De liefde voor de Saab oldtimer
Nieuwe uitgever van de Ondernemer
<2
«pas begonnen
o
u
p De Column
Leasefiets
02
Daniël van Berkel: 'Saab was vroeger heel vooruitstrevend. Foto: duofoto
Hulstenaar Daniël van Berkel is recentelijk gestart met Retroll, een eenmansbedrijf dat gespecialiseerd is in het res
taureren van de klassieke Saab, het eigenzinnige Zweedse automerk. In zijn nieuwe bedrijfspand aan de Azië-
weg op industrieterrein Hogeweg lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Daar prijken een vijftiental klassieke Saabs. En
kele zijn al prachtig gerestaureerd, het overgrote deel moet nog onder handen genomen worden. Het officiële lande
lijke Saab internetforum organiseerde zondag 17 februari een Saab-meeting. Plaats van handeling: het kersverse be
drijf van Van Berkel. Van daaruit toerden een twintigtal Saabs in optocht door Hulst.
door Henk van de Voorde
De klassieke auto wint terrein. Met een
oldtimer rijd je belastingvrij, maar er is nog
een andere non-financiële reden. Het sa
mensmelten van de grote automerken
zorgt voor een soort eenheidsworst op de
weg. Een fraaie oldtimer valt daarentegen
nog wel op. De Saab is er een mooi voor
beeld van. "Jarenlang heb ik al hobbyma-
tig samen met mijn vader Saabs gerestau
reerd. Daardoor had ik al het nodige ge
reedschap, zoals lasapparatuur. Daarnaast
heb ik gekozen voor nieuw spul, zoals
nieuwe bruggen en nieuwe bandenappara-
tuur. Dan praatje over serieuze bedragen.
Het pand is ook gloednieuw en heeft een
oppervlakte van 200 vierkante meter
werkplaats en dertig vierkante meter kan
toor. Een deel van de werkplaats wil ik in
gaan richten als Saab-museum. Ik hoop
met mijn eigen bedrijf een efficiencyslag te
slaan. Nu is alles veel beter georganiseerd.
Ik kan bijvoorbeeld mijn sleuteltijd veel
beter indelen. Ik ga er honderd procent en
fulltime voor. Dat dit is dè manier om de
zaak rendabel te maken. Uiteraard hoop ik
op een grote toeloop van Saab-liefhebbers.
Ik heb mezelf driejaar de tijd gegeven om
het bedrijf op poten te zetten", aldus Da
niël van Berkel die een opleiding volgt
voor het herstellen van klassieke auto's aan
het Syntra in St.Niklaas.
Veiligheid
Hij is een Saab-liefhebber pur sang. "Toen
mijn vader dertig jaar geleden zijn eerste
Saabje aanschafte, was ik meteen verkocht.
Zelf rijd ik er in vanaf mijn achttiende. In
middels rijd ik in mijn derde Saab, maar
heb ze nog wel allemaal. De auto loopt
van oudsher voorop op het gebied van
Naam: Daniël van Berkel (31)
Woonplaats: Antwerpen
Bedrijf: Retroll
Begonnen: 1 januari 2008
Meevaller: de reactie van
de omgeving
Tegenvaller: de tijd, moeite en
energie die het kost om een
bedrijf op te starten
E-mail: info@retroll.nl
Website: www.retroll.nl
veiligheid en prestatie en dat stralen de
klassiekers vandaag de dag nog steeds uit.
Een Saab-motor met 300.000 kilometer
op de teller is bepaald geen uitzondering.
Saab is ook apart qua vormgeving. En er is
natuurlijk de link met Zweden. Van jongs
af aan ging ik op vakantie naar Zweden en
samen met mijn vader bezocht ik de Saab-
fabriek in Trollhattan. Ondertussen is Vol
vo ook in Zweden Saab vele malen voor
bijgestreefd. Toch heeft de echte Zweed
meer met Saab dan met Volvo. Het voor
oordeel is dat het een 'ouwe lullenbak' is,
maar Saab is gewoon heel degelijk. De
vormgeving en techniek van de Saab spre
ken me zeer aan. Over alles is goed nage
dacht. De Saab classic was vroeger heel
vooruitstrevend. Zo werd deze auto begin
jaren zeventig om veiligheidsredenen al
voorzien van kop lamp wissers. Het con
tactslot bevindt zich bij een Saab tussen de
twee voorstoelen. Ook daar zit een idee
achter: bij een botsing loopje in ieder ge
val geen verwondingen op door tegen de
sleutel te vallen." Daniël is zes jaar 'loons
laaf geweest bij Omroep Zeeland. Door
een reorganisatie kwam aan zijn journalis
tieke carrière abrupt een eind. Wellicht
ietwat door de nood geboren, maar Daniël
is daar niet rouwig om. 'Het was welis
waar vervelend om te stoppen in de jour
nalistiek, maar daar is wel deze nieuwe
kans door ontstaan. Met mijn eigen bedrijf
Retroll is een droom werkelijkheid ge
worden. Vroeger wilde ik mijn vader op
volgen als huisarts. Ik doe echter niks lie
ver dan aan oude Saabs klussen. Bovendien
bepaal ik graag mijn eigen dagindeling."
De Ondernemer heeft een nieuwe uitgever. Mark Vermeulen (39) is per 1 maart benoemd tot Commercieel Di
recteur bij BN/DeStem-PZC. In die hoedanigheid geeft hij ook de maandelijkse zakenbijlage de Ondernemer
uit. Hij volgt Frank de Roon op, die is benoemd tot Manager Marketing Communicatie a.i. bij Wegener Nieuws
media- Advertentiedomein in Apeldoorn.
Mark Vermeulen was sinds juli 2007
werkzaam als Multimedia Manager bij de
dagbladen BN/DeStem en PZC.
Voor die tijd werkte hij onder meer in de
functie van Uitgever bij De Winter
Drukkers Uitgevers. Daar was hij eind
verantwoordelijk voor de businessunit
huis-aan-huiskranten. Naast zijn functie
van Commercieel Directeur blijft Ver
meulen verantwoordelijk voor de unit
Multimedia. Vermeulen komt op het mo
ment dat Frank de Roon begint bij
Wegener in Apeldoorn.
Naast Manager Marketing Communi
catie zal hij een belangrijke rol gaan spelen
in diverse projecten gerelateerd aan het
Advertentiedomein. De Roon kwam in
oktober 1999 in dienst als manager trainee
bij Wegener Arcade.
In 2001 werd hij Manager Advertentiever
koop bij SijthofFPers. Vanaf augustus 2003
was hij commercieel directeur bij
BN/DeStem en PZC.
Mark Vermeulen.
O
p-H
'de Ondernemer' is
een uitgave van BN/DeStem IPZC.
'de Ondernemer' verschijnt maandelijks
in een oplage van 210.000 exemplaren.
Uitgever:
Mark Vermeulen
Bladmanager:
Johan van den Kieboom
Redactie:
Ron Cregoor
Accountmanagers:
Jos van Dongen
Marcel Scbreur
Vormgeving:
Hans Willekes
Adresgegevens:
Postbus 3805,4800 DV Breda, tel. 076-5 312277, Fax 076-5 312274
E-mail: info@deondernemer.com www.deondernemer.com
p Ik ben een van die waarschijnlijk
I niet meer dan tweehonderd Ne-
derlanders die het geen ba! inte-
j§ resseert in wat voor auto hij rijdt.
Als ze mij dat vragen, kom ik niet
verder dan Citroen. Makkelijk,
want dat rijd ik al jaren. Als ze
pj doorvragen, ben ik gezien. Ik hoor
S lijdzaam al mijn collega's aan als
'i ze lyrisch praten over het nieuwste
model Saab9.3 estate of de Alfa
Romeo 159 SW, beter bekend als
j§ de Italiaanse schone. Alleen bij die
p laatste twee woorden schrik ik
dan even op.
'M Mijn allereerste auto was een ou-
Pj de Citroen Dyane. Toen ik door
de rem trapte en bijna de Bredase
U singel inreed, zwoer ik nooit meer
een Citroen te kopen. Ik stapte
9 over op Renault omdat mijn
'q schoonvader daar werkte. Toen
die met pensioen ging, had ik het
•p ook gehad met Renault. Daarna
9 kocht ik mijn auto bij de dealer die
ff zijn garage het dichtst bij mijn huis
iri had. En kwam uiteindelijk toch
I weer uit bij Citroen. Niet echt een
9 bewuste keuze, maar de garage
ligt precies tegenover mijn werk-
èj plek. Makkelijk als hij defect is.
Mijn eisen voor een auto zijn op
p: een hand te tellen: hij moet altijd
kj starten, er moet een goede radio-
jg en cd-speler inzitten, in de zomer
§j moet het er niet te warm en in de
winter niet te koud zijn. Dan ben
H je al snel klaar als je bij een verko
el per staat. Ik maak ook nooit een
S proefrit. Ik zie een wagen staan
die betaalbaar is, vraag aan mijn
K vrouw wat de kleur moet zijn en
dan ben ik, wat mij betreft klaar:
i doe er maar een strik omheen en
dan neem ik hem wel mee.
|i Eens per jaar maken we met de
S Ondernemer een special over za-
kenauto's. Dat is deze maand dus.
fl Dan bel ik steevast onze mede
werker Ad van Bladel, de expert
bij uitstek. Ik laat hem zijn gang
V maar gaan. Ik weet het, we doen
er ongetwijfeld ontzettend veel
mensen een plezier mee en Ad
heeft een goed stuk werk gele-
R verd, maar voor mij hoeft het niet
zo. Geef mij maar een leasefiets.
Ron Gregoor
Reacties kunt u sturen naar:
8 r.gregoor@bndestem-pzc.nl