Boeken^ D Puzzeltocht langs Gaudi's werk Het gebruik van de jambe ra C I k blijf trouw aan de I historische feiten, I maar alleen in zoverre I mijn verhaal dat toe laat'. Met deze zin eindigt Jan van Aken de verantwoording bij zijn nieuwe roman Koning voor een dag. Van Aken komt met een verhaal gebaseerd op de mythe van de dichter Hip- ponax, die leefde in de zesde eeuw voor Christus. Hij staat te boek als 'de vader van de parodie' en ook heeft hij een belangrijke variant op de be kende versvoet de jambe op zijn naam staan: de hinkjam- be. Van Aken geeft overigens een bijzondere uitleg aan de wijze waarop de dichter aan het woord jambe is gekomen. Het heeft alles te maken met de wasvrouw die de jonge Hipponax haar lichaam ten dienste stelt voor inwijding in aardse zaken, terwijl ze over PZC Donderdag 13 maart 2008 19 BOEKEN KORT VA AH Nadat een kleine drie jaar geleden de biografie van C.B. Vaandrager, geschreven door Menno Schenke, uitkwam, zijn nu de gedichten van de 'reus van Rotterdam' in een prachtige hardcover editie verzameld. In Made in Rotterdam hebben Mar tin Bril en Hans Sleutelaar het complete werk van 'Vaan' bij eengebracht. Ook het ongebun delde werk en dus het jeugd werk. In schreefloze letter. Met klassiekers als 'De kroketten in het restaurant zijn aan de klei ne kant' en andere oneliners, maar ook korte verhaaltjes. Stadspoëzie van jewelste. 'Vele, aantrekkelijke prijzen, waaron der een onderbroek van Harry Mulisch'. [yi Vaandrager: Made in Rotterdam. Ver- zamelde gedichten. De Bezige Bij, 39,90 euro (geb.) In de Boekenweek over ouderdom is een Ameri kaanse debuutroman versche nen die precies bij het thema past. In Een geschiedenis van ver geten vertelt Stefan Merrill Block (25) het verhaal van een zoon, Seth, wiens moeder al op jonge leeftijd is getroffen door alzheimer. De jongen gaat op zoek naar verloren familieleden, die het alzheimer-gen ook dra gen. Honderd kilometer verder op woont een man die sterk met Seth is verbonden, zonder dat ze het weten. Stefan Merrill Block: Een geschiedenis van vergeten (Vert. Ton Heuvel mans). Mouria, 19,90 euro. Uitgeverij Het Spectrum brengt onder de titel Scala een aantal klassieke boe ken in een goedkope editie op nieuw uit. Het gaat om redelijk recente werken, zoals de Hit- ler-biografie van Ian Kershaw. Maar ook om oudere, zoals De Cultuur der Renaissance in Italië van Jacob Burckhardt. De prij zen variëren van 17,95 tot 19,95 euro, met een introductiekor ting van 20 procent tot 24 mei. Later in het jaar volgen meer ti tels. Meer klassiekers van Het Spectrum op www.vantoen.nu Gedichten, het is er merkwaardig mee gesteld, ledereen wil ze schrijven, geen mens belieft ze te lezen. Dichter, wie wil dat niet worden? Dichter, een ander mag het beslist niet zijn. Een kort overzicht van enkele nieuwe poëziebundels. door Mario Molegraaf De bestsellerlijsten van week één tot en met tweeënvijftig: spannend boek, afslankboek, kookboek, afslank- boek, autobiografisch boek, afslank boek, en nooit eens een gedichtenboek. Het is of de poëzie iets ergs heeft gedaan, zo nadruk kelijk wordt er aan haar voorbijgegaan. Toch zijn het de boeiendste boeken, gedichten- boeken. Neem het nieuwe werk van Ingmar Heytze (1970), Tonnus Oosterhoff (1953) en Toon Tellegen (1941). De schrijvers hebben wei nig met elkaar gemeen. Ze bezetten drie ver schillende perkjes in de rijke kruidentuin van de Nederlandse poëzie. Maar deze bundels, de allermooiste van het literaire seizoen, zeggen eenstemmig: lees nu eens, lees eens echt, de he le persoon, met je allernuchterste ochtendwe zen en je allergrilligste avondaard. 'Haal maar eens diep papier' oppert Ooster hoff In een gedicht is papier adem, en adem papier, is leven taal en taal leven. Aan de ro man, de biografie, de thriller kunnen we ge makkelijk ontkomen. Maar een dichter, een goede dichter laat ons nooit meer los. 'Ze zijn zo moeilijk, gedichten', zegt menigeen als je vraagt waarom in de boekenkast dichtbundels ontbreken. Alleen ligt dat niet aan de poëzie, maar aan het publiek. Als gedichtenlezer moet je op zoek naar iets wat je nooit miste. Iets wat eindeloos ver weg lijkt, maar gewoon in je zit. Iets waarvoor eer der geen woorden bestonden, maar toch volko men vanzelfsprekend is. Er moet worden nage dacht, maar dan ook met je oorschelpen en je wimpers, je navel en je tenen, en met delen waarvan je het bestaan niet had vermoed. 'Aan alles zit een achterkant' weet Oosterhoff De andere kant, het andere standpunt, de ande re maatstaf Ware grootte noemde hij z'n bun del waarin vertrouwde verhoudingen verschui ven. Heytze doet hetzelfde door een experi ment met afstanden, de astronaut honderden kilometers boven de aarde is veel dichterbij dan de geliefde op 'tien minuten fietsen en Aan alles zit een achterkant, weet dichter Tonnus Oosterhoff. twee maanden uit elkaar'. Ook bij Tellegen wankelt de waarheid, zelfs twijfelt hij over de rolverdeling tussen god en mens. Is schaamte, suggereert hij, niet iets wat het goddelijke past, dé reden waarom 'het zich verbergt en in het donker de onsterfelijke haren uit zijn grijze im manentie trekt'. Gevaarlijke vragen, geen af slankboek dat erover rept. Maar ook bij dich ters heb je steeds het gevoel naar de weeg schaal te worden geduwd, of is het eigenlijk de waagschaal? Ze overrompelen je met het meest alledaagse. Heytzes 'Blender' uit Elders in de wereld begint onschuldig, met appels, peren, mango's. Een paar regels verder zijn we aan Allah, Boeddha, Jezus toe, 'die wrrrrrrrr'. Hij is de jongen van de knipoog vol verstandhouding. Hij laat je la chen, in de zekerheid dat het lachen je snel zal vergaan. Oosterhoff is iemand die je op onge kende plaatsen kietelt. Er valt veel te grinniken om zijn gedichten, maar vraag niet waarom je zo vrolijk wordt. Tellegen is de man van de bemoedigende schouderklop. Je zou willen huilen om zoveel verdriet, maar hij wijst uiteindelijk op iets wat toch nog een glimlach verdient. foto CPD/PR In alle drie de boeken staan een paar geweldige gedichten, gedichten die grote neonletters ver dienen. Oosterhoff is er nauwelijks op uit zulke verzen te schrijven, daarom is zijn bundel mis schien de beste. Tellegen had toen hij aan He mels en vergeefs werkte die grote letters al in het achterhoofd, zo veel gevoel, zo diepe wijsheid. Maar ook bij hem wroet altijd de ondermij ning. 'Alle mensen wachten op wonderen', ver kondigt hij. Om daarop te laten volgen: 'Alle wonderen wachten op dagelijkse sleur'. Poëzie vol feesten die geen feesten zijn. Heytze waarschuwt voor een bruiloft: 'Er zijn zwer mende vrouwen met minder genade dan guillo tines'. Poëzie, het domein van haringen die de lucht in zwemmen, van u en van mij. 'Haal maar eens diep papier'. Zoek voortaan de wer- velendste, de persoonlijkste, de slankste boe ken op dat afgelegen plankje, zoek voortaan hier. Ingmar Heytze - Elders in de wereld, 64 pag. 15 eu ro, Podium; Tonnus Oosterhoff - Ware grootte. Ge dichten, 64 pag. 16,50 euro, De Bezige Bij, Amster dam; Toon Tellegen - Hemels en vergeefs, 64 pag. 16,95 euro, Querido door Mieske van Eek [yi Esteban Martin en Andreu Carranza - De Gaudi Sleutel (Vert. Mo nique Hampsink). Uitg. A.W. Bruna. 19,95 euro e historie doet het de laatste jaren 1 in de misdaad literatuur, vooral als zij gedompeld is in een badje met mysteriën. De Spaanse schrijvers Esteban Martin en Andreu Carranza doken in de geschiedenis van de architect Antonio Gaudi, die in 1926 overleed in Barce lona na een tramongeluk. In De Gaudi Sleutel opperen zij dat de architect onder de tram is geduwd door leden van een eeuwenoud duivels genootschap, dat uit was op het grote geheim van de archi tect, Het leven van de archi tect zat vol onopgehelderde geheimen en zijn werk is ge vuld met verborgen betekenis sen. Dat maakt De Gaudi Sleu tel tot een boeiende ontdek kingsreis langs de architec tuur van de bouwmeester. Ge tuige van de moord was Gaudi's leerling Jean Givel. Gaudi heeft hem ingewijd in zijn gevaarlijke geheim. Tach tig jaar later moet Givel zijn kennis overdragen aan zijn kleindochter Maria. Hij slaagt er in haar belangstelling te wekken en wordt korte tijd la ter vermoord. Maria begint met haar geliefde Michaël een spannende puzzeltocht langs de bouwwerken van Gaudi, op de hielden gezeten door een stel nietsontziende moor denaars. Ontdaan van alle we tenswaardigheden over het werk van Gaudi is De Gaudi Sleutel een tamelijk doorsnee boek over goed en kwaad met nogal onwaarschijnlijke gebeurtenissen in het genre 'er is meer tussen hemel en aarde'. Maar de kennis die bei de schrijvers etaleren over Gaudi en zijn tijd maakt deze misdaadroman toch buitenge woon lezenswaardig. Jan van Aken - Koning voor een dag. Uitgeverij Querido. 18,95 euro. door Theo Hakkert de beek gebogen zit om haar werk te doen. Hipponax is af zichtelijk en lijkt weggelopen uit een roman van Louis Fer- ron. Hoewel, lopen kan hij nauwelijks. Hij raakt wijd en zijd bekend door zijn verzen en hekeldichten. Door aan te pappen met de beeldschone Arète lijkt hij zijn hand te overspelen, maar de gevoe lens zijn wederzijds. Alleen, zij heeft een bemoeizuchtige broer. Pas in de prachtige fina le wordt duidelijk hoe dat echt zit. Van Aken heeft er een snelle avonturenroman van gemaakt. In hoog tempo vertelt hij Hipponax' levens- verhaal.Psychologische diep gang is er nauwelijks. Pas als Hipponax als alleen op een ei landje zit, is er enige zelfreflec tie. Knap hoe Van Aken toe kan met een minimum aan couleur locale om de lezer het gevoel te geven dat hij dicht op de avonturen zit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 19