Biobrandstoffen hebben
de toekomst
print press
innovatie»
Biofueling BV zal al eind dit jaar
aanvangen met de bouw van een
biodieselfabriek op het Valuepark bij
Terneuzen. De oplevering zal een
jaar later geschieden. De bouwkosten
bedragen ruim 45 miljoen euro. De
nieuwe fabriek krijgt een capaciteit
van 200.000 ton biodiesel per jaar en
zal werk verschaffen aan een dertig
tal mensen: met name procesopera
tors en commercieel-administratieve
medewerkers. Het bedrijf heeft te
vens een optie genomen op extra
areaal om de productiecapaciteit te
kunnen verdrievoudigen tot 600.000
ton in 2012.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - Biofueling BV wordt
geëxploiteerd door een groep Spaanse in
vesteerders uit de chemiesector. Zij beant
woorden hiermee aan de toenemende
vraag naar milieuvriendelijke brandstoffen.
Initiatiefnemer is de Spaanse zakenman
Francesc Surroca, die in eigen land erva
ring heelt opgedaan met productie van
biodiesel. Naast de Spaanse investeerders
neemt ook het internationaal opererende
ingenieursbureau Sener risicodragend deel
in de onderneming. Biofueling BV heeft
uit vijftien zeehavenlocaties in Nederland,
Duitsland en België gekozen voor Ter-
neuzen. De ligging aan de Westerschelde
en de aanwezigheid van Oiltanking heb
ben de doorslag gegeven. Oiltanking, een
onafhankelijk tankopslagbedrijf, kan zor
gen voor de opslag van de agrarische
grondstoffen en het eindproduct.
De aan- en afvoer kan milieuvriendelijk
geschieden via binnenschepen, zeeschepen
en per trein. Het Valuepark wordt in de
nabije toekomst namelijk voorzien van
een spooraansluiting. De aanwezigheid
van chemiebedrijf Dow Benelux heeft
eveneens meegespeeld in de overwegin
gen om voor Terneuzen te kiezen. Dow
kan de reststof bij de bereiding van biodie
sel (glycerine) gebruiken in haar produc
tieproces.
Verb vart Steenbergenlaan 29
Terneuzen -Tel:0115-617500
wwwprintandpressnI
Value Park het centrum van biobrandstoffen van Zeeuws-Vlaanderen. Foto: Input Output
Broeikaseffect
Met de fabriek voor productie van duurza
me (biologische) brandstoffen, wordt vol
daan aan de vestigingsvoorwaarde van ha
venautoriteit Zeeland Seaports: nieuwko
mers moeten een meerwaarde bieden aan
de bestaande (haven)bedrijven. En de pro
vincie Zeeland juicht initiatieven met een
duurzaam karakter van harte toe. Gedepu
teerde Toine Poppelaars, tevens voorzitter
van Zeeland Seaports: "Het Biopark en
het Valuepark in Terneuzen zijn twee
mooie projecten waarbij duurzaamheid,
synergie en co-siting een grote rol spelen.
Ook de bouw van de biodieselfabriek van
Biofueling past in het streven van Zeeland
Seaports om te komen tot een duurzaam
havengebied. Rosendaal Energy en ESV
Group zijn eveneens nieuwe bedrijven in
Terneuzen die duurzaamheid in hun han
delen hebben. Mooi is te zien dat ook
reeds gevestigde bedrijven in ons havenge
bied met initiatieven komen om een bij
drage te leveren aan een duurzamere ha
ven. Positief zijn dan ook de plannen van
bijvoorbeeld Yara en Thermphos om te
komen tot een lagere C02 uitstoot. Het
Biopark wordt overal enthousiast ontvan
gen en het initiatief heeft zelfs tot in China
de aandacht getrokken. Minister Van der
Hoeven van economische zaken noemde
onlangs bij een bezoek aan Zeeland het
Biopark klasse."
Biobrandstoffen leveren een belangrijke
bijdrage aan de vermindering van C02, de
belangrijkste veroorzaker van het broei
kaseffect. Biodiesel wordt vervaardigd van
grondstoffen als koolzaadolie, sojaolie, pal
molie en jatropha-olie. Het aanbod van
olieproducten is altijd groter geweest dan
vraag, maar de rollen zijn inmiddels omge
keerd. De fossiele brandstoffen raken lang
zamerhand op en de olieprijs blijft stijgen.
Biobrandstoffen vormen geen belasting
voor het milieu want er is geen C02 uit
stoot. Daarnaast is men met deze vorm-van
energie niet afhankelijk van politiek insta
biele landen. Ingevolge het Kyoto-verdrag
is er al een wereldwijde verplichting tot
bijmenging van twee procent met bio
brandstof; een percentage dat in de toe
komst nog verder zal stijgen. Bovendien
ligt de kostprijs van biodiesel al tegen die
van gewone diesel aan.
Kritiek
De voordelen ten spijt, minister Cramer
van Ruimte en Milieu plaatste de afgelo
pen tijd enkele malen kritische kantteke
ningen bij de productie van biobrandstof
fen van de eerste generatie. Tegenstanders
wijzen op milieuschade en de wereldwijde
voedselvoorziening die in het geding zou
komen ten faveure van biobrandstof. Boe
ren in arme landen zouden veijaagd wor
den van hun land, terwijl tropische bossen
dienen plaats te maken voor olieplantages.
Projectdirector Peter Hopmans van Biofu
eling BV begrijpt alle commotie niet. "De
grondstoffen die wij gaan gebruiken zullen
nagenoeg niet conflicteren met grondstof
fen uit de voedingsketen. Er is weliswaar
een bijmengverplichting, maar tot 2020
kunnen we goed uit de voeten met het be
staande areaal beschikbare landbouwgrond
in Europa. De impact op de voedingsketen
is dan ook sterk overdreven. Binnen enke
lejaren zal er olie kunnen worden gewon
nen uit alternatieve grondstoffen zoals al
gen (de zogenaamde tweede generatie
grondstoffen). De plannen om olie te win
nen uit celluloseachtige producten, waar
bij eigenlijk uit de hele plant olie wordt
geperst, liggen nog op de tekentafel. Van
daag de dag wordt dieselolie alleen uit de
zaadjes van bijvoorbeeld sojabonen, kool
zaad en palmvruchten geperst." Hopmans
spreekt van 'een enorme lobby tegen de
bio-industrie'. "De negatieve tendens
wordt gestuurd door met name de voed
selindustrie. Zij hebben een enorme macht
en proberen de publieke opinie te beïn
vloeden. Dat is jammer." Peter Hopmans
is belangenbehartiger van de aandeelhou
ders van Bioflueling BV met de verant
woordelijkheid dat het project op het Va
luepark gerealiseerd wordt. "De provincie
heeft de benodigde vergunningen ver
leend, dus de weg is in principe vrij."
Bouwtekeningen
Fulicofor frames
Beurspanefen
Oarivasprints
Displays
Posters
Stickers
Brochures
Briefhoofden
Schrijfblokken
(Kerst)kaarten ||ïW,
Offërtémappën
prepress - prints^yfsuals/sign - drukwerk
Voorzitter Toine Poppelaars van Zeeland Seaports: ,,Ons streven is een duurzaam havengebied.
Foto: duofoto