'Daar zit je dan met je appeltaart...' 37 wonen Het geheim? Weet hoe je de doelgroep moet bereiken wonen@wegener.nl 024-3650509 PZC Zaterdag 8 maart 2008 Wat doet het met je als je huis heel lang te koop staat? En wat doet de makelaar? Ilze Rike spreekt met geduldige verkopers en een creatieve makelaar. met je appeltaart, voor niks." De makelaar blonk volgens Smits niet uit in ideeën om meer ko pers te trekken. „Hij kwam niet verder dan dat we de prijs moes ten laten zakken." Dat hebben ze tot twee keer toe gedaan, de 239.000 euro werden er 229.000 en uiteindelijk 224.500. Maar nog steeds was er geen belangstelling. Inmiddels zat het gezin al maan den met dubbele lasten. „Om die pijn te verzachten, hebben we ge vraagd of we het niet konden ver huren. De makelaar kwam direct met iemand. Een vrouw die een ander huis had gekocht, maar daar nog niet in kon trekken." Dat verhuren beviel wel. „Als we een huurder voor langere periode hadden gevonden, hadden we misschien niet eens verkocht." Helaas had de huurster maar voor vier maanden een huis nodig. Toen die periode bijna was afgelo pen, stond Peter op het punt een andere makelaar te zoeken. „Toe vallig kwam er die dagen iemand kijken en deed hij direct een bod. Heel laag, 189.000 euro, maar wel een bod. Uiteindelijk hebben we het voor 209.000 euro verkocht. We moesten iets." Achteraf heeft Peter er wel spijt van. Want na een paar jaar Gro ningen komt hij met zijn gezin te rug naar Zaltbommel. „We heb ben net deze week een huis ge kocht, in dezelfde prijsklasse. De ze keer niet voordat ons huis in Groningen was verkocht. Dat risi co wilden we niet nog een keer lo pen. En wat denk je? Het was bin nen vier dagen verkocht." rs-ji Reageren? redactie.wonen@wegener.nl Daar zit je dan met je appeltaart, voor niks. Twintig maanden stond het huis van Peter en Petra Smits uit Zaltbommel te koop, vijftien maanden zaten ze met dubbele lasten. Maar het ergste was het ge voel dat er iets mis was met hun huis. „Het was ons eerste koop huis. We hebben daar jarenlang met veel plezier gewoond. Dan is het heel raar als het lijkt of nie mand het wil hebben, alsof er iets mis mee is." Peter en Petra Smits weten nog steeds niet wat nou precies de re den was dat hun woning in Zalt bommel ruim anderhalfjaar te koop heeft gestaan. „Het zal een combinatie van redenen zijn ge weest." Het was een heel gewoon rijtjes huis. Een keer uitgebouwd, en al tijd met liefde onderhouden. De familie ging niet verhuizen omdat het huis niet beviel, maar omdat Peter een andere baan kreeg in Groningen. Verderop in de straat was vlak voor hun huis te koop kwam, een vergelijkbaar huis - wel met een iets grotere tuin - binnen drie weken verkocht. „Dus wij dachten dat we ons huis ook wel snel kwijt zouden zijn." Ze hebben drie makelaars over de vloer gehad en gingen in zee met degene bij wie ze het beste gevoel hadden, toevallig ook degene die de hoogste prijs wilde vragen. Voor 239.000 euro kwam het huis illustratie Mark Reijntjens in de verkoop. Toen het gezin na vijf maanden naar Groningen ver trok, waren er maar een paar kij kers geweest. „We waren ook één van de zestig huizen in die prijs klasse bij die makelaar. Het was een moment dat net een nieuwe fase van de nieuwbouwwijk in Zaltbommel werd opgeleverd. Dat zat ons ook niet mee." Eenmaal in Groningen daalde het aantal bezichtigingen tot nul. „Zelfs de twee open dagen die de makelaar, mede op ons verzoek, organiseerde, leverden geen reac ties op. We hadden het goed voor bereid, je kent dat wel, appeltaart bakken enzo. Mijn schoonouders geregeld om te helpen met de stroom bezoekers. Daar zit je dan u n de advertentietekst wij- w I zen op de pluspunten van het huis. Regelmatig I nieuwe foto's maken. Op I de juiste plaats adverte ren. En pas op het laatste mo ment de prijs laten zakken." Met die en een aantal andere sim pele maatregelen zou makelaar Marc van Musscher van Meeüs Makelaardij in Oosterbeek, verant woordelijk voor vijftien make laars in Gelderland, een 'onver koopbaar huis' proberen te verko pen. „Want een huis is gewoon een product dat je aan de juiste doelgroep moet laten zien, net als ijsjes." Een huis stond in Nederland in 2007 gemiddeld 78 dagen te koop, zo leren de cijfers van de Neder landse Vereniging van Makelaars. Maar dat kan per regio en per huis nogal verschillen, weet Van Musscher. „Een gezinswoning staat altijd goed in de markt, een afwijkend huis met bijvoorbeeld maar één slaapkamer wat minder. Als de markt dan in het algemeen iets minder goed loopt, zoals op dit moment, dan duurt het ook di rect veel langer voor een minder courant huis verkoopt." Als Van Musscher bij voorbaat al inschat dat dat het geval is, heeft hij een heel eigen aanpak. „Dan ga ik niet direct voluit adverteren. Soms zet ik zelfs geen bord in de tuin, hou ik het alleen bij internet en zet ik daar regelmatig verse fo to's op. Want na een paar maan den wordt het een afgelikte boter ham, die niemand meer wil heb ben. Ik ga heel specifiek de doel groep benaderen. Is het een huis met een bijzondere tuin, dan zet ik een advertentie in een tuin- blad. Is er een paardenstal, dan ad verteer ik in een paardenblad." Het geheim is gewoon simpele marketing, zegt Van Musscher. „Je moet weten wat je doelgroep is. Als je ijsjes wil verkopen, moet je kinderen weten te bereiken. Heb je een gezinshuis, dan moet je wijzen op de pluspunten voor gezinnen: een school of speeltuin- tje vlakbij, het aantal slaapka mers. Pas in de allerlaatste plaats ga je zakken met de prijs. En dan raak je het altijd kwijt. Voor de goede prijs is alles te verkopen." Alles valt of staat natuurlijk wel met de juiste makelaar. Van Mus scher: „Het hoeft niet eens te klik ken met een makelaar. Maar je moet wel merken dat hij met crea tieve ideeën komt. Als je huis al heel lang te koop staat en hij komt alleen maar met prijsverla ging, dezelfde foto's, borden en andere voor de hand liggende za ken, dan zou ik snel afscheid ne men. Een frisse blik van een nieu we makelaar kan dan helpen." Meer huizen in aanmerking voor subsidie zonnepanelen Zonne-energie is goed voor het mi lieu. Het is alleen jammer dat de sys temen waarmee thuis zonne-ener gie kan worden opgewekt, zo duur zijn. Het is bijna onmogelijk de in vestering terug te verdienen. Daar van raakt langzamerhand ook de po litiek doordrongen. Minister Van der Hoeven van Economische Zaken heeft daarom besloten de subsidie regeling voor de aanschaf van zonne panelen te verruimen. Door die maatregel zouden nog eens zo'n tien- tot twintigduizend woningen in aanmerking komen voor subsidie. Energielabel bij 40 procent van Nederlanders bekend Het gaat goed met het energielabel voor woningen. Althans, met de be kendheid ervan. Was in augustus 2007 nog 7 procent van de Neder landers bekend met het label, een maand na de invoering weet 40 pro cent van het bestaan. Dat blijkt uit onderzoek van USP Marketing Con sultancy. Sinds 1 januari is een wo ningeigenaar verplicht bij verkoop of verhuur van de woning het label te overleggen. Niet iedereen is daar blij mee. Een kwart van de Nederlan ders ziet het label niet zitten. Een vijfde juicht de komst ervan toe. Abessijnse gladiool, 'Zomerbol van het Jaar 2008'. foto PR Abessijnse gladiool gekozen tot 'Zomerbol van het Jaar' Er is een zomerbol die zich dit jaar mag verheugen in extra belangstel ling: de Abessijnse gladiool is uitge roepen tot 'Zomerbol van het Jaar 2008'. De Abessijnse gladiool is be kend om zijn prachtige bloemen, lange bloei en heerlijke geur. De plant voelt zich zowel in de tuin als in potten op balkon of terras thuis. De Abessijnse gladiool moet onge veer 10 centimeter diep de grond in. Wie 'zomerbollen-inspiratie' wil opdoen, kan van 11 tot en met 13 april de Keukenhof bezoeken tij dens het Zomerbollenweekeinde. redactie.wonen@wegener.nl KI 024-3650509

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 109