Ervaar de kick van angst 05 VERRASSEND DISNEYLAND in lil 811 V - lil llllllllll JE EIGEN FOBIEËN OVERHEERSEN IN TOWER OF TERROR „Veel mensen weten totaal niet in wat voor attractie ze stappen" Ze zijn erg populair: attracties die adrenaline door je bloed pompen. Maar wie verzint de attractie? En wie bepaalt hoe eng het wordt? Alle middelen worden ingezet om de bezoeker ongerust te maken, te laten schrikken of zelfs angst aan te jagen. Met als resultaat: nog meer bezoekers. En dan moet je de lift nog in." Een an der belangrijk aspect is de 'onzichtbaar heid'. Cayuela: „De gasten mogen niet weten hoe het werkt. Ze moeten wel een bepaald beeld krijgen, maar mogen niet zien hoe we het creëren. Dit is eigenlijk het moeilijkste van allemaal. En zeker hier van groot belang. Het lijkt totaal niet op een standaardattractie zoals een achtbaan of wat dan ook. Sterker nog, veel mensen weten totaal niet in wat voor attractie ze stappen. Dat is voor ons het beste compliment dat je kunt krijgen. En het maakt hen nog iets ongeruster." Op het moment dat je de lift ingaat, wordt het helemaal donker. Je ziet beel den en hoort informatie over vijf mensen die deze lift in 1939 naar de Tip Top Club op de 13e etage namen. Waarna de bliksem in het hotel slaat. En de attractie de finale aanval op je adrenalineniveau doet. Op internet is inmiddels onder liefheb bers een rage losgebroken. Met als on derwerp de diverse verwijzingen naar af leveringen van The Twilight Zone. Maar dan moet je die serie in de jaren tachtig wel hebben gevolgd. En in de attractie bijzonder goed om je heen kijken. Dan Grote vraag is: wanneer stort de lift naar beneden? zie je ook de vele details waar Cayuela op doelt. Ook al vallen ze niet iedereen op, details zijn Disney's handelsmerk. Eén daarvan vind je in het winkeltje bij de uitgang van de attractie. Daar han gen enkele foto's van de vijf mensen die destijds de lift namen. Het kleine meisje heeft een pop in haar hand. Als je goed kijkt ontdek je dat het Mickey Mouse is. Het is synoniem voor hoe Disney het hier aanpakt. Ze nemen een bekend ge geven en gieten er een stevige Disneysaus over. Tot in elk detail. Bijzonder is het uitzicht over het park dat zich gedurende de attractie plotseling voor je ogen ontsluit. „Dit hebben we bewust gedaan om de bezoekers te laten weten dat het 'echt' is wat er gebeurt. Het is geen stilstaande attractie die alleen maar heen en weer schudt," legt Cayuela uit. Daarnaast heeft het een extra effect. Van buitenaf is net te zien dat je naar be neden stort. Maar hoe, op welk moment en hoe vaak blijft verborgen. Totdat je instapt... Laurent Cayuela (36) is ook Ima- gineer en betrokken geweest bij de Tower of Terror, één van de nieuwste attracties. Hij vertelt over het proces hoe deze tot stand is gekomen. „We beginnen met een brainstorm. Waarbij we kijken naar de fobieën van de mens. Velen van ons voelen zich onprettig in een donkere ruimte. Zeker als die ook nog klein is. En als je dat vertaalt naar een lift, wat is dan je grootste angst?" Cayuela lacht: „'Eng' heb je in vele gradaties. De kunst is om het goed op te bouwen, want vaak zie je alleen de attractie en weet je wat er gaat komen. Bij de Tower of Terror beginnen we feitelijk al met het gebouw, dat zelfs op grote afstand sinister aandoet. In al onze Disney-films komen dit soort angsten niet echt voor, dus keken we verder. En kozen bewust voor The Twilight Zone, een beroemde science- fiction-serie die veel mensen kennen. De afleveringen gaan vaak over angsten, bovennatuurlijke zaken en het 'onbekende'. Zie deze attractie maar als een 'zoekgeraakte aflevering' van deze populaire serie." zijn bewust niet nagemaakt, maar komen van Europese vlooienmarkten en uit (antiek)winkeltjes. Of van verzamelaars, waaronder een Nederlander die toeval lig attributen uit die tijd uit Amerika spaarde. De lobby is verlaten, geel van kleur en heeft veel open ramen. „Het proces wat wij associatie noemen, is dan al begon nen. Ook al besef je het misschien niet direct, maar je hersenen pikken wel her en der signalen op. Zo zie je overal aanwijzingen dat het hotel snel verlaten is. Zoals de koffers die nog bij de balie staan. En de nog gedekte ontbijttafel vol met eten. Overal zijn spinnenwebben. Een krant op een stoel geeft de .datum aan, 31 oktober 1939. Alle klokken aan de diverse muren staan stil op 08.05 uur." Hij vervolgt: „Iedereen kijkt hier om zich heen en ziet enkele van onze aanwijzingen. Onze geest doet de rest. Die associ eert de verschillende signalen en geeft je, zonder dat je het meestal door hebt, een bepaald gevoel. In dit geval een gevoel van onbehagen. En daarvoor hoefje echt niet alles te herkennen, geloof me." /The Tower of Terror is 56 meter hoog en teit dertien verdiepingen. Het is de hoogste attractie en torent ver boven de skyline van het Walt Disney Studios Park uit. De va.l van de lift gaat sneller dan de zwaartekracht. Ook Florida, Californië en Tokio hebben een Tower of Terror, ook al zijn deze attracties net even anders. In de zes liften kunnen tegelijkertijd 126 personen plaatsnemen (21 per lift). Kijk goed om je heen om de diverse opmerkelijke details te ontdekken. Ga 's ochtends naar de attractie en haal een Fast-Pass om laterterugte komen. Dit verkort de wachttijd aanzienlijk. Of ga juist vroeg, laat of tijdens de parade wanneer het minder druk is. Wil je op het laatste moment toch niet instappen? Voor minder moedigen is er de 'chicken exit'. Het decor van het hotel dat je bin nen gaat, stamt uit een tijd waar weinig mensen wat van weten. Met de specifieke architectuur uit het zuiden van de Ver enigde Staten is het een combinatie die weinig vertrou wen oproept. Styling is hier alles. Opval lend veel attributen als kasten, meubilair en prullaria Met dat ongemakkelijke gevoel in je maag stap je de stoffige boekenkamer binnen. Een kamer met weinig licht en slechts één raam. Buiten begint het te on weren. „Langzaam bouwen we de span ning op. Als je dan verder het pand in gaat, loop je langs oude machines. De hotelmedewerkers kijken je weinig vrolijk, maar indringend aan. Dit alles met een fikse portie geluids- en lichteffecten zoals piepende scharnieren en flikkerende lampen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 31