■Icon om ïe Wie werkt zoekt, moet Kwantum en Dolcis zien omzet afnemen Volkswagen boekt recordproductie 36 Vrijdag 14 maart 2008 PZC Concern Macintosh lijdt onder dalend vertrouwen consument. DEN HAAG - Winkelconcern Macin tosh (Kwantum, Halfords, BelCom- pany, Scapino, Dolcis) heeft een wisselend jaar achter de rug. Tot en met augustus stegen de verko pen, vanaf september liet de consu ment het afweten. De omzet in het tweede halfjaar daalde met 2,5 procent. Over heel 2007 haalde Ma cintosh een brutowinst van 66,9 miljoen euro (plus 3,3 procent) op een omzet van 920,3 miljoen euro (plus 0,6 procent). Kwantum groeide in Nederland door uitbreiding met drie zaken naar 92. Maar in België en Frank rijk werden zaken afgestoten. De woonwarenhuizen haalden daar door een lagere omzet van 262,6 miljoen. Vooral de schoenenwin kels hadden te lijden onder het ge daalde consumentenvertrouwen. Dolcis, Invito, Manfield en Pro Sport deden het niet goed, on danks het feit dat acht winkels wer den toegevoegd (233). Alleen door de overname van Scapino groeide de schoenenomzet naar 339,2 mil joen euro. Toch heeft Macintosh grootse plannen in de schoenen. In januari werd de winkelketen Brantano overgenomen, die vorig jaar voor 312 miljoen euro aan ver kopen in de boeken zette. In de mobiele telefoonmarkt groeien de bomen niet meer tot in de hemel. De groeimarkt is een vervangingsmarkt geworden, ter wijl de grote ketens toch belwin kels blijven openen. Dat merkt ook BelCompany. De omzet daal de ondanks de uitbreiding met elf zaken tot 167 stuks. Hoewel Bel Company verwacht dat de ver koop van nieuwe abonnementen dit jaar verder instort, opent de ke ten nog vijf winkels extra en denkt ze meer marktaandeel te kunnen pakken. Macintosh durft voor 2008 geen verwachting af te geven voor omzet en winst. De economische omstandigheden zouden daarvoor te onzeker zijn. 2007 is succesvolste jaar in het bestaan van Duits concern. WOLFSBURG - De Duitse autofabri kant Volkswagen (VW) heeft vo rig jaar een recordaantal van 6,2 miljoen auto's geproduceerd, een groei van 8 procent. In 2011 moet de jaarproductie op 8 miljoen au to's uitkomen, zei topman Martin Winterkorn gisteren bij de presen tatie van de jaarcijfers van zijn con cern. Ook financieel is het VW vorig jaar voor de wind gegaan. De om zet steeg met 3,8 procent naar een totaal van 108,9 miljard euro. De winst voor belastingen is uitgeko men op 6,5 miljard euro en dat is ruim boven de doelstelling van 5,1 miljard euro. „Voor het VW-con- cern was 2007 met afstand het suc cesvolste jaar in het bestaan van de onderneming", aldus Winter korn. Volgens Winterkorn hebben alle acht merken van VW bijgedragen aan deze groei. Tot het concern be- Het Duitse autoconcern Volkswa- gen heeft vorig jaar een record aantal van 6,2 miljoen auto's ge produceerd. Ook financieel ging het de fabrikant voor de wind. horen Volkswagen, Audi, Seat, Sko da, Lamborghini, Bentley, Bugatti en de bedrijfsauto's. VW is de grootste autoproducent van Euro pa. De stijging in verkopen schrijft het concern vooral toe aan sterke groei in Zuid-Amerika (plus 23,6 pro cent) en China (plus 28 procent). In West-Europa en in Noord-Ame- rika zag VW de afzet-gelijk blijven of zelfs dalen. Winterkorn wijst daarbij vooral op de tegenvallende thuismarkt, Duitsland. Hier is vo rig jaar een verkoopdaling van 4,8 procent genoteerd. „We verwach ten dat de markt in West-Europa in 2008 weer aantrekt", aldus Win terkorn. Medio dit jaar neemt Volkswagen de beslissing over de bouw van een nieuwe fabriek in Noord-Ame- rika, waar auto's van het formaat VW Golf en Passat geproduceerd gaan worden. VW ziet dat als een optie om de koerseffècten van de lage dollar op te vangen en daar dus betaalbare compacte auto's in de markt te zetten. Kostenverlaging blijft een speer punt binnen het concern. Winter korn: „We zijn al wel tien procent productiever geworden afgelopen jaar. Werknemers maken nu ge middeld 35 uur in de week tegen 30,2 uur een aantal jaar geleden." foto Peter Steffen/EPA Zeeuwse en Vlaamse havens hebben komende jaren werk voor duizenden mensen. door Wout Bareman Wie werkt zoekt, moet naar de ha ven. De Zeeuwse en Vlaamse zeehavens zoeken de komende jaren duizen den mensen in alle mogelijke func ties. Net als in de chemie, zo blijkt bij voorbeeld uit de ervaringen van Dow Benelux in Terneuzen, valt dat niet mee. Neem de haven van Gent. In Gent en omstreken is 16.000 man en vrouw werkzoekend. Maar de ha ven van Gent moet veel moeite doen om tijdens een jobbeurs 900 banen te slijten. Zeeuwen die belangstelling tonen voor een baan over de grens, stui ten op tal van hindernissen. Een werkloze, vaak uitkeringstrekker, in Zeeuws-Vlaanderen bijvoor beeld, kan wel een bijscholingscur sus volgen om bij Volvo Gent te gaan werken, maar hoeft in dat ge val niet te rekenen op een finan ciële ondersteuning. Coördinator Ronald de Back van het Centrum voor Werk en Inko men (CWI) in Terneuzen zei laatst: „Logisch dat de regio Zeeuws-Vlaanderen zich op het economisch interessante Vlaamse achterland richt." Maar hij voegde er direct aan toe: „Vrij verkeer van werknemers? Was dat maar waar. Het haven werk in Vlaanderen is goed afge schermd. In Antwerpen zitten ze met lange wachtlijsten, maar als Nederlander kom je daar niet bin nen. Bovendien zijn de stelsels voor belastingen, pensioenen en sociale zekerheid niet goed op el kaar afgestemd." Nog steeds niet. Desondanks bieden Zeeuwse werk nemers vandaag en zaterdag tij dens een grote jobbeurs in een ge meenschapscentrum in Eeklo tientallen banen aan, zowel aan Vlamingen als aan inwoners van Zeeland. De Gentse hoogleraar George Al- laert, die vlak voor de opening van de Westerscheldetunnel de ge meente Terneuzen een juichend rapport aanbood over de mogelijk heden van de tunnel, geeft nu toe dat zijn voorspelling niet is uitgeko men. Allaert: „Het weglekeffect hadden we voorspeld. Daar stond tegen over dat de tunnel 1500 tot 5000 nieuwe banen kon opleveren. Maar zelfs het minimum is niet ge haald. In het havengebied zijn am per 250 banen bijgekomen." jammer, toch zijn er veel te verge ven, getuige de cijfers van onder zoeksbureaus en de arbeidsbemid delaars CWI en de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Be roepsopleiding (VDAB). Volgens recente cijfers werken in de Zeeuwse havens zelf zo'n 14.000 mensen en in de toeleve ringsbranche en aanverwanten nog eens eenzelfde aantal. Exacte cijfers zijn niet voorhan den, maar het CWI heeft tiental len banen in de aanbieding en ook uitzendbureaus spreken van 'een ruim aanbod'. En als de Wester- schelde Container Terminal of de Gentse schepen Van Rouveroij: 'Grootste jobmotor van de regio' Verbrugge Terminal wordt verwe zenlijkt, schiet dat aantal plotse ling met honderden omhoog. In de Vlaamse havens is de nood, schijnbaar hoog. Gent zoekt 900 havenwerkers, Antwerpen 13.000. In de vier Vlaamse havens werken naar schatting ruim tachtigdui zend havenarbeiders. Rechtstreeks, want bij bedrijven die ook maar iets te maken heb ben met de haven, zijn het er vele duizenden meer. De Gentse havenschepen Sas van Rouveroij zegt: „Onze haven is de grootste jobmotor van de regio. Al leen al door pensioen en werkne mers die de haven verlaten, moe ten jaarlijks drieduizend vacatures worden ingevuld. Wie echt wil, vindt altijd wel iets van zijn ga ding." Ook in de haven van Ant werpen zijn de komende jaren weer duizenden vacatures. Daar om wordt er ook weer grensover schrijdend geadverteerd, afwijken de regelgeving of niet. Logistiek opleidingscentrum Ovet in Terneuzen. VW-topman Winterkorn poseert bij een prototype. Vijftig tot zestig verschillende opleidingen op het gebied van logistiek, transport, haven, vei ligheid, techniek, gevaarlijke stoffen en management. Functies: expediteur, magazijn beheerder, coördinator haven operaties, vorkheftruckchauf feur, kraanmachinist, carga door, stuwer, flensmonteur, ma nager havenlogistiek, planner wegtransport en havenbeveili ger. Cursussen: klantgerichtheid voor chauffeurs, ademluchttrai- ning, bedrijfshulpverlening, ka belberekeningen, gasmeten en basiskennis douaneprocedures. Het opleidingscentrum biedt in eerste aanleg werk aan een di recteur, een commerciële man, iemand voor de techniek en een portier. De docenten ko men van de deelnemende insti tuten en bedrijven. Verbrugge Terminals in Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 60