Rijdende telefooncel is nu echte auto Tachtig jaar DAF-historie in kaart Big brother kruipt achter het stuur PZC Vrijdag 29 februari 2008 1 7 Met grote vreugde geven wij kennis van het overlijden van de 'rijdende telefoon cel'. De tweeling Suzuki Wagon R+/Opel Agila wordt namelijk vervangen door de vlotte Splash - die bij Opel toch weer Agila is gedoopt. door Robbert Keegel Het duo, dat technisch zeer nauw verwant is aan de aardigste Suzuki van het moment, de Swift, heeft nog minder onderlinge verschillen dan voorheen. Ook de motoren zijn nu identiek - en wat de benzi negebruikers betreft van Japanse makelij. Rijdend in de Opel Agila heb je geen seconde de indruk dat je in iets anders onderweg bent dan in een onvervalste Japanse au to. Suzuki bouwt het tweetal trou wens in Hongarije. De voorgangers van Splash en Agi la waren vooral in trek bij 'oudere jongeren', die voor het model vie len vanwege de makkelijke instap. Hoogbouw was de formule. Wat dat betreft moeten ze nu iets inleveren - de hoogte is nu 1,59 in plaats van 1,71 m - maar in- en uit stappen blijft makkelijk. Alleen loopt de daklijn aan de voorzijde wat vloeiender rond, waardoor het de strammere medemens toch wat lastiger wordt gemaakt. Om te zien zijn de verschillen be perkt tot een wat andere neuspar- tij. Vermoedelijk zal dat verschil nooit de doorslag geven bij de aan schaf van ofwel een Splash ofwel een Agila. Van binnen is het twee tal volstrekt identiek, maar beslist niet onaardig. Je voelt je er snel prettig in en het comfort is voor zo'n kleine auto (wielbasis 2,36 m) behoorlijk. Voor in zit je echt goed, maar wel wat rechtop en achterin kunnen even drie mensen, maar met twee is het gerieflijker, al is de bank daar erg vlak. Dat is mede nodig om hem makke lijk om te laten klappen en wie dat Suzuki Splash, veel vlotter dan voorganger Wagon R+. foto CPD doet, vergroot de inhoud van de bagageruimte van 225 liter tot een verhuizersbak van 1050 liter. Via de achterklep is laden en lossen ook voor minder lenige lieden geen enkel probleem, maar ook de achterportieren vormen een mak kelijke toegang: Splash en Agila zijn altijd vijfdeurs. Tijdens het rijden valt de verwant schap met die lekkere Swift op. Het weggedrag is in orde, ook bij wat te snel genomen bochten en dat ondanks het hoge zwaarte punt. We hebben uitsluitend kun nen rijden met de zwakste motor, een driecilinder éénliter van 65 pk die een top van 160 km per uur heeft en dat vonden we in dit ge val om vele redenen hard genoeg. De gebruikelijke driepitsbrom is mooi weggemoffeld. Er is ook een vierpitter met een in houd van 1,2 liter en 86 pk en dat die 176 km per uur haalt, is ner gens voor nodig. Hij accelereert marginaal rapper, maar ook dat legt weinig gewicht in de schaal. Nauwelijks doorslaggevender is dat de 1,01 een officieel verbruik van 5,2 l/ioo km laat noteren, ter wijl de 1,2 1 wel 5,5 liter per 100 km opslurpt. Uiteraard zou het nog spaarzamer kunnen met de door Fiat ontworpen en door GM verder ontwikkelde 1,3 diesel van 75 pk (top 165 km, verbruik 4,5 l/ioo km), die Opel hier niet en Su zuki wel voert. Net als bij de voorgangers lijkt de Suzuki wat goedkoper, vanaf 9999 euro, maar wie de specificaties goed bekijkt, ziet dat het erg wei nig uitmaakt. De Agila begint bij 10.995 euro. Voor de 1,21 rekent Su zuki vanaf 12.399 en Opel 12.795 eu ro. Dieselen kan, alleen bij Suzuki dus, vanaf 16.399 euro. Opel Agila, op de neus na identiek aan Suzuki Splash. foto CPD door Peter Lodewijks Ze moeten nog ergens op zolder liggen. Die kaarten uit Eindhoven, die ik vroeger rond mijn verjaar dag van Brabantse tantes opge stuurd kreeg. Er stond een prachti ge DAF-vrachtwagen op, of een Dafje 600 met het pientere pook je. In hele aparte kleuren, een beet je flets vaak, bijzonder om te zien. Het wel en wee van de Eindhoven- se autofabrikant ging toen volledig langs mij heen, maar de kaarten waren mooi genoeg om te bewa ren, gelukkig maar. Een nieuw boek over DAF, dat bij uitgeverij Aprilis verschijnt, brengt deze tijd weer tot leven. Het is een bijzon der boek, voor de afbeeldingen is vrijwel uitsluitend gebruik ge maakt van origineel fabrieksmateri- aal. Met prentbriefkaarten en fo to's, afkomstig uit reclamedruk werk en verkoopbrochures. Illus traties die ooit zijn uitgegeven door de fabriek en DAF-dealers. DAF staat nog altijd bekend als een gerenommeerde fabrikant in autoland. De vrachtwagentak doet al meer dan een halve eeuw goede Prentbriefkaart met het DAF-productieprogramma van 1957/1958. foto CPD zaken. Ook de dappere poging met de personenauto's kan ieder een zich nog goed herinneren. Het komt allemaal voorbij in dit boek, in tien hoofdstukken en twee ta len (Ned/Engels), aan de hand van uniek fotomateriaal. DAF is een van de weinige fabrikanten die op grote schaal gebruik heeft gemaakt van het medium prentbriefkaart om de productiemodellen van zo wel personen- als vrachtwagens onder de aandacht te brengen. Aanleiding voor het boek was het 25-jarig bestaan van de Vereniging Documentatie Prentbriefkaarten en het feit dat 50 jaar geleden de eerste DAF-personenauto zijn op wachting maakte. Leon Zijlmans, 80 jaar DAF-historie op kaart in beeld gebracht. Uitg. Aprilis, 192 pagina's, 210 illustraties in kleur, ISBN 978 90 5994188 5, prijs 29,95 euro. door Peter Lodewijks 'Big brother' gaat binnen niet al te lange tijd ook de autobestuurder in de gaten houden. Een minica- mera zal continu op zijn hoofd ge richt staan en elke afwijking regis treren. Verschillende merken zijn al enige tijd bezig met waarschuwingssyste men die de gedragingen van de au torijder bestuderen. Vreemde ruk jes aan het stuur, andere abnorma le afwijkingen in het rijgedrag, dichtvallende ogen, alles wordt op gemerkt en zonodig zal de compu ter ingrijpen. Het Zweedse veilig- heidsmerk Volvo is er al heel ver mee en past sommige systemen toe in de praktijk. Veel ongelukken gebeuren doordat bestuurders in slaap vallen of niet voldoende opletten. Te weinig slaap of eentonigheid tijdens het autorijden zijn veel voorkomende oorzaken. In het donker rijden is ook aardig vermoeiend. Concentratieverlies is ook niet iets dat opeens optreedt. Men zakt langzaam weg, waarbij waarne ming en reactievermogen geleide lijk afnemen. Deskundigen vemoe- den dat door oververmoeidheid waarschijnlijk meer ongevallen worden veroorzaakt dan door alco holgebruik. Er zijn verschillende mogelijkheden om de bestuurder bij de les te houden. Sommige sys temen bestuderen het rijgedrag van de chauffeur, de nieuwste ont wikkeling is het cameraatje dat zijn gezicht in de gaten houdt. Een of meer camera's registreren elke beweging van de oogleden en ge ven die door aan de computer. Het systeem weet wanneer onop lettendheid of slaperigheid bij de bestuurder optreedt. Het geeft dan razendsnel een signaal af, bijvoor beeld door middel van een gespro ken waarschuwing, een serie alarmlichten/-bellen of vibraties in het stoelkussen. Het systeem treedt op voordat er iets aan de hand is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17