Auto Lexus komt regelrecht uit sportschool Charmeoffensief van Chevrolet Aveo De Koreaanse Lexus PZC Vrijdag 14 maart 2008 1 7 Lexus gaat de strijd met de Europese premiummerken nu ook aan in de spierballen-afdeling. door Robbert Keegel De 423 pk sterke IS-F komt regelrecht uit de sportschool en neemt het op tegen de beken de Duitse sportsedans. Het is maar een minuscuul segment van de Ne derlandse markt - vorig jaar exact 59 auto's - maar de BMW M3, Mer cedes C 63 AMG en de Audi RS4 zijn wel belangrijk als imagebuil- der voor hun merken. Daarom komt Lexus nu met een zwaar op gefokte versie van de IS, die als toe voeging de letter F krijgt, naar het Japanse Fuji-racecircuit, waarin moederconcern Toyota sinds 2000 een meerderheidsbelang heeft. Kosten noch moeite zijn gespaard om van de IS-F een geduchte te genstrever van de Europese sport- sedan te maken. Zo liet Lexus mo torfietsspecialist Yamaha meeknut- selen aan de cilinderkoppen van de uit de LS 600 hybride stammen de vijfliter V8-motor. Het resultaat is indrukwekkend, want de V8 levert 423 pk bij 6600 toeren en heeft een maximum kop pel van 505 nm bij 5200 toeren. Lexus leende uit de LS-reeks ook de achttraps automaat, maar die werd zodanig aangepast dat hij als razendsnel (een tiende seconde) schakelende, sequentiële sportbak dienst kan doen. Verder rolt - of glijdt - de IS-F op speciale 19 inch foto GPD Lexus IS-F, een geduchte concurrent voor de Duitse sportsedans. wielen die zowel voor en achter als links en rechts verschillend zijn. Lexus heeft de IS-F voorzien van een zichtbaar sportief, maar nog re delijk beschaafd uiterlijk. De bum pers zijn wat forser geworden, de grote wielen zitten in uitgeklopte wielkasten, de motorkap heeft een grotere bult dan normaal en ach ter is er een subtiel randje aan het kofferdeksel gemonteerd bij wijze van spoiler. In het interieur waren de Lexus-designers bescheidener: stoelen met iets meer zijdelingse steun en blauwe wijzertjes op de meters. Verder zijn alle luxe snuisterijen aan boord - subliem Mark Levin- son audiosysteem, navigatie en 'al les elektrisch' - die het rijden in een Lexus zoveel verfijning ver schaffen. In de IS-F kun je dan ook rijden als in een limousine met zacht schakelende automaat, ingetogen snorrende achtpitter en alle comfort binnen handbereik. Met een druk op de sportknop van de automaat verandert het ka rakter van de IS-F ingrijpend. De schakelmomenten worden bekort, de motor gaat verder door in de versnellingen en boven de 3600 toeren begint de V8 vervaarlijk te grommen. In 4,8 seconden sprint de IS-F naar de 100 km/u en desgewenst gaat hij door tot de elektronische begrenzing van 270 km/u. De BMW M3 en de Mercedes C63 AMG hebben er dus een geduchte concurrent bij, al is de IS-F geen koopje. Met een prijs van 101.600 euro is hij zelfs duurder dan de ge noemde tegenstrevers, al maakt zijn uitrusting dat meer dan goed. door Robbert Keegel Met de nieuwe Aveo is Che vrolet begonnen aan een groot Europees offensief Vooral het enorme succes in Rus land smeekt erom uitgebuit te wor den. Voor de Japanse en Koreaan se merken is de Russische markt nu al een droom. Ze kunnen hun huis-tuin-en-keukenmodellen niet aangesleept krijgen, waar de rijke bovenklasse niet met minder ge noegen neemt dan vooral de Duit se prestigemerken. Voor de meeste Aziatische fabri kanten is Rusland de belangrijkste Europese afzetmarkt geworden, re den om ook fabrieken in die con treien te stichten. Chevrolet, waar een béétje autokenner nog het Ko reaanse Daewoo in ontdekt, mo derniseert nu het belangrijkste mo del (voor die Oost-Europese mark ten), de Aveo, die in Warschau wordt gebouwd. Ze beginnen met de vijfdeurs hatchback, die wij nog kennen als Kalos. In de top van General Mo tors heeft kennelijk iemand een klassieke opleiding genoten en weet dat 'kalos' het Griekse woord voor 'mooi' is - en dat gaat natuur lijk te ver. Vandaar dat ook de driedeurs hatchback, die nu in Genève debu teert, de naam krijgt die voorheen was gereserveerd voor de sedanver sie, die later dit jaar pas dezelfde Chevrolet Aveo. foto Robbert Keegel modernisering ondergaat. Dat zal hem goed doen, want de dood saaie Kalos hatchback heeft zich nu ontpopt als een beslist char mante Aveo. Hij ziet er lang niet onaardig uit, met een van Audi afgekeken grote grille, die hier echter wel door een reep blik wordt gedeeld: dat is dan meteen de aangewezen plek voor de nummerplaat hetgeen niet echt bijdraagt aan de esthetische waar de. Verder ziet het er fris en wa rempel ook kwalitatief meer dan behoorlijk uit. Hoewel kunststof uiteraard het hoofdmateriaal vormt, ziet het er niet meer zo plastic-achtig uit. Het dashboard is overtrokken met mooi matzwart spul dat ook pret tig aanvoelt. De instrumenten zijn verstandig geplaatst, maar achter het stuur zit je niet helemaal lek ker. Verder geen klachten, want het meubilair zelf is voor deze klasse in orde. Vinden we de Aveo om te zien heel acceptabel, over de techniek zijn we minder opgetogen. Het simpele onderstel is wel in orde, maar de motoren zijn misschien té zuinig gemaakt en daardoor ake lig futloos geworden. Hoewel de nieuwe Aveo al in april op de markt komt, zijn de precieze prijzen nog niet bekend. Reken op onder de elf mille voor de 1,2 en onder de twaalf voor de 1,4-liter. De nieuwe Genesis sport sedan. foto GPD/Hyundai door Peter Lodewijks Hyundai doet een serieuze aanval op de positie van de topmodellen van gere nommeerde Duitse en Japanse constructeurs. De 'Koreaanse Lexus' heet Genesis sport sedan en was begin dit jaar op de auto tentoonstelling van Detroit te zien. Niet voor niets natuurlijk, want in Amerika vinden grote luxe auto's nog steeds gretig aftrek. Voor de Genesis zal best belangstel ling bestaan. Zeker als over een jaar de Genesis Coupé het levens licht ziet, de meest begeerlijke, bloedstollende en spraakmakende Hyundai ooit, aldus de fabrikant. Natuurlijk ook een stuk betaalbaar der dan zijn Duitse en Japanse con currenten. geheel volgens Kore- aans gebruik. Dat laatste geldt ook voor de sedan, die aan alle eisen voldoet die aan een moderne auto in de executive-klasse mogen wor den gesteld. Niet alleen op het ge bied van zitcomfort en inrichting, maar ook qua rij-eigenschappen. Het topmodel heeft dan ook aller lei snufjes in huis, zoals een 'slim me' cruisecontrol, adaptieve kop lampen, een infocentrum met uit gebreide mogelijkheden en een Harman/ Becker Lexicon audio-in- stallatie. Deze super-de-luxe ge luidsinstallatie was tot nu toe al leen beschikbaar in de Rolls-Royce Phantom, pronkt Hyundai. De Ge nesis sport sedan heeft achterwie laandrijving en krijgt standaard een automatische transmissie met zes versnellingen. Het motorenpa- let bestaat uit drie krachtige benzi nemotoren. Er zijn twee V6-en, van 3.3 liter en 3.8 liter. De rapver sie wordt aangedreven door een monumentale 4.6 V8 benzinemo tor die 375 pk levert. De nieuwe Koreaan is in eerste instantie be doeld voor de markten in Azië en Noord-Amerika. Wellicht dat het model daarna naar Europa komt. Alle snuisterijen zijn aan boord. foto Jeffrey van der Vaart I?»

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17