VEEL VERANDERINGEN PER1 FEBRUARI BMW 1- en 3-serie Populaire Volkswagens «leaseauto's Aljios 12 Er werd heel veel over gesproken en nog veel meer over gemopperd maar uiteindelijk zijn met ingang van 1 februari 2008 veel veranderingen door gevoerd ten aanzien van auto's van de zaak. Of het nu leaseauto's of andere zakelijk gereden auto's betreft, voor vrijwel iedereen valt de keuze op een dergelijke auto duurder uit. Teksten: Ad van Bladel Met ingang van 1 februari van dit jaar is het bestaande tarief van de BPM (belasting van personenauto's en motorrijwielen) verlaagd van 45,2 naar 42,3 procent van de netto catalogusprijs. De vaste brandstof- vermindering voor benzineauto's daalt van 1540 naar 1442 euro en voor dieselauto's van 328 naar 307 euro. Tot zover het goe de nieuws. Het slechte financiële nieuws is dat met in gang van genoemde datum de fiscale bij- telling procentueel is verhoogd van 22 naar 25 procent. Hierop is een enkele uit zondering gemaakt voor dié auto's die het milieu minder belasten dan andere auto's. Hierbij is een keuze gemaakt voor C02- uitstoot. Benzine auto's met een C02-uit- stoot van minder dan '1 '10 gram per kilo meter (voor dieselauto's bedraagt dit 95 gram) worden fiscaal met 14 procent be last. Het is met deze maatregelen das heel aantrekkelijk om een milieuvriendelijke Inmiddels zijn cijfers bekend van de meest populaire leaseauto's tot en met oktober 2007. Modellen die tot die periode lande lijk het meest werden geleased waren: 1 Opel Astra; 2: Volkswagen Passat; 3: Peu geot 207; 4: Volkswagen Golf; 5: Ford Fo cus. De kans bestaat absoluut dat - onder invloed van de nieuwe maatregelen voor zakelijke rijders, die per 1 februari van dit jaar zijn ingegaan, deze volgorde in de loop van dit jaar drastisch zal wijzigen. Niet alleen kan hierbij de volgorde veran deren, maar ook de merken en de model len kunnen qua populariteit aan verande ringen onderhevig zijn. auto te leasen. Het aantal auto's dat aan de gestelde eisen voldoet is echter beperkt. Hieronder vallen in de benzinevarianten: Daihatsu Cuore, Citroen Cl, Peugeot 107 en Toyota Aygo en de Toyota Prius. Deze laatste is eigenlijk de enige auto van dit rij tje die over voldoende ruimte, status en comfort beschikt om als alternatief voor andere zakelijke auto's te gelden. Voor dieselauto's is het alleen de smart fortwo cdi die aan de gestelde normen voldoet. Deze auto is echter door andere dieselon- vriendelijke maatregelen zó duur dat dit model niet voor serieuze aanschaf in aan merking komt. Slurptax Met ingang van genoemde datum is bo vendien de zo gehate als ook voor anderen geliefde slurptax ingevoerd. Worden klei ne, zuinige en dus milieubewuste auto's fiscaal bevoordeeld, het tegendeel geldt voor onzuinige, meer vervuilende auto's. Benzinemodellen met een C02 uitstoot van meer dan 240 gram per kilometer worden fiscaal belast met een boete van 110 euro per gram boven het genoemde kilometergewicht. Voor dieselauto's geldt meter. Deze prikkel moet mensen ertoe deze boete al voor auto's met een C02- bewegen te kiezen voor zuiniger alterna- uitstoot van meer dan 200 gram per kilo- tieven. Het sportiefste premiummerk is zonder dralen BMW. Dit Duit se merk heeft zichzelf in enkele de cennia opgewaardeerd tot het ben chmark op het gebied van sportief en luxe autorijden. Van groot tot compacter, BMW maakt heerlijk die - welk type je ook kiest - stuk voor stuk heerlijk sturen en rijden. Gezien de vele kwaliteiten van het merk beweegt het zich graag op de zakelijke markt waarbij de Nederlandse overheid middels hoge belastingen en malussen voor dieselauto's, meer en meer een spaak in het wiel dreigt te steken. Terecht of on terecht, dat laten we maar in het midden. BMW heeft voor haar modellen die zich in de leasemarkt bewegen, speciale corpo rate business modellen in de prijslijsten staan. De voornaamste reden om dit te doen is om de basisprijs van de auto's wat te drukken zodat ze binnen het bereik blij ven van de zakelijke rijder. Die levert daarop wat motorvermogen in, maar kan op die manier wél BMW blijven rijden. De meest geleaste BMW's zijn - aldus een zegsvrouw van de importeur in Rijswijk - de 118d en de 320i. Omdat de verkoopcij fers over voorbije maanden gaan, betreft het hier nog niet de corporate modellen. Voor de toekomst heeft BMW daar echter wel hoge verwachtingen van. De 1 '18d is het instapmodel binnen de reeks verrukkelijke BMW-dieselauto's. Toen de afgelopen jaren door allerlei oor zaken de 3-serie voor velen te prijzig werd, zon het merk op een compacter model dat in het vaarwater van de Volks wagen Golf en Opel Astra zou kunnen zit ten. Zo werd de 1-serie geboren, in eerste instantie alleen met 5 portieren maar in middels is de hele serie, op een stationcar na- compleet. Inclusief 3-deurs versie, een coupé en een recent geïntroduceerde ca briolet. De I-serie, zo heeft BMW steeds benadrukt, roert zich dan wel in het seg mentvan compactere auto's, het is wél een echte BMW. Met alle fijne rijeigenschap- pen die daarbij horen... De dieselmotor biedt behoorlijke prestaties, is soepel in de omgang en stil genoeg om de auto tot een hebbeding voor velen te maken. Van dit type auto is geen M-versie beschikbaar, maar de krachtige l'30i doet naar weinig meer verlangen. Opvallend genoeg zijn het binnen de 3-se rie niet de dieselversies die de toon aange ven als het over leaseauto's gaat. De 320i, met tweeliter benzinemotor, wordt dus meer verkocht dan zijn lekkere diesel broertje. Of dat zo zal blijven is de vraag, vanwege de komst van de genoemde cor porate businessmodellen. En de verschillen met de 320d waren, verkooptechnisch, klein. De 3-serie is nog steeds een heel ge liefde auto bij leaserijders. De rijeigen- schappen staan op een buitengewoon hoog niveau en alles in en aan de wagen voelt degelijk aan. De prestaties liggen eveneens op een zeer hoog niveau, net als de motorsouplesse en karakter. Ook de 3- serie maakt hebberig, zelfs nog sterker dan zijn kleine broertje. Van dit type is ook een M-serie beschikbaar die op het aller hoogste niveau opereert als het om presta ties gaat. De '1-serie is er vanaf25.200 euro; de 3-se rie vanaf 32.450 euro, inclusief BTW. Leask(n) Sc

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 88