Grensoverschrijdend klimaatbeleid
samenwerking» Bil
De Kier
Matthijsse
Zeeuwse havengebied. Foto: archief BN/DeStem
In aanwezigheid van Danuta Hüb-
ner, Europees Commissaris voor
Regionaal Beleid, minister Maria van
der Hoeven en de Vlaamse minister
Patricia Ceysens wordt op maandag
17 maart het officiële startschot ge
geven voor de uitvoering van het
grensoverschrijdend samenwerkings
programma Interreg IV Grensregio
Vlaanderen-Nederland (2007-2013).
door Henk van de Voorde
GENT - Hierin komt de lange termijnvi
sie tot uiting op het gebied van grensover
schrijdende samenwerking in Euregio
Scheldemond. De Scheldemondraad, het
bestuurlijk orgaan van Euregio Schelde
mond, besprak medio februari in Zee-
brugge onder andere de havenontwikke
lingen in Oost-Vlaanderen, West-Vlaan-
deren en Zeeland, de grensoverschrijden
de mobiliteit en het gezamenlijk klimaat
beleid.
Rond mobiliteit en klimaat zal de grens
overschrijdende samenwerking de komen
de tijd flink worden geïntensiveerd. De
vergadering werd voorgezeten door Karla
Peijs, 'Commissaris van de Koningin in
Zeeland. Aanwezig waren verder de gou
verneurs van Oost- en West-Vlaanderen,
gedeputeerden van de drie partnerprovin
cies en verschillende gemeentelijke verte
genwoordigers.
Rik Houthaeve, consultant van Grontmij
NV, was uitgenodigd om toekomstscena
rio's te schetsen voor de havens Zeebrug-
ge, Gent en Zeeland Seaports en mobiliteit
naar het achterland vanuit die havens. Hij
ziet goede kansen om het regionaal econo
misch belang van deze havens verder uit te
bouwen. "De in de havengebieden geves
tigde industrie hoeft niet ten onder te gaan
aan groeieconomieën elders. Van belang is
onder andere dat de infrastructurele ont
sluiting niet achterblijft bij uitbreidingen
van de havens. Met name in de grensstreek
is dit een aandachtspunt." Het is van be
lang dat het wegtransport naar en vanuit de
havens langs de assen Goes-Temeuzen-
Gent en Zeebrugge-Antwerpen wordt ge
leid en niet via sluiproutes. Het belang
neemt toe van meer milieuvriendelijke
vormen van transport zoals binnenvaart en
trein.
De Scheldemondraad zal zich ook in de
toekomst regelmatig buigen over de ruim
telijke ontwikkelingen in de Vlaams-
Zeeuwse grensstreek. Deze ontwikkelin
gen zal de Raad bijeenbrengen in een zo
genaamde ruimtemonitor'. Zo ontstaat de
afstemming die in andere grensgebieden
vaak ontbreekt. Samen met de overige
partners in de Rijn-Schelde Delta, het
Vlaams Gewest en Rijkswaterstaat zal het
platform bovendien werken aan het grens
overschrijdend bijeenbrengen van ver
keersmodellen, zodat inzage ontstaat in de
impact van dat soort ontwikkelingen. Het
wordt dan mogelijk om te berekenen wat
de gevolgen in Zeeland zullen zijn van bij
voorbeeld infrastructuuraanpassingen in
Vlaanderen en vice versa.
Vervoersmodaliteiten
Mobiliteitsbeleid en stimuleren van andere
vervoersmodaliteiten dan het wegtransport
zijn niet alleen van belang voor de econo
mie en de rust op het platteland, maar ook
voor het milieu. De Scheldemondraad
stelde vast dat grensoverschrijdend kli
maatbeleid voor zowel Zeeland als Vlaan
deren nieuwe uitdagingen biedt. Op voor
stel van Marten Wiersma, gedeputeerde
van Zeeland, wordt geanticipeerd op een
actieplan Grensoverschrijdend Klimaatbe
leid. Via enkele substantiële projecten
wordt het grensoverschrijdend samenwer
ken rond dit thema een vliegende start ge
geven. Voorbeelden zijn samenwerking
op het gebied van bio-energie of water
huishouding bij te verwachten stormen.
Grensbewoners moeten worden voorbe
reid op lokaal noodzakelijk beleid om de
gevolgen van de klimaatverandering in te
dammen. In december 2007 startte de
Scheldemondraad een traject dat moet uit
monden in een vernieuwde communicatie
richting de burger. Op de Raad stond een
belangrijke gedachtenwisseling geagen
deerd. Hoe presenteert een Euregio zich
richting de mensen en organisaties binnen
het werkgebied? Er werden duidelijke
keuzes gemaakt. Van belang is dat Zeeu
wen, Oost- en West-Vlamingen zich naast
identificatie met de eigen provincie, meer
bewust worden van de samenwerking met
de buren en de mogelijkheden over de
grens. Vooral de gezamenlijke projecten
zullen de mensen aanspreken.
Scheldemondfonds
Al jaren wordt in de euregio nagedacht
over een eigen fonds. Tot nu toe is initia
tief te zeer gebonden aan de mogelijkhe
den binnen het Europese programma In
terreg. De Scheldemondraad wil nog altijd
zoveel mogelijk investeringen via dit pro
gramma genereren, maar acht de tijd ge
komen voor een autonome financiële sti
mulans voor gezamenlijke projecten, los
van Europese fondsen. De provinciale be
sluitvorming om dit fonds op te richten is
inmiddels rond. Naar verwachting worden
de eerste projecten op de volgende verga
dering goedgekeurd.
De Euregio Scheldemond omvat het ge
bied van de provincies Zeeland, Oost-
Vlaanderen en West-Vlaanderen. De drie
provincies zijn tezamen goed voor bijna
drie miljoen inwoners. De Euregio Schel
demond ontleent bijzondere kwaliteiten
aan haar ruimtelijke situering. Gelegen
tussen Nederland, Vlaanderen en Nord-
Pas-de Calais, omvat het gebied zee en
land, haven- en stedelijke gebieden en di
verse transportaders. Euregio Schelde
mond combineert stedelijkheid met open
heid en hoogwaardige ontsluiting met rus
tige natuurgebieden.
Accountants
Badhuisstraat 28 4381 IS Vlissingen T 0118-416 961 - F 0118-413 253
info@deklerk-rnatthijssë.nl www.deklerk-matthijsse nl