Zeeland
PZC
'Vroeger met korting reizen in bus'
PZC veilingkranten
Stervende bomen neemt Staatsbosbeheer maar voor lief
Meer herrie toegestaan
WALCHEREN
30 en 31
21
29
Boete
't Gors biedt
gehandicapten
werk zonder druk
Woensdag 5 maart 2008
Rutger Wolfson neemt
met pijn in het hart
afscheid van Vleeshal
Tip? redwalch@pzc.nl
Bewoners langs spoor
vrezen overlast door
werk in nachtelijk uur.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De NS onderzoekt
of Zeeuwse reizigers met een kor
tingskaart al voor negen uur mo
gen reizen met de bussen die rij
den tijdens de treinloze maand
april. Het bedrijf heeft dat gistera
vond toegezegd op een informatie
bijeenkomst in Middelburg over
de werkzaamheden aan het spoor
tussen 22 maart en 22 april.
De bussen die de NS dan inzet,
doen er gemiddeld een half uur
langer over dan de trein. Mogen
wij dan ook eerder vertrekken om
toch op dezelfde tijd aan te ko
men, wilden gebruikers van een
kortingskaart weten. Die mag pas
gebruikt worden na negen uur.
Marlies van Daalen van de NS had
begrip voor de vraag. „Ik zoek het
uit", beloofde zij.
Middelburgers die vlak langs de
spoorlijn wonen, maken zich zor
gen over de overlast, omdat op
Walcheren gedurende de hele pe
riode dag en nacht wordt doorge
werkt. Een bewoonster van de Se-
geerssingel wees erop dat de hui
zen langs het spoor oud zijn en
niet zo goed geïsoleerd. Klachten
over overlast kunnen worden ge
meld bij Prorail, dat het werk laat
uitvoeren. Daarvoor is tijdens het
werk 24 uur per dag en zeven da
gen per week een telefoonnum
mer te bereiken (0900-7767245).
Dat voor dat nummer betaald
moet worden (20 cent per mi
nuut), vond de buurtbewoonster
belachelijk. Na het werk moet de
geluidshinder van treinen echter
wel flink minder zijn. Het vermin
deren van geluid is juist een van
de redenen om de rails, de onder
leggers en het grind tussen de rails
te vervangen.
Reizigers kunnen gebruik maken
van de directbus of de stopbus.
Beide rijden twee keer per uur
naar Bergen op Zoom en sluiten
aan op de eerste en de laatste
trein. De aansluiting op het veer
De NS bekijkt of gebruikers van
een kortingskaart voor de trein
tijdens de treinloze periode al
voor negen uur met de vervan
gende bus mogen reizen.
Vlissingen-Breskens is slecht. Reizi
gers moeten rekening houden met
wachttijden die kunnen oplopen
tot een half uur.
Voor reizigers uit Vlissingen en
Oost-Souburg vindt een informa
tiebijeenkomst plaats in Nieuw
Bachtenpoorte aan het Oranje
plein in Oost-Souburg op dinsdag
11 maart (19.30 uur). In Oost-Sou
burg kan de Draaibrug over het ka
naal twee keer een week niet wor
den gebruikt door afsluiting van
het spoor.
SI www.prorail.nl/zeeuwselijn
door Wendy van den Hurk
RITTHEM - Zeshonderd hectare slik
ken en schorren. Dat was vroeger
het natuurgebied van Borsele tot
voorbij Fort Rammekens. Nu is er
nog nauwelijks slik te bekennen in
het bos bij Ritthem. Het moet alle
maal estuariene natuur worden.
Dat creëert Staatsbosbeheer, door
het grondwaterpeil in vier jaar tijd
met veertig centimeter - tien centi
meter per jaar - te verhogen. Een
estuarium is een dynamisch ge
bied vol overgangen: van zoet naar
zout, van droog naar nat, van sta
biele bodems naar instabiele.
Het is in. En het hoort bij Zeeland,
zegt boswachter Piet de Keuning.
„De schorren en slikken krijgen
we binnendijks niet meer terug,
maar door het grondwaterpeil te
verhogen kunnen we wel zorgen
voor open en natte natuur. Het
enige risico is dat de zoute kwel
die onder de dijk door komt, het
water brak maakt. Zo kunnen
boomwortels in zout water ko
men." In principe is geen boom
daartegen bestand. Pessimisten be
weren dat het hele bos zal dood
gaan. De Keuning stelt dat het wel
zal meevallen. „Misschien dat vijf
tien procent van de bomen sterft."
Dat risico neemt Staatsbosbeheer
voor lief. En de dode bomen? Die
blijven liggen. Want dat is ook in.
De veiling start op 7 maart. Wees et op tijd bij!
■Hra»
Tip? redactie@pzc.nl
„Weet je wat er is gebeurd? Mijn
fiets is weg." In zijn stem klinkt
nauwelijks paniek door. Hij weet
inmiddels dat zijn fiets niet is ge
stolen. Het rijwiel stond buiten
de rekken bij het station Goes.
Nee, hij had de waarschuwingen
niet gelezen, dat een schoon
maakactie op til was. Fiets weg,
naar huis lopen en een boete van
20 euro. In zijn stem klinkt bij
het horen van het woord 'boete'
opeens vreugde door. „Weetje
nog, Wen mijn zusje - twee jaar
geleden - een bekeuring kreeg
voor het rijden door rood licht?
jullie zouden de eerste boete voor
ons betalen. En dit is mijn eer
ste." Lezen kan hij slecht, maar
met zijn geheugen is niks mis.
Op www.veilingkranten.nl bespaart u veel geld op meer dan 1.500 nieuwe producten bij regionale
ondernemers. Dé veiling loopt van 7 maart tot en met 15 maart. U kunt zich nu al registreren!
De geluidsruimte is nu eerlijk ver
deeld. Vroeger kon een bedrijf alle
geluidsruimte innemen, waardoor
andere bedrijven niet konden uit
breiden. Althans, in theorie, want
het kwam bijna niet voor. Andere
bedrijven waren tot dusver wel be
perkt in hun geluidsruimte. Die be
perking wordt nu opgeheven.
Wat ook weer niet inhoudt dat elk
bedrijf zoveel herrie mag maken
als het wil. Busé: „Een olieraffina
derij mag nu eenmaal meer dan
een constructiebedrijf met inpan
dige werkplaats. En hoe verder
een bedrijf van de bebouwing zit,
hoe meer vrijheid het heeft."
Toch zal niemand last hebben van
de uitbreiding, voorspelt Busé. Be
woners van de Borselse zijde krij
gen al isolatie. En verder is er een
inspraaktermijn tot 10 april.
Geluidsruimte voor
bedrijven in Sloegebied
is nu eerlijk verdeeld.
door Wendy van den Hurk
VLISSINGEN - De geluidsruimte op
industrieterrein Vlissingen-Oost is
voortaan eerlijk verdeeld over de
bedrijven: zij mogen per zone één
decibel meer produceren.
Dat klinkt heel weinig, maar voor
de bedrijven maakt die ene deci
bel vaak het verschil, volgens Lode-
wijk Busé van de gemeente Vlissin
gen. „Op grote afstand schieten be
drijven er zeker iets mee op."
Samen met de gemeenten Middel
burg en Borsele, de provincie Zee-
1 land en Zeeland Seaports is Vlissin
gen tot verruiming van de geluids
zone in het Sloegebied gekomen.
Bomen in het Ritthemse bos kunnen langzaam wennen aan de verhoging yan het (zoute) grondwaterpeil van tien centimeter per jaar. foto Ruben Oreel