Alfa Romeo 159 SW: Saab 9.3 estate: Zweeds buitenbeentje Italiaanse schone Het gevoel van toen met het verstand van nu. Auios leaseauto's Alfa Romeo ziet zichzelf tegenwoordig als het sportieve premiummerk van de Fiat/Lancia/Alfa/Abarth-groep. Geldt de Lancia vooral als luxe, de Alfa moet het hebben van zijn echte stuur- en rijkwaliteiten. Als opvolger van de inmiddels befaamde 156 werd de auto wat strakker gesneden en ziet er fraai uit. Ook de lifestylecombi Sportswagon is een prachtige verschijning, een Italiaanse schone. Een volbloed. Deze Alfa 159 - en dus ook de SW - heeft een onderstel dat in samenwerking met General Motors is ontwikkeld. Ze rijden geweldig en ook de kwaliteitsbeleving is goed, wat helaas niet al tijd zo is geweest. Speciaal met het ook op de zakelijke markt heeft Alfa Romeo onder de benamingen Business en Business Pro een aantal edities van de 159 en de 159 SW gepresenteerd die de leaserijder moeten laten watertan den. De Businessuitvoeringen zijn geba seerd op de - qua uitrusting - al complete Progression. De Businesslijn heeft daar bo venop nog onder meer een cruisecontrole, lederen stuurwiel en versnellingspook knop en gescheiden klimaatzones. Nóg completer zijn de Business-Pro uitvoerin gen met standaard onder meer zaken als: lederen bekleding, exclusieve lichtmetalen velgen, stoelverwarming en parkeersen- soren. Allemaal zaken die de huidige ver wende leaserijder doet watertanden. Maar al die lekkernijen leiden misschien wat af van de andere kwaliteiten van deze auto. Het rijden in deze 159 SW gaat echt heel fijn. De stoelen zitten prima en houden je ook bij een sportieve rijstijl - waar deze 159 SW absoluut toe uitnodigt - prima op zijn plaats. Onder de kap is dit type ver krijgbaar met een keur aan lekkere kracht bronnen die de naam Alfa Romeo abso luut recht doen. Prijzen voor de Business Pro-lijn van de 159 SW starten bij 32.595 euro, inclusief BTW. Zweedse auto's hebben altijd wel iets aparts gehad. Degelijk, stoer en niet te vergeten veilig. Dat geldt zeker ook voor Saab's. De fabrikant van vliegtuigen ging na de Tweede Wereldoorlog ook auto's fabriceren; eerst nog geïnspireerd door vliegtuigen met een dienovereenkomstig design. Later werd dat principe verlaten. Apart zijn ze echter altijd gebleven. Het merk bleek de afgelopen decennia te klein om alleen te overleven en zo werd aansluiting gezocht bij General Motors. Saab heeft de afgelopen decennia erg veel gedaan met turbomotoren; de toekomst vindt ze - daarnaast - ook in BioPower modellen. Dit zijn modellen die op bio brandstoffen lopen, met een aanmerkelijk lager C02-uitstoot dan van fossiele brand stoffen afkomstig is. De Ondernemer koos een Saab 9.3 estate 2.0 t BioPower. Het interieur van alle Saab's is eigenzinnig. Van het contactslot tussen de voorstoelen tot het zwarte afgeronde dashboard, het is apart wat de klok slaat. Eigenwijs maar wel heerlijk en zo rijden Saab's ook. Met hun specifieke donkere uidaatgeluid is een Saab direct herkenbaar. Ook het exterieur is apart, met zijn melkachtige achterlichten en zijn agressieve snoet. De auto biedt vol doende laadruimte - bijna '1300 liter - om mee te kunnen met de meeste van zijn concurrenten. Een verkooptopper zal het nooit worden; daarvoor is de auto te ei gengereid. Maar die exclusiviteit heeft ab soluut zijn charme, wantje maakt een sta tement door in een 9.3 estate te komen voorrijden. Kracht heeft de tweeliter mo tor voldoende dankzij de soft-turbo die zijn partijtje meefluit. De BioPower tech nologie doet er - wanneer er E85 brand stof wordt getankt - nog eens 30 paarden krachten bovenop. Méér kracht en minder vervuiling dus, dat is het uitgangspunt. In Zweden is E85 brandstof voldoende ver krijgbaar maar in Nederland is deze auto nog een beetje een moeilijk geval. Dit ligt absoluut niét aan de uitstekende kwalitei ten van de wagen zelf maar veel meer aan het feit dat er slechts vier pompen zijn waar E85 getankt kan worden. Bovendien speelt de torenhoge literprijs de auto daar bij ook nog eens parten. Er kan ook op 'gewone' benzine worden gereden, maar dan gaat het milieubewuste karakter na tuurlijk helemaal verloren. Lease(n) Sc Lease vanaf 699,- per maand (60 mnd/20.000 km/j, tarief Saab Financial Services). COz uitstoot 147-182 gr/km, verbruik 5.4-6,9 L/I00 km. (Prijs)wijzigingen voorbehouden. In I977 verbaasde Saab de wereld door als eerste turbotechnologie in personenauto's toe te passen. Saab kreeg het voor elkaar om uit relatief kleine motoren extra vermogen en veel trekkracht te realiseren. Nu, ruim dertig jaar later, krijgt deze combinatie van Zweedse slimheid en pure sportiviteit een nieuwe invulling met de introductie van deTTiD 43.690,-). Kom langs en maak kennis met de trend setter in turbodieseltechniek. U rijdt al een Saab 9-3 .9TiD vanaf 34.790,- move your mind Saab Melse Goes.Amundsenweg 35,4462 GP Goes, telefoon 0II3 - 271515 www.saabmelse.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 91