Cultuur Verborgen verhalen en strakke lijnen Minutieuze reconstructie verbrokkelde kunst 34 Donderdag 6 maart 2008 PZC Werk illustrator Piet Paris en fotograaf David Drebin in deWillem3. door Ali Pankow VUSSINGEN - Mode en emoties slaan de brug tussen de Nederland se illustrator Piet Paris (pseudo niem voor Piet 't Hoen) en interna tionaal bekend fotograaf David Drebin. Beide kunstenaars zijn de ze weken 'buren' in kunstencen trum deWillem3 in Vlissingen. Zij exposeren hier tot en met 11 mei hun werk in de benedenzalen. Voor de van oorsprong Canadese, maar nu in New York gevestigde David Drebin is het de eerste ten toonstelling in Nederland. Hij ex poseert zijn fotowerken onder de titel Sexy Funny, Funny Sexy. Naast de presentatie in deWillem3 zijn andere werken uit deze serie tot half april te zien in Galerie Torch aan de Lauriergracht in Amster dam. „Ik hou van foto's die iets zeggen, maar iets anders bedoelen", luidt het credo van Drebin. Een strakke regie lijkt ten grondslag te liggen aan zijn foto's, die daardoor een soort filmstills worden. Hij visuali seert op die manier verborgen ver halen. Eenzaamheid speelt een prominente rol in de taferelen die Drebin regisseert. Het funny in de titel gaat dan ook maar zeer ten de le op. Fraai gevormde vrouwenbe nen door de spijlen van een bal kon zullen veelvuldig een glimlach opwekken. De meeste andere tafe relen schrijnen vooral. Misschien niet bij de eerste aanblik, maar dan toch tijdens de zoektocht naar het verborgen verhaal. Zijn foto werken roepen zoveel vragen op. Waar bijvoorbeeld moet de jonge vrouw met het kleine kind, steu nend op haar heup naar toe? Gaat de robuuste man, die haar nu nog sluiks bekijkt, deze vrouw straks lastig vallen? Of: hebben de twee hun relatie net ruw verbroken? En waarom knippert de neonreclame van hotel Apollo als dissonant door het beeld? De sfeer is eerder 'droevig' dan 'grappig sexy'. Dat geldt ook voor Bathroom, een scè ne in het damestoilet met collectie ve erotische verwachting versus pijnlijke eenzaamheid. Drebin weet met elk fotowerk de toeschouwer uit te dagen die zoek tocht naar het verhaal aan te gaan. Piet Paris 'tekent poppetjes', naar hij zelf soms spottend zegt. Zijn mode-silhouetten zijn echter zeer treffend en kenmerkend en hij ver werft er dan ook veel internationa le waardering mee. Met zijn strak ke lijnvoering weet hij de essentie van het modebeeld te treffen. Paris gebruikt gemengde technieken, werkt met de verfroller en sjabole- nen. De subtiele wijze waarbij hij zijn silhouetten over de grenzen van zijn eigen vlakverdeling heen tilt, voelt enerzijds als doorbreking van een al te strak keurslijf dat mo detrends de mens kunnen opleg gen. Anderzijds verbeeldt hij ook het 'heilige moeten' van de mode. Marlies Mulders en Ko de Jonge reconstrueren. Toon Truyens associeert door Ali Pankow VLISSINGEN - Gevonden fragmen ten van wat ooit een kunstwerk was, worden letterlijk uitgetild bo ven de verbeelding van de vind plaats. Samen vormen ze de onder delen van de nieuwe installatie een Reconstructie van beeldend kunste naars Marlies Mulders en Ko de Jonge. Zij exposeren dit werk tot eind april in gaststudio 7 in deWil- lem3 in Vlissingen. De installatie biedt een samenbun deling van uitingsvormen overgo ten met een scheut ironie. Aan een Reconstructie gaat een verhaal voor af Dat begint met het bombarde ment op Middelburg op 17 mei 1940. De verwoestende brand die dat tot gevolg had, betekende het einde voor onder meer het monu mentale Provinciaal Bibliotheekge bouw. Ko de Jonge creërde in 1988 uit brokstukken van de gevel die lange tijd nog overeind stond zijn kunstwerk De explosie. Hij legde stenen neer op veertien plaatsen in de stad, mede als verwijt dat de gemeente volgens hem de restan ten had laten verpauperen. Ironi- scher nog werd het toen in 2006 een van die stenen bleek te zijn verdwenen. „We zijn het nog niet kwijt, we zijn het wel aan het zoe ken", luidde de reactie daarop van treerd. Overigens ook zonder voor kennis biedt de installatie dankzij de opmerkelijke vormgeving een prikkelende aanblik. In Gaststudio 4 verbeeldt Toon Truyens onder de titel Olympic Spi rit II zijn fascinatie voor schepen in het algemeen en monumentale olietankers in het bijzonder. Met collages in het platte vlak visuali seert hij met verf en allerlei materi alen (tape, alluminiumfolie, pa pier, karton, metaal) op grote vlak ken de imposante romp van zo'n 'Op zoek naar iets onvindbaars ontstaat weer iets nieuws' tanker met vette, zwarte romp, haastig overgeschilderde roestplek- ken en spuigaten die door het zou te water kapot zijn gesleten. Naast het weergeven van de dominantie van deze schepen, legt Truyens zich ook toe op details. Hij doet dat door fragmenten los van het geheel binnen een kleiner kader te verbeelden, waardoor de vormen een andere betekenis krijgen. Exposities, David Drebin en Piet Pa ris, t/n 11 mei, Vlissingen, beneden zalen, deWillem3, Exposities Mar lies Mulders/Ko de Jonge en Toon Truyens, tot eind april, Vlissingen, gaststudio's, deWillem3, wo. t/m zon., 12.00 - 17.00 uur. Boven foto's van de vindplaatsen hangen de 196 stukken puin. foto Ruben Oreel Rutger Wolfson van de Stichting Beeldende Kunst Middelburg. Die uitspraak zette Ko de Jonge en Marlies Mulders aan tot een inten- waardevolle brokstukken tussen bouwpuin. Het resultaat is de hui dige installatie met 196 stukken puin. Ze hangen voorzien van een sieve zoektocht naar veel meer genummerd label aan rood/witte koordjes boven een vierkante bak met zand waarin foto's liggen van de oorspronkelijke vindplaatsen. Op de labels staan vindplaats, af metingen en gewicht geregis Bathroom: Scène in het damestoilet: collectieve erotische verwachting versus pijnlijke eenzaamheid. foto David Drebin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 66