Grensoverschrijdend klimaatbeleid samenwerking» Bil De Kier Matthijsse Zeeuwse havengebied. Foto: archief BN/DeStem In aanwezigheid van Danuta Hüb- ner, Europees Commissaris voor Regionaal Beleid, minister Maria van der Hoeven en de Vlaamse minister Patricia Ceysens wordt op maandag 17 maart het officiële startschot ge geven voor de uitvoering van het grensoverschrijdend samenwerkings programma Interreg IV Grensregio Vlaanderen-Nederland (2007-2013). door Henk van de Voorde GENT - Hierin komt de lange termijnvi sie tot uiting op het gebied van grensover schrijdende samenwerking in Euregio Scheldemond. De Scheldemondraad, het bestuurlijk orgaan van Euregio Schelde mond, besprak medio februari in Zee- brugge onder andere de havenontwikke lingen in Oost-Vlaanderen, West-Vlaan- deren en Zeeland, de grensoverschrijden de mobiliteit en het gezamenlijk klimaat beleid. Rond mobiliteit en klimaat zal de grens overschrijdende samenwerking de komen de tijd flink worden geïntensiveerd. De vergadering werd voorgezeten door Karla Peijs, 'Commissaris van de Koningin in Zeeland. Aanwezig waren verder de gou verneurs van Oost- en West-Vlaanderen, gedeputeerden van de drie partnerprovin cies en verschillende gemeentelijke verte genwoordigers. Rik Houthaeve, consultant van Grontmij NV, was uitgenodigd om toekomstscena rio's te schetsen voor de havens Zeebrug- ge, Gent en Zeeland Seaports en mobiliteit naar het achterland vanuit die havens. Hij ziet goede kansen om het regionaal econo misch belang van deze havens verder uit te bouwen. "De in de havengebieden geves tigde industrie hoeft niet ten onder te gaan aan groeieconomieën elders. Van belang is onder andere dat de infrastructurele ont sluiting niet achterblijft bij uitbreidingen van de havens. Met name in de grensstreek is dit een aandachtspunt." Het is van be lang dat het wegtransport naar en vanuit de havens langs de assen Goes-Temeuzen- Gent en Zeebrugge-Antwerpen wordt ge leid en niet via sluiproutes. Het belang neemt toe van meer milieuvriendelijke vormen van transport zoals binnenvaart en trein. De Scheldemondraad zal zich ook in de toekomst regelmatig buigen over de ruim telijke ontwikkelingen in de Vlaams- Zeeuwse grensstreek. Deze ontwikkelin gen zal de Raad bijeenbrengen in een zo genaamde ruimtemonitor'. Zo ontstaat de afstemming die in andere grensgebieden vaak ontbreekt. Samen met de overige partners in de Rijn-Schelde Delta, het Vlaams Gewest en Rijkswaterstaat zal het platform bovendien werken aan het grens overschrijdend bijeenbrengen van ver keersmodellen, zodat inzage ontstaat in de impact van dat soort ontwikkelingen. Het wordt dan mogelijk om te berekenen wat de gevolgen in Zeeland zullen zijn van bij voorbeeld infrastructuuraanpassingen in Vlaanderen en vice versa. Vervoersmodaliteiten Mobiliteitsbeleid en stimuleren van andere vervoersmodaliteiten dan het wegtransport zijn niet alleen van belang voor de econo mie en de rust op het platteland, maar ook voor het milieu. De Scheldemondraad stelde vast dat grensoverschrijdend kli maatbeleid voor zowel Zeeland als Vlaan deren nieuwe uitdagingen biedt. Op voor stel van Marten Wiersma, gedeputeerde van Zeeland, wordt geanticipeerd op een actieplan Grensoverschrijdend Klimaatbe leid. Via enkele substantiële projecten wordt het grensoverschrijdend samenwer ken rond dit thema een vliegende start ge geven. Voorbeelden zijn samenwerking op het gebied van bio-energie of water huishouding bij te verwachten stormen. Grensbewoners moeten worden voorbe reid op lokaal noodzakelijk beleid om de gevolgen van de klimaatverandering in te dammen. In december 2007 startte de Scheldemondraad een traject dat moet uit monden in een vernieuwde communicatie richting de burger. Op de Raad stond een belangrijke gedachtenwisseling geagen deerd. Hoe presenteert een Euregio zich richting de mensen en organisaties binnen het werkgebied? Er werden duidelijke keuzes gemaakt. Van belang is dat Zeeu wen, Oost- en West-Vlamingen zich naast identificatie met de eigen provincie, meer bewust worden van de samenwerking met de buren en de mogelijkheden over de grens. Vooral de gezamenlijke projecten zullen de mensen aanspreken. Scheldemondfonds Al jaren wordt in de euregio nagedacht over een eigen fonds. Tot nu toe is initia tief te zeer gebonden aan de mogelijkhe den binnen het Europese programma In terreg. De Scheldemondraad wil nog altijd zoveel mogelijk investeringen via dit pro gramma genereren, maar acht de tijd ge komen voor een autonome financiële sti mulans voor gezamenlijke projecten, los van Europese fondsen. De provinciale be sluitvorming om dit fonds op te richten is inmiddels rond. Naar verwachting worden de eerste projecten op de volgende verga dering goedgekeurd. De Euregio Scheldemond omvat het ge bied van de provincies Zeeland, Oost- Vlaanderen en West-Vlaanderen. De drie provincies zijn tezamen goed voor bijna drie miljoen inwoners. De Euregio Schel demond ontleent bijzondere kwaliteiten aan haar ruimtelijke situering. Gelegen tussen Nederland, Vlaanderen en Nord- Pas-de Calais, omvat het gebied zee en land, haven- en stedelijke gebieden en di verse transportaders. Euregio Schelde mond combineert stedelijkheid met open heid en hoogwaardige ontsluiting met rus tige natuurgebieden. Accountants Badhuisstraat 28 4381 IS Vlissingen T 0118-416 961 - F 0118-413 253 info@deklerk-rnatthijssë.nl www.deklerk-matthijsse nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 113