Peugeot 207 SW een succes 'Een VW Transporter is letterlijk méér auto' Albert Heijn PZC Vrijdag 29 februari 2008 1 5 Met kleine stationcars wordt de markt niet echt overspoeld. Alleen Peugeot heeft veel succes met de 206 SW. Die is nu geëvolueerd tot 207 SW. door Robbert Keegel Fiat, Volkswagen en Seat smeten de handdoek al in de ring, nadat hun niet al te overtuigende pogin gen een stationcar in het C-seg- ment (VW Polo, Opel Corsa, Renault Clio etc.) te verkopen ei genlijk in heel Europa strandden. Peugeot bleef stug volhouden. Niet alleen heeft de 206 SW krach tig bijgedragen aan de herhaalde toppositie van de 206 in de Neder landse verkoopstatistieken, het suc cesnummer heeft zelfs rivaal Renault verleid tot het creëren van een concurrent, de Clio Estate. Sinds Peugeot vorig jaar de 206 liet evolueren tot de modernere 207, was het gewoon wachten op de SW-variant. Hoewel die letters lij ken te staan voor Station Wagon, mag je die voor de hand liggende conclusie van Peugeot zelf niet trekken. Wat er dan wel mee wordt bedoeld, blijft in Elzasser ne velen gehuld. Dat de jongste editie hetzelfde suc cesnummer kan worden als zijn ge slaagde voorganger, is zeker. Méér nog zelfs, want de 207 SW is op zo wat alle punten de betere auto. Al leen met het uiterlijk heb ik wat moeite. De enorme muil die vanaf de 407 zijn intrede deed als stijl kenmerk voor alle Peugeots, staat die middenklasser heel goed, maar op de kleinere modellen is de gro te bek me te brutaal. Zeker op de 207 maakt hij de indruk dat de klei ne zich constant aan het over schreeuwen is. Daarbij komt dat het tweede stijl kenmerk, dat van oversized licht- units, de neuspartij wel vreselijk nadrukkelijk maakt. Eerst die gro te grille, daarboven de haaienneus, en dan op de flanken die enorme koplampglazen, die bijna tot bo ven de wielen doorlopen. Aan de achterkant hetzelfde liedje. Ook een lichtwinkel van jewelste, die natuurlijk heel veilig de mede weggebruikers in het donker atten deert op de aanwezigheid van de SW. Die had in bescheidener vorm die taak ook kunnen klaren. Over de achterzijde zijn ook zeer positieve dingen te melden. De achterklep is namelijk uitermate praktisch. Niet alleen klapt hij wijd open en heeft dan een sper rende muil die wél functioneel is, een sterk punt van de achterklep is ook dat de ruit op de luxere ver sies apart geopend kan worden. Daardoor kun je bijvoorbeeld op een krappe parkeerplek toch de boodschappen inladen. De afdekking tussen raam en ach terbank kan namelijk heel makke lijk worden weggevouwen, al zit de forse ruitenwissermotor een beetje in de weg. Slim is dat dit ook vanaf de achterbank mogelijk is, zodat de kids op vakantie bij voorbeeld zelf hun speeltjes of zo kunnen pakken. De achterbank zelf biedt, op een wielbasis van 2,54 meter, genoeg beenruimte en kan ontstellend makkelijk worden weggeklapt dankzij een systeem dat veel weg heeft van Mazda's befaamde Sep- puku-bank. Dan groeit de koffer bak van 337 naar 1.258 liter. Wij reden een 207 SW in de stoer bedoelde Outdoor-versie, die net als bijvoorbeeld een VW CrossPo- lo geen extra terreinkwaliteit heeft (al staat 'ie hoger op zijn poten). Maar met het nodige plastic wekt hij de indruk dat 'ie staat te trappe len om op safari te gaan. Er zitten wel mooie lichtmetalen wielen on der en er is zelfs een bescherm- plaat voor de motor, hetgeen me een frivole verspilling van duur materiaal lijkt. De Outdoor-versie is precies dui zend euro duurder dan de uitvoe ring X-Line waarop dat pakket uit sluitend leverbaar is. Daarin zitten ook de aardig ogende dakrails, maar nog geen airco. Op het rijgedrag heeft de onder stelverhoging geen invloed. Dat is en blijft goed. In combinatie met het gerieflijke interieur en de flexi bele beladingsmogelijkheden, maakt het de 207 tot een prettige metgezel. In ons geval was er een 1.6-I HDIF 110 pk diesel met roetfilter aan boord, die een top van 193 km/u in huis heeft, in 10,1 tellen naar de honderd gaat en officieel vijf liter per 100 km verbruikt. In de prak tijk zaten we daar heel dicht bij. De 207 SW is verder te koop met benzinemotoren van 1.4 of 1.6 liter en 75 tot 175 pk, naast nog een 1.6 diesel met 90 pk. De prijzen begin nen bij 15.750 euro en dieselen kan vanaf 21.750 euro. Het was de eerste klus in een lan ge reeks van verbeteringen, zoals Peter ze noemt. „De dealer is tel kens weer benieuwd wat ik weer heb veranderd. Op elk gebied pro beer ik mijn bus beter te maken. Het hoeft echt niet allemaal snel ler, maar ik heb de bus ook mooier, veiliger en stiller ge maakt." Uiteraard zijn er talloze mensen die hun auto tot in het kleinste detail willen verbeteren, maar Peter Koopman onderscheidt zich van hen door alles wat hij doet stap-voor-stap te omschrij ven in tekst en beeld. Het resul taat van die inspanning zijn diver se online handleidingen, varië rend van 'hoe vervang ik de batte rij van de sleutel' tot het aanbren gen van stoelverwarming en het verbeteren van de remmen. „Ik probeer alles zo te omschrijven dat zelfs mensen met twee linker Dit weekend staat een wel heel grote klus te wachten: de bus wordt omgebouwd tot een cam per. „Daarvoor heb ik een spe ciaal dak in Duitsland gekocht." Voor Peter staat het als een paal boven water dat een bus het bes te vervoermiddel op de weg is. „Het is gewoon veel meer auto. Je ziet meer en je kunt meer meene men dan in een gewone auto." Een bus is volgens Peter bepaald geen kwestie van behelpen. „Dat denken mensen wel, maar het te gendeel is waar. Bij het rode stop licht gaan personenauto's altijd links van mij staan. Maar ik ben altijd als eerste weg." Over inruilen peinst Peter niet „Deze bus gaat nooit weg. Er zit zó veel liefde, passie en werk in." En wat als de rode Transporter 'op' is? „Dan knal ik er toch ge woon een nieuwe motor in?" people.zeelandnet.nl/diape door Joeri Wisse Zijn aankoop was 3,5 uur 'oud' toen Peter Koopman uit Krabbendijke al onder zijn gloednieuwe Volkswagen Transporter lag. „De assen heb ik meteen ingesmeerd met Hameri te. Op het Transporter-forum had ik gelezen dat die gevoelig zijn voor roest." Peter Koopman uit Krabbendijke met zijn VW Transporter 4. handen het kunnen." Al met al heeft Peter met zijn internetservi ce al honderden, zo niet duizen den Transporter-bezitters gehol pen. „Daarmee hebben mensen al veel geld kunnen besparen, om dat ze het niet aan de garage hoe ven over te laten." Ik krijg zelfs mailtjes met vragen vanuit Italië en Sint-Petersburg." •ISupers De Peugeot 207 SW in de stoer bedoelde Outdoor-versie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15