J 'We mochten niet werken, spraken de taal niet en kenden hier niemand.1 Ex-Knil-militair Naboth Ririhena (82) over zijn eerste jaren in Nederland PZC Donderdag 13 maart 2008 13 rechts: Zoon Destry (19), vader Hans (45) en opa Naboth (82) Ririhena. Molukse gemeenschappen in Nederland ,4-Woiu kie/) Jakarta BORNEO su INDONESIË JAVA BALI TERNATE SULA NW.CUINEA SERAM BURU AMBON KEI ARU TANIMBAR Begin jaren '50 werden ca. 4.000 Molukse militairen met hun gezinnen naar Nederland overgebracht. Zij werden verspreid over Nederland ondergebracht in diverse woonoorden. Grote Molukse gemeenschap Kleine Molukse gemeenschap Zuid-Mo' Groningen h ,Delfzi)' Appingedam Hoogkerk Marum Foxhol Den Helder Oosterwolde Bovensmilde Hoogeveen Rouveen Zwolle -f Lelystad rdam-Wvaass, Nijverdal Wierden i s Almelo Rijssen Koude- kerke Middelburg ■?,,;';Oost-SouÈ)Lirf Vlissingen' Wormerveer j Zaandam Haarlem Sj^msterdaiiw f Deventer Nw-Loosdrecht TWgil/Apeldoorn Breukelen Barneveld 9 Twello Maarssen FprWk Alphen a/d Rijn Utrecht Arnhem WoerdenLunterén Doesburg Leerdam Culemborg Moordrecht gi „t tlst 9 Capelle a/d/ IJssel 5?Pheusden"' Rotterdam ;s Krimpen a/d IJssel T ê- Cuijk J 8) Gennep Voght Nistelrade «burg Venralj® t ■'*-/ Helmond Venlo I j Weert JT e Roerbond Echtjf Tiel Ridderkerk' Den Bosch Waalwijk# -i# Breda Winterswijk f Zevenaar/9*"* t^Sïttard Maastricht Heer_/" foto Mariska Hofman infographic. JD bron: Faculteit der Sociale Wetenschappen, Rijksuniversiteit Leiden hart op de Molukken Naboth is nooit opgehouden aan de Moluk ken te denken. Hij kreeg samen met zijn Molukse vrouw (o drie zoons en een doch ter. Gaandeweg vond hij een plekje in de Ne derlandse samenleving. Al zijn de Moluk ken nooit ver weg. „Ambon blijft altijd in ons hoofd en in ons hart. Ook nu nog." Hij voelt zich Molukker en ook een beetje Ne derlander. Voor zijn zoon Hans (45) is dat anders. Hij voelt zich vooral Molukker. En dat terwijl hij er nog nooit is geweest. Geld, toeval en het feit dat de Molukken nog altijd niet vrij zijn, weerhouden hem van een reis naar zijn oorsprong. Maar ooit wil hij gaan. „Ik ben enorm betrokken bij de Molukse zaak. Ik knip alles uit wat ik er over kan vinden. 'Het lijkt hier wel een museum', zegt mijn vrouw vaak. Op mijn jas draag ik altijd een Moluks vlaggetje." Hans werkt als conducteur bij de NS. Hij is getrouwd met een Nederlandse vrouw, die intussen goed Maleis spreekt. Samen kregen ze twee zonen en een dochter. „We hebben ze opgevoed met nadruk op hun Molukse wortels. Dat zit in kleine dingen. Op de kin derfietsjes staken wij geen lange stok met oranje vlag maar een Molukse vlag." Zijn zoon Destry (19) zit te knikken en te la chen. „Iedereen kon ons al van ver af her kennen." Destry is trots op zijn Molukse achtergrond. Op zijn muts zit een Molukse vlag en ook op zijn kamer neemt de vlag een prominente plek in. Hij houdt van Mo lukse muziek, al kan hij helaas niet alles ver staan. En voor Moluks eten als papeda (pap) en lemper (gevulde rijstrolletjes) kun je hem midden in de nacht wakker maken. Typerend voor Molukkers zijn de hechte fa miliebanden, het geloof en het respect voor de ouderen. De band die zij met andere Mo lukkers hier voelen is nog bijna even hecht als toen de eerste generatie hier voet aan wal zette. Er is geen uitvaart of geloofsbelij denis die Molukkers voorbij laten gaan. Ook als ze honderden kilometers verderop wo nen. Zelfs als er ruzie is. Hans en zijn zoon Destry hebben begrip voor de gewelddadige acties van de jaren ze ventig. Opa Naboth niet. Hij begreep de frustratie van de jongeren wel maar het pro test moest vredelievend blijven. En bovenal ordelijk. Hij was militair. En een militair mag niet toegeven aan de wanorde van ge weld. „Ik hou van orde en respect. Je moet trouw zijn aan-'de wet." Maar trouw zijn aan de wet helpt niet, zeg gen Hans en Destry. „Niemand luistert naar ons. Nederland neemt ons niet serieus." Hans nam deel aan vele protesten en de monstraties. „En altijd ging de avond van te voren de telefoon. Mijn vader. Hou het net jes, zei hij dan. Laat je niet meeslepen. Dat moest ik hem beloven. En daar hei) ik me al tijd aan gehouden." Hans staat pal achter de militante acties waarbij in totaal veertien doden vielen. „Ik weet waar zij het voor hebben gedaan, ik be grijp het. Gewelddadige acties pasten ook heel erg in de tijdgeest, met de vele bomaan slagen van de ETA en de IRA. Praten en peti ties aanbieden hielp niet. Pas toen we har der met de vuist op tafel sloegen, werd ons iets aangeboden. Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks." Elk jaar op 25 april, de dag van de proclama tie van de Republiek der Zuid-Molukken, gaat Hans naar de herdenking in Den Haag. Als het even kan, gaan zijn kinderen mee. 'Nederland stuurt wel troepen naar Irak maar vergeet voor het gemak de belofte aan de Molukkers' Het geloof in de oude RMS-ideaal is anno 2008 sterk verminderd, maar de hoop is nooit weg. „Het geloof in de RMS staat voor veel Molukkers niet meer op de eerste plaats. Dat je zoiets durft te zeggen, was vroeger ondenkbaar. De tijden zijn veran derd. Als er ooit een Vrije Molukse Repu bliek komt, zouden de meeste Nederlandse Molukkers hier blijven. Ze hebben een ei gen plekje binnen de maatschappij verwor ven. De strijd moet doorgaan om de situatie voor de Molukkers daar te verbeteren." De tijd van militante acties is verdwenen. Heel af en toe duikt er nog een strijdbaar groepje op dat nationaal de aandacht trekt. Zo werd begin dit jaar het eilandje in de Haagse Hofvijver bezet door vijf Molukse jongeren die vinden dat Nederland de schendingen van de mensenrechten in Indo nesië ontkent. Maar dat zijn uitzonderingen. Actievoeren gebeurt nu veelal via internet en e-mail. Zo stuurt Hans regelmatig mails naar Kamerle den over de schending van mensenrechten en de armoede op de Molukken. Vaak zon der resultaat. „De Molukken zijn geen onderwerp meer. We worden doodgezwegen", zegt Hans. „Er ging wel ontwikkelingshulp naar Indonesië, maar dat kwam nooit bij de Molukken te recht. En Nederland zet Indonesië niet graag onder druk omdat er economische be langen zijn. Het is alsof je tegen een muur praat. Wat zijn al jaren bezig teleurstelling op teleurstelling te verwerken." Destry veert op. „Nederland stuurt wel troe pen naar Irak, maar vergeet voor het gemak dat er ook iets is beloofd aan de Molukkers. Het gaat om een belofte aan mijn eigen opa. Dat maakt mij boos. Ieder volk verdient het om in vrijheid te leven. Maar ze hoeven daar de R van RMS maar uit te spreken en ze worden al vastgezet. Dat noem ik niet vrij. Ik heb de beelden gezien van Moluk kers die worden gemarteld. Dan schieten de tranen in mijn ogen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13