Rijdende telefooncel is nu echte auto
Tachtig jaar DAF-historie in kaart
Big brother kruipt
achter het stuur
PZC Vrijdag 29 februari 2008 1 7
Met grote vreugde geven wij
kennis van het overlijden
van de 'rijdende telefoon
cel'. De tweeling Suzuki
Wagon R+/Opel Agila wordt
namelijk vervangen door de
vlotte Splash - die bij Opel
toch weer Agila is gedoopt.
door Robbert Keegel
Het duo, dat technisch zeer nauw
verwant is aan de aardigste Suzuki
van het moment, de Swift, heeft
nog minder onderlinge verschillen
dan voorheen. Ook de motoren
zijn nu identiek - en wat de benzi
negebruikers betreft van Japanse
makelij. Rijdend in de Opel Agila
heb je geen seconde de indruk dat
je in iets anders onderweg bent
dan in een onvervalste Japanse au
to. Suzuki bouwt het tweetal trou
wens in Hongarije.
De voorgangers van Splash en Agi
la waren vooral in trek bij 'oudere
jongeren', die voor het model vie
len vanwege de makkelijke instap.
Hoogbouw was de formule.
Wat dat betreft moeten ze nu iets
inleveren - de hoogte is nu 1,59 in
plaats van 1,71 m - maar in- en uit
stappen blijft makkelijk. Alleen
loopt de daklijn aan de voorzijde
wat vloeiender rond, waardoor
het de strammere medemens toch
wat lastiger wordt gemaakt.
Om te zien zijn de verschillen be
perkt tot een wat andere neuspar-
tij. Vermoedelijk zal dat verschil
nooit de doorslag geven bij de aan
schaf van ofwel een Splash ofwel
een Agila. Van binnen is het twee
tal volstrekt identiek, maar beslist
niet onaardig.
Je voelt je er snel prettig in en het
comfort is voor zo'n kleine auto
(wielbasis 2,36 m) behoorlijk. Voor
in zit je echt goed, maar wel wat
rechtop en achterin kunnen even
drie mensen, maar met twee is het
gerieflijker, al is de bank daar erg
vlak.
Dat is mede nodig om hem makke
lijk om te laten klappen en wie dat
Suzuki Splash, veel vlotter dan voorganger Wagon R+.
foto CPD
doet, vergroot de inhoud van de
bagageruimte van 225 liter tot een
verhuizersbak van 1050 liter. Via
de achterklep is laden en lossen
ook voor minder lenige lieden
geen enkel probleem, maar ook de
achterportieren vormen een mak
kelijke toegang: Splash en Agila
zijn altijd vijfdeurs.
Tijdens het rijden valt de verwant
schap met die lekkere Swift op.
Het weggedrag is in orde, ook bij
wat te snel genomen bochten en
dat ondanks het hoge zwaarte
punt. We hebben uitsluitend kun
nen rijden met de zwakste motor,
een driecilinder éénliter van 65 pk
die een top van 160 km per uur
heeft en dat vonden we in dit ge
val om vele redenen hard genoeg.
De gebruikelijke driepitsbrom is
mooi weggemoffeld.
Er is ook een vierpitter met een in
houd van 1,2 liter en 86 pk en dat
die 176 km per uur haalt, is ner
gens voor nodig. Hij accelereert
marginaal rapper, maar ook dat
legt weinig gewicht in de schaal.
Nauwelijks doorslaggevender is
dat de 1,01 een officieel verbruik
van 5,2 l/ioo km laat noteren, ter
wijl de 1,2 1 wel 5,5 liter per 100
km opslurpt. Uiteraard zou het
nog spaarzamer kunnen met de
door Fiat ontworpen en door GM
verder ontwikkelde 1,3 diesel van
75 pk (top 165 km, verbruik 4,5
l/ioo km), die Opel hier niet en Su
zuki wel voert.
Net als bij de voorgangers lijkt de
Suzuki wat goedkoper, vanaf 9999
euro, maar wie de specificaties
goed bekijkt, ziet dat het erg wei
nig uitmaakt. De Agila begint bij
10.995 euro. Voor de 1,21 rekent Su
zuki vanaf 12.399 en Opel 12.795 eu
ro. Dieselen kan, alleen bij Suzuki
dus, vanaf 16.399 euro.
Opel Agila, op de neus na identiek aan Suzuki Splash.
foto CPD
door Peter Lodewijks
Ze moeten nog ergens op zolder
liggen. Die kaarten uit Eindhoven,
die ik vroeger rond mijn verjaar
dag van Brabantse tantes opge
stuurd kreeg. Er stond een prachti
ge DAF-vrachtwagen op, of een
Dafje 600 met het pientere pook
je. In hele aparte kleuren, een beet
je flets vaak, bijzonder om te zien.
Het wel en wee van de Eindhoven-
se autofabrikant ging toen volledig
langs mij heen, maar de kaarten
waren mooi genoeg om te bewa
ren, gelukkig maar. Een nieuw
boek over DAF, dat bij uitgeverij
Aprilis verschijnt, brengt deze tijd
weer tot leven. Het is een bijzon
der boek, voor de afbeeldingen is
vrijwel uitsluitend gebruik ge
maakt van origineel fabrieksmateri-
aal. Met prentbriefkaarten en fo
to's, afkomstig uit reclamedruk
werk en verkoopbrochures. Illus
traties die ooit zijn uitgegeven
door de fabriek en DAF-dealers.
DAF staat nog altijd bekend als
een gerenommeerde fabrikant in
autoland. De vrachtwagentak doet
al meer dan een halve eeuw goede
Prentbriefkaart met het DAF-productieprogramma van 1957/1958. foto CPD
zaken. Ook de dappere poging
met de personenauto's kan ieder
een zich nog goed herinneren. Het
komt allemaal voorbij in dit boek,
in tien hoofdstukken en twee ta
len (Ned/Engels), aan de hand van
uniek fotomateriaal. DAF is een
van de weinige fabrikanten die op
grote schaal gebruik heeft gemaakt
van het medium prentbriefkaart
om de productiemodellen van zo
wel personen- als vrachtwagens
onder de aandacht te brengen.
Aanleiding voor het boek was het
25-jarig bestaan van de Vereniging
Documentatie Prentbriefkaarten
en het feit dat 50 jaar geleden de
eerste DAF-personenauto zijn op
wachting maakte.
Leon Zijlmans, 80 jaar DAF-historie
op kaart in beeld gebracht. Uitg.
Aprilis, 192 pagina's, 210 illustraties
in kleur, ISBN 978 90 5994188 5,
prijs 29,95 euro.
door Peter Lodewijks
'Big brother' gaat binnen niet al te
lange tijd ook de autobestuurder
in de gaten houden. Een minica-
mera zal continu op zijn hoofd ge
richt staan en elke afwijking regis
treren.
Verschillende merken zijn al enige
tijd bezig met waarschuwingssyste
men die de gedragingen van de au
torijder bestuderen. Vreemde ruk
jes aan het stuur, andere abnorma
le afwijkingen in het rijgedrag,
dichtvallende ogen, alles wordt op
gemerkt en zonodig zal de compu
ter ingrijpen. Het Zweedse veilig-
heidsmerk Volvo is er al heel ver
mee en past sommige systemen
toe in de praktijk.
Veel ongelukken gebeuren doordat
bestuurders in slaap vallen of niet
voldoende opletten. Te weinig
slaap of eentonigheid tijdens het
autorijden zijn veel voorkomende
oorzaken. In het donker rijden is
ook aardig vermoeiend.
Concentratieverlies is ook niet iets
dat opeens optreedt. Men zakt
langzaam weg, waarbij waarne
ming en reactievermogen geleide
lijk afnemen. Deskundigen vemoe-
den dat door oververmoeidheid
waarschijnlijk meer ongevallen
worden veroorzaakt dan door alco
holgebruik. Er zijn verschillende
mogelijkheden om de bestuurder
bij de les te houden. Sommige sys
temen bestuderen het rijgedrag
van de chauffeur, de nieuwste ont
wikkeling is het cameraatje dat
zijn gezicht in de gaten houdt. Een
of meer camera's registreren elke
beweging van de oogleden en ge
ven die door aan de computer.
Het systeem weet wanneer onop
lettendheid of slaperigheid bij de
bestuurder optreedt. Het geeft dan
razendsnel een signaal af, bijvoor
beeld door middel van een gespro
ken waarschuwing, een serie
alarmlichten/-bellen of vibraties
in het stoelkussen. Het systeem
treedt op voordat er iets aan de
hand is