Afscheid met pijn in het hart
Papillon gaat van Aïda tot Mama Mia
'Grote bijdrage
aan Zeeuws
kunstklimaat'
pzc Woensdag 5 maart 2008 29
middelburg - Jammer, maar begrij
pelijk en zeker niet onverwacht,
zo luidt de algemene teneur van
de reacties op het vertrek van Rut-
ger Wolfson als directeur van De
Vleeshal.
Harry van Waveren, gedeputeer
de cultuur: „Het is heel jammer,
maar ik begrijp goed dat hij na
acht jaar toe is aan een andere uit
daging. Je ziet iemand toegroeien
naar een nieuw functie. Hij heeft
een grote bijdrage geleverd aan het
kunstklimaat in Zeeland en wist
onbegane paden te betreden. Hij
is er ook heel goed in geslaagd de
positie van De Vleeshal, met haar
landelijke uitstraling, vast te hou
den. Dat is een bijzondere presta
tie."
Leon Riekwell, Buro Beeldende
Kunst, Vlissingen: „Voor mij is
het niet onverwacht. Deze stap is
logisch gezien zijn niveau en ambi
tie. Hij heeft de afgelopen jaren de
programmering van De Vleeshal
opengebroken met tentoonstellin
gen die op een jonger publiek zijn
gericht en door het werken met
crossovers. Zijn voorganger, Lex
ter Braak, had ook de top maar
was wat traditioneler. In die zin
heeft Wolfson er een belangrijk in
stituut van gemaakt."
Annelies Wooldrik, voorzitter
raad van toezicht Stichting Beel
dende Kunst Middelburg: „Heel
erg jammer dat hij weggaat, maar
het zat er wel een beetje aan te ko
men. We hielden er in ons achter
hoofd wel rekening mee. Hij heeft
De Vleeshal echt op de kaart ge
zet, zowel nationaal als internatio
naal, met zijn tentoonstellingen
maar ook met zijn publicaties. Dat
straalt ook op De Vleeshal af We
zullen op zo kort mogelijke ter
mijn een aanvang maken met de
procedure voor een nieuwe direc
teur."
Melle Daamen, bestuursvoorzit
ter filmfestival Rotterdam: „Wij
beschouwen hem als een voortref
felijke directeur. Hij heeft zich snel
en charmant ingewerkt. Ik denk
dat hij het festival op internatio
naal gebied verder ontwikkelt en
dat van hem een innovatief pro
gramma mag worden verwacht."
Rutger Wolfson stapt
over van Vleeshal naar
filmfestival Rotterdam.
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Hij verlaat De Vlees
hal 'met pijn in het hart', zegt Rut
ger Wolfson, zonder dat het klinkt
als een beleefdheidsfrase. „Ik zal
het echt gaan missen. Om het dra
matisch te zeggen: ik ben geboren
in Witte de With en opgegroeid
in De Vleeshal." Wolfson (38), eer
der werkzaam bij het Rotterdamse
centrum voor hedendaagse kunst
Witte de With en sinds 2000 direc
teur van de Stichting Beeldende
Kunst Middelburg (waaronder De
Vleeshal valt), vertrekt uit Zee
land. Hij gaat leiding geven aan
het International Film Festival Rot
terdam, waar hij sinds september
al interim-directeur was.
De overstap komt niet als een gro
te verrassing. Het bestuur liet al
blijken graag met hem verder te
gaan. Wolfson wilde eerst een fes
tival als directeur meemaken om
te weten of hij, onervaren in de
filmwereld, zich wel geschikt acht
te voor de functie. „Dat is erg mee
gevallen. In het begin merk je wel
dat je een kennisachterstand hebt,
maar die loop je heel snel in. Ik
wilde ook voor mezelf weten: heb
ik wat te bieden, kan ik mijn stem
pel op het festival drukken? Vol
gens mij is dat wel het geval. Het is
een heel vernieuwend festival, dat
zich onder meer bezighoudt met
hoe het festival van de 21e eeuw er
uit moet zien. Dat soort vragen
vind ik heel interessant."
Toen ook de medewerkers van het
festival zich achter hem schaarden
- een voorwaarde van Wolfson -
was het pleit snel beslecht. Hij is
voor vier jaar aangesteld, met een
optie op verlenging. „Dit soort
functies moet je niet langer dan
een jaar of zes doen. Dan is het
weer tijd voor een nieuwe visie."
Sinds september heeft hij al zowel
voor De Vleeshal als voor het festi
val gewerkt. Die combinatie zet hij
voort tot de zomer. „Ik wil aan de
slag in Rotterdam, maar ik wil ook
de zaken in Middelburg goed over
dragen."
Rutger Wolfson: „ik ben geboren in Witte de With en opgegroeid in De Vleeshal."
Hij doet er nog twee tentoonstel
lingen: de eerste in samenwerking
met het Zeeuws Museum; de twee
de rond de Duitse kunstenaar Fe
lix Schramm. „Dat is de laatste ex
positie die ik maak." Dat betekent
dat hij de tentoonstelling over de
gereformeerde gemeenschap in
Zeeland - die voor het najaar op
het programma staat, als een van
de verwachte hoogtepunten van
de provinciale culturele manifesta
tie NieuwZout - niet meer doet.
„Hoe dat moet, weet ik niet. Dat
vind ik heel moeilijk, want ik heb
er zelf veel in geïnvesteerd. Het is
een heel persoonlijk project, opge
zet vanuit mijn eigen interesse.
Het kan zijn dat het nu niet door
gaat. Daar zijn we nog niet uit."
Toen Wolfson acht jaar geleden in
Middelburg arriveerde, beloofde
'De Vleeshal stelt je in
staat dingen te doen die
niemand anders durft'
hij een gedurfde programmering.
„Dat is wel gelukt. Ik ben heel
trots op wat we allemaal in De
Vleeshal hebben gedaan. Sommige
projecten zijn, hoewel ze al een
foto Ed Oudenaarden/ANP
aantal jaren geleden zijn gereali
seerd, nog steeds actueel, gedurfd
en spannend."
De excentrische ligging van Mid
delburg is vooral een voordeel. „In
de Randstad gaat men mee in wat
op dat moment de trend is. In De
Vleeshal voel je die druk veel min
der en kun je je eigen gang gaan.
Het blijft: een bijzondere plek, die
je in staat stelt dingen te doen die
niemand anders durft. Er zit ook
een heel goede ploeg: mensen die
het leuk vinden om daarin mee te
gaan. Dat maakt het uniek en het
is mooi dat het ook buiten Zee
land wordt gezien."
Musicalgroep Papillon
neemt publiek bij de
hand door Pop-Pourri.
door Ali Pankow
middelburg - Musicalgroep Papil
lon belooft het publiek in zijn
nieuwste productie Pop-Pourri
mee te nemen naar een wereld vol
liefde en muziek. De opvoerings
reeks begint zaterdagavond in het
Spiegeltheater in Middelburg.
De groep meandert dit keer langs
bekende musicals als My Fair La
dy, Mama Mia, Lion King en Aïda.
Daarnaast staat er wat minder be
kend werk op het programma zo
als intense melodieën uit The Paja-
ma Game en Camelot.
De titel Pop-Pourri verwijst niet al
leen naar de gevarieerde muzikale
show, maar ook naar de inbreng
van vier bijzondere theaterbezoe
kers. Zij zorgen vanuit hun loges
voor een vrolijke noot tijdens de
changementen. Het viertal staat
onder artistieke leiding van pop
penspeler Sjaac Vereist uit Middel
burg.
Volgens artistiek leider en dirigent
Jos Dingemanse wordt Pop-Pourri
zowel door de inbreng van deze
specifieke poppen als door de
dansante presentatie van de Papil-
lonleden een doorlopende muzika
le show met een mix aan stijlen.
'We hebben maar zes
mannen. Ik zing dus zelf
mee voor meer evenwicht'
Met het showconcert Geestig Papil
lon bij de viering van het 35-jarig
bestaan gaf de musicalgroep al een
duidelijk visitekaartje van vernieu
wing af. Passend in dat streven is
de samenwerking met een dans
groep van Ballet Studio Free on
der leiding van Lia Sorber. „Die
Scène uit de show Pop-Pourri van Musicalgroep Papillon. foto Ruben Oreel
lijn wordt nu voortgezet en om
ons goed te kunnen voorbereiden
kiezen we voor een opvoering een
maal in de twee jaar", zegt Dinge
manse. Hij zegt veel respect te heb
ben voor de enorme inzet van de
leden. „Naast de normale zangre
petities tonen ze bijvoorbeeld ook
steeds weer enthousiasme voor
het maken van de kostuums, naar
ontwerp van Marjan Lous. Het is
mooi dat dit ook allemaal binnen
de eigen groep tot stand komt."
Meer dan in de voorgaande show
wordt de traditionele kooropstel
ling vervangen door een speelsere
presentatie, passend bij de sfeer
van elk lied. Lia Sorber tekent sa
men met Janine Gunst-de Wilde
ook voor de choreografie van de
Papillonleden. De groep telt circa
dertig leden. „Dat is een aardig
aantal, maar zoals bij veel koren
en zanggroepen hebben wij ook
een groot tekort aan mannen. We
hebben er zes in totaal en daarom
zing ik ten behoeve van wat meer
evenwicht zelf vaak mee", zegt
Dingemanse. Hij hoopt dan ook
dat Pop-Pourri vooral wat mannen
zal inspireren zich aan te melden.
Pop-Pourri, zat. 8 mrt, Middelburg,
Spiegeltheater, 20.00 uur. Daar ook
op za. 15 mrt, zon. 16 mrt (mati
nee), za. 22 mrt, Tweede Paasdag
ma. 24 mrt (matinee) en za. 29
mrt, aanvang matinee's 15.00 uur.