Vakkanjers in finale Unieke ijsbar Heineken «onderwijs column Zakenauto I Rabobank 30 j Het Calvijn College vormde me dio februari het decor voor een aantal zenuwslopende beroepenwed- strijden voor technische VMBO-ers: de voorrondes van de Junior Vakkan- jer Wedstrijden. Calvijn is een refor matorische scholengemeenschap met een breed opleidingsaanbod: van praktijkonderwijs tot vwo. De school heeft locaties in Goes, Krabbendijke, Middelburg en Tholen en telt in to taal ruim 3000 leerlingen. Junior Vakkanjers is de naam van de jaar lijkse beroepenwedstrijden voor der de- en vierdejaars leerlingen VMBO techniek. De finales worden van dinsdag 11 tot zaterdag 15 maart ge houden tijdens de Techni-Show in de Jaarbeurs in Utrecht. door Henk van de Voorde GOES - De jongeren streden in vijf wed strijdvakken, te weten CAD-tekenen, elektrotechniek, lassen, metaaltechniek en metalektro. Van de ruim 600 leerlingen die meededen aan de regionale kampioen schappen, gingen er uiteindelijk 90 door naar de finale. Deze finale vindt plaats van 11 tot en met 15 maart in de Jaarbeurs in Utrecht. De beste techniekleerlingen uit Zuidwest-Nederland togen m het kader van de voorrondes van de Vakkanjer Wedstrijden naar Goes. In de Zeeuwse centrumgemeente werd gestreden om een felbegeerde plaats in de landelijke finales. Twee Zeeuwse kanjers zullen in maart strijden om de landelijke titel, te weten Jan Priem van het Calvijn College in Krab bendijke (lassen) en Jeffrey van der Sluis van het CSG in Middelburg (elektrotech niek). Verder zal een team leerlingen van het Pontes Pieter Zeeman College uit Zierikzee meedoen aan de landelijke teamopdracht. Werk Vakmanschap on dersteunt het Vakkanjer-initiatief. Naast de wedstrijden zelf, bood het Calvijn Col lege ook onderdak aan een bedrijvenmarkt waarop een aantal regionale bedrijven zich presenteerde aan de leerlingen en hun ou ders. Bedrijven die hier aan meededen wa ren onder andere Vandenende Constructie uit Borssele en Wartsila Kruiningen. Ver der werd een symposium georganiseerd door Metaalunie, in samenwerking met stichting OOM en A&O. Het landelijke samenwerkingsverband Werk Vakmanschap, waarin honderden Vakkanjer aan het werk. technische en industriële bedrijven partici peren, besteedt veel tijd en aandacht aan de promotie van techniek. "De Junior VakkanjerWedstrijden zijn daar een mooi voorbeeld van, maar we doen veel meer. Zo staan we bijvoorbeeld op banenbeur zen, maken we promotiefilms voor tech niek en bezoeken we scholen en deca nen." Werving Werk Vakmanschap werkt dagelijks aan de werving van (jonge) technische talenten voor de arbeidsmarkt. Jongeren kunnen bijvoorbeeld na hun VMBO-opleiding een BBL-opleiding volgen via Werk Vakmanschap. "Hierbij doen we hetzelfde als bij deze beroepenwedstrijden: begelei den en aanmoedigen. Deze intensieve be geleiding en coaching draagt bij aan een snelle en succesvolle afronding van de op leiding", legt Jolanda Fieret uit. "Dit zijn vaak jongeren die liever met hun handen dan met hun hoofd leren. Wij houden ze, door onze intensieve begeleiding en coaching, letterlijk bij de les. Dat deze aan pak succesvol is blijkt uit de resultaten van onze leerlingen. Het voordeel voor de leerlingen is bovendien dat zij al tijdens hun studie een salaris ontvangen. De drempel richting techniek is in feite nog nooit zo klein geweest. De keuze is vaak snel gemaakt, omdat jongeren weten dat et- echt passende banen met prima salarissen in het verschiet liggen." Werk 8c Vakmanschap is een landelijke netwerkorganisatie van grote en kleine be drijven uit de metaal-, elektro- en proces industrie, de installatiebranche en de nuts- sector. Gestreefd wordt naar werkzeker heid voor technische vakmensen, goede opleidingsmogelijkheden en beschikbaar heid van vakmanschap voor de lidbedrij- ven. De technische arbeidsmarkt staat on der druk. Terwijl technische en industriële bedrijven in heel Nederland al geruime tijd roepen om goede, gekwalificeerde vakmensen, is de respons aan de magere kant. Werk 8c Vakmanschap en de ROC's in Zeeland en West-Brabant bewijzen met hun aanpak dat er wel degelijk resultaten te behalen zijn. Blikvanger op de Horecadag Zeeuwsch-Vlaanderen, bij de vestiging van Heineken Bierbrouwe rijen te Hulst, was een unieke ijsbar. Van daaruit werden leveranciers, klanten en andere genodigden ge trakteerd op koele pilsjes 'heerlijk helder Heineken'. HULST - De ijsbars van Carving zijn unie ke eyecatchers voor diverse gelegenheden: recepties, drankpresentaties op beurzen of big party's. Er is bewust gekozen voor wit ijs omdat dit een veel meer authentiek ef fect geeft dan doorzichtig ijs. In het blad van de bar zijn uitsparingen voor het plaat sen van flessen. De bar wordt in een smelt water opvangbak geplaatst, die vele uren water kan opvangen. Het personeel dat achter de bar staat loopt op een vlonder. Doordat de ijsbar zo eenvoudig is op te bouwen is hij ook als bouwpakket verkrijg baar. Naast de monumentale witte ijsbar is ook een heldere ijsbar leverbaar evenals ijs— glazen, wodka luge, etcetera. Diverse hore caondernemers presenteerden middels fraaie stands hun waren. Er waren verschil lende speciale aanbiedingen zoals van de gezamenlijke merken Heineken/'Amstel/Brand. Ook het trappis tenbier werd fraai gepromoot, zowel West- malle als Orval trappist. Verder waren er onder andere stands van Vrumona, Wijn huis Oud Reuchlin en Boelen, De Appela- ere BV, Bacardi Nederland NV, Brouwerij de Koninck, Brouwenj Palm, Mocca d'Or, Loonijes Automaten/Pulse, Friesland Foods, Rotthier Zonnetenten en Bies- broeck Automation. Naast de drankjes werden de ongeveer driehonderd gasten ook verwend met lekkere hapjes, variërend van een sateetje tot een authentiek broodje worst met zuurkool. De Amsterdamse band Rubber zorgde voor de muzikale omlijs ting. Onder impuls van de aantrekkelijke leadzangeres werden vele classics fraai ten gehore gebracht zoals van Fleetwood Mac, The Rolling Stones en Blondie. Als u op zakenauto "googelt" dan verschijnen er 43.800 hits. Je mag wel zeggen dat dit onderwerp ondernemers én medewerkers behoorlijk bezig houdt. Op verjaardagsfeestjes is het dan ook een dankbaar gespreksonder werp. U en uw medewerkers willen graag op tijd bij de klant zijn en bovendien graag zo comfortabel en zo snel mogelijk reizen. Een goede, betrouwbare au to speelt daarin een belangrijke rol. De eerste indruk bij de klant, en daarmee soms ook het verschil tussen opdracht of geen opdracht, wordt in een aantal gevallen al op de parkeerplaats gemaakt. De aanschaf van een zakenauto is nog altijd voor een belangrijk deel geba seerd op emotie: kleur, design, motorgeluid, technische snufjes etc. Andere belangrijke aspecten zijn de meer rationele zaken als aanschafprijs, brandstofverbruik, onderhoudskosten, wegenbelasting etc. Naast de financiering van het voertuig speelt vooral bij werkgevers die meer dere personenwagens in gebruik hebben het beheersgemak van het wagen park een belangrijke rol. Onderhoud, administratieve rompslomp bij schade, verandering of tijdelijke vervanging van voertuigen, het zijn allemaal zaken die tijd vragen en een ondernemer afhouden van echt zakendoen. De tijd en dus de kosten die intern worden besteed aan het wagenpark wordt niet in re kening gebracht, de échte kosten van het wagenpark worden daarmee niet volledig zichtbaar. Als bankier adviseer ik ondernemers toch vooral om keuzes te maken als spra ke is van beperkt beschikbare financiële middelen, maar ook als het gaat om beperkt beschikbare tijd. Het feit dat personenwagens goed financierbaar zijn bij gespecialiseerde maatschappijen als Athlon Car Lease en zij bovendien, als de ondernemer dat wenst, het beheer van het wagenpark verzorgen maakt het minder aantrekkelijk om de financiering van personenwagens met eigen middelen te financieren. Als het gaat om de financiering van een aan te schaffen voertuig valt op dat nog regelmatig de rekening courant bij de bank wordt aangesproken. Dit leidt er soms toe dat betalingskortingen bij leveranciers gemist worden omdat de financiële ruimte inmiddels ontbreekt om binnen de kortingsperiode te betalen. Het gemak van lease kent vrijwel geen grenzen. In een persoonlijk gesprek met u zal de adviseur uw wensen inventariseren en u een voorstel doen. Aan de orde zal bijvoorbeeld komen of u vooral zoekt naar financiering van het voertuig en daar ook zelf eigenaar van wilt worden of dat u vooral zoekt naar de beschikbaarheid van voertuigen en niet bijzonder gehecht bent aan het bezit ervan. Als u niet per se eigenaar wilt zijn van een voertuig is Full Service Lease iets voor u. U heeft dan naast de beschikking over het voertuig ook de voordelen van de uitgebreide dienstverlening die modulair is opgebouwd. Dat heeft voor u als voordeel dat u alleen kiest wat u nodig heeft. Vaak gekozen modu les zijn: managementrapportages, reparatie, onderhoud en banden, verzeke ring, vervangend vervoer, brandstofbeheer en verkoop van ex-lease-auto's. Ook kortere leaseperiodes zijn mogelijk, ideaal als u gedurende een project over een (extra) voertuig wilt beschikken of een medewerker in eerste instan tie een jaarcontract aanbiedt. Wilt u een scherpe prijs voor een direct beschikbaar voertuig waar "de kop al vanaf is"? Ook dat kan allemaal via de Rabobank. Rabobank brengt aanvragen voor lease onder bij Athlon Car Lease. Athlon I Car lease is onderdeel van De Lage Landen, de professionele leasemaatschap- I pij van Rabobank. Athlon is een krachtige en onderscheidende leasemaat- schappij met ruim 120.000 auto's. Tevens neemt Athlon Car Lease haar I maatschappelijke verantwoordelijkheid en toont deze in haar producten- en £3 dienstenaanbod, onder andere door een speciaal spaarprogramma waarbij zuinig rijden wordt beloond, de Save Lease! Kortom: het is tijd voor lease. Bel B uw accountmanager om daar eens over te praten. Willem Tevel teamleider Zakelijke Relaties bij Rabobank West-Zeeuws-Vlaanderen De Rabobank verzorgt periodiek een rubriek in de Ondernemer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 106