Js 'Als de politiek goede argumenten heeft voor afschaffingmoet je je door eventuele onrust onder moslims niet laten weerhouden' Nico Landman, islamoloog PZC Vrijdag 14 maart 2008 1 3 die reden vindt Sackers afschaffing van de wet dan ook te prematuur. Van Stokkum wijst op Groot-Brittannië, waar de afgelopen jaren dezelfde discussie is ge voerd. Met alle maatschappelijke onrust van dien, niet alleen onder christenen maar ook bij moslims. In die zin was het adviesrapport van Van Stokkum en Sackers deels gestoeld op prag matische overwegingen: de beroering die af schaffing van de wet zou opleveren in de sa menleving, is het niet waard. Dat je in Nederland moslims nauwelijks hoort over de wet, heeft er volgens Van Stokkum mee te maken dat ze in Nederland minder goed zijn georganiseerd dan in Groot-Brittan nië. „Daardoor zijn ze zich mogelijk minder be wust van de bescherming die de wet hun kan bieden." De onderzoeker vindt het moment verkeerd om over afschaffing van de wet te beginnen. De film van Geert Wilders, de onrust die daar over al bestaat onder moslims; je geeft als land het verkeerde signaal af, stelt Van Stokkum. „We hebben momenteel al genoeg discussie over integratie van minderheden. Die zouden afschaffing andermaal kunnen opvatten als: jul lie moeten niet zeuren en assimileren." Islamoloog Landman is het daarmee niet eens. „Als de politiek goede argumenten heeft voor afschaffing, moet je je door eventuele onrust onder moslims niet laten weerhouden. Ik kan me wel iets voorstellen bij het idee van 'laat maar even rusten', maar dan moet je het hele debat over afschaffing niet voeren." o Wet smalende godslaster - Misdrijven tegen de openbare orde: Artikel 147 sub 1 verbiedt 'smalende godslas teringen' als die in het openbaar geuit worden en krenkend zijn voor godsdienstige gevoe lens. Dit geldt zowel voor gesproken als voor geschreven teksten en voor afbeeldingen, (maximum straf: 3 maanden gevangenis) Artikel 147 sub 2 verbiedt bespotting van predikanten, priesters en dergelijke 'in de waar neming van hun bediening'. Artikel 147 sub 3 verbiedt beschimping van aan de eredienst gewijde voorwerpen. Artikel 147a lid 1 en 2 betreft het uitgeven of ten gehore brengen van godslasterlijke pu blicaties. Daarop staat maximaal twee maan den gevangenis. Artikel 147a lid 3 bepaalt dat iemand die bin nen twee jaar herhaaldelijk wordt veroordeeld voor een dergelijke publicatie uit zijn beroep (van uitgever) gezet kan worden. Overtredingen betreffende de openbare orde: Artikel 429bis stelt een maand gevangenis straf op het aan de openbare weg tonen van krenkende, godslasterlijke leuzen en afbeeldin gen. Het krenken van God en Allah Het communistische blad De Tribune publiceerde artikelen en spotprenten tegen godsdienst, met daarin teksten als 'God beteekent imperialistische oorlog. Christus.' Vlak voor de kerst 1930 publiceerde het een artikel dat opriep het kerstfeest af te schaffen. Twee jaar later toonde het blad een spotprent waarin twee arbeiders de bijl aan het Kruis van Christus zetten. Dit was aanleiding tot het opstellen van de Wet tegen smalende Godslaster in 1932. De schrijver Gerard van het Reve werd in het beruchte ezelsproces in 1966 vervolgd voor smalende godslastering. In zijn boek 'Nader tot U' schreef hij dat God 'in de gedaante van een éénjarige, muisgrijze Ezel' zou langskomen en dat hij 'Hem drie keer achter elkaar langdurig in Zijn Geheime Opening zou bezitten'. De rechtbank oordeelde dat de passages weliswaar godslasterlijk waren, maar geen smalend karakter hadden. Van het Reve ging hiertegen in beroep en werd vrijgesproken. De Bond tegen het vloeken heeft in 1995 nog tevergeefs geprobeerd Theo van Gogh veroordeeld te krijgen, nadat hij 'christenhonden' voor de 'supportersvereniging van die rotte vis van Nazareth' had uitgemaakt. In 2001 dienden hindoes een klacht in tegen een bedrijf dat onder de naam 'Shiva Entertainment' pornografische video's verkocht. Shiva staat voor hindoes voor 'Het Opperwezen' en dus synoniem voor God. De eis werd afgewezen, omdat niet gebleken was dat het bedrijf de bedoeling had gehad de naam van God te gebruiken ofte misbruiken. Hirsi Ali noemde in een interview in 2003 de profeet Mohammed 'pervers' en de islam 'achterlijk'. Moslims dienden een klacht in maar het OM wees die van de hand, omdat de profeet niet vereenzelvigd kan worden met Allah. Bovendien is niet te zeggen dat zij ook 'de dragers van dit geloof achterlijk vindt. SGP-jongeren dienden eind 2006 een aanklacht in tegen de popster Madonna wegens godslastering. Het ging om het nummer Live To Tell waarin Madonna aan een kruis hangt met een doornenkroon op het hoofd. Het OM zag geen grond voor vervolging omdat er geen sprake is van verachting van God en christenen niet 'als groep' in diskrediet zijn gebracht. Cabaretier Hans Teeuwen zorgt regelmatig voor ophef met zijn sketches en liedjes over God. Tot een juridische klacht is het nooit gekomen. Bij de onthulling van het beeld voor de vermoorde Theo van Gogh in 2007 zong hij: Zet God op de pot, stop de profeet maar in je reet en dans voor het vrije woord. De een die wordt verdreven, de ander wordt vermoord; hiep hiep hoera het vrije woord. Christenhonden, geitenneukers, iedereen doet mee. Jezus en Mohammed op een openbare plee Nee ik mag niet kwetsen, mijn excuses en ik zal, voor straf me laten pijpen door de Meiden van Halal. Het bestuur van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) protesteerde eind februari tegen een cartoon van Paul Steenhuis waarin God probeert uitzending van de pornofilm Deep throat te voorkomen. Op de cartoon neemt God de Hilversumse zendmast in de mond, een vergelijking met het pijpen in de pornofilm. Gerard Reve Theo van Gogh Ayaan Hirsi Ali Madonna Hans Teeuwen r

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13