Cultuur Goede advocaat voor noten Fijne zwijmelfilm voor publiek met smaak Jonge jager redt zijn lief en de wereld Twee violisten met strijkorkest 34 Donderdag 13 maart 2008 PZC 10.000 BC Film. Regie: Roland Emmerich. Te zien in Goes, Vlissingen en Terneuzen. door Leo Bankersen De tijdsaanduiding in de titel moe ten we natuurlijk met een forse korrel zout nemen. 10.000 BC is geen documentaire, heeft beden ker en regisseur Roland Emmerich GodzillaThe day after tomorrow al laten weten. Dankzij voortschrij dende techniek mogen de galoppe rende mammoeten er dan wel ver bluffend realistisch uitzien, dat heeft Emmerich er niet van weer houden vrijelijk te plukken uit het grote geschiedenisboek van de mensheid en daar zijn eigen sprookje van te bakken. In de vertrouwde Amerikaanse traditie is er een dappere held, een mooi meisje, een avontuur met monsters, een grote veldslag en nog meer wat de formule voor schrijft. De meer uitheemse stam men die in 10.000 BC het Afrikaan se continent bevolken, brabbelen onverstaanbare talen, maar de groep mammoetjagers waar onze jonge held toe behoort, spreekt gelukkig gewoon Engels. Wanneer de ijstijd ten einde loopt en de mammoeten schaars wor den, verschijnt er een meisje met blauwe ogen (Camilla Belle) dat als een voorteken van een nieuwe tijd wordt gezien. Er bloeit iets moois op met de jonge jager D'Leh (Steven Strait), maar voor dat wortel heeft kunnen schieten, wordt ze geroofd door een bende woeste ruiters. Die behoren tot een wrede en decadente bescha ving en hebben slaven en getemde mammoeten nodig om hun pira miden te bouwen. Ja, dat is dus zevenduizend jaar voor de Egyptenaren op dat idee kwamen. We moeten dan ook ge loven dat na de moedige aanval van D'Leh en zijn bonte verzame ling krijgers het hele piramidevolk net als Atlantis weer van de aard bodem is verdwenen. Zoals verwacht, is het niet iets om al te serieus op in te gaan. De in drukwekkende landschappen die Emmerich vond in Nieuw-Zee- land en Namibië zijn schitterend en ook de in dierenvellen en ande re natuurkledij gehulde volkstam men leveren fraaie plaatjes op, maar als avontuur maakt het een beetje belegen indruk. vlissingen - De violisten Han Beekman en Heieen Kuiper en Hèt Strijkorkest verzorgen morgen een concert in het atrium van zorg centrum Ter Reede in Vlissingen. Op het programma staan diverse werken voor twee violen en strijk orkest, van onder anderen Bach, Albinoni en Vivaldi. Ook wordt een werk van Tsjaikovski voor strijkorkest gespeeld. Het concert begint om 20.00 uur. De toegang is gratis. Trio 7090 presenteert selectie kamermuziek Xenakis in Middelburg. door Mischa Beckers middelburg - Trio 7090, dat mor gen optreedt bij Muziekpodium Zeeland, bracht onlangs de cd Bé ton Armé uit, met een bloemlezing uit de kamermuziek van Iannis Xe nakis. Het ensemble legt zich voor namelijk toe op de uitvoering van hedendaags gecomponeerde mu ziek in het algemeen en muziek van Xenakis in het bijzonder. De IBM 7090 was de eerste computer waar Xenakis zijn computer-gege nereerde muziek mee schreef Toen violist Bas Wiegers en pianis te Nora Mulder een groot project uitvoerden waarin de kamermu ziek van Xenakis centraal stond, besloten ze als Duo 7090 hun naam aan deze componist te ver binden. De frequentie van uitvoeringen met de 7090-ensembles is niet Ryan Reynolds, de bijna alleen staande vader in de romantische komedie Definitely, maybe, heeft een open, jongensachtig gezicht waar niemand zich een buil aan zal vallen. De vier stralende vrou wen met wie hij te maken heeft, zijn ook allemaal sympathiek en prettig om te zien. Zo is daar zijn tienjarige dochter, gespeeld door Abigail Breslin, die we ons nog herinneren als het brildragende, ontroerend-wereld- vreemde propje uit Little Miss Suns hine. Een schattige kletskous die na een opschudding veroorzaken de seksles op school plotseling allerlei wijsneuzige vragen stelt. Als haar vader zich daar met een smoesje vanaf probeert te maken, dreigt ze in het openbaar heel hoog. „Het is in de huidige muziek wereld nogal moeilijk om als klei ne groep concerten te krijgen. Veel zalen programmeren alleen 'stan daard' repertoire. Muziekpodium Zeeland is hierop een bijzondere uitzondering. Daarnaast is het van wege de drukke agenda's van zo wel Nora Mulder als mijzelf als uit voerend artiest en dirigent moei lijk om langere tours te realiseren", aldus Wiegers. Het was een vurige wens van Wie gers en Mulder om samen te wer ken met trombonist Koen Kaptijn. Op het programma voor deze on gebruikelijke bezetting staan com posities van Kaptijn zelf, Cor Fuh- ler en Eric de Clercq maar de rode draad is zonder meer Xenakis. Maar liefst drie stukken en een kort tape-stuk van twee minuten van zijn hand worden gespeeld. „We brengen ook een stuk van Anthony Fiumara - trouwens een wereldpremière - geïnspireerd op werk van Xenakis. De stukken van Kaptijn en Fuhler zijn een soort DEFINITELY, MAYBE Film. Regie: Adam Brooks. Met: Ryan Reynolds, Abigail Breslin. Te zien in Vlissingen. door Leo Bankersen hard 'penis!' te gaan roepen. Koste lijk nietwaar? Of juist te gemakke lijk lonken naar een lach? Zo kan het met Definitely, maybe wel vaker twee kanten op. Omdat dochterlief nu echt onmiddellijk al les van de liefde weten wil - ook al omdat haar ouders op het punt van scheiden staan - is papa zo goed niet of hij wijdt er een extra verhaaltje voor het slapen gaan ontspannen contrapunt tegen de nogal heftige muziek van Xena kis." De toewijding van de drie talent volle muzikanten aan de nieuwe muziek is alom geprezen. De term nieuwe muziek wil Wiegers overi gens wel wat nuanceren. „Als je een stuk uit i960 speelt wordt dat 'Het is in de muziekwereld nogal moeilijk om als kleine groep concerten te krijgen' nog steeds betiteld als nieuwe mu ziek. Toch is er sinds die tijd al weer zó veel gebeurd. Het is waar dat Nora, Koen en ik ons alle drie vaak bezighouden met noten die net van de pers rollen. Echter, hoe een muzikant zich tot de gecompo neerde noten verhoudt is belangrij ker dan of de componist nog leeft of niet. Ofwel, ga je er met nieuws gierigheid aan beginnen, met een open vizier en met zin om een aan. Dat is dus wat we gaan zien: het verhaal over de vriendinnen die hij had toen hij in 1992 naar New York ging om zich aan te slui ten bij Clintons campagneteam. Als een echte moderne twijfelaar rolt hij van de ene verliefdheid in de andere en is toch nog van zijn stuk gebracht als blijkt dat zijn jeugdvriendin ook niet helemaal monogaam is gebleven. Dat hij zijn dochter (en de kijker) laat raden wie van de drie (Elizabeth Banks, Isla Fisher, Rachel Weisz) haar moeder is, maakt het net even spannender dan de luchtige inhoud feitelijk rechtvaardigt. Adam Brooks debuteerde in 1985 als regisseur met Almost you, ook al een komedie vol onzekere jonge New Yorkers. Als scenarioschrijver goede advocaat te zijn voor zijn no ten? Dan maakt het niet zoveel meer uit of je Xenakis speelt, of Ca ge, of Mozart of wat dan ook." Op dezelfde manier relativeert hij de methoden van componeren. Zo is bekend dat Xenakis gebruik maakte van wiskundige theorieën, met als hulpmiddel een computer. „De componist gebruikt alleen technieken om noten te genere ren. Of het vervolgens muziek wordt heeft daar niet zoveel meer mee te maken. Bach had zijn vaste harmonieën en melodieën, Schön- berg had zijn 12-toonsreeks, Cage gebruikte toevalsberekeningen en Xenakis een computer. Echter, al die componisten zijn alleen grote componisten gebleken omdat ze in staat waren muziek te schrijven die spreekt en die in het hart raakt. Niet omdat ze ingenieuze systemen bedachten." leverde hij de stof voor onder an dere Bridget Jones 2. Zijn Definitely, maybe heeft van beide films wel wat. Het is gevat en geestig, er zit ten leuke nostalgische trekjes in (de eerste gsm!), de verwijzingen naar Clinton en Jane Eyre doen het goed en telkens wanneer twee harten op het punt staan zich te verenigen, valt er een onhandig woord dat alles bederft. Een fijne zwijmelfilm voor publiek met smaak, mits we ons niet storen aan het feit dat al die gevatte scènes en teksten zo uit een televisieserie geplukt zouden kunnen zijn. Een mooie kans om die romantische fantasie toch nog van een meer realistisch randje te voorzien, laat Brooks op het laat ste moment schieten. Trio 7090, zondag 16 maart in Zeeuwse Concertzaal, Middelburg. Aanvang: 15.30 uur. ■HHi Bas Wiegers: „Hoe een muzikant zich tot de gecomponeerde noten verhoudt is belangrijker dan of de componist nog leeft of niet."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 36