Zeeland PZC 'Vroeger met korting reizen in bus' PZC veilingkranten Stervende bomen neemt Staatsbosbeheer maar voor lief Meer herrie toegestaan WALCHEREN 30 en 31 21 29 Boete 't Gors biedt gehandicapten werk zonder druk Woensdag 5 maart 2008 Rutger Wolfson neemt met pijn in het hart afscheid van Vleeshal Tip? redwalch@pzc.nl Bewoners langs spoor vrezen overlast door werk in nachtelijk uur. door Maurits Sep MIDDELBURG - De NS onderzoekt of Zeeuwse reizigers met een kor tingskaart al voor negen uur mo gen reizen met de bussen die rij den tijdens de treinloze maand april. Het bedrijf heeft dat gistera vond toegezegd op een informatie bijeenkomst in Middelburg over de werkzaamheden aan het spoor tussen 22 maart en 22 april. De bussen die de NS dan inzet, doen er gemiddeld een half uur langer over dan de trein. Mogen wij dan ook eerder vertrekken om toch op dezelfde tijd aan te ko men, wilden gebruikers van een kortingskaart weten. Die mag pas gebruikt worden na negen uur. Marlies van Daalen van de NS had begrip voor de vraag. „Ik zoek het uit", beloofde zij. Middelburgers die vlak langs de spoorlijn wonen, maken zich zor gen over de overlast, omdat op Walcheren gedurende de hele pe riode dag en nacht wordt doorge werkt. Een bewoonster van de Se- geerssingel wees erop dat de hui zen langs het spoor oud zijn en niet zo goed geïsoleerd. Klachten over overlast kunnen worden ge meld bij Prorail, dat het werk laat uitvoeren. Daarvoor is tijdens het werk 24 uur per dag en zeven da gen per week een telefoonnum mer te bereiken (0900-7767245). Dat voor dat nummer betaald moet worden (20 cent per mi nuut), vond de buurtbewoonster belachelijk. Na het werk moet de geluidshinder van treinen echter wel flink minder zijn. Het vermin deren van geluid is juist een van de redenen om de rails, de onder leggers en het grind tussen de rails te vervangen. Reizigers kunnen gebruik maken van de directbus of de stopbus. Beide rijden twee keer per uur naar Bergen op Zoom en sluiten aan op de eerste en de laatste trein. De aansluiting op het veer De NS bekijkt of gebruikers van een kortingskaart voor de trein tijdens de treinloze periode al voor negen uur met de vervan gende bus mogen reizen. Vlissingen-Breskens is slecht. Reizi gers moeten rekening houden met wachttijden die kunnen oplopen tot een half uur. Voor reizigers uit Vlissingen en Oost-Souburg vindt een informa tiebijeenkomst plaats in Nieuw Bachtenpoorte aan het Oranje plein in Oost-Souburg op dinsdag 11 maart (19.30 uur). In Oost-Sou burg kan de Draaibrug over het ka naal twee keer een week niet wor den gebruikt door afsluiting van het spoor. SI www.prorail.nl/zeeuwselijn door Wendy van den Hurk RITTHEM - Zeshonderd hectare slik ken en schorren. Dat was vroeger het natuurgebied van Borsele tot voorbij Fort Rammekens. Nu is er nog nauwelijks slik te bekennen in het bos bij Ritthem. Het moet alle maal estuariene natuur worden. Dat creëert Staatsbosbeheer, door het grondwaterpeil in vier jaar tijd met veertig centimeter - tien centi meter per jaar - te verhogen. Een estuarium is een dynamisch ge bied vol overgangen: van zoet naar zout, van droog naar nat, van sta biele bodems naar instabiele. Het is in. En het hoort bij Zeeland, zegt boswachter Piet de Keuning. „De schorren en slikken krijgen we binnendijks niet meer terug, maar door het grondwaterpeil te verhogen kunnen we wel zorgen voor open en natte natuur. Het enige risico is dat de zoute kwel die onder de dijk door komt, het water brak maakt. Zo kunnen boomwortels in zout water ko men." In principe is geen boom daartegen bestand. Pessimisten be weren dat het hele bos zal dood gaan. De Keuning stelt dat het wel zal meevallen. „Misschien dat vijf tien procent van de bomen sterft." Dat risico neemt Staatsbosbeheer voor lief. En de dode bomen? Die blijven liggen. Want dat is ook in. De veiling start op 7 maart. Wees et op tijd bij! ■Hra» Tip? redactie@pzc.nl „Weet je wat er is gebeurd? Mijn fiets is weg." In zijn stem klinkt nauwelijks paniek door. Hij weet inmiddels dat zijn fiets niet is ge stolen. Het rijwiel stond buiten de rekken bij het station Goes. Nee, hij had de waarschuwingen niet gelezen, dat een schoon maakactie op til was. Fiets weg, naar huis lopen en een boete van 20 euro. In zijn stem klinkt bij het horen van het woord 'boete' opeens vreugde door. „Weetje nog, Wen mijn zusje - twee jaar geleden - een bekeuring kreeg voor het rijden door rood licht? jullie zouden de eerste boete voor ons betalen. En dit is mijn eer ste." Lezen kan hij slecht, maar met zijn geheugen is niks mis. Op www.veilingkranten.nl bespaart u veel geld op meer dan 1.500 nieuwe producten bij regionale ondernemers. Dé veiling loopt van 7 maart tot en met 15 maart. U kunt zich nu al registreren! De geluidsruimte is nu eerlijk ver deeld. Vroeger kon een bedrijf alle geluidsruimte innemen, waardoor andere bedrijven niet konden uit breiden. Althans, in theorie, want het kwam bijna niet voor. Andere bedrijven waren tot dusver wel be perkt in hun geluidsruimte. Die be perking wordt nu opgeheven. Wat ook weer niet inhoudt dat elk bedrijf zoveel herrie mag maken als het wil. Busé: „Een olieraffina derij mag nu eenmaal meer dan een constructiebedrijf met inpan dige werkplaats. En hoe verder een bedrijf van de bebouwing zit, hoe meer vrijheid het heeft." Toch zal niemand last hebben van de uitbreiding, voorspelt Busé. Be woners van de Borselse zijde krij gen al isolatie. En verder is er een inspraaktermijn tot 10 april. Geluidsruimte voor bedrijven in Sloegebied is nu eerlijk verdeeld. door Wendy van den Hurk VLISSINGEN - De geluidsruimte op industrieterrein Vlissingen-Oost is voortaan eerlijk verdeeld over de bedrijven: zij mogen per zone één decibel meer produceren. Dat klinkt heel weinig, maar voor de bedrijven maakt die ene deci bel vaak het verschil, volgens Lode- wijk Busé van de gemeente Vlissin gen. „Op grote afstand schieten be drijven er zeker iets mee op." Samen met de gemeenten Middel burg en Borsele, de provincie Zee- 1 land en Zeeland Seaports is Vlissin gen tot verruiming van de geluids zone in het Sloegebied gekomen. Bomen in het Ritthemse bos kunnen langzaam wennen aan de verhoging yan het (zoute) grondwaterpeil van tien centimeter per jaar. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 23