VEEL VERANDERINGEN PER1 FEBRUARI
BMW 1-
en 3-serie
Populaire Volkswagens
«leaseauto's
Aljios
12
Er werd heel veel over gesproken en nog veel meer over gemopperd maar
uiteindelijk zijn met ingang van 1 februari 2008 veel veranderingen door
gevoerd ten aanzien van auto's van de zaak. Of het nu leaseauto's of andere
zakelijk gereden auto's betreft, voor vrijwel iedereen valt de keuze op een
dergelijke auto duurder uit.
Teksten: Ad van Bladel
Met ingang van 1 februari van dit jaar is
het bestaande tarief van de BPM (belasting
van personenauto's en motorrijwielen)
verlaagd van 45,2 naar 42,3 procent van de
netto catalogusprijs. De vaste brandstof-
vermindering voor benzineauto's daalt van
1540 naar 1442 euro en voor dieselauto's
van 328 naar 307 euro. Tot zover het goe
de nieuws.
Het slechte financiële nieuws is dat met in
gang van genoemde datum de fiscale bij-
telling procentueel is verhoogd van 22
naar 25 procent. Hierop is een enkele uit
zondering gemaakt voor dié auto's die het
milieu minder belasten dan andere auto's.
Hierbij is een keuze gemaakt voor C02-
uitstoot. Benzine auto's met een C02-uit-
stoot van minder dan '1 '10 gram per kilo
meter (voor dieselauto's bedraagt dit 95
gram) worden fiscaal met 14 procent be
last. Het is met deze maatregelen das heel
aantrekkelijk om een milieuvriendelijke
Inmiddels zijn cijfers bekend van de meest
populaire leaseauto's tot en met oktober
2007. Modellen die tot die periode lande
lijk het meest werden geleased waren: 1
Opel Astra; 2: Volkswagen Passat; 3: Peu
geot 207; 4: Volkswagen Golf; 5: Ford Fo
cus. De kans bestaat absoluut dat - onder
invloed van de nieuwe maatregelen voor
zakelijke rijders, die per 1 februari van dit
jaar zijn ingegaan, deze volgorde in de
loop van dit jaar drastisch zal wijzigen.
Niet alleen kan hierbij de volgorde veran
deren, maar ook de merken en de model
len kunnen qua populariteit aan verande
ringen onderhevig zijn.
auto te leasen. Het aantal auto's dat aan de
gestelde eisen voldoet is echter beperkt.
Hieronder vallen in de benzinevarianten:
Daihatsu Cuore, Citroen Cl, Peugeot 107
en Toyota Aygo en de Toyota Prius. Deze
laatste is eigenlijk de enige auto van dit rij
tje die over voldoende ruimte, status en
comfort beschikt om als alternatief voor
andere zakelijke auto's te gelden. Voor
dieselauto's is het alleen de smart fortwo
cdi die aan de gestelde normen voldoet.
Deze auto is echter door andere dieselon-
vriendelijke maatregelen zó duur dat dit
model niet voor serieuze aanschaf in aan
merking komt.
Slurptax
Met ingang van genoemde datum is bo
vendien de zo gehate als ook voor anderen
geliefde slurptax ingevoerd. Worden klei
ne, zuinige en dus milieubewuste auto's
fiscaal bevoordeeld, het tegendeel geldt
voor onzuinige, meer vervuilende auto's.
Benzinemodellen met een C02 uitstoot
van meer dan 240 gram per kilometer
worden fiscaal belast met een boete van
110 euro per gram boven het genoemde
kilometergewicht. Voor dieselauto's geldt meter. Deze prikkel moet mensen ertoe
deze boete al voor auto's met een C02- bewegen te kiezen voor zuiniger alterna-
uitstoot van meer dan 200 gram per kilo- tieven.
Het sportiefste premiummerk is
zonder dralen BMW. Dit Duit
se merk heeft zichzelf in enkele de
cennia opgewaardeerd tot het ben
chmark op het gebied van sportief
en luxe autorijden. Van groot tot
compacter, BMW maakt heerlijk die
- welk type je ook kiest - stuk voor
stuk heerlijk sturen en rijden.
Gezien de vele kwaliteiten van het merk
beweegt het zich graag op de zakelijke
markt waarbij de Nederlandse overheid
middels hoge belastingen en malussen
voor dieselauto's, meer en meer een spaak
in het wiel dreigt te steken. Terecht of on
terecht, dat laten we maar in het midden.
BMW heeft voor haar modellen die zich
in de leasemarkt bewegen, speciale corpo
rate business modellen in de prijslijsten
staan. De voornaamste reden om dit te
doen is om de basisprijs van de auto's wat
te drukken zodat ze binnen het bereik blij
ven van de zakelijke rijder. Die levert
daarop wat motorvermogen in, maar kan
op die manier wél BMW blijven rijden.
De meest geleaste BMW's zijn - aldus een
zegsvrouw van de importeur in Rijswijk -
de 118d en de 320i. Omdat de verkoopcij
fers over voorbije maanden gaan, betreft
het hier nog niet de corporate modellen.
Voor de toekomst heeft BMW daar echter
wel hoge verwachtingen van.
De 1 '18d is het instapmodel binnen de
reeks verrukkelijke BMW-dieselauto's.
Toen de afgelopen jaren door allerlei oor
zaken de 3-serie voor velen te prijzig
werd, zon het merk op een compacter
model dat in het vaarwater van de Volks
wagen Golf en Opel Astra zou kunnen zit
ten. Zo werd de 1-serie geboren, in eerste
instantie alleen met 5 portieren maar in
middels is de hele serie, op een stationcar
na- compleet. Inclusief 3-deurs versie, een
coupé en een recent geïntroduceerde ca
briolet. De I-serie, zo heeft BMW steeds
benadrukt, roert zich dan wel in het seg
mentvan compactere auto's, het is wél een
echte BMW. Met alle fijne rijeigenschap-
pen die daarbij horen... De dieselmotor
biedt behoorlijke prestaties, is soepel in de
omgang en stil genoeg om de auto tot een
hebbeding voor velen te maken. Van dit
type auto is geen M-versie beschikbaar,
maar de krachtige l'30i doet naar weinig
meer verlangen.
Opvallend genoeg zijn het binnen de 3-se
rie niet de dieselversies die de toon aange
ven als het over leaseauto's gaat. De 320i,
met tweeliter benzinemotor, wordt dus
meer verkocht dan zijn lekkere diesel
broertje. Of dat zo zal blijven is de vraag,
vanwege de komst van de genoemde cor
porate businessmodellen. En de verschillen
met de 320d waren, verkooptechnisch,
klein. De 3-serie is nog steeds een heel ge
liefde auto bij leaserijders. De rijeigen-
schappen staan op een buitengewoon
hoog niveau en alles in en aan de wagen
voelt degelijk aan. De prestaties liggen
eveneens op een zeer hoog niveau, net als
de motorsouplesse en karakter. Ook de 3-
serie maakt hebberig, zelfs nog sterker dan
zijn kleine broertje. Van dit type is ook
een M-serie beschikbaar die op het aller
hoogste niveau opereert als het om presta
ties gaat.
De '1-serie is er vanaf25.200 euro; de 3-se
rie vanaf 32.450 euro, inclusief BTW.
Leask(n) Sc