen. Niet hele maal toevallig zijn dat allebei stra- tencircuits, net als Monaco. Hoekige, bochtige parcoursen met een grote stad als decor spreken tot de verbeelding. Uitdagende cir cuits, waarop de rijdersvaardighe den en 'sexy' elementen van de Formule 1 optimaal moeten sa menkomen. Want op dergelijke cir cuits kan de ban op traction con trol zomaar het verschil maken. MELBOURNE - Ook dit seizoen rijden alle teams in de Formule 1 met dezelf- Een goede band kan tienden van een seconden tijdwinst geven. Elk team de banden. Het is één van de pogingen van de internationale autosport- wordt bevoorraad door Bridgestone. De Japanners voorzien per team vier bond om de onderlinge verschillen te verkleinen en de sport dus competi- soorten banden waarvan ze er maar twee per weekend mogen gebruiken, tiever te maken. foto Roland Weihrauch/EPA Kimi Raikkonen draagt de zware last van de regerend wereldkampi oen met zich mee. En de Fin is nu juist niet de man om zware lasten te dragen. Hij is een antiheld, iemand die met zo weinig mogelijk woorden zijn ding doet. Niet meer en niet min der. Hij is onmiskenbaar een klasbak en heeft een topauto tot zijn beschik king. In de voorbereiding maakte Fer rari de beste indruk. Raikkonen heeft als voordeel dat hij onder alle omstandigheden koel blijft. Maar hij is ook lui, heeft niets met lange brie fings. Wat dat betreft is hij de tegen hanger van perfectionist Michael Schumacher, die urenlang met zijn monteurs kon overleggen. Heel Engeland dompelde zich spon taan in rouw toen het op het laatst toch nog misging en de titel niet bij hun held Lewis Hamilton, maar bij Kimi Raikkonen terechtkwam. Dat voorkwam dat de jonge Hamilton bij leven al een legende werd. Maar dat wil niet zeggen dat zijn cultsta- tus alweer voorbij is. Engeland hoopt dat hij het nu wél tot het ein de zal volhouden. In ieder geval is Hamilton verlost van kwelgeest Al onso. Het is duidelijk dat zijn nieuwe teamgenoot Heikki Kovalainen bin nen het team van McLaren zijn plaats zal moeten weten: de tweede. Dat Hamilton heel goed is, dat is al lang geen vraag meer. De terugkeer van de verloren zoon. Fernando Alonso is bij Renault met warmte, hoop en open armen ont vangen. Hoop, maar ook twijfels. Is de Renault R28 snel genoeg? Kan de flamboyante Spanjaard de hoge ver wachtingen waarmaken? Zelf uit hij zich vooral voorzichtig en legt waar het kan de druk bij Ferrari en McLaren. Maar binnen zijn team zijn de verwachtingen wel degelijk hoog, waarschijnlijk te hoog, opge schroefd. Heel Spanje hoopt op wraak, wraak op Hamilton, op teambaas Ron Den nis van de Britse renstal. De Britten Dennis en Hamilton, duivels in ver momming in de ogen van de fanatie ke Spanjaarden. Formule 1 richt blik op wedstrijden in Aziatische landen. door Paul Zweverink DEN HAAG - Er zijn mensen die als het over topsport gaat geloven in romantiek, traditie en nostalgie. De terugkeer van het circuit Zand voort op de wedstrijdkalender van de Formule 1 is zo'n weemoedige gedachte. Het hoge gegil van de motoren dat de rust in de duinen doorklieft, behoort tot het verle den en zal een droom voor velen blijven. De werkelijkheid vertelt een ander verhaal. Formule 1 is niet anders dan topsport gebed in keiharde business, een welhaast ri tuele dans om geld, heel veel geld. Het is om die reden dat het circus Ecclestone Zandvoort allang verge ten is. De laatste was in 1986, de laatste winnaar in de duinen heet te Niki Lauda, een kampioen uit een inmiddels ver verleden. De vol gende winnaar in een Formule i-race op Zandvoort zal er zo goed als zeker nooit komen. Een kort bericht onlangs in de Brit se krant The Daily Telegraph meldt dat Beta Holdings, de adver tentiedivisie van de Formule 1, sinds mei 2006 drie miljoen dollar verlies heeft geleden. Om die re den willen Formule i-eigenaar CVC en Formule i-baas Bernie Ec clestone meer races in Azië hou den. Japan, Maleisië, China en Bahrain stonden de afgelopen jaren al op de kalender. Vanaf dit jaar staat er ook een Grand Prix in Singapore op de kalender. In 2009 komt In dia erbij en in 2010 volgt Zuid-Ko- rea met een Grand Prix. In Azië zijn bedrijven bereid om veel meer geld te betalen voor reclame borden en hospitalitymogelijkhe- den. Azië is het continent waar de eco nomische groei in de toekomst die van Europa en Amerika zullen overspoelen. Ecclestone laat dan ook niet na alle initiatieven vanuit de landen in het Verre Oosten te Wl Bernie Ecclestone, de baas van de Formule 1, laat niet na initia tieven vanuit de landen in het Verre Oosten te prijzen en juist af te geven op races elders. prijzen en juist af te geven op ra ces elders. Het is duidelijk dat de zakenblik van Ecclestone en de zijnen ge richt is op Azië. Op India, op Chi na, op Bahrein, Zuid-Korea en Sin gapore. En ongetwijfeld zullen er over niet al te lange tijd initiatie ven ontplooid worden vanuit Rus land. En om het grote Fi-publiek in Eu ropa te kietelen, wordt ingezet op meer nachtraces, zodat Europa nog wel al die 'verweg-races' op prime time op de televisie kan blij ven volgen. Een Grand Prix op Zandvoort past niet in dit toekomstbeeld. Racen tegen een duinendecor is immers minder lucratief dan tussen de wolkenkrabbers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 69