Jongere ontdekt de
elektronische fiets
deOndernemer.m
Passen mijn plannen bij het ÉÊtkI
bestemmingsplan? Bgjgjjl
PZC Zaterdag 1 maart 2008 25
Energiebedrijf Eon
bouwt nieuwe centrale
op de Maasvlakte.
door Arend Pleysier
DELFT - Rokende steenkoolfabrie-
ken staan niet alleen in ex-Sovjet
staten en China: ook in Nederland
staan enkele van deze C02-kanon-
nen. Joost van Dijk, directeur van
energiemaatschappij Eon, is ver
antwoordelijk voor de bouw van
de nieuwste kolencentrale op de
Maasvlakte. „Kolen zijn een nood
zakelijk en verantwoord alterna
tief"
Kolencentrales zijn vies, niet effi
ciënt en ouderwets: geen investe
ring waar energiebedrijven goede
sier mee kunnen maken, zoals
met windmolens of biomassacen
trales. Of niet? Nederland krijgt
binnenkort een paar nieuwe kolen
centrales. De eerste komt op de
Maasvlakte en wordt voor 1,5 mil
jard euro gebouwd in opdracht
van Joost van Dijk, directeur van
energiebedrijf Eon Benelux, onder
deel van het grootste private ener
gieconcern van Europa.
Is het wel verantwoord om in de
ze tijd nog een kolencentrale te
bouwen? „Ik heb ook de klimaat
film van Al Gore gezien. Ons gaat
het milieu ook aan het hart. Maar
of we het leuk vinden of niet: ko
len zijn nog decennialang noodza
kelijk. De komende twintig jaar
gaan we op deze wereld twee keer
zoveel energie verbruiken. Al die
energie is niet op te wekken met
wind- of zonne-energie", zegt Van
Dijk.
Sinds de ontdekking van de aard
gasvelden in Slochteren stampte
Nederland heel wat aardgascentra
les uit de grond.
Is het niet verstandiger om daar
nog een paar exemplaren van bij
te bouwen? „Nee", zegt Van Dijk.
„Er is nog voor tweehonderd jaar
aan steenkool. Dat kun je van aard
gas helaas niet zeggen: Het Interna
tionaal Energieagentschap ver
De Rotterdamse haven. Rechts de Maasvlakte waar Energiebedrijf Eon de nieuwste kolencentrale gaat bouwen.
foto Phil Nijhuis/CPD
wacht dat het gas rond 2040 op is.
Daarbij komt nog een ander pro
bleem: Aardgas voor Nederlandse
centrales komt allang niet meer uit
Slochteren, maar wordt geïmpor
teerd uit risicogebieden als Rus
land en Iran. Daar willen we toch
niet afhankelijk van zijn? Steen
kool wordt over de hele wereld ge
vonden, ook in stabiele landen zo
als Amerika en Australië. Neder
landse energie wordt voor zeven
tig procent opgewekt uit aardgas.
Die afhankelijkheid is te groot."
Eon krijgt veel kritiek uit de mi-
lieuhoek. De uitstoot van kolen
centrales is hoog, het rendement
laag, zeggen milieuorganisaties.
Eon zou beter kunnen investeren
in duurzame energie.
„Dat doen we ook", reageert Van
Dijk. „Zo bouwen we momenteel
een windmolenpark van duizend
megawatt in de Noordzee, vlak bij
Engeland. Ter vergelijking: het
grootste Nederlandse windmolen
park wekt honderd megawatt op.
Maar als Eon alleen maar in winde
nergie zou investeren, zijn we mor-
'Dat de politiek zich
nu tegen deze centrales
keert, is hypocriet'
gen failliet. Windenergie is vier
keer zo duur als conventioneel op
gewekte energie en kan zonder
subsidie eenvoudig niet uit. We
zijn wel een commercieel bedrijf
Ecologie is heel belangrijk, maar le
veringszekerheid ook. Windener
gie kan niet zonder back-up, door
kernenergie of kolencentrales." Er
valt nog veel te verbeteren in de
kolencentrale. Het rendement is
een schamele 35 procent, 65 pro
cent van de energie uit steenkool
verdwijnt door de schoorsteen of
via het koelwater. Een aardgascen
trale behaalt negentig procent.
Van Dijk: „Juist daarom is het be
langrijk om modernere kolencen
trales te bouwen. De centrale op
de Maasvlakte heeft een rende
ment van 35 tot veertig procent. In
2014 openen we in het Duitse Wil-
helmshafen een centrale die vijftig
procent rendement haalt. De uit
stoot van zwavel is in de afgelopen
decennia wel met bijna 99 procent
afgenomen. Over zure regen hoor
je niemand meer."
Een van de redenen waarom Van
Dijk de bouw van een kolencentra
le verantwoord vindt, is de ontwik
keling van een nieuwe technolo
gie: CCS. Daarmee kan - ook op
de Maasvlakte - op termijn de
CO2 worden opgevangen en on
dergronds opgeslagen. Milieugroe
pen en politici zijn er nog erg kri
tisch over.
Joris den Blanken, campagneleider
bij Greenpeace: „Wij hebben een
brief in handen waaruit blijkt dat
de Engelse EON-directeur niet ge
looft in de technologie. Bovendien
heeft de Amerikaanse president
Bush een paar CCS-projecten afge
blazen, blijkbaar omdat hij er ook
niet in gelooft. Het belangrijkste
probleem: het rendement van
zo'n centrale wordt lager door die
techniek, 25 tot veertig procent.
Dat zou betekenen dat je op elke
vijf centrales er één extra moet
bouwen om de uitstoot te reduce
ren."
Van Dijk reageert geïrriteerd. „Wij
hebben herhaaldelijk verklaard dat
de techniek gaat werken én betaal
baar wordt. En om Bush nu te pre
senteren als een deskundige op dit
terrein, gaat me wel erg ver. In
Zweden gelooft men erin en onze
proeven samen met de Universi
teit van Utrecht beloven ook veel
goeds. We kunnen wel roepen dat
energiebedrijven meer verantwoor
delijkheid moeten nemen en meer
moeten investeren in duurzame
energie, maar zo werkt het niet. Ja,
het bouwen van duurzame ener
gievoorzieningen in Nederland
gaat langzaam. Geen wonder,
want de Nederlandse overheid
voert een zwalkend beleid. Dat
maakt investeerders schuw: een in
vestering rendeert opeens niet
meer en dat is een ramp. Dat de
politiek zich nu tegen deze centra
les keert, is hypocriet. Nederland
importeert twintig procent van de
energie. Weet u waarmee die
stroom wordt opgewekt? Met
bruinkool en kernenergie. We ve
gen ons eigen straatje schoon en
importeren ondertussen wel goed
kope stroom."
Fabrikant Accell
verkoopt dubbel zoveel
e-bikes als vorig jaar.
AMSTERDAM - Een aandeelhouders
vergadering van een beursgeno
teerd bedrijf is vaak geen verzamel
plaats van goede ideeën. Het suc
cesverhaal van de elektrische fiets
bewijst dat het ook anders kan.
Bestuursvoorzitter René Takens
van fietsfabrikant Accell (Sparta,
Batavus en Koga) vertelde gisteren
dat een aandeelhouder zich aan
het begin van deze eeuw beklaag
de over het feit dat de elektrische
fietsen zo lelijk waren. Zijn vrouw
wilde graag langs de Bodensee fiet
sen, maar niet op een log exem
plaar met een grote batterijhouder
dat al twintig jaar voor mensen
met een lichamelijke beperking
werd gemaakt.
Een modernere versie van de elek
trische fiets had Accell al wel ont
wikkeld. Eentje waarin de motor
is verwerkt in het achterwiel en de
batterij in de buis. Maar de opmer
king van de aandeelhouder over
tuigde Takens ervan dat de markt
voor elektrische fietsen hard kon
groeien. Om van het oude imago
van de fiets af te komen, werd ook
een moderne naam gehanteerd: de
e-bike. De cijfers geven de topman
inmiddels gelijk. Volgens branche
vereniging Bovag Tweewielerbe-
drijven verkocht de Nederlandse
fietshandel vorig jaar 90.000 e-bi-
kes, een verdubbeling ten opzichte
van 2006.
Inmiddels rijden niet alleen oude
ren op de fiets. Scholieren die ver
van hun school wonen, verkiezen
nu vaker een e-bike boven een
scooter, zegt Takens. De populari
teit van de elektrische fiets legt Ac
cell geen windeieren, zo blijkt uit
de jaarcijfers die het bedrijf presen
teerde.
De onderneming verkocht vorig
jaar in totaal 3 procent meer fiet
sen. De omzet steeg harder, met 10
procent tot 476 miljoen euro, me
de doordat de duurdere e-bikes
meer geld in het laatje brengen.
De nettowinst ging van 18,4 mil
joen euro in 2006 naar 19,8 mil
joen euro.
Omzet uitzendbranche
groeit fors in 2007
VOORBURG - Uitzendbureaus heb
ben in 2007 fors meer omzet ge
haald dan in het jaar daarvoor. De
toename van de omzet in 2007 be
droeg 19 procent.
Dat meldde het Centraal Bureau
voor de Statistiek gisteren.
De omzet van de uitzendbranche
zit sinds 2004 in de lift. De sector
profiteerde sindsdien van de
groeiende werkgelegenheid als ge
volg van de opverende economie.
Renault neemt een
groot belang in Lada
MOSKOU - Het Franse autoconcern
Renault heeft voor meer dan een
miljard dollar een belang van 25
procent in de Russische autofabri
kant AvtoVaz genomen.
AvtoVaz, producent van Lada, is
de grootste automaker van Rus
land. Met behulp van Renault wil
AvtoVaz het verouderde aanbod
moderniseren. De Russische auto
markt is een van de sterkst
groeiende van Europa.
Vordering beleggers
Golden Sun toegewezen
AMSTERDAM - Hooghuys 8c Ver-
steeghe, het bedrijf achter het om
streden vastgoedfonds Golden
Sun, moet 10,5 miljoen euro beta
len aan 115 beleggers.
Advocatenfirma Bartels en vier an
dere partijen hadden al beslag la
ten leggen op de rekeningen van
het bedrijf Bij Golden Sun Re
sorts, dat geld zou beleggen in
luxe villa's en een hotel in Turkije,
is mogelijk sprake van zwendel.
Home
Mijn Regio
Mijn Bedrijf Mijn Netwerk Services
Al het nieuws en informatie uit de regio en méér.
deOndernemer.nl 15 hét business-to-business platform van Nederland met de focus op de regio. U vindt er bijvoorbeeld regionaal
ondernemersnieuws, gemeentelijke en provinciale informatie, nieuws van bedrijven zelf en nog veel meer regionale informatie.
Meld u dus nu gratis aan bij de grootste regionale kennisbron voor ondernemers.
Gericht op succes