De liefde voor de Saab oldtimer Nieuwe uitgever van de Ondernemer <2 «pas begonnen o u p De Column Leasefiets 02 Daniël van Berkel: 'Saab was vroeger heel vooruitstrevend. Foto: duofoto Hulstenaar Daniël van Berkel is recentelijk gestart met Retroll, een eenmansbedrijf dat gespecialiseerd is in het res taureren van de klassieke Saab, het eigenzinnige Zweedse automerk. In zijn nieuwe bedrijfspand aan de Azië- weg op industrieterrein Hogeweg lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Daar prijken een vijftiental klassieke Saabs. En kele zijn al prachtig gerestaureerd, het overgrote deel moet nog onder handen genomen worden. Het officiële lande lijke Saab internetforum organiseerde zondag 17 februari een Saab-meeting. Plaats van handeling: het kersverse be drijf van Van Berkel. Van daaruit toerden een twintigtal Saabs in optocht door Hulst. door Henk van de Voorde De klassieke auto wint terrein. Met een oldtimer rijd je belastingvrij, maar er is nog een andere non-financiële reden. Het sa mensmelten van de grote automerken zorgt voor een soort eenheidsworst op de weg. Een fraaie oldtimer valt daarentegen nog wel op. De Saab is er een mooi voor beeld van. "Jarenlang heb ik al hobbyma- tig samen met mijn vader Saabs gerestau reerd. Daardoor had ik al het nodige ge reedschap, zoals lasapparatuur. Daarnaast heb ik gekozen voor nieuw spul, zoals nieuwe bruggen en nieuwe bandenappara- tuur. Dan praatje over serieuze bedragen. Het pand is ook gloednieuw en heeft een oppervlakte van 200 vierkante meter werkplaats en dertig vierkante meter kan toor. Een deel van de werkplaats wil ik in gaan richten als Saab-museum. Ik hoop met mijn eigen bedrijf een efficiencyslag te slaan. Nu is alles veel beter georganiseerd. Ik kan bijvoorbeeld mijn sleuteltijd veel beter indelen. Ik ga er honderd procent en fulltime voor. Dat dit is dè manier om de zaak rendabel te maken. Uiteraard hoop ik op een grote toeloop van Saab-liefhebbers. Ik heb mezelf driejaar de tijd gegeven om het bedrijf op poten te zetten", aldus Da niël van Berkel die een opleiding volgt voor het herstellen van klassieke auto's aan het Syntra in St.Niklaas. Veiligheid Hij is een Saab-liefhebber pur sang. "Toen mijn vader dertig jaar geleden zijn eerste Saabje aanschafte, was ik meteen verkocht. Zelf rijd ik er in vanaf mijn achttiende. In middels rijd ik in mijn derde Saab, maar heb ze nog wel allemaal. De auto loopt van oudsher voorop op het gebied van Naam: Daniël van Berkel (31) Woonplaats: Antwerpen Bedrijf: Retroll Begonnen: 1 januari 2008 Meevaller: de reactie van de omgeving Tegenvaller: de tijd, moeite en energie die het kost om een bedrijf op te starten E-mail: info@retroll.nl Website: www.retroll.nl veiligheid en prestatie en dat stralen de klassiekers vandaag de dag nog steeds uit. Een Saab-motor met 300.000 kilometer op de teller is bepaald geen uitzondering. Saab is ook apart qua vormgeving. En er is natuurlijk de link met Zweden. Van jongs af aan ging ik op vakantie naar Zweden en samen met mijn vader bezocht ik de Saab- fabriek in Trollhattan. Ondertussen is Vol vo ook in Zweden Saab vele malen voor bijgestreefd. Toch heeft de echte Zweed meer met Saab dan met Volvo. Het voor oordeel is dat het een 'ouwe lullenbak' is, maar Saab is gewoon heel degelijk. De vormgeving en techniek van de Saab spre ken me zeer aan. Over alles is goed nage dacht. De Saab classic was vroeger heel vooruitstrevend. Zo werd deze auto begin jaren zeventig om veiligheidsredenen al voorzien van kop lamp wissers. Het con tactslot bevindt zich bij een Saab tussen de twee voorstoelen. Ook daar zit een idee achter: bij een botsing loopje in ieder ge val geen verwondingen op door tegen de sleutel te vallen." Daniël is zes jaar 'loons laaf geweest bij Omroep Zeeland. Door een reorganisatie kwam aan zijn journalis tieke carrière abrupt een eind. Wellicht ietwat door de nood geboren, maar Daniël is daar niet rouwig om. 'Het was welis waar vervelend om te stoppen in de jour nalistiek, maar daar is wel deze nieuwe kans door ontstaan. Met mijn eigen bedrijf Retroll is een droom werkelijkheid ge worden. Vroeger wilde ik mijn vader op volgen als huisarts. Ik doe echter niks lie ver dan aan oude Saabs klussen. Bovendien bepaal ik graag mijn eigen dagindeling." De Ondernemer heeft een nieuwe uitgever. Mark Vermeulen (39) is per 1 maart benoemd tot Commercieel Di recteur bij BN/DeStem-PZC. In die hoedanigheid geeft hij ook de maandelijkse zakenbijlage de Ondernemer uit. Hij volgt Frank de Roon op, die is benoemd tot Manager Marketing Communicatie a.i. bij Wegener Nieuws media- Advertentiedomein in Apeldoorn. Mark Vermeulen was sinds juli 2007 werkzaam als Multimedia Manager bij de dagbladen BN/DeStem en PZC. Voor die tijd werkte hij onder meer in de functie van Uitgever bij De Winter Drukkers Uitgevers. Daar was hij eind verantwoordelijk voor de businessunit huis-aan-huiskranten. Naast zijn functie van Commercieel Directeur blijft Ver meulen verantwoordelijk voor de unit Multimedia. Vermeulen komt op het mo ment dat Frank de Roon begint bij Wegener in Apeldoorn. Naast Manager Marketing Communi catie zal hij een belangrijke rol gaan spelen in diverse projecten gerelateerd aan het Advertentiedomein. De Roon kwam in oktober 1999 in dienst als manager trainee bij Wegener Arcade. In 2001 werd hij Manager Advertentiever koop bij SijthofFPers. Vanaf augustus 2003 was hij commercieel directeur bij BN/DeStem en PZC. Mark Vermeulen. O p-H 'de Ondernemer' is een uitgave van BN/DeStem IPZC. 'de Ondernemer' verschijnt maandelijks in een oplage van 210.000 exemplaren. Uitgever: Mark Vermeulen Bladmanager: Johan van den Kieboom Redactie: Ron Cregoor Accountmanagers: Jos van Dongen Marcel Scbreur Vormgeving: Hans Willekes Adresgegevens: Postbus 3805,4800 DV Breda, tel. 076-5 312277, Fax 076-5 312274 E-mail: info@deondernemer.com www.deondernemer.com p Ik ben een van die waarschijnlijk I niet meer dan tweehonderd Ne- derlanders die het geen ba! inte- j§ resseert in wat voor auto hij rijdt. Als ze mij dat vragen, kom ik niet verder dan Citroen. Makkelijk, want dat rijd ik al jaren. Als ze pj doorvragen, ben ik gezien. Ik hoor S lijdzaam al mijn collega's aan als 'i ze lyrisch praten over het nieuwste model Saab9.3 estate of de Alfa Romeo 159 SW, beter bekend als j§ de Italiaanse schone. Alleen bij die p laatste twee woorden schrik ik dan even op. 'M Mijn allereerste auto was een ou- Pj de Citroen Dyane. Toen ik door de rem trapte en bijna de Bredase U singel inreed, zwoer ik nooit meer een Citroen te kopen. Ik stapte 9 over op Renault omdat mijn 'q schoonvader daar werkte. Toen die met pensioen ging, had ik het •p ook gehad met Renault. Daarna 9 kocht ik mijn auto bij de dealer die ff zijn garage het dichtst bij mijn huis iri had. En kwam uiteindelijk toch I weer uit bij Citroen. Niet echt een 9 bewuste keuze, maar de garage ligt precies tegenover mijn werk- èj plek. Makkelijk als hij defect is. Mijn eisen voor een auto zijn op p: een hand te tellen: hij moet altijd kj starten, er moet een goede radio- jg en cd-speler inzitten, in de zomer §j moet het er niet te warm en in de winter niet te koud zijn. Dan ben H je al snel klaar als je bij een verko el per staat. Ik maak ook nooit een S proefrit. Ik zie een wagen staan die betaalbaar is, vraag aan mijn K vrouw wat de kleur moet zijn en dan ben ik, wat mij betreft klaar: i doe er maar een strik omheen en dan neem ik hem wel mee. |i Eens per jaar maken we met de S Ondernemer een special over za- kenauto's. Dat is deze maand dus. fl Dan bel ik steevast onze mede werker Ad van Bladel, de expert bij uitstek. Ik laat hem zijn gang V maar gaan. Ik weet het, we doen er ongetwijfeld ontzettend veel mensen een plezier mee en Ad heeft een goed stuk werk gele- R verd, maar voor mij hoeft het niet zo. Geef mij maar een leasefiets. Ron Gregoor Reacties kunt u sturen naar: 8 r.gregoor@bndestem-pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 78