Jongere ontdekt de elektronische fiets deOndernemer.m Passen mijn plannen bij het ÉÊtkI bestemmingsplan? Bgjgjjl PZC Zaterdag 1 maart 2008 25 Energiebedrijf Eon bouwt nieuwe centrale op de Maasvlakte. door Arend Pleysier DELFT - Rokende steenkoolfabrie- ken staan niet alleen in ex-Sovjet staten en China: ook in Nederland staan enkele van deze C02-kanon- nen. Joost van Dijk, directeur van energiemaatschappij Eon, is ver antwoordelijk voor de bouw van de nieuwste kolencentrale op de Maasvlakte. „Kolen zijn een nood zakelijk en verantwoord alterna tief" Kolencentrales zijn vies, niet effi ciënt en ouderwets: geen investe ring waar energiebedrijven goede sier mee kunnen maken, zoals met windmolens of biomassacen trales. Of niet? Nederland krijgt binnenkort een paar nieuwe kolen centrales. De eerste komt op de Maasvlakte en wordt voor 1,5 mil jard euro gebouwd in opdracht van Joost van Dijk, directeur van energiebedrijf Eon Benelux, onder deel van het grootste private ener gieconcern van Europa. Is het wel verantwoord om in de ze tijd nog een kolencentrale te bouwen? „Ik heb ook de klimaat film van Al Gore gezien. Ons gaat het milieu ook aan het hart. Maar of we het leuk vinden of niet: ko len zijn nog decennialang noodza kelijk. De komende twintig jaar gaan we op deze wereld twee keer zoveel energie verbruiken. Al die energie is niet op te wekken met wind- of zonne-energie", zegt Van Dijk. Sinds de ontdekking van de aard gasvelden in Slochteren stampte Nederland heel wat aardgascentra les uit de grond. Is het niet verstandiger om daar nog een paar exemplaren van bij te bouwen? „Nee", zegt Van Dijk. „Er is nog voor tweehonderd jaar aan steenkool. Dat kun je van aard gas helaas niet zeggen: Het Interna tionaal Energieagentschap ver De Rotterdamse haven. Rechts de Maasvlakte waar Energiebedrijf Eon de nieuwste kolencentrale gaat bouwen. foto Phil Nijhuis/CPD wacht dat het gas rond 2040 op is. Daarbij komt nog een ander pro bleem: Aardgas voor Nederlandse centrales komt allang niet meer uit Slochteren, maar wordt geïmpor teerd uit risicogebieden als Rus land en Iran. Daar willen we toch niet afhankelijk van zijn? Steen kool wordt over de hele wereld ge vonden, ook in stabiele landen zo als Amerika en Australië. Neder landse energie wordt voor zeven tig procent opgewekt uit aardgas. Die afhankelijkheid is te groot." Eon krijgt veel kritiek uit de mi- lieuhoek. De uitstoot van kolen centrales is hoog, het rendement laag, zeggen milieuorganisaties. Eon zou beter kunnen investeren in duurzame energie. „Dat doen we ook", reageert Van Dijk. „Zo bouwen we momenteel een windmolenpark van duizend megawatt in de Noordzee, vlak bij Engeland. Ter vergelijking: het grootste Nederlandse windmolen park wekt honderd megawatt op. Maar als Eon alleen maar in winde nergie zou investeren, zijn we mor- 'Dat de politiek zich nu tegen deze centrales keert, is hypocriet' gen failliet. Windenergie is vier keer zo duur als conventioneel op gewekte energie en kan zonder subsidie eenvoudig niet uit. We zijn wel een commercieel bedrijf Ecologie is heel belangrijk, maar le veringszekerheid ook. Windener gie kan niet zonder back-up, door kernenergie of kolencentrales." Er valt nog veel te verbeteren in de kolencentrale. Het rendement is een schamele 35 procent, 65 pro cent van de energie uit steenkool verdwijnt door de schoorsteen of via het koelwater. Een aardgascen trale behaalt negentig procent. Van Dijk: „Juist daarom is het be langrijk om modernere kolencen trales te bouwen. De centrale op de Maasvlakte heeft een rende ment van 35 tot veertig procent. In 2014 openen we in het Duitse Wil- helmshafen een centrale die vijftig procent rendement haalt. De uit stoot van zwavel is in de afgelopen decennia wel met bijna 99 procent afgenomen. Over zure regen hoor je niemand meer." Een van de redenen waarom Van Dijk de bouw van een kolencentra le verantwoord vindt, is de ontwik keling van een nieuwe technolo gie: CCS. Daarmee kan - ook op de Maasvlakte - op termijn de CO2 worden opgevangen en on dergronds opgeslagen. Milieugroe pen en politici zijn er nog erg kri tisch over. Joris den Blanken, campagneleider bij Greenpeace: „Wij hebben een brief in handen waaruit blijkt dat de Engelse EON-directeur niet ge looft in de technologie. Bovendien heeft de Amerikaanse president Bush een paar CCS-projecten afge blazen, blijkbaar omdat hij er ook niet in gelooft. Het belangrijkste probleem: het rendement van zo'n centrale wordt lager door die techniek, 25 tot veertig procent. Dat zou betekenen dat je op elke vijf centrales er één extra moet bouwen om de uitstoot te reduce ren." Van Dijk reageert geïrriteerd. „Wij hebben herhaaldelijk verklaard dat de techniek gaat werken én betaal baar wordt. En om Bush nu te pre senteren als een deskundige op dit terrein, gaat me wel erg ver. In Zweden gelooft men erin en onze proeven samen met de Universi teit van Utrecht beloven ook veel goeds. We kunnen wel roepen dat energiebedrijven meer verantwoor delijkheid moeten nemen en meer moeten investeren in duurzame energie, maar zo werkt het niet. Ja, het bouwen van duurzame ener gievoorzieningen in Nederland gaat langzaam. Geen wonder, want de Nederlandse overheid voert een zwalkend beleid. Dat maakt investeerders schuw: een in vestering rendeert opeens niet meer en dat is een ramp. Dat de politiek zich nu tegen deze centra les keert, is hypocriet. Nederland importeert twintig procent van de energie. Weet u waarmee die stroom wordt opgewekt? Met bruinkool en kernenergie. We ve gen ons eigen straatje schoon en importeren ondertussen wel goed kope stroom." Fabrikant Accell verkoopt dubbel zoveel e-bikes als vorig jaar. AMSTERDAM - Een aandeelhouders vergadering van een beursgeno teerd bedrijf is vaak geen verzamel plaats van goede ideeën. Het suc cesverhaal van de elektrische fiets bewijst dat het ook anders kan. Bestuursvoorzitter René Takens van fietsfabrikant Accell (Sparta, Batavus en Koga) vertelde gisteren dat een aandeelhouder zich aan het begin van deze eeuw beklaag de over het feit dat de elektrische fietsen zo lelijk waren. Zijn vrouw wilde graag langs de Bodensee fiet sen, maar niet op een log exem plaar met een grote batterijhouder dat al twintig jaar voor mensen met een lichamelijke beperking werd gemaakt. Een modernere versie van de elek trische fiets had Accell al wel ont wikkeld. Eentje waarin de motor is verwerkt in het achterwiel en de batterij in de buis. Maar de opmer king van de aandeelhouder over tuigde Takens ervan dat de markt voor elektrische fietsen hard kon groeien. Om van het oude imago van de fiets af te komen, werd ook een moderne naam gehanteerd: de e-bike. De cijfers geven de topman inmiddels gelijk. Volgens branche vereniging Bovag Tweewielerbe- drijven verkocht de Nederlandse fietshandel vorig jaar 90.000 e-bi- kes, een verdubbeling ten opzichte van 2006. Inmiddels rijden niet alleen oude ren op de fiets. Scholieren die ver van hun school wonen, verkiezen nu vaker een e-bike boven een scooter, zegt Takens. De populari teit van de elektrische fiets legt Ac cell geen windeieren, zo blijkt uit de jaarcijfers die het bedrijf presen teerde. De onderneming verkocht vorig jaar in totaal 3 procent meer fiet sen. De omzet steeg harder, met 10 procent tot 476 miljoen euro, me de doordat de duurdere e-bikes meer geld in het laatje brengen. De nettowinst ging van 18,4 mil joen euro in 2006 naar 19,8 mil joen euro. Omzet uitzendbranche groeit fors in 2007 VOORBURG - Uitzendbureaus heb ben in 2007 fors meer omzet ge haald dan in het jaar daarvoor. De toename van de omzet in 2007 be droeg 19 procent. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren. De omzet van de uitzendbranche zit sinds 2004 in de lift. De sector profiteerde sindsdien van de groeiende werkgelegenheid als ge volg van de opverende economie. Renault neemt een groot belang in Lada MOSKOU - Het Franse autoconcern Renault heeft voor meer dan een miljard dollar een belang van 25 procent in de Russische autofabri kant AvtoVaz genomen. AvtoVaz, producent van Lada, is de grootste automaker van Rus land. Met behulp van Renault wil AvtoVaz het verouderde aanbod moderniseren. De Russische auto markt is een van de sterkst groeiende van Europa. Vordering beleggers Golden Sun toegewezen AMSTERDAM - Hooghuys 8c Ver- steeghe, het bedrijf achter het om streden vastgoedfonds Golden Sun, moet 10,5 miljoen euro beta len aan 115 beleggers. Advocatenfirma Bartels en vier an dere partijen hadden al beslag la ten leggen op de rekeningen van het bedrijf Bij Golden Sun Re sorts, dat geld zou beleggen in luxe villa's en een hotel in Turkije, is mogelijk sprake van zwendel. Home Mijn Regio Mijn Bedrijf Mijn Netwerk Services Al het nieuws en informatie uit de regio en méér. deOndernemer.nl 15 hét business-to-business platform van Nederland met de focus op de regio. U vindt er bijvoorbeeld regionaal ondernemersnieuws, gemeentelijke en provinciale informatie, nieuws van bedrijven zelf en nog veel meer regionale informatie. Meld u dus nu gratis aan bij de grootste regionale kennisbron voor ondernemers. Gericht op succes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 25