Ervaar de kick van angst
05
VERRASSEND DISNEYLAND
in
lil
811
V
-
lil
llllllllll
JE EIGEN FOBIEËN OVERHEERSEN IN TOWER OF TERROR
„Veel mensen weten
totaal niet in wat voor
attractie ze stappen"
Ze zijn erg populair: attracties die adrenaline door
je bloed pompen. Maar wie verzint de attractie?
En wie bepaalt hoe eng het wordt? Alle middelen
worden ingezet om de bezoeker ongerust te
maken, te laten schrikken of zelfs angst aan te
jagen. Met als resultaat: nog meer bezoekers.
En dan moet je de lift nog in." Een an
der belangrijk aspect is de 'onzichtbaar
heid'. Cayuela: „De gasten mogen niet
weten hoe het werkt. Ze moeten wel een
bepaald beeld krijgen, maar mogen niet
zien hoe we het creëren. Dit is eigenlijk
het moeilijkste van allemaal. En zeker
hier van groot belang. Het lijkt totaal
niet op een standaardattractie zoals een
achtbaan of wat dan ook. Sterker nog,
veel mensen weten totaal niet in wat voor
attractie ze stappen. Dat is voor ons het
beste compliment dat je kunt krijgen. En
het maakt hen nog iets ongeruster."
Op het moment dat je de lift ingaat,
wordt het helemaal donker. Je ziet beel
den en hoort informatie over vijf mensen
die deze lift in 1939 naar de Tip Top
Club op de 13e etage namen. Waarna de
bliksem in het hotel slaat. En de attractie
de finale aanval op je adrenalineniveau
doet.
Op internet is inmiddels onder liefheb
bers een rage losgebroken. Met als on
derwerp de diverse verwijzingen naar af
leveringen van The Twilight Zone. Maar
dan moet je die serie in de jaren tachtig
wel hebben gevolgd. En in de attractie
bijzonder goed om je heen kijken. Dan
Grote vraag is: wanneer stort de lift naar
beneden?
zie je ook de vele details waar Cayuela op
doelt. Ook al vallen ze niet iedereen op,
details zijn Disney's handelsmerk.
Eén daarvan vind je in het winkeltje bij
de uitgang van de attractie. Daar han
gen enkele foto's van de vijf mensen die
destijds de lift namen. Het kleine meisje
heeft een pop in haar hand. Als je goed
kijkt ontdek je dat het Mickey Mouse
is. Het is synoniem voor hoe Disney het
hier aanpakt. Ze nemen een bekend ge
geven en gieten er een stevige Disneysaus
over. Tot in elk detail.
Bijzonder is het uitzicht over het park
dat zich gedurende de attractie plotseling
voor je ogen ontsluit. „Dit hebben we
bewust gedaan om de bezoekers te laten
weten dat het 'echt' is wat er gebeurt.
Het is geen stilstaande attractie die alleen
maar heen en weer schudt," legt Cayuela
uit. Daarnaast heeft het een extra effect.
Van buitenaf is net te zien dat je naar be
neden stort. Maar hoe, op welk moment
en hoe vaak blijft verborgen. Totdat je
instapt...
Laurent Cayuela (36) is ook Ima-
gineer en betrokken geweest bij
de Tower of Terror, één van de
nieuwste attracties. Hij vertelt over het
proces hoe deze tot stand is gekomen.
„We beginnen met een brainstorm.
Waarbij we kijken naar de fobieën van de
mens. Velen van ons voelen zich onprettig
in een donkere ruimte. Zeker als die ook
nog klein is. En als je dat vertaalt naar een
lift, wat is dan je grootste angst?"
Cayuela lacht: „'Eng' heb je in vele
gradaties. De kunst is om het goed op
te bouwen, want vaak zie je alleen de
attractie en weet je wat er gaat komen.
Bij de Tower of Terror beginnen we
feitelijk al met het gebouw, dat zelfs op
grote afstand sinister aandoet. In al onze
Disney-films komen dit soort angsten
niet echt voor, dus keken we verder. En
kozen bewust voor
The Twilight Zone,
een beroemde science-
fiction-serie die veel
mensen kennen. De
afleveringen gaan vaak
over angsten, bovennatuurlijke zaken en
het 'onbekende'. Zie deze attractie maar
als een 'zoekgeraakte aflevering' van deze
populaire serie."
zijn bewust niet nagemaakt, maar komen
van Europese vlooienmarkten en uit
(antiek)winkeltjes. Of van verzamelaars,
waaronder een Nederlander die toeval
lig attributen uit die tijd uit Amerika
spaarde.
De lobby is verlaten, geel van kleur en
heeft veel open ramen. „Het proces wat
wij associatie noemen, is dan al begon
nen. Ook al besef je het misschien niet
direct, maar je hersenen pikken wel
her en der signalen op. Zo zie je overal
aanwijzingen dat het hotel snel verlaten
is. Zoals de koffers die nog bij de balie
staan. En de nog gedekte ontbijttafel vol
met eten. Overal zijn spinnenwebben.
Een krant op een stoel geeft de .datum
aan, 31 oktober 1939. Alle klokken aan
de diverse muren staan stil op 08.05
uur."
Hij vervolgt: „Iedereen
kijkt hier om zich heen
en ziet enkele van onze
aanwijzingen. Onze geest
doet de rest. Die associ
eert de verschillende signalen en geeft je,
zonder dat je het meestal door hebt, een
bepaald gevoel. In dit geval een gevoel
van onbehagen. En daarvoor hoefje echt
niet alles te herkennen, geloof me."
/The Tower of Terror is 56 meter hoog
en teit dertien verdiepingen.
Het is de hoogste attractie en torent
ver boven de skyline van het Walt
Disney Studios Park uit.
De va.l van de lift gaat sneller dan
de zwaartekracht.
Ook Florida, Californië en Tokio
hebben een Tower of Terror,
ook al zijn deze attracties net
even anders.
In de zes liften kunnen
tegelijkertijd 126 personen
plaatsnemen (21 per lift).
Kijk goed om je heen om de diverse
opmerkelijke details te ontdekken.
Ga 's ochtends naar de attractie en haal
een Fast-Pass om laterterugte komen.
Dit verkort de wachttijd aanzienlijk.
Of ga juist vroeg, laat of tijdens de
parade wanneer het minder druk is.
Wil je op het laatste moment toch niet
instappen? Voor minder
moedigen is er de
'chicken exit'.
Het decor van het hotel dat je bin
nen gaat, stamt uit een tijd waar weinig
mensen wat van weten. Met de specifieke
architectuur uit het zuiden van de Ver
enigde Staten is het een combinatie die
weinig vertrou
wen oproept.
Styling is
hier alles.
Opval
lend veel
attributen
als kasten,
meubilair
en prullaria
Met dat ongemakkelijke gevoel in je
maag stap je de stoffige boekenkamer
binnen. Een kamer met weinig licht en
slechts één raam. Buiten begint het te on
weren. „Langzaam bouwen we de span
ning op. Als je dan verder het pand in
gaat, loop je langs oude machines. De
hotelmedewerkers kijken je weinig
vrolijk, maar indringend aan. Dit alles
met een fikse portie geluids- en
lichteffecten zoals piepende
scharnieren en flikkerende
lampen.