Roet is de grootste vijand 5 spectrum 'Tunnel is snel, maar erg duur' 'Een stuk rustiger zonder die boot' PZC Zaterdag 8 maart 2008 Borsele 5 jaar Westerscheldetunnel: feiten en cijfers Aantal passages Tarieven Categorie 1 Aantal T-tags: 2003 3.652.293 2003: 4,00 2003 40.000 2004 4.924.889 2004: 4,10 2004 47.740 2005 4.993.591 2005: 4,20 2005 52.403 2006 4.910.919 2006: 4,40 2006 56.201 2007 5.207.222 2007: 4,50 2007 60.548 2008: 4,60 Zuid-Beveland Eens in de vier weken wordt een tunnelbuis afgesloten voor schoonmaak en - zoals hier te zien is - onderhoud, foto NV Westerscheldetunnel Eén keer in de acht weken ondergaat alles wat hoort te blinken in de Westerscheldetunnel een grondige poetsbeurt. Bij dat onderhoud staat de veiligheid voor de tunnelpassant centraal. door Joeri Wisse Zeeuws-Vlamingen maken er maar een potje van in de tunnel. De oostbuis, van Terneuzen naar Zuid-Beveland, is altijd stukken viezer dan de westbuis. De boosdoeners zijn vooral vrachtwagenchauffeurs die, vol geladen met uien, aardappelen, suikerbie ten of stro, een deel van hun lading verlie zen onder het water van de Westerschel- de. „Als ze terugrijden naar Zeeuws- Vlaan deren, zijn ze weer leeg. Vandaar dat we in de rioolputten van de westbuis veel min der afval vinden", weet onderhoudsdes- kundige Jeroen Halbesma van de NV Wes terscheldetunnel. Een kolkenzuiger rekent af met het rond- 'Vooral de vrachtwagens uit Zeeuws-Vlaanderen zorgen voor rommel in het riool van de tunnel' slingerende afval. Speciale poetsautootjes boenen alle voorzieningen schoon die voor de veiligheid van de tunnelpassant zijn aangebracht. Halbesma somt op: „De rode hulpposten aan de linkerkant, de groene tussendeuren aan de rechterkant, alle bordjes en displays én de groene tegel tjes aan de in- en uitgang van de tunnelbui zen." Ja, ook die moeten gepoetst worden. „Ze zijn belangrijk in de overgang van de open weg naar de tunnel", zegt Halbesma. Het schoonmaakwerk is misschien het meest zichtbaar, maar van de ongeveer veertig mensen die om de vier weken één van de buizen aanpakken, zijn de meesten bezig met het testen en onderhouden van installaties. „Denk aan de brandblussers en ventilatoren." Behalve het 'dinsdagnachtonderhoud' dat eens in de vier weken wordt gedaan door aannemer KMW, zijn medewerkers van de NV Westerscheldetunnel ook dagelijks bezig met onderhoud. Dat vindt goeddeels plaats onder het wegdek, waar zich dertien technische ruimtes bevinden. Ook het tolplein ontkomt niet aan dage lijks onderhoud. „Dat is vooral een kwes tie van wassen. Alles remt hier om vervol gens weer op te trekken. Vooral vrachtwa gens spugen daarbij dikke roetwolken uit, die de inffaroodsensoren vies maken." Ronald Spiessens maakt niet vaak gebruik van de Westerscheldetun nel. Maar als inwoner van de buurtschap Boerenhol, dat aan weerszijden van de Provinciale- weg tussen Breskens en Groede ligt, is hij blij dat de tunnel er ligt. „Vroeger hoorde ik dag en nacht lawaai van voorbijdenderende vrachtwagens. Zonder zwaar ver keer dat van de boot komt, woon ik 's avonds na zevenen in een oa se van rust. Alleen 's zomers is het wel eens jammer dat ik niet even met de boot heen en weer kan." Marjon Duerink Zonder de tunnel had Marjon Due rink (22) uit 's-Heerenhoek nooit in ziekenhuis Zorgsaam in Terneu zen kunnen werken. „De reis is hooguit vijfentwintig minuten", zegt ze. Ten tijde van de boot was dat een heel ander verhaal ge weest, om nog maar te zwijgen over uitval. „En bij nachtdienst had je ook een probleem gehad." Gelukkig biedt de tunnel uit komst. „Het is alleen zo duur hè! En met onregelmatige diensten is het lastig carpoolen." Ronald Spiessens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 93