Roet is de grootste vijand
5 spectrum
'Tunnel is snel,
maar erg duur'
'Een stuk rustiger
zonder die boot'
PZC
Zaterdag 8 maart 2008
Borsele
5 jaar Westerscheldetunnel: feiten en cijfers
Aantal passages
Tarieven
Categorie 1
Aantal T-tags:
2003
3.652.293
2003:
4,00
2003
40.000
2004
4.924.889
2004:
4,10
2004
47.740
2005
4.993.591
2005:
4,20
2005
52.403
2006
4.910.919
2006:
4,40
2006
56.201
2007
5.207.222
2007:
4,50
2007
60.548
2008:
4,60
Zuid-Beveland
Eens in de vier weken wordt een tunnelbuis afgesloten voor schoonmaak en - zoals hier te zien is - onderhoud, foto NV Westerscheldetunnel
Eén keer in de acht weken
ondergaat alles wat hoort te
blinken in de Westerscheldetunnel
een grondige poetsbeurt. Bij dat
onderhoud staat de veiligheid voor
de tunnelpassant centraal.
door Joeri Wisse
Zeeuws-Vlamingen maken er
maar een potje van in de tunnel.
De oostbuis, van Terneuzen naar
Zuid-Beveland, is altijd stukken
viezer dan de westbuis. De boosdoeners
zijn vooral vrachtwagenchauffeurs die, vol
geladen met uien, aardappelen, suikerbie
ten of stro, een deel van hun lading verlie
zen onder het water van de Westerschel-
de. „Als ze terugrijden naar Zeeuws- Vlaan
deren, zijn ze weer leeg. Vandaar dat we in
de rioolputten van de westbuis veel min
der afval vinden", weet onderhoudsdes-
kundige Jeroen Halbesma van de NV Wes
terscheldetunnel.
Een kolkenzuiger rekent af met het rond-
'Vooral de vrachtwagens uit
Zeeuws-Vlaanderen zorgen voor
rommel in het riool van de tunnel'
slingerende afval. Speciale poetsautootjes
boenen alle voorzieningen schoon die
voor de veiligheid van de tunnelpassant
zijn aangebracht. Halbesma somt op: „De
rode hulpposten aan de linkerkant, de
groene tussendeuren aan de rechterkant,
alle bordjes en displays én de groene tegel
tjes aan de in- en uitgang van de tunnelbui
zen." Ja, ook die moeten gepoetst worden.
„Ze zijn belangrijk in de overgang van de
open weg naar de tunnel", zegt Halbesma.
Het schoonmaakwerk is misschien het
meest zichtbaar, maar van de ongeveer
veertig mensen die om de vier weken één
van de buizen aanpakken, zijn de meesten
bezig met het testen en onderhouden van
installaties. „Denk aan de brandblussers en
ventilatoren."
Behalve het 'dinsdagnachtonderhoud' dat
eens in de vier weken wordt gedaan door
aannemer KMW, zijn medewerkers van
de NV Westerscheldetunnel ook dagelijks
bezig met onderhoud. Dat vindt goeddeels
plaats onder het wegdek, waar zich dertien
technische ruimtes bevinden.
Ook het tolplein ontkomt niet aan dage
lijks onderhoud. „Dat is vooral een kwes
tie van wassen. Alles remt hier om vervol
gens weer op te trekken. Vooral vrachtwa
gens spugen daarbij dikke roetwolken uit,
die de inffaroodsensoren vies maken."
Ronald Spiessens maakt niet vaak
gebruik van de Westerscheldetun
nel. Maar als inwoner van de
buurtschap Boerenhol, dat aan
weerszijden van de Provinciale-
weg tussen Breskens en Groede
ligt, is hij blij dat de tunnel er ligt.
„Vroeger hoorde ik dag en nacht
lawaai van voorbijdenderende
vrachtwagens. Zonder zwaar ver
keer dat van de boot komt, woon
ik 's avonds na zevenen in een oa
se van rust. Alleen 's zomers is het
wel eens jammer dat ik niet even
met de boot heen en weer kan."
Marjon Duerink
Zonder de tunnel had Marjon Due
rink (22) uit 's-Heerenhoek nooit
in ziekenhuis Zorgsaam in Terneu
zen kunnen werken. „De reis is
hooguit vijfentwintig minuten",
zegt ze. Ten tijde van de boot was
dat een heel ander verhaal ge
weest, om nog maar te zwijgen
over uitval. „En bij nachtdienst
had je ook een probleem gehad."
Gelukkig biedt de tunnel uit
komst. „Het is alleen zo duur hè!
En met onregelmatige diensten is
het lastig carpoolen."
Ronald Spiessens