Cultuur Matthaus Passion vol dramatiek in vlot tempo De spanning oplossen in een diepe zucht Figuurlijk natuurlijk. Een zucht van de ziel. PZC Maandag 3 maart 2008 17 AGENDA Tientallen uitvoeringen van de Matthaus Passion van Bach heb ik nu al meegemaakt. Elke keer word ik weer getroffen door de sublie me compositie en telkens ben ik verbaasd dat de uitvoering toch weer anders klinkt. In het rijtje van de authentieke in terpretaties, neemt Pieter Jan Leu- sink een speciale plaats in. Hij werkt samen met een vaste cast so listen en voor de serie van de Mat- thaus-uitvoeringen 2008 (maar liefst 21 stuks in 22 dagen! Waar ha len ze de energie vandaan?) werkt hij acht maal met zijn Holland Boys Choir. De reeks begon zaterdagmiddag in Vlissingen, waar een volle Sint Ja- cobskerk genoot van de dynami sche uitvoering. Opvallend was het vlotte tempo. De koralen, meestal de rustpunten van het werk, kregen een serene, maar toch dramatisch geladen invulling en de volkskoren klonken als muzi kale erupties, fel, spannend en overrompelend. De dramatiek werd stevig onder streept en dat was grotendeels het gevolg van de meer dan energieke wijze waarop Leusink zijn musici stimuleert. Met een overdaad aan gebaren weet hij koor en orkest tot grote daden te bewegen. THE BACH CHOIR Matthaus Passion van Johann Sebastian Bach, door The Bach Choir Orchestra of the Netherlands. Met: Robert Luts (evangelist), Henk van Heijnsbergen (Christus), Miranda van Kralingen, Sytse Buwalda, Martinus Leusink, Math Dirks (solisten), o.Lv. Pieter Jan Leusink. Gehoord: zaterdag 1 /3, Sint Jacobskerk, Vlissingen. door Jeanette Vergouwen Het enthousiasme en het musiceer- plezier zijn zo groot, dat er af en toe eens iets misgaat en dat enkele delen iets te weinig muzikale adem krijgen. Wat op het netvlies blijft, is de gepassioneerdheid van de dirigent en de betrokkenheid van alle musici. Het openingskoor was voldoende transparant en kwam overweldi gend over. De evangelist zong met een stevige tenorstem en overtuig de met een boeiende vertelwijze. De Christuspartij werd sonoor en beheerst ingevuld. Van de solisten liet bij mij counter tenor Sytse Buwalda de diepste in druk na. Hij zong met een soepele vibratoloze stem. In de aria Buss und Reu waren de versieringen subtiel en mooi. Het bekende Erbarme dich was een hoogtepunt, mede door de in breng van de obligate instrumenta le partij en de uitgekiende pizzica- ti die de druppelende tranen uit beelden. Het Ach Golgotha was meer dan ontroerend. Sopraan Miranda van Kralingen zong met een (te) groot vibrato en haar tempokeuze in de aria Aus Liebe paste niet in het geheel. Ont roerend klonk het duet met de al- tus. Hierdoor kwamen de twee daarop volgende koren Lasst ihn en Sind Blitzeextra dynamisch uit de verf Tenor Martinus Leusink zingt over tuigend de aria Geduld met een mooie cellobegeleiding en toonde aan dat deze stem een grote toe komst voor zich heeft. Het was ook een lust om te luisteren naar de dramatisch sterke en stijlvolle basaria's, vooral het Gib mir meine Jesu wieder met een sublieme obli gate gambabegeleiding. De dictie liet bij niemand te wen sen over en opvallend waren de ge lijkheid in het koor, de attente be geleiding en mooie basso conti- nuo-invulling. OP PAD p- Lezing Willem van Moll geeft een lezing over de historie van geld. Goes, Historisch Mueum de Bevelanden, 19.30 uur. Kappersshow Ziezo Haarcosmetica houdt maandag in Theater de Mythe in Goes het Hair Event 2008. Aanvang 19.00 uur. EXPOSITIES Mode in Zeeland Op deze expositie presenteert het Zeeuws Documentatiecentrum een selec tie foto's uit de Beeldbank Zeeland waar op mode centraal staat. Middelburg, Zeeuwse Bibliotheek, ma 17.30-21.00, di t/m vr 10.00-21.00, za 10.00-16.00 uur (t/m 19/4). meer agendanieuws op www.pzc.nl Natalie Portman (I) and Scarlett Johansson in 'The Other Boleyn Girl'. FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Alibi: 20.00 uur; Jumper: 20.00 uur; Step Up 2: 20.00 uur; Die Fal- scher: 20.30 uur; GOES Merral, Alibi: 19.00 en 21.00 uur; Step Up 2: 19.00 en 21.00 uur; The Kite Run ner: 20.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Fados: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Alibi: 20.15 uur; John Rambo: 21.00 uur; Jumper: 19.00 uur; Step Up 2: 20.15 uur; VLISSINGEN CineCity, The Other Boleyn Girl: 13.45, 16.30,19.15 en 22.00 uur; The Water Horse: 14.00 uur; Alibi: 16.15, 19.30 en 21.45 uur; Alvin en de Chip munks: 13.45 uur; Asterix en de olympische spelen: 13.45 uur; John Rambo: 22.00 uur; Jumper: 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Juno: 16.30 uur; No Country for Old Men: 13.45 en 19.30 uur; Step Up 2:14.00,16.15,19.15 en 21.45 uur; The Kite Runner: 14.00, 16.30 en 19.30 uur; August Rush: 16.00 en 19.30 uur; Cloverfield: 22.00 uur; Sneak: 22.00 uur. NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Drie voorstellingen zijn het gewor den, afgelopen week. Twee in De Wegwijzer (Kwijt op maandag, Vincent Bijlo op vrijdag) en op donderdag een in 't Beest: Amanda. Een mooie voorstelling, die laatste. Een heel sterke tekst, natuurlijk, die op ongekende wijze de spanning continu op niveau houdt en heel langzaam zelfs opvoert naar een dramatisch hoogtepunt. En nog maals: dramatisch is niet treurig. Drama tisch wil (voor mij) deze keer zeggen: de spanning oplossend in een bevredigende - want bevrijdende - diepe zucht. Figuur lijk natuurlijk. Een zucht van de ziel. Een sterke tekst is niets zonder een sterke verteller. Marie Louise Stheins heeft een geweldige staat van dienst, speelde alle stukken waar acteurs van dromen (ik noem Who's afraid of Virginia Woolf, De Meiden, Koning Lear) en verdiende in 2000 de Theo d'Or. Expressieve mimiek, glasheldere dictie, natuurlijke lichaams taal, daar zit haar kracht. Kunnen leven in hoogten en diepten, als actrice, mis schien ook als mens? Ja, één actrice. Want Amanda is een mo noloog. Maar geen 'monologue intérieur'. Ze praat niet in zichzelf, maar tegen ons. Een subtiel, maar niet onbelangrijk detail is dan ook dat het zaallicht aan blijft. Licht en klank zijn trouwens op onopval lende wijze voortdurend heel bepalend aanwezig. Ook het decor, in al zijn een voud een perfecte 'kathedraal' van licht en kleur. Het verhaal dat Amanda te ver tellen heeft, is dat alles óók: licht, kleur, een kathedraal. Kathedraal van liefde, van onmacht, van bevrijding. Licht van liefde, licht van onmacht... Enzovoorts. Licht van onmacht, en daarom dan ook geen zelfbeklag om de ontrouw, de jaloezie van de ander, noch om het eigen aandeel: het passieve dulden. Wat de voorstelling ook een heel bijzon der aspect geeft, is dat er inderdaad één actrice staat, maar dat er twéé hoofdrol len zijn. Zelden heeft een afwezige zo ge schitterd als deze, de ontrouwe egocentri sche macho-echtgenoot. Twee die dansen om de hete brij die liefde heet. Aan de dans komt een einde, maar aan de liefde niet. Dat is het, wat de zucht, de zucht van de ziel, ten slotte bij ons oproept. Met je neus op de acteurs. Dat kan gebeuren in de kleine zaal van De Wegwijzer. Waar Kwijt speelde, een stuk over oud worden, maar nog altijd willen schitteren. Zo goed als de allereerste try-out, en ofschoon ik me daar meestal niets van aantrek (waarvoor betaald moet worden, mag beoordeeld worden), zal ik me een beetje inhouden. Onder andere Marie Louise Stheins in Amanda. omdat de tweede voorstelling naar het schijnt al veel beter was. Maar er wrong dus iets. Vanaf de tweede rij was alles in close-up. Ik houd van close-ups. Maar het werkte niet. In try-outs kan nog van alles misgaan, maar als de close-ups niet wer ken, is dat toch een veeg teken. Te veel thema's op één toevallige hoop gegooid? Oude actrices, illegale stagiair, en dan nog homo ook. Geen apotheose. Maar ook geen ondergang. Nachtkaars... Bij Vincent Bijlo ontbreekt de nachtkaars. Wél is er een héél klein lichtpuntje, van de gulzig geïnhaleerde sigaret, aan het ein de van Mijn laatste sigaret. Een knap in el kaar gestoken verhaal, schijnbaar in flar den maar toch samenhangend, druipend van de ironie (Vincent als goodwill-am- bassadeur van Balkenende). Er zijn meer cabaretiers die zichzelf betrekken in de spot waarmee ze de wereld bekijken. En naar het schijnt zijn blinde mensen so foto Lex de Meester wieso heel goed in zelfspot. Maar Bijlo is daar écht de absolute meester in. Het re gent zijdelingse opmerkingen als 'ik liep er met open ogen in' of'Dure energie? Geen probleem, ik heb nooit licht nodig'. Een of andere tele-enquêteur noemde hem ooit 'mijnheer Bielo' en zo zal hij zichzelf een voorstelling lang wegcijferen. Om belangeloos, maar keihard te pleiten voor 'couscous met rookworst'. Keigoed. Deze week niet hollen, maar stilstaan. Eén voorstel ling lokt mij: In duisternis van Suburbia, woensdag in het Oostburgse Ledeltheater. Over een vader en dochter die zijn ge vlucht uit een land van dictatuur en een toekomst zoeken. Van een Zweedse thril lerauteur, die in Afrika een theatergezel schap leidt. Merkwaardige mix... Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17