Renault Laguna is vooral degelijk 'Monstertje' mag niet zomaar buiten spelen PZC Vrijdag 14 maart 2008 15 Renault Laguna, fraaier maar minder spectaculair dan zijn voorganger. foto GPD De nieuwe Renault Laguna straalt van alles uit, maar géén lef. Wel degelijkheid. door Robbert Keegel T arenlang werd bij het voormali- I ge Franse staatsbedrijf Renault I de begaafde en fantasierijke J ontwerper Patrick le Quémant de vrije teugel gelaten. Dat resul teerde in opmerkelijke auto's als de schitterende, maar uiterst on praktische MPV-coupé Avantime en de buitengewoon ruime, maar volstrekt wanstaltige Vel Satis. Met hun bizarre lijnen baanden ze de weg voor wél succesvolle massa producten als Clio en Mégane. De nieuwe topman bij Renault echter, houwdegen Carlos Ghosn, die op nog steeds onnavolgbare wijze het voor een prikkie aange schafte Nissan uit het slop trok en daarvoor beloond werd met de hoogste functie, houdt niet van geintjes en geeft gestalte aan zijn idee dat zowel Clio als Mégane nóg beter waren verkocht als ze er wat gewoner uit hadden gezien. Eerste slachtoffer werd de Twingo, die bij zijn eerste restyling zijn aai baarheid totaal verloor en er nu uitziet als ware hij ontworpen door een commissie Japanners. Bij de introductie van de Twingo dorst een voorlichter van Renault, die de nieuwe designfilosofie moet proclameren, zelfs te bewe ren dat bij de overwegingen die lei den tot de aankoop van een auto het uiterlijk pas op de achtste plaats komt. Het behoeft weinig betoog dat juist het uiterlijk van een auto in de allereerste plaats be palend is bij een aankoopbeslis sing. Heel simpel: alleen als je voor een auto sneuvelt, koop je hem. Ook al gaat het om een zestiende- handsje of een hagelnieuwe lease- bak: je moet er op vallen. De geheel vernieuwde Laguna is weliswaar om te zien onvergelijk baar saaier dan z'n voorganger. We kunnen hem toch niet omschrij ven als lelijk of liefdeloos ontwor pen. Hij heeft een echt fraaie ach terkant en een wat malle neus die de indruk geeft dat de motorkap niet goed is dichtgedaan. Hij ziet er heel degelijk uit en om dat laatste was het de opdrachtge vers van het onder Le Quémants hoede weggetrokken designteam kennelijk te doen. De vorige editie van de Laguna had geen beste re putatie wat kwaliteit betreft. Elek tronisch haperde er veel aan, de sleutelloze entree was voor sommi ge eigenaars een nachtmerrie. Ook het technische ontwerpteam had kwaliteitsverbetering hoog op de opdrachtenlijst staan. Na eerst een persintroductie van de Sedan, vervolgens eenzelfde happening met de nu Estate gedoopte Grand Tour en tenslotte dan ook een uit gebreide roadtest kunnen we zeg gen dat de indrukken die de nieu we Laguna wekken die van een on gekende robuustheid zijn: de auto voelt aan als een Duits product. Rijden deed de Laguna al nooit verkeerd, maar ook dat is verder verbeterd. De Fransen hebben te genwoordig een goed compromis tussen wegligging en comfort kun nen vinden. Je bent echt met ple zier onderweg in de Laguna. Vooral achterin is de (been)ruimte indrukwekkend dankzij de forse wielbasis van 2,76 m en ook de zeer genereuze kofferruimte (450 tot 1.377 liter) mag er zijn. Hij is handig ingedeeld, met een 'kelder' waar een reservewiel in kan, maar die beter te gebruiken is voor aller hande spulletjes. Het dashboard is voor het eerst spannend. Als bestuurder krijg je het idee dat de auto je serieus neemt. Er zitten véél knoppen en meters, maar het blijft overzichte lijk en houdt je leuk bezig, zonder af te leiden. Heel goed. De motoren zijn niet nieuw en daar waren ook nooit klachten over. Er zijn tweeliter benzinemo toren met 103 of met turbo 125 pk. Heel lekker, die laatste. Van de diesels komt de anderhalve- liter vooraleerst niet naar ons land, omdat er nog geen roetfilter op zit. Met de tweeliter (95,110 of 125 pk) is dat wel het geval en voor de vele zakenrijders in dit segment natuurlijk dé keuze. De nieuwe Laguna kost minimaal 27.250 euro en het aan te bevelen dieselrijden kan vanaf 31.900 euro. De Estate is in alle gevallen 1.200 euro duurder en dat zal hem wel tot de populairste versie maken. Terecht. ning in het oude gedeelte van Othene voor een kleiner huis ver derop in de straat. In tegenstel ling tot zijn oude woning heeft hij op zijn nieuwe stek wél een grote schuur. Daarin kon hij één van zijn dromen bouwen, een big- foot. „Sommige mensen zeggen alleen dat ze zoiets willen bou wen. Als ik het zeg, doe ik het ge woon." Het project heeft veel tijd gekost. „Het is ook geen hobby, maar een verslaving", verduide lijkt hij. Na twee jaar bouwen was hij er dan. „Ze noemen het een bigfoot. Deze is uniek, voor zover ik weet heeft niemand er één met de bovenkant van een Honda CRX", zegt Van der Ende. Als basis fungeert de Nissan Pat rol, een terreinwagen met een oersterke motor. „Die van mij had al vier ton gelopen, maar hij deed het nog." Bij een bigfoot, zoals de personen De Terneuzenaar heeft menig maal vastgezeten. „Dat hoort er bij als je de grenzen opzoekt." Daar is echter rekening mee ge houden. Achter in de auto zit een hydraulische lier. „Sterk genoeg om negenduizend kilo aan te kunnen. Het enige wat je nodig hebt, is een serieuze boom of een paar andere auto's die als anker fungeren." Op de openbare weg mag het 'het monstertje' niet. „Nergens in Europa mag je deze dingen op kenteken zetten." Gelukkig voor Van der Ende zijn er een aantal terreinen waar hij terecht kan in Zeeland, bij Axel en Rilland. „En een paar keer per jaar mogen we bij Ouddorp en de Brouwersdam het strand op." Van der Ende heeft zijn 'speeltje' nu vijfjaar. Tijd om hem te verko pen, vindt hij. „Ik ben weer toe aan een nieuw project." door Joeri Wisse Voor sommige hobby's moet je wat over hebben. Ze kosten tijd en geld. Er zijn echter maar weinig mensen die in het belang van de hobby hun huis verkopen. Robert van der Ende uit Terneuzen heeft dat wél gedaan. Hij verkocht zijn wo Robert van der Ende heeft zijn bigfoot zelf gebouwd, foto Wim Kooyman wagens worden genoemd die op enorme banden zijn gezet, gaat het niet zozeer om de snelheid. „Op veel terreinen is de maxi mumsnelheid tien kilometer per uur." De uitdaging zit hem in het opzoeken van de grenzen van het terrein. „Putten met één meter water erin kan ik hebben. Dan staan de banden onder water."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15