Auto
Lexus komt regelrecht uit sportschool
Charmeoffensief van Chevrolet Aveo
De Koreaanse Lexus
PZC Vrijdag 14 maart 2008 1 7
Lexus gaat de strijd met de
Europese premiummerken
nu ook aan in de
spierballen-afdeling.
door Robbert Keegel
De 423 pk sterke IS-F
komt regelrecht uit de
sportschool en neemt
het op tegen de beken
de Duitse sportsedans. Het is maar
een minuscuul segment van de Ne
derlandse markt - vorig jaar exact
59 auto's - maar de BMW M3, Mer
cedes C 63 AMG en de Audi RS4
zijn wel belangrijk als imagebuil-
der voor hun merken. Daarom
komt Lexus nu met een zwaar op
gefokte versie van de IS, die als toe
voeging de letter F krijgt, naar het
Japanse Fuji-racecircuit, waarin
moederconcern Toyota sinds 2000
een meerderheidsbelang heeft.
Kosten noch moeite zijn gespaard
om van de IS-F een geduchte te
genstrever van de Europese sport-
sedan te maken. Zo liet Lexus mo
torfietsspecialist Yamaha meeknut-
selen aan de cilinderkoppen van
de uit de LS 600 hybride stammen
de vijfliter V8-motor.
Het resultaat is indrukwekkend,
want de V8 levert 423 pk bij 6600
toeren en heeft een maximum kop
pel van 505 nm bij 5200 toeren.
Lexus leende uit de LS-reeks ook
de achttraps automaat, maar die
werd zodanig aangepast dat hij als
razendsnel (een tiende seconde)
schakelende, sequentiële sportbak
dienst kan doen. Verder rolt - of
glijdt - de IS-F op speciale 19 inch
foto GPD
Lexus IS-F, een geduchte concurrent voor de Duitse sportsedans.
wielen die zowel voor en achter
als links en rechts verschillend
zijn.
Lexus heeft de IS-F voorzien van
een zichtbaar sportief, maar nog re
delijk beschaafd uiterlijk. De bum
pers zijn wat forser geworden, de
grote wielen zitten in uitgeklopte
wielkasten, de motorkap heeft een
grotere bult dan normaal en ach
ter is er een subtiel randje aan het
kofferdeksel gemonteerd bij wijze
van spoiler. In het interieur waren
de Lexus-designers bescheidener:
stoelen met iets meer zijdelingse
steun en blauwe wijzertjes op de
meters.
Verder zijn alle luxe snuisterijen
aan boord - subliem Mark Levin-
son audiosysteem, navigatie en 'al
les elektrisch' - die het rijden in
een Lexus zoveel verfijning ver
schaffen. In de IS-F kun je dan
ook rijden als in een limousine
met zacht schakelende automaat,
ingetogen snorrende achtpitter en
alle comfort binnen handbereik.
Met een druk op de sportknop
van de automaat verandert het ka
rakter van de IS-F ingrijpend. De
schakelmomenten worden bekort,
de motor gaat verder door in de
versnellingen en boven de 3600
toeren begint de V8 vervaarlijk te
grommen.
In 4,8 seconden sprint de IS-F
naar de 100 km/u en desgewenst
gaat hij door tot de elektronische
begrenzing van 270 km/u. De
BMW M3 en de Mercedes C63
AMG hebben er dus een geduchte
concurrent bij, al is de IS-F geen
koopje. Met een prijs van 101.600
euro is hij zelfs duurder dan de ge
noemde tegenstrevers, al maakt
zijn uitrusting dat meer dan goed.
door Robbert Keegel
Met de nieuwe Aveo is Che
vrolet begonnen aan een
groot Europees offensief
Vooral het enorme succes in Rus
land smeekt erom uitgebuit te wor
den. Voor de Japanse en Koreaan
se merken is de Russische markt
nu al een droom. Ze kunnen hun
huis-tuin-en-keukenmodellen niet
aangesleept krijgen, waar de rijke
bovenklasse niet met minder ge
noegen neemt dan vooral de Duit
se prestigemerken.
Voor de meeste Aziatische fabri
kanten is Rusland de belangrijkste
Europese afzetmarkt geworden, re
den om ook fabrieken in die con
treien te stichten. Chevrolet, waar
een béétje autokenner nog het Ko
reaanse Daewoo in ontdekt, mo
derniseert nu het belangrijkste mo
del (voor die Oost-Europese mark
ten), de Aveo, die in Warschau
wordt gebouwd.
Ze beginnen met de vijfdeurs
hatchback, die wij nog kennen als
Kalos. In de top van General Mo
tors heeft kennelijk iemand een
klassieke opleiding genoten en
weet dat 'kalos' het Griekse woord
voor 'mooi' is - en dat gaat natuur
lijk te ver.
Vandaar dat ook de driedeurs
hatchback, die nu in Genève debu
teert, de naam krijgt die voorheen
was gereserveerd voor de sedanver
sie, die later dit jaar pas dezelfde
Chevrolet Aveo.
foto Robbert Keegel
modernisering ondergaat. Dat zal
hem goed doen, want de dood
saaie Kalos hatchback heeft zich
nu ontpopt als een beslist char
mante Aveo.
Hij ziet er lang niet onaardig uit,
met een van Audi afgekeken grote
grille, die hier echter wel door een
reep blik wordt gedeeld: dat is dan
meteen de aangewezen plek voor
de nummerplaat hetgeen niet echt
bijdraagt aan de esthetische waar
de. Verder ziet het er fris en wa
rempel ook kwalitatief meer dan
behoorlijk uit.
Hoewel kunststof uiteraard het
hoofdmateriaal vormt, ziet het er
niet meer zo plastic-achtig uit. Het
dashboard is overtrokken met
mooi matzwart spul dat ook pret
tig aanvoelt. De instrumenten zijn
verstandig geplaatst, maar achter
het stuur zit je niet helemaal lek
ker.
Verder geen klachten, want het
meubilair zelf is voor deze klasse
in orde.
Vinden we de Aveo om te zien
heel acceptabel, over de techniek
zijn we minder opgetogen. Het
simpele onderstel is wel in orde,
maar de motoren zijn misschien
té zuinig gemaakt en daardoor ake
lig futloos geworden.
Hoewel de nieuwe Aveo al in april
op de markt komt, zijn de precieze
prijzen nog niet bekend. Reken op
onder de elf mille voor de 1,2 en
onder de twaalf voor de 1,4-liter.
De nieuwe Genesis sport sedan.
foto GPD/Hyundai
door Peter Lodewijks
Hyundai doet een serieuze
aanval op de positie van
de topmodellen van gere
nommeerde Duitse en Japanse
constructeurs. De 'Koreaanse
Lexus' heet Genesis sport sedan
en was begin dit jaar op de auto
tentoonstelling van Detroit te
zien. Niet voor niets natuurlijk,
want in Amerika vinden grote
luxe auto's nog steeds gretig aftrek.
Voor de Genesis zal best belangstel
ling bestaan. Zeker als over een
jaar de Genesis Coupé het levens
licht ziet, de meest begeerlijke,
bloedstollende en spraakmakende
Hyundai ooit, aldus de fabrikant.
Natuurlijk ook een stuk betaalbaar
der dan zijn Duitse en Japanse con
currenten. geheel volgens Kore-
aans gebruik. Dat laatste geldt ook
voor de sedan, die aan alle eisen
voldoet die aan een moderne auto
in de executive-klasse mogen wor
den gesteld. Niet alleen op het ge
bied van zitcomfort en inrichting,
maar ook qua rij-eigenschappen.
Het topmodel heeft dan ook aller
lei snufjes in huis, zoals een 'slim
me' cruisecontrol, adaptieve kop
lampen, een infocentrum met uit
gebreide mogelijkheden en een
Harman/ Becker Lexicon audio-in-
stallatie. Deze super-de-luxe ge
luidsinstallatie was tot nu toe al
leen beschikbaar in de Rolls-Royce
Phantom, pronkt Hyundai. De Ge
nesis sport sedan heeft achterwie
laandrijving en krijgt standaard
een automatische transmissie met
zes versnellingen. Het motorenpa-
let bestaat uit drie krachtige benzi
nemotoren. Er zijn twee V6-en,
van 3.3 liter en 3.8 liter. De rapver
sie wordt aangedreven door een
monumentale 4.6 V8 benzinemo
tor die 375 pk levert. De nieuwe
Koreaan is in eerste instantie be
doeld voor de markten in Azië en
Noord-Amerika. Wellicht dat het
model daarna naar Europa komt.
Alle snuisterijen zijn aan boord.
foto Jeffrey van der Vaart
I?»