Met horten en
stoten naar
nieuwe N 57
Stichting helpt
allochtoon aan haan
Meer herrie mag in Sloegebied
Zcêiiiiicl
Parkeren bij scholen
Heinkenszand hopeloos
Veerpontje bij Sluis uit de vaart
Geen Schroevers
Lammetjes
PZC Woensdag 5 maart 2008 25
SLUIS - Het veerpontje Kobus, nabij Sluis, dat toeristen in gebruik wordt genomen. In de zomermaanden ma-
over het kanaal van Sluis naar Brugge brengt, is uit de ken fietsers en wandelaars gebruik van het zelfbedie-
vaart. Het West-Vlaams provinciebestuur heeft inmid- ningspontje, dat aangedreven wordt met spierkracht
dels een aanbesteding uitgeschreven en de verwachting van de passagiers. Meer dan zevenduizend personen ma-
is dat nog voor het toeristenseizoen een nieuw bootje ken er jaarlijks gebruik van. foto Camile Schelstraete
Startsein voor begin van
het werk bij Middelburg
gisteren gegeven.
door Nadia Berkelder
middelburg - En weer was het
feest voor de N57. Gisteren was
het officiële startsein voor de aan
leg van de weg bij Middelburg. An
derhalf jaar geleden was het begin
van de aanbesteding ook al aanlei
ding voor een feestje. Toen stond
Karla Peijs, destijds nog minister
van Verkeer en Waterstaat, op de
zelfde plaats in een partytent langs
het Kanaal door Walcheren waar
gisteren weer zo'n tent stond. „We
gaan gewoon een hele weg bou
wen", sprak ze optimistisch.
Die woorden durft nu niemand
meer te herhalen. Voor het Veerse
deel van de weg is geen geld en de
Raad van State moet de plannen
nog beoordelen. Hoe het verder
moet met de weg in Veere is on
duidelijk. Rijkswaterstaat studeert
nog op de beste oplossing om de
weg bij Veere aan te laten sluiten
op de bestaande weg. De uitkomst
van die studie wordt eind van de
maand verwacht.
De aannemer gaat voorlopig door
tot net voorbij Sint Laurens. „Er
1^ Gisteren is de aanleg van de N57
bij Middelburg officieel begon
nen. Als alles volgens planning
verloopt, is de weg - tot de grens
met Veere - eind2010klaar.
Verkeersouder van de
Jan van Schengenschool
onderneemt actie.
door Harmen van der Werf
HEINKENSZAND - Superdruk is het
dinsdagochtend niet op het plein
voor De Stenge in Heinkenszand.
Ouders rijden in auto's af en aan
met kinderen die naar één van de
drie basisscholen vlak bij het
sport- en congrescentrum moeten.
„Had je gisterochtend moeten ko
men", vertelt verkeersouder Anita
Feher van de Jan van Schengen
school. „Het was echt een chaos.
Het is nu beter weer. Dat scheelt."
Feher heeft de kat de bel aangebon
den. Ze ergert zich al langer aan de
verkeerssituatie bij de scholen in
Heinkenszand, maar die is volgens
haar sinds kort nog verslechterd.
Oorzaak: de bouw van de nieuwe
jeugdsoos achter De Stenge. Het
bouwterrein is afgesloten. „Wel zo
veilig", vindt Feher, „maar een ex
tra toegangsweg naar de scholen is
daardoor verdwenen en ook een
parkeerterrein." Caroline Stevense
komt aanlopen. Ze brengt haar
kind naar school in de auto. „Ho
peloos", noemt ze in één woord
het plein voor De Stenge. „Gister
ochtend kon je hier geen kant op."
moet in ieder geval een aanslui
ting komen", zei Erik Mostert van
Rijkswaterstaat. „De minister
heeft duidelijk gezegd dat hij geen
bord met 'Einde weg' in een wei
land wil zien."
Het feestvarken van de dag was
Middelburg. Verkeerswethouder
Frank Streng was dan ook wél
echt in feeststemming. Hij werd er
zelfs een beetje filosofisch van en
citeerde een boeddhistische wijs
heid. „Er is geen weg naar geluk.
Geluk is de weg. En de N57 gaat
Middelburg veel geluk brengen.
De weg is van grote invloed op de
ontwikkeling van de stad."
De tunnel onder het Kanaal door
Walcheren moet Middelburg ein
delijk van het verkeersprobleem
verlossen. De bouw ervan begint
nog dit jaar. Langs het kanaal
wordt eerst een bouwkuip ge
maakt. Daarin bouwt de aanne
mer de tunneldelen. Als ze klaar
zijn, worden ze op hun plek geva
ren en afgezonken.
Begin april kan iedereen die
nieuwsgierig is naar de weg en de
tunnel komen kijken in de bouw
keet aan de Kleverskerkseweg in
Middelburg. Er is informatie over
de werkzaamheden en omleiding
en en mensen kunnen een kijkje
nemen op de tunnelbouwplaats.
De bouw van de tunneldelen is er
ook met een webcam te volgen.
Als alles volgens de planning ver
loopt, is de weg - tot de gemeente
grens met Veere - eind 2010 klaar.
De fiets is voor Caroline geen alter
natief „Ik werk met de schooltij
den." Veel vaders en moeders gaan
van school door naar hun werk. Jo-
han Viergever moet naar België.
„Verschrikkelijk", is het woord dat
hij bezigt. „Het is een wonder dat
er nog geen ongelukken zijn ge
beurd. Je ziet kleine kinderen ge
makkelijk over het hoofd." Feher
heeft een oplossing: het grasveld
voor De Stenge inrichten als par
keerterrein. „Al was het maar tijde
lijk, zolang er wordt gebouwd aan
de jeugdsoos en later nog achter
De Stenge. Dat gaat zo'n anderhalf
jaar duren." Ze weet dat de ge
meente Borsele daar liever niet
aan wil. Achter De Stenge is een
vrij groot parkeerterrein, bij woon
zorgcentrum Dijkstede. Meer par
keerruimte voor De Stenge, bij de
scholen, trekt extra verkeer de nau
we Dorpsstraat in. Niet iedereen
zit om meer parkeerruimte verle
gen. Hans Tempelaars: „Het gaat
om piekmomenten. Als het goed
weer wordt, komen er minder
mensen met de auto."
De verkeerssituatie bij scholen in
Heinkenszand is door bouwactivi
teiten verslechterd. De dorps
raad wil versneld uitbreiding van
parkeerruimte achter De Stenge.
VLISSINGEN - Geen straat en geen
pleintje, nee, zelfs geen steegje
wordt vernoemd naar de onver
schrokken Jacob Schroevers en
zijn vijf even dappere zonen. Naza
ten hadden erom gevraagd bij de
gemeente Vlissingen, maar die ho
noreert het niet. Want hoe held
haftig de Vlissingse vissers in de
nacht van 14 op 15 december 1907
ook waren, toen ze drie Engelse be
manningsleden van een schoener
het leven redden; de straatnaam
commissie heeft geen straat voor
handen. Zij adviseert de familie
een verzoek om een herinnerings
plaquette in te dienen.
VEERE - De familie Breel in Veere
houdt zaterdag en zondag open
dag. Er zijn veel schapen, lamme
tjes, koeien, kalfjes, paarden en an
der klein vee zoals kippen, eenden
en ganzen. Kinderen kunnen hut
ten bouwen in de strobalenhoek
of knuffelen met levende dieren in
de knuffelhoek. De boer geeft
rondleidingen om 13.00 en om
15.00 uur.
De open dag wordt gehouden van
12.00 tot 16.00 uur. De boerderij
van de familie Breel is te vinden
aan de Bieweg 8 in Veere.
Geluidsruimte voor
bedrijven is nu
eerlijk verdeeld.
door Wendy van den Hurk
VLISSINGEN - De geluidsruimte op
industrieterrein Vlissingen-Oost is
voortaan eerlijk verdeeld over de
bedrijven: zij mogen per zone één
decibel meer produceren.
Dat klinkt als heel weinig, maar
voor de bedrijven maakt die ene
decibel vaak het verschil, volgens
Lodewijk Busé van de gemeente
Advies en voorlichting
over de gang naar de
arbeidsmarkt.
door Dewi Gigengack
MIDDELBURG - Werkloze allochto
nen die de arbeidsmarkt op wil
len, maar moeite hebben met de
wirwar aan regels en instanties op
dit gebied, kunnen sinds kort te
recht bij de Stichting Trajectbemid
deling Allochtonen. De STBA
heeft een vestiging geopend in
Middelburg. De stichting, die in
2004 is opgericht in Roosendaal,
bestrijdt werkloosheid onder al
lochtonen. STBA biedt hulp, ad
vies en voorlichting.
„Wij functioneren als brug tussen
allochtonen en overheid, instan
ties en bedrijven", zegt voorzitter
Ethem Emre. „We zijn ook in ge
sprek met de gemeente Middel
burg, de provincie en met bedrij
ven over wat wij voor de allochto
ne doelgroep kunnen betekenen."
Werkloze allochtonen kunnen
sinds vorige maand gratis gebruik
maken van de diensten van de
stichting. „Wat we voor iemand
kunnen doen, verschilt per per
soon", zegt Emre. „Eerst kijken we
Vlissingen. „Op grote afstand schie
ten bedrijven er zeker iets mee
op." Samen met de gemeenten
Middelburg en Borsele, de provin
cie en Zeeland Seaports is Vlissin
gen tot verruiming van de geluids
zone in het Sloegebied gekomen.
De geluidsruimte is nu eerlijk ver
deeld. Vroeger kon een bedrijf alle
geluidsruimte innemen, waardoor
andere bedrijven niet konden uit
breiden. Althans, in theorie, want
het kwam bijna niet voor.
Andere bedrijven waren tot dus
ver wel beperkt in hun geluids
naar de persoonlijke situatie. Dan
kijken we naar de vaardigheden
van iemand."
Als de cliënt nog niet klaar is om
de arbeidsmarkt op te gaan, volgt
een scholingstraject. „Wij bieden
zelf taal- en computercursussen
aan. Voor vakopleidingen werken
we samen met bijvoorbeeld het
ROC. We kijken altijd of een uitke
rende instantie de cursus wil ver
goeden. Er zijn allerlei potjes voor
bij organisaties en de gemeente,
maar dat weten veel mensen niet."
Met voorlichting en advies over on
derwerpen als scholing, zelfstan
dig ondernemerschap, verzekerin
gen en schuldhulpverlening wil de
stichting mensen langdurig onder
steunen totdat ze uiteindelijk aan
het werk zijn. De nieuwe vestiging
in Middelburg heeft nu zo'n tach
tig cliënten. Naast de locatie in
Roosendaal heeft STBA ook een
vestiging in Eindhoven.
Allochtonen die een baan zoeken
kunnen sinds kort voor hulp, ad
vies en voorlichting terecht bij
de Stichting Trajectbemiddeling
Allochtonen.
www.stba.nl
ruimte. Die beperking wordt nu
opgeheven. Wat ook weer niet in
houdt dat elk bedrijf zoveel herrie
mag maken als het wil. Busé: „Een
olieraffinaderij mag nu eenmaal
meer dan een constructiebedrijf
met inpandige werkplaats. En hoe
verder een bedrijf van de bebou
wing zit, hoe meer vrijheid het
heeft."
Toch zal niemand last hebben van
de uitbreiding, voorspelt Busé. Be
woners van de Borselse zijde krij
gen al isolatie. En verder is er een
inspraaktermijn tot 10 april.