DIESEl
'Ik heb gezien dat u de lotto gaat winnen'
DE PAGTER
Zeebenen
PZC Zaterdag 1 maart 2008 3
ANTIEK INTERIEUR
Herenstraat 9 Segeersstraat 8
MIDDELBURG 0118-634133
www.depagterantiekeninterieur.nl
MORGEN KOOPZONDAG!
20-30% meer POWERRRR
uit je dieselmotor!
Grijpskerkenaar kreeg
negentien brieven in
anderhalve maand.
door Nadia Berkelder
GRIJPSKERKE - Ton Mous heeft een
nieuwe hobby. Elke morgen leest
hij, als de krant uit is, de nieuwste
brieven van de één of andere Zwit
sers helderziende, een Amerikaan
se waarzegster of geluksbrengers
van onbekende herkomst. De afge
lopen anderhalve maand kreeg hij
negentien aan hem geadresseerde
brieven waarin hem geluk, rijk
dom en totale macht over andere
mensen werd beloofd. Eén min
puntje: Mous moest eerst wel
even een paar tientjes opsturen.
„Die mensen schrijven perfect Ne
derlands", lacht hij. „Het is ongelo
felijk." Hoe het komt dat nou juist
hij bestookt wordt met post, weet
hij niet. Hij weet zeker dat hij zijn
naam en adres niet heeft achterge
laten op websites over paranorma
le zaken. „Bij de Consumenten
bond zeiden ze dat ik deze post
kon laten blokkeren, maar dat wil
ik nog niet. Ik wil wel eens zien
hoe lang ze het volhouden."
„Eén schreef dat we in een vorig le
ven vrienden van elkaar waren ge
weest. Anderen zeggen dat ze een
visioen van me kregen 's nachts.
Hier, dit papiertje zou ik onder
mijn kussen moeten leggen. Dan
straalt mijn aura in en dan weten
ze hoe ik in elkaar zit."
Het zou grappig zijn als het daar
bij bleef Maar er zijn ook brieven
waarin regelrechte bedreigingen
worden geuit. „Als we niet snel
handelen, zal het te laat zijn",
waarschuwt ene 'Madame Soleil'.
„Er hangt een bedreiging boven
u." Het noodlot kan alleen worden
afgewend als Mous ingaat op het
aanbod om geld te storten en zo
zijn 'winnende lottocijfers' te ont
vangen. „Met mijn helderziend ver
mogen heb ik gezien dat u binnen
kort de Lotto gaat winnen."
Mous vermoedt dat er 'een bende
criminelen' achter die post zit. Op
internet wordt op een aantal web
sites, onder meer op www.recht-
krom.nl, gewaarschuwd voor deze
brieven.
Pearyweg 6, Goes, 0113-561812
www.dieseltuningzeeland.nl
BIJ nader sua**
De foto bij het artikel 'Kijker
wekt kunst tot leven' (PZC, 29 fe
bruari), over de expositie van
Birthe Leemeijer in het Zeeuws
Museum in Middelburg, is niet
gemaakt door Lex de Meester -
zoals werd vermeld - maar door
Leemeijer zelf.
tuningzeeland.n
COMMENTAAR
Het ziet er goed uit
voor de jongelui die
de zeevaartschool
bevolken.
Zeeuwse uitzendbureaus
presenteren lange lijsten met
vacatures. De zeevaart groeit na
een tamelijk rustige periode
ineens razendsnel. Overal laten
rederijen nieuwe schepen
bouwen. De baggersector
bijvoorbeeld heeft werk als
nooit tevoren. Daar worden
zelfs premies betaald voor het
werven van nieuwe collega's.
Dit succesverhaal heeft een
keerzijde. Veel zeevarende
dertigers keren definitief terug
naar de wal. Want het
scheepsritme is niet echt
sociaal. Het past zeer slecht bij
een gezinsleven. Vijf weken 'op'
en vijf weken 'af is heel
gewoon, vaker zijn zeelui veel
langer van huis. Met die sociale
handicap wil lang niet iedereen
leven.
Gelukkig kunnen veel jonge
zeelui ook aan de wal goed
terecht. Vooral de grote
verantwoordelijkheid die zij
aan boord al snel dragen, is aan
de wal veel waard. Dus voor
wie zeebenen heeft en het wel
een tijdje zonder familie en
vrienden kan uithouden, is
varen een goed begin van een
gevarieerde loopbaan.
Naam: Daan Jansen (19)
Woonplaats: Westkapelle
Opleiding: Tweedejaars Maritiem Officier (mbo)
„Al vanaf mijn tiende jaar wist ik dat ik later zou gaan varen. Een kennis
van me heeft me eens meegenomen op een loodsboot toen ik nog op de
lagere school zat. Later ben ik met een maat ook nog eens bij een ander
schip aan boord gegaan. Dat vond ik toen allemaal al hartstikke mooi. Dat
ze veel mensen nodig hebben in de zeevaart merk je wel op voorlichtings
dagen, waarbij je kennis kan maken met rederijen waar je stage kunt lopen.
Zelf heb ik voor Wagenborg gekozen. Nadat ik een sollicitatiebrief had ge
schreven, kwamen ze met twee man van het hoofdkantoor in Delfzijl hele
maal hier naar toe voor een gesprek."
Naam: Martin Verweij (19)
Woonplaats: Oostburg
Opleiding: Tweedejaars Maritiem Officier (mbo)
„In november heb ik een weekje stage gelopen op een schip van rederij Wa
genborg. Eindelijk kon ik alles eens in de praktijk zien en dat vond ik erg
leuk. Ik heb gekozen voor de zeevaart omdat het mij een avontuur lijkt om
de hele wereld over te reizen. Maar het feit dat je gegarandeerd een baan
krijgt, speelt ook mee. En ze zeggen dat het goed betaalt, dus dat zullen
we ook maar geloven. Dat maakt het wel makkelijker om voor de zeevaart
te kiezen. Zelf vind ik het niet zo'n probleem om lange tijd weg te zijn,
maar ik denk dat mijn familie het daar wat moeilijker mee heeft. Ik heb
ook een vriendin, die vindt het natuurlijk ook niet leuk dat ik ga varen."
Naam: Jarno Minnaard (19)
Woonplaats: Arnemuiden
Opleiding: Derdejaars Scheepswerktuigkundige
„In mijn laatste jaar op de middelbare school wist ik nog niet zo goed wat
ik wilde doen. Mijn opa is machinist geweest, dus ik had er wel veel over
gehoord. Ik heb dan ook bewust voor de machinekamer gekozen. Ja, daar
krijg je vieze handen van en het is er altijd erg warm. Maar dat ik vind ik
niet erg. Een paar maanden geleden heb ik stage gelopen. Ik ben toen twee
uurtjes op de brug geweest en toen had ik het eigenlijk ook wel weer ge
zien. Dat is maar een beetje zitten en wachten tot je iets tegenkomt. Je
kunt goed merken dat er veel vraag is naar werktuigkundigen. Mijn stagebe-
drijf, JR Shipping, wil mij graag in dienst nemen."
Naam: Richard Wisse (18)
Woonplaats: Oost-Souburg
Opleiding: Derdejaars Scheepswerktuigkundige
„Eigenlijk wilde ik landbouwtechniek gaan studeren. Dat werd me door ver
schillende mensen afgeraden, omdat er in de agrarische sector weinig toe
komst zit. In de zeevaart is dat heel anders, je weet bijna zeker dat je een
baan kunt krijgen. Je merkt dan ook dat ze je graag binnen willen halen. Zo
ben ik bij mijn eerste stage eerder van boord gegaan omdat ik het niet kon
vinden met de hoofdwerktuigkundige. Toch nodigden ze me daarna uit
voor een gesprek en boden ze mij een tweede stage aan. Dat zegt wel wat.
Varen is best hard werken met lange dagen. Maar na zes weken werken
heb je ook zes weken vakantie. Dat kom je echt nergens anders tegen."