Cultuur
Goede advocaat voor noten
Fijne zwijmelfilm voor publiek met smaak
Jonge jager
redt zijn lief
en de wereld
Twee violisten
met strijkorkest
34 Donderdag 13 maart 2008 PZC
10.000 BC
Film. Regie: Roland Emmerich.
Te zien in Goes, Vlissingen en
Terneuzen.
door Leo Bankersen
De tijdsaanduiding in de titel moe
ten we natuurlijk met een forse
korrel zout nemen. 10.000 BC is
geen documentaire, heeft beden
ker en regisseur Roland Emmerich
GodzillaThe day after tomorrow
al laten weten. Dankzij voortschrij
dende techniek mogen de galoppe
rende mammoeten er dan wel ver
bluffend realistisch uitzien, dat
heeft Emmerich er niet van weer
houden vrijelijk te plukken uit het
grote geschiedenisboek van de
mensheid en daar zijn eigen
sprookje van te bakken.
In de vertrouwde Amerikaanse
traditie is er een dappere held, een
mooi meisje, een avontuur met
monsters, een grote veldslag en
nog meer wat de formule voor
schrijft. De meer uitheemse stam
men die in 10.000 BC het Afrikaan
se continent bevolken, brabbelen
onverstaanbare talen, maar de
groep mammoetjagers waar onze
jonge held toe behoort, spreekt
gelukkig gewoon Engels.
Wanneer de ijstijd ten einde loopt
en de mammoeten schaars wor
den, verschijnt er een meisje met
blauwe ogen (Camilla Belle) dat
als een voorteken van een nieuwe
tijd wordt gezien. Er bloeit iets
moois op met de jonge jager
D'Leh (Steven Strait), maar voor
dat wortel heeft kunnen schieten,
wordt ze geroofd door een bende
woeste ruiters. Die behoren tot
een wrede en decadente bescha
ving en hebben slaven en getemde
mammoeten nodig om hun pira
miden te bouwen.
Ja, dat is dus zevenduizend jaar
voor de Egyptenaren op dat idee
kwamen. We moeten dan ook ge
loven dat na de moedige aanval
van D'Leh en zijn bonte verzame
ling krijgers het hele piramidevolk
net als Atlantis weer van de aard
bodem is verdwenen.
Zoals verwacht, is het niet iets om
al te serieus op in te gaan. De in
drukwekkende landschappen die
Emmerich vond in Nieuw-Zee-
land en Namibië zijn schitterend
en ook de in dierenvellen en ande
re natuurkledij gehulde volkstam
men leveren fraaie plaatjes op,
maar als avontuur maakt het een
beetje belegen indruk.
vlissingen - De violisten Han
Beekman en Heieen Kuiper en
Hèt Strijkorkest verzorgen morgen
een concert in het atrium van zorg
centrum Ter Reede in Vlissingen.
Op het programma staan diverse
werken voor twee violen en strijk
orkest, van onder anderen Bach,
Albinoni en Vivaldi. Ook wordt
een werk van Tsjaikovski voor
strijkorkest gespeeld.
Het concert begint om 20.00 uur.
De toegang is gratis.
Trio 7090 presenteert
selectie kamermuziek
Xenakis in Middelburg.
door Mischa Beckers
middelburg - Trio 7090, dat mor
gen optreedt bij Muziekpodium
Zeeland, bracht onlangs de cd Bé
ton Armé uit, met een bloemlezing
uit de kamermuziek van Iannis Xe
nakis. Het ensemble legt zich voor
namelijk toe op de uitvoering van
hedendaags gecomponeerde mu
ziek in het algemeen en muziek
van Xenakis in het bijzonder. De
IBM 7090 was de eerste computer
waar Xenakis zijn computer-gege
nereerde muziek mee schreef
Toen violist Bas Wiegers en pianis
te Nora Mulder een groot project
uitvoerden waarin de kamermu
ziek van Xenakis centraal stond,
besloten ze als Duo 7090 hun
naam aan deze componist te ver
binden.
De frequentie van uitvoeringen
met de 7090-ensembles is niet
Ryan Reynolds, de bijna alleen
staande vader in de romantische
komedie Definitely, maybe, heeft
een open, jongensachtig gezicht
waar niemand zich een buil aan
zal vallen. De vier stralende vrou
wen met wie hij te maken heeft,
zijn ook allemaal sympathiek en
prettig om te zien.
Zo is daar zijn tienjarige dochter,
gespeeld door Abigail Breslin, die
we ons nog herinneren als het
brildragende, ontroerend-wereld-
vreemde propje uit Little Miss Suns
hine. Een schattige kletskous die
na een opschudding veroorzaken
de seksles op school plotseling
allerlei wijsneuzige vragen stelt.
Als haar vader zich daar met een
smoesje vanaf probeert te maken,
dreigt ze in het openbaar heel
hoog. „Het is in de huidige muziek
wereld nogal moeilijk om als klei
ne groep concerten te krijgen. Veel
zalen programmeren alleen 'stan
daard' repertoire. Muziekpodium
Zeeland is hierop een bijzondere
uitzondering. Daarnaast is het van
wege de drukke agenda's van zo
wel Nora Mulder als mijzelf als uit
voerend artiest en dirigent moei
lijk om langere tours te realiseren",
aldus Wiegers.
Het was een vurige wens van Wie
gers en Mulder om samen te wer
ken met trombonist Koen Kaptijn.
Op het programma voor deze on
gebruikelijke bezetting staan com
posities van Kaptijn zelf, Cor Fuh-
ler en Eric de Clercq maar de rode
draad is zonder meer Xenakis.
Maar liefst drie stukken en een
kort tape-stuk van twee minuten
van zijn hand worden gespeeld.
„We brengen ook een stuk van
Anthony Fiumara - trouwens een
wereldpremière - geïnspireerd op
werk van Xenakis. De stukken van
Kaptijn en Fuhler zijn een soort
DEFINITELY, MAYBE
Film. Regie: Adam Brooks. Met:
Ryan Reynolds, Abigail Breslin.
Te zien in Vlissingen.
door Leo Bankersen
hard 'penis!' te gaan roepen. Koste
lijk nietwaar? Of juist te gemakke
lijk lonken naar een lach?
Zo kan het met Definitely, maybe
wel vaker twee kanten op. Omdat
dochterlief nu echt onmiddellijk al
les van de liefde weten wil - ook al
omdat haar ouders op het punt
van scheiden staan - is papa zo
goed niet of hij wijdt er een extra
verhaaltje voor het slapen gaan
ontspannen contrapunt tegen de
nogal heftige muziek van Xena
kis."
De toewijding van de drie talent
volle muzikanten aan de nieuwe
muziek is alom geprezen. De term
nieuwe muziek wil Wiegers overi
gens wel wat nuanceren. „Als je
een stuk uit i960 speelt wordt dat
'Het is in de muziekwereld
nogal moeilijk om als kleine
groep concerten te krijgen'
nog steeds betiteld als nieuwe mu
ziek. Toch is er sinds die tijd al
weer zó veel gebeurd. Het is waar
dat Nora, Koen en ik ons alle drie
vaak bezighouden met noten die
net van de pers rollen. Echter, hoe
een muzikant zich tot de gecompo
neerde noten verhoudt is belangrij
ker dan of de componist nog leeft
of niet. Ofwel, ga je er met nieuws
gierigheid aan beginnen, met een
open vizier en met zin om een
aan. Dat is dus wat we gaan zien:
het verhaal over de vriendinnen
die hij had toen hij in 1992 naar
New York ging om zich aan te slui
ten bij Clintons campagneteam.
Als een echte moderne twijfelaar
rolt hij van de ene verliefdheid in
de andere en is toch nog van zijn
stuk gebracht als blijkt dat zijn
jeugdvriendin ook niet helemaal
monogaam is gebleven. Dat hij
zijn dochter (en de kijker) laat
raden wie van de drie (Elizabeth
Banks, Isla Fisher, Rachel Weisz)
haar moeder is, maakt het net
even spannender dan de luchtige
inhoud feitelijk rechtvaardigt.
Adam Brooks debuteerde in 1985
als regisseur met Almost you, ook
al een komedie vol onzekere jonge
New Yorkers. Als scenarioschrijver
goede advocaat te zijn voor zijn no
ten? Dan maakt het niet zoveel
meer uit of je Xenakis speelt, of Ca
ge, of Mozart of wat dan ook."
Op dezelfde manier relativeert hij
de methoden van componeren. Zo
is bekend dat Xenakis gebruik
maakte van wiskundige theorieën,
met als hulpmiddel een computer.
„De componist gebruikt alleen
technieken om noten te genere
ren. Of het vervolgens muziek
wordt heeft daar niet zoveel meer
mee te maken. Bach had zijn vaste
harmonieën en melodieën, Schön-
berg had zijn 12-toonsreeks, Cage
gebruikte toevalsberekeningen en
Xenakis een computer. Echter, al
die componisten zijn alleen grote
componisten gebleken omdat ze
in staat waren muziek te schrijven
die spreekt en die in het hart
raakt. Niet omdat ze ingenieuze
systemen bedachten."
leverde hij de stof voor onder an
dere Bridget Jones 2. Zijn Definitely,
maybe heeft van beide films wel
wat. Het is gevat en geestig, er zit
ten leuke nostalgische trekjes in
(de eerste gsm!), de verwijzingen
naar Clinton en Jane Eyre doen
het goed en telkens wanneer twee
harten op het punt staan zich te
verenigen, valt er een onhandig
woord dat alles bederft.
Een fijne zwijmelfilm voor
publiek met smaak, mits we ons
niet storen aan het feit dat al die
gevatte scènes en teksten zo uit
een televisieserie geplukt zouden
kunnen zijn. Een mooie kans om
die romantische fantasie toch nog
van een meer realistisch randje te
voorzien, laat Brooks op het laat
ste moment schieten.
Trio 7090, zondag 16 maart in
Zeeuwse Concertzaal, Middelburg.
Aanvang: 15.30 uur.
■HHi
Bas Wiegers: „Hoe een muzikant zich tot de gecomponeerde noten verhoudt is belangrijker dan of de componist nog leeft of niet."