Formule 1 moet sexyer worden
Zandvoort kan het wel vergeten
Aan banden gelegd
Kimi Raikkonen
Lewis Hamilton
Fernando Alonso
PZC Vrijdag 14 maart 2008 j 45
Verbod traction control,
revival van stratenrace
en primeur nachtrace.
door Erwin Blatter
DEN HAAG - Noem het Formule 1
nieuwe stijl De revival van de stra
tenrace, de introductie van een
heuse nachtrace en - vooral - de
verbanning van traction control
moet de Fi een grotere amuse
mentswaarde geven. De eerste
Grand Prix van 2008, zondag in
Melbourne, staat symbool voor de
start van een nieuw tijdperk in de
koningsklasse van de autosport.
Met de verbanning van traction
control - een techniek die het door
slippen van de achterwielen voor
komt - rekent de internationale au
tosportbond FIA op een spannen
der verloop van de Grands Prix.
Want door het ontbreken van het
elektronische hulpmiddel ligt het
accent veel meer op de rijderskwa
liteiten dan in de afgelopen jaren.
Jos Verstappen juicht de maatregel
van harte toe. De oud-Formule
i-coureur is nooit een voorstander
geweest van traction control. „Een
goed rijder maakt het verschil gro
tendeels met zijn voeten", weet
Verstappen. „Met traction control
wordt die invloed kleiner."
Fernando Alonso, die na een tur
bulent jaar bij McLaren terugkeer
de naar Renault, rekent dan ook
op een enerverend seizoen. „Ik
heb mijn rijstijl rigoureus moeten
aanpassen", stelt de tweevoudig
wereldkampioen. „Vorig jaar kon
den we overal op het circuit steeds
vol het gaspedaal intrappen, dat
kan nu echt niet meer. Je gaat veel
sneller de fout in."
Traction control werd in 1994 al
eens verboden. Maar dat verbod
hield niet lang stand. Illegaal ge
bruik van de techniek bleek erg
moeilijk te controleren en in 2001
werd traction control toch weer in
de Formule 1 toegelaten. Voor on
der anderen Verstappen had dat
desastreuze gevolgen. Het onder
scheidend vermogen van de Lim
burgse coureur, die bekend stond
om zijn bliksemstarts en sublieme
regenraces, werd van de ene op de
andere race geminimaliseerd.
Wat de FIA betreft behoort het ge
bruik van traction control in de
Formule 1 tot het verleden. Dat
met dank aan de door McLaren
ontwikkelde nieuwe versie van de
Electronic Control Unit (ECU).
Omdat die verzegeld in de auto's
moet worden gemonteerd, kan nu
wél op stiekem gebruik van het
hulpmiddel worden gecontroleerd.
Impliciet gaat de discussie (wel of
geen traction control) over de
Met de ban op traction control
hoopt de internationale au
tosportbond FIA de verschillen
tussen teams in de Formule 1
kleiner te maken.
amusementswaarde van de Formu
le 1. De steeds groter wordende
kloof tussen de topteams en de
rest heeft de sport er het afgelopen
decennium niet aantrekkelijker op
gemaakt. De strijd om de wereldti
tel moet niet voorbehouden zijn
aan slechts twee of drie teams,
vindt de FIA.
Met de invoering van een vaste
bandenleverancier (Bridgestone)
waagde de internationale au
tosportbond vorig jaar een - tot
nog toe weinig succesvolle - po
ging de verschillen tussen de
teams te verkleinen. Het verbod
op traction control is daarin de vol
gende stap. Maar aanscherping
van het technisch reglement al
leen is niet voldoende om de For
mule 1 aantrekkelijker te maken,
vindt Bernie Ecclestone.
De Fi-baas zoekt stelselmatig naar
manieren de Formule X 'sexyer' te
maken. Zo wordt de vijftiende
Grand Prix van het seizoen, op 28
september in Singapore, de eerst
nachtrace in de geschiedenis. „Ik
ga ervan uit dat de race zich zal
ontwikkelen tot de meest overwel
digende en sfeervolle race op de
kalender", zegt Ecclestone.
Mooie woorden, maar de nachtra
ce dient vooral om de Europese
tv-kijkers - die de grootste markt
vormen voor de Formule 1 - tege
moet te komen. De Grand Prix op
het Aziatische schiereiland is één
van de twee nieuwe circuits op de
kalender. Behalve Singapore is ook
Valencia erbij gekomen. Niet hele
maal toevallig zijn dat allebei stra-
tencircuits, net als Monaco.
Hoekige, bochtige parcoursen met
een grote stad als decor spreken
tot de verbeelding. Uitdagende cir
cuits, waarop de rijdersvaardighe
den en 'sexy' elementen van de
Formule 1 optimaal moeten sa
menkomen. Want op dergelijke cir
cuits kan de ban op traction con
trol zomaar het verschil maken.
MELBOURNE - Ook dit seizoen rijden alle teams in de Formule 1 met dezelf- Een goede band kan tienden van een seconden tijdwinst geven. Elk team
de banden. Het is één van de pogingen van de internationale autosport- wordt bevoorraad door Bridgestone. De Japanners voorzien per team vier
bond om de onderlinge verschillen te verkleinen en de sport dus competi- soorten banden waarvan ze er maar twee per weekend mogen gebruiken,
tiever te maken. foto Roland Weihrauch/EPA
Kimi Raikkonen draagt de zware
last van de regerend wereldkampi
oen met zich mee. En de Fin is nu
juist niet de man om zware lasten te
dragen. Hij is een antiheld, iemand
die met zo weinig mogelijk woorden
zijn ding doet. Niet meer en niet min
der. Hij is onmiskenbaar een klasbak
en heeft een topauto tot zijn beschik
king. In de voorbereiding maakte Fer
rari de beste indruk. Raikkonen
heeft als voordeel dat hij onder alle
omstandigheden koel blijft. Maar hij
is ook lui, heeft niets met lange brie
fings. Wat dat betreft is hij de tegen
hanger van perfectionist Michael
Schumacher, die urenlang met zijn
monteurs kon overleggen.
Heel Engeland dompelde zich spon
taan in rouw toen het op het laatst
toch nog misging en de titel niet bij
hun held Lewis Hamilton, maar bij
Kimi Raikkonen terechtkwam. Dat
voorkwam dat de jonge Hamilton
bij leven al een legende werd. Maar
dat wil niet zeggen dat zijn cultsta-
tus alweer voorbij is. Engeland
hoopt dat hij het nu wél tot het ein
de zal volhouden. In ieder geval is
Hamilton verlost van kwelgeest Al
onso. Het is duidelijk dat zijn nieuwe
teamgenoot Heikki Kovalainen bin
nen het team van McLaren zijn
plaats zal moeten weten: de tweede.
Dat Hamilton heel goed is, dat is al
lang geen vraag meer.
De terugkeer van de verloren zoon.
Fernando Alonso is bij Renault met
warmte, hoop en open armen ont
vangen. Hoop, maar ook twijfels. Is
de Renault R28 snel genoeg? Kan de
flamboyante Spanjaard de hoge ver
wachtingen waarmaken?
Zelf uit hij zich vooral voorzichtig en
legt waar het kan de druk bij Ferrari
en McLaren. Maar binnen zijn team
zijn de verwachtingen wel degelijk
hoog, waarschijnlijk te hoog, opge
schroefd.
Heel Spanje hoopt op wraak, wraak
op Hamilton, op teambaas Ron Den
nis van de Britse renstal. De Britten
Dennis en Hamilton, duivels in ver
momming in de ogen van de fanatie
ke Spanjaarden.
Formule 1 richt blik
op wedstrijden in
Aziatische landen.
door Paul Zweverink
DEN HAAG - Er zijn mensen die als
het over topsport gaat geloven in
romantiek, traditie en nostalgie.
De terugkeer van het circuit Zand
voort op de wedstrijdkalender van
de Formule 1 is zo'n weemoedige
gedachte. Het hoge gegil van de
motoren dat de rust in de duinen
doorklieft, behoort tot het verle
den en zal een droom voor velen
blijven. De werkelijkheid vertelt
een ander verhaal. Formule 1 is
niet anders dan topsport gebed in
keiharde business, een welhaast ri
tuele dans om geld, heel veel geld.
Het is om die reden dat het circus
Ecclestone Zandvoort allang verge
ten is. De laatste was in 1986, de
laatste winnaar in de duinen heet
te Niki Lauda, een kampioen uit
een inmiddels ver verleden. De vol
gende winnaar in een Formule
i-race op Zandvoort zal er zo goed
als zeker nooit komen.
Een kort bericht onlangs in de Brit
se krant The Daily Telegraph
meldt dat Beta Holdings, de adver
tentiedivisie van de Formule 1,
sinds mei 2006 drie miljoen dollar
verlies heeft geleden. Om die re
den willen Formule i-eigenaar
CVC en Formule i-baas Bernie Ec
clestone meer races in Azië hou
den.
Japan, Maleisië, China en Bahrain
stonden de afgelopen jaren al op
de kalender. Vanaf dit jaar staat er
ook een Grand Prix in Singapore
op de kalender. In 2009 komt In
dia erbij en in 2010 volgt Zuid-Ko-
rea met een Grand Prix. In Azië
zijn bedrijven bereid om veel
meer geld te betalen voor reclame
borden en hospitalitymogelijkhe-
den.
Azië is het continent waar de eco
nomische groei in de toekomst die
van Europa en Amerika zullen
overspoelen. Ecclestone laat dan
ook niet na alle initiatieven vanuit
de landen in het Verre Oosten te
Wl Bernie Ecclestone, de baas van
de Formule 1, laat niet na initia
tieven vanuit de landen in het
Verre Oosten te prijzen en juist
af te geven op races elders.
prijzen en juist af te geven op ra
ces elders.
Het is duidelijk dat de zakenblik
van Ecclestone en de zijnen ge
richt is op Azië. Op India, op Chi
na, op Bahrein, Zuid-Korea en Sin
gapore. En ongetwijfeld zullen er
over niet al te lange tijd initiatie
ven ontplooid worden vanuit Rus
land.
En om het grote Fi-publiek in Eu
ropa te kietelen, wordt ingezet op
meer nachtraces, zodat Europa
nog wel al die 'verweg-races' op
prime time op de televisie kan blij
ven volgen.
Een Grand Prix op Zandvoort past
niet in dit toekomstbeeld. Racen
tegen een duinendecor is immers
minder lucratief dan tussen de
wolkenkrabbers.