Js
'Als de politiek goede argumenten heeft voor afschaffingmoet je je door eventuele
onrust onder moslims niet laten weerhouden' Nico Landman, islamoloog
PZC Vrijdag 14 maart 2008 1 3
die reden vindt Sackers afschaffing van de wet
dan ook te prematuur.
Van Stokkum wijst op Groot-Brittannië, waar
de afgelopen jaren dezelfde discussie is ge
voerd. Met alle maatschappelijke onrust van
dien, niet alleen onder christenen maar ook bij
moslims. In die zin was het adviesrapport van
Van Stokkum en Sackers deels gestoeld op prag
matische overwegingen: de beroering die af
schaffing van de wet zou opleveren in de sa
menleving, is het niet waard.
Dat je in Nederland moslims nauwelijks hoort
over de wet, heeft er volgens Van Stokkum
mee te maken dat ze in Nederland minder
goed zijn georganiseerd dan in Groot-Brittan
nië. „Daardoor zijn ze zich mogelijk minder be
wust van de bescherming die de wet hun kan
bieden."
De onderzoeker vindt het moment verkeerd
om over afschaffing van de wet te beginnen.
De film van Geert Wilders, de onrust die daar
over al bestaat onder moslims; je geeft als land
het verkeerde signaal af, stelt Van Stokkum.
„We hebben momenteel al genoeg discussie
over integratie van minderheden. Die zouden
afschaffing andermaal kunnen opvatten als: jul
lie moeten niet zeuren en assimileren."
Islamoloog Landman is het daarmee niet eens.
„Als de politiek goede argumenten heeft voor
afschaffing, moet je je door eventuele onrust
onder moslims niet laten weerhouden. Ik kan
me wel iets voorstellen bij het idee van 'laat
maar even rusten', maar dan moet je het hele
debat over afschaffing niet voeren."
o
Wet smalende godslaster
- Misdrijven tegen de
openbare orde:
Artikel 147 sub 1 verbiedt 'smalende godslas
teringen' als die in het openbaar geuit worden
en krenkend zijn voor godsdienstige gevoe
lens. Dit geldt zowel voor gesproken als voor
geschreven teksten en voor afbeeldingen,
(maximum straf: 3 maanden gevangenis)
Artikel 147 sub 2 verbiedt bespotting van
predikanten, priesters en dergelijke 'in de waar
neming van hun bediening'.
Artikel 147 sub 3 verbiedt beschimping van
aan de eredienst gewijde voorwerpen.
Artikel 147a lid 1 en 2 betreft het uitgeven
of ten gehore brengen van godslasterlijke pu
blicaties. Daarop staat maximaal twee maan
den gevangenis.
Artikel 147a lid 3 bepaalt dat iemand die bin
nen twee jaar herhaaldelijk wordt veroordeeld
voor een dergelijke publicatie uit zijn beroep
(van uitgever) gezet kan worden.
Overtredingen betreffende
de openbare orde:
Artikel 429bis stelt een maand gevangenis
straf op het aan de openbare weg tonen van
krenkende, godslasterlijke leuzen en afbeeldin
gen.
Het krenken van God en Allah
Het communistische blad De Tribune
publiceerde artikelen en spotprenten
tegen godsdienst, met daarin teksten
als 'God beteekent imperialistische
oorlog. Christus.' Vlak voor de kerst
1930 publiceerde het een artikel dat
opriep het kerstfeest af te schaffen.
Twee jaar later toonde het blad een
spotprent waarin twee arbeiders de bijl
aan het Kruis van Christus zetten. Dit
was aanleiding tot het opstellen van de
Wet tegen smalende Godslaster in
1932.
De schrijver Gerard van het Reve werd in het
beruchte ezelsproces in 1966 vervolgd
voor smalende godslastering. In zijn
boek 'Nader tot U' schreef hij dat God
'in de gedaante van een éénjarige,
muisgrijze Ezel' zou langskomen en dat
hij 'Hem drie keer achter elkaar
langdurig in Zijn Geheime Opening zou
bezitten'. De rechtbank oordeelde dat
de passages weliswaar godslasterlijk
waren, maar geen smalend karakter
hadden. Van het Reve ging hiertegen in
beroep en werd vrijgesproken.
De Bond tegen het vloeken heeft in 1995 nog
tevergeefs geprobeerd Theo van Gogh
veroordeeld te krijgen, nadat hij
'christenhonden' voor de
'supportersvereniging van die rotte vis
van Nazareth' had uitgemaakt.
In 2001 dienden hindoes een klacht in tegen
een bedrijf dat onder de naam 'Shiva
Entertainment' pornografische video's
verkocht. Shiva staat voor hindoes voor
'Het Opperwezen' en dus synoniem
voor God. De eis werd afgewezen,
omdat niet gebleken was dat het
bedrijf de bedoeling had gehad de
naam van God te gebruiken ofte
misbruiken.
Hirsi Ali noemde in een interview in 2003 de
profeet Mohammed 'pervers' en de
islam 'achterlijk'. Moslims dienden een
klacht in maar het OM wees die van de
hand, omdat de profeet niet
vereenzelvigd kan worden met Allah.
Bovendien is niet te zeggen dat zij ook
'de dragers van dit geloof achterlijk
vindt.
SGP-jongeren dienden eind 2006 een aanklacht
in tegen de popster Madonna wegens
godslastering. Het ging om het nummer
Live To Tell waarin Madonna aan een
kruis hangt met een doornenkroon op
het hoofd. Het OM zag geen grond voor
vervolging omdat er geen sprake is van
verachting van God en christenen niet
'als groep' in diskrediet zijn gebracht.
Cabaretier Hans Teeuwen zorgt regelmatig
voor ophef met zijn sketches en liedjes
over God. Tot een juridische klacht is
het nooit gekomen. Bij de onthulling
van het beeld voor de vermoorde Theo
van Gogh in 2007 zong hij:
Zet God op de pot, stop de profeet
maar in je reet
en dans voor het vrije woord.
De een die wordt verdreven, de ander
wordt vermoord;
hiep hiep hoera het vrije woord.
Christenhonden, geitenneukers,
iedereen doet mee.
Jezus en Mohammed op een openbare plee
Nee ik mag niet kwetsen,
mijn excuses en ik zal,
voor straf me laten pijpen
door de Meiden van Halal.
Het bestuur van de Protestantse Kerk in
Nederland (PKN) protesteerde eind
februari tegen een cartoon van Paul
Steenhuis waarin God probeert
uitzending van de pornofilm Deep
throat te voorkomen. Op de cartoon
neemt God de Hilversumse zendmast in
de mond, een vergelijking met het
pijpen in de pornofilm.
Gerard Reve
Theo van Gogh
Ayaan Hirsi Ali
Madonna
Hans Teeuwen
r