■Icon om ïe
Wie werkt zoekt,
moet
Kwantum en Dolcis
zien omzet afnemen
Volkswagen boekt
recordproductie
36 Vrijdag 14 maart 2008 PZC
Concern Macintosh
lijdt onder dalend
vertrouwen consument.
DEN HAAG - Winkelconcern Macin
tosh (Kwantum, Halfords, BelCom-
pany, Scapino, Dolcis) heeft een
wisselend jaar achter de rug. Tot
en met augustus stegen de verko
pen, vanaf september liet de consu
ment het afweten. De omzet in
het tweede halfjaar daalde met 2,5
procent. Over heel 2007 haalde Ma
cintosh een brutowinst van 66,9
miljoen euro (plus 3,3 procent) op
een omzet van 920,3 miljoen euro
(plus 0,6 procent).
Kwantum groeide in Nederland
door uitbreiding met drie zaken
naar 92. Maar in België en Frank
rijk werden zaken afgestoten. De
woonwarenhuizen haalden daar
door een lagere omzet van 262,6
miljoen. Vooral de schoenenwin
kels hadden te lijden onder het ge
daalde consumentenvertrouwen.
Dolcis, Invito, Manfield en Pro
Sport deden het niet goed, on
danks het feit dat acht winkels wer
den toegevoegd (233). Alleen door
de overname van Scapino groeide
de schoenenomzet naar 339,2 mil
joen euro. Toch heeft Macintosh
grootse plannen in de schoenen.
In januari werd de winkelketen
Brantano overgenomen, die vorig
jaar voor 312 miljoen euro aan ver
kopen in de boeken zette.
In de mobiele telefoonmarkt
groeien de bomen niet meer tot in
de hemel. De groeimarkt is een
vervangingsmarkt geworden, ter
wijl de grote ketens toch belwin
kels blijven openen. Dat merkt
ook BelCompany. De omzet daal
de ondanks de uitbreiding met elf
zaken tot 167 stuks. Hoewel Bel
Company verwacht dat de ver
koop van nieuwe abonnementen
dit jaar verder instort, opent de ke
ten nog vijf winkels extra en
denkt ze meer marktaandeel te
kunnen pakken. Macintosh durft
voor 2008 geen verwachting af te
geven voor omzet en winst. De
economische omstandigheden
zouden daarvoor te onzeker zijn.
2007 is succesvolste jaar
in het bestaan van
Duits concern.
WOLFSBURG - De Duitse autofabri
kant Volkswagen (VW) heeft vo
rig jaar een recordaantal van 6,2
miljoen auto's geproduceerd, een
groei van 8 procent. In 2011 moet
de jaarproductie op 8 miljoen au
to's uitkomen, zei topman Martin
Winterkorn gisteren bij de presen
tatie van de jaarcijfers van zijn con
cern.
Ook financieel is het VW vorig
jaar voor de wind gegaan. De om
zet steeg met 3,8 procent naar een
totaal van 108,9 miljard euro. De
winst voor belastingen is uitgeko
men op 6,5 miljard euro en dat is
ruim boven de doelstelling van 5,1
miljard euro. „Voor het VW-con-
cern was 2007 met afstand het suc
cesvolste jaar in het bestaan van
de onderneming", aldus Winter
korn.
Volgens Winterkorn hebben alle
acht merken van VW bijgedragen
aan deze groei. Tot het concern be-
Het Duitse autoconcern Volkswa-
gen heeft vorig jaar een record
aantal van 6,2 miljoen auto's ge
produceerd. Ook financieel ging
het de fabrikant voor de wind.
horen Volkswagen, Audi, Seat, Sko
da, Lamborghini, Bentley, Bugatti
en de bedrijfsauto's. VW is de
grootste autoproducent van Euro
pa.
De stijging in verkopen schrijft het
concern vooral toe aan sterke groei
in Zuid-Amerika (plus 23,6 pro
cent) en China (plus 28 procent).
In West-Europa en in Noord-Ame-
rika zag VW de afzet-gelijk blijven
of zelfs dalen. Winterkorn wijst
daarbij vooral op de tegenvallende
thuismarkt, Duitsland. Hier is vo
rig jaar een verkoopdaling van 4,8
procent genoteerd. „We verwach
ten dat de markt in West-Europa
in 2008 weer aantrekt", aldus Win
terkorn.
Medio dit jaar neemt Volkswagen
de beslissing over de bouw van
een nieuwe fabriek in Noord-Ame-
rika, waar auto's van het formaat
VW Golf en Passat geproduceerd
gaan worden. VW ziet dat als een
optie om de koerseffècten van de
lage dollar op te vangen en daar
dus betaalbare compacte auto's in
de markt te zetten.
Kostenverlaging blijft een speer
punt binnen het concern. Winter
korn: „We zijn al wel tien procent
productiever geworden afgelopen
jaar. Werknemers maken nu ge
middeld 35 uur in de week tegen
30,2 uur een aantal jaar geleden."
foto Peter Steffen/EPA
Zeeuwse en Vlaamse havens
hebben komende jaren werk
voor duizenden mensen.
door Wout Bareman
Wie werkt zoekt,
moet naar de ha
ven. De Zeeuwse en
Vlaamse zeehavens
zoeken de komende jaren duizen
den mensen in alle mogelijke func
ties.
Net als in de chemie, zo blijkt bij
voorbeeld uit de ervaringen van
Dow Benelux in Terneuzen, valt
dat niet mee.
Neem de haven van Gent. In Gent
en omstreken is 16.000 man en
vrouw werkzoekend. Maar de ha
ven van Gent moet veel moeite
doen om tijdens een jobbeurs 900
banen te slijten.
Zeeuwen die belangstelling tonen
voor een baan over de grens, stui
ten op tal van hindernissen. Een
werkloze, vaak uitkeringstrekker,
in Zeeuws-Vlaanderen bijvoor
beeld, kan wel een bijscholingscur
sus volgen om bij Volvo Gent te
gaan werken, maar hoeft in dat ge
val niet te rekenen op een finan
ciële ondersteuning.
Coördinator Ronald de Back van
het Centrum voor Werk en Inko
men (CWI) in Terneuzen zei
laatst: „Logisch dat de regio
Zeeuws-Vlaanderen zich op het
economisch interessante Vlaamse
achterland richt."
Maar hij voegde er direct aan toe:
„Vrij verkeer van werknemers?
Was dat maar waar. Het haven
werk in Vlaanderen is goed afge
schermd. In Antwerpen zitten ze
met lange wachtlijsten, maar als
Nederlander kom je daar niet bin
nen. Bovendien zijn de stelsels
voor belastingen, pensioenen en
sociale zekerheid niet goed op el
kaar afgestemd."
Nog steeds niet.
Desondanks bieden Zeeuwse werk
nemers vandaag en zaterdag tij
dens een grote jobbeurs in een ge
meenschapscentrum in Eeklo
tientallen banen aan, zowel aan
Vlamingen als aan inwoners van
Zeeland.
De Gentse hoogleraar George Al-
laert, die vlak voor de opening van
de Westerscheldetunnel de ge
meente Terneuzen een juichend
rapport aanbood over de mogelijk
heden van de tunnel, geeft nu toe
dat zijn voorspelling niet is uitgeko
men.
Allaert: „Het weglekeffect hadden
we voorspeld. Daar stond tegen
over dat de tunnel 1500 tot 5000
nieuwe banen kon opleveren.
Maar zelfs het minimum is niet ge
haald. In het havengebied zijn am
per 250 banen bijgekomen."
jammer, toch zijn er veel te verge
ven, getuige de cijfers van onder
zoeksbureaus en de arbeidsbemid
delaars CWI en de Vlaamse Dienst
voor Arbeidsbemiddeling en Be
roepsopleiding (VDAB).
Volgens recente cijfers werken in
de Zeeuwse havens zelf zo'n
14.000 mensen en in de toeleve
ringsbranche en aanverwanten
nog eens eenzelfde aantal.
Exacte cijfers zijn niet voorhan
den, maar het CWI heeft tiental
len banen in de aanbieding en ook
uitzendbureaus spreken van 'een
ruim aanbod'. En als de Wester-
schelde Container Terminal of de
Gentse schepen Van
Rouveroij: 'Grootste
jobmotor van de regio'
Verbrugge Terminal wordt verwe
zenlijkt, schiet dat aantal plotse
ling met honderden omhoog.
In de Vlaamse havens is de nood,
schijnbaar hoog. Gent zoekt 900
havenwerkers, Antwerpen 13.000.
In de vier Vlaamse havens werken
naar schatting ruim tachtigdui
zend havenarbeiders.
Rechtstreeks, want bij bedrijven
die ook maar iets te maken heb
ben met de haven, zijn het er vele
duizenden meer.
De Gentse havenschepen Sas van
Rouveroij zegt: „Onze haven is de
grootste jobmotor van de regio. Al
leen al door pensioen en werkne
mers die de haven verlaten, moe
ten jaarlijks drieduizend vacatures
worden ingevuld. Wie echt wil,
vindt altijd wel iets van zijn ga
ding." Ook in de haven van Ant
werpen zijn de komende jaren
weer duizenden vacatures. Daar
om wordt er ook weer grensover
schrijdend geadverteerd, afwijken
de regelgeving of niet.
Logistiek opleidingscentrum
Ovet in Terneuzen.
VW-topman Winterkorn poseert bij een prototype.
Vijftig tot zestig verschillende
opleidingen op het gebied van
logistiek, transport, haven, vei
ligheid, techniek, gevaarlijke
stoffen en management.
Functies: expediteur, magazijn
beheerder, coördinator haven
operaties, vorkheftruckchauf
feur, kraanmachinist, carga
door, stuwer, flensmonteur, ma
nager havenlogistiek, planner
wegtransport en havenbeveili
ger.
Cursussen: klantgerichtheid
voor chauffeurs, ademluchttrai-
ning, bedrijfshulpverlening, ka
belberekeningen, gasmeten en
basiskennis douaneprocedures.
Het opleidingscentrum biedt in
eerste aanleg werk aan een di
recteur, een commerciële man,
iemand voor de techniek en
een portier. De docenten ko
men van de deelnemende insti
tuten en bedrijven.
Verbrugge Terminals in Terneuzen.