Alfa Romeo 159 SW:
Saab 9.3 estate: Zweeds buitenbeentje
Italiaanse schone
Het gevoel van toen met het verstand van nu.
Auios
leaseauto's
Alfa Romeo ziet zichzelf tegenwoordig als het sportieve premiummerk
van de Fiat/Lancia/Alfa/Abarth-groep. Geldt de Lancia vooral als luxe,
de Alfa moet het hebben van zijn echte stuur- en rijkwaliteiten. Als opvolger
van de inmiddels befaamde 156 werd de auto wat strakker gesneden en ziet
er fraai uit. Ook de lifestylecombi Sportswagon is een prachtige verschijning,
een Italiaanse schone. Een volbloed. Deze Alfa 159 - en dus ook de SW -
heeft een onderstel dat in samenwerking met General Motors is ontwikkeld.
Ze rijden geweldig en ook de kwaliteitsbeleving is goed, wat helaas niet al
tijd zo is geweest.
Speciaal met het ook op de zakelijke markt
heeft Alfa Romeo onder de benamingen
Business en Business Pro een aantal edities
van de 159 en de 159 SW gepresenteerd
die de leaserijder moeten laten watertan
den. De Businessuitvoeringen zijn geba
seerd op de - qua uitrusting - al complete
Progression. De Businesslijn heeft daar bo
venop nog onder meer een cruisecontrole,
lederen stuurwiel en versnellingspook
knop en gescheiden klimaatzones. Nóg
completer zijn de Business-Pro uitvoerin
gen met standaard onder meer zaken als:
lederen bekleding, exclusieve lichtmetalen
velgen, stoelverwarming en parkeersen-
soren. Allemaal zaken die de huidige ver
wende leaserijder doet watertanden. Maar
al die lekkernijen leiden misschien wat af
van de andere kwaliteiten van deze auto.
Het rijden in deze 159 SW gaat echt heel
fijn. De stoelen zitten prima en houden je
ook bij een sportieve rijstijl - waar deze
159 SW absoluut toe uitnodigt - prima op
zijn plaats. Onder de kap is dit type ver
krijgbaar met een keur aan lekkere kracht
bronnen die de naam Alfa Romeo abso
luut recht doen.
Prijzen voor de Business Pro-lijn van de
159 SW starten bij 32.595 euro, inclusief
BTW.
Zweedse auto's hebben altijd wel iets aparts gehad. Degelijk, stoer en niet
te vergeten veilig. Dat geldt zeker ook voor Saab's. De fabrikant van
vliegtuigen ging na de Tweede Wereldoorlog ook auto's fabriceren; eerst nog
geïnspireerd door vliegtuigen met een dienovereenkomstig design. Later
werd dat principe verlaten. Apart zijn ze echter altijd gebleven.
Het merk bleek de afgelopen decennia te
klein om alleen te overleven en zo werd
aansluiting gezocht bij General Motors.
Saab heeft de afgelopen decennia erg veel
gedaan met turbomotoren; de toekomst
vindt ze - daarnaast - ook in BioPower
modellen. Dit zijn modellen die op bio
brandstoffen lopen, met een aanmerkelijk
lager C02-uitstoot dan van fossiele brand
stoffen afkomstig is. De Ondernemer koos
een Saab 9.3 estate 2.0 t BioPower.
Het interieur van alle Saab's is eigenzinnig.
Van het contactslot tussen de voorstoelen
tot het zwarte afgeronde dashboard, het is
apart wat de klok slaat. Eigenwijs maar wel
heerlijk en zo rijden Saab's ook. Met hun
specifieke donkere uidaatgeluid is een Saab
direct herkenbaar. Ook het exterieur is
apart, met zijn melkachtige achterlichten
en zijn agressieve snoet. De auto biedt vol
doende laadruimte - bijna '1300 liter - om
mee te kunnen met de meeste van zijn
concurrenten. Een verkooptopper zal het
nooit worden; daarvoor is de auto te ei
gengereid. Maar die exclusiviteit heeft ab
soluut zijn charme, wantje maakt een sta
tement door in een 9.3 estate te komen
voorrijden. Kracht heeft de tweeliter mo
tor voldoende dankzij de soft-turbo die
zijn partijtje meefluit. De BioPower tech
nologie doet er - wanneer er E85 brand
stof wordt getankt - nog eens 30 paarden
krachten bovenop. Méér kracht en minder
vervuiling dus, dat is het uitgangspunt. In
Zweden is E85 brandstof voldoende ver
krijgbaar maar in Nederland is deze auto
nog een beetje een moeilijk geval. Dit ligt
absoluut niét aan de uitstekende kwalitei
ten van de wagen zelf maar veel meer aan
het feit dat er slechts vier pompen zijn
waar E85 getankt kan worden. Bovendien
speelt de torenhoge literprijs de auto daar
bij ook nog eens parten. Er kan ook op
'gewone' benzine worden gereden, maar
dan gaat het milieubewuste karakter na
tuurlijk helemaal verloren.
Lease(n) Sc
Lease vanaf 699,-
per maand (60 mnd/20.000 km/j, tarief Saab Financial Services). COz uitstoot 147-182 gr/km, verbruik 5.4-6,9 L/I00 km. (Prijs)wijzigingen voorbehouden.
In I977 verbaasde Saab de wereld door als eerste turbotechnologie in personenauto's toe te passen.
Saab kreeg het voor elkaar om uit relatief kleine motoren extra vermogen en veel trekkracht te
realiseren. Nu, ruim dertig jaar later, krijgt deze combinatie van Zweedse slimheid en pure sportiviteit een
nieuwe invulling met de introductie van deTTiD 43.690,-). Kom langs en maak kennis met de trend
setter in turbodieseltechniek.
U rijdt al een Saab 9-3
.9TiD vanaf 34.790,-
move your mind
Saab Melse Goes.Amundsenweg 35,4462 GP Goes, telefoon 0II3 - 271515
www.saabmelse.nl