Peugeot 207 SW een succes
'Een VW Transporter is letterlijk méér auto'
Albert Heijn
PZC Vrijdag 29 februari 2008 1 5
Met kleine stationcars wordt
de markt niet echt
overspoeld. Alleen Peugeot
heeft veel succes met de
206 SW. Die is nu
geëvolueerd tot 207 SW.
door Robbert Keegel
Fiat, Volkswagen en Seat smeten
de handdoek al in de ring, nadat
hun niet al te overtuigende pogin
gen een stationcar in het C-seg-
ment (VW Polo, Opel Corsa,
Renault Clio etc.) te verkopen ei
genlijk in heel Europa strandden.
Peugeot bleef stug volhouden.
Niet alleen heeft de 206 SW krach
tig bijgedragen aan de herhaalde
toppositie van de 206 in de Neder
landse verkoopstatistieken, het suc
cesnummer heeft zelfs rivaal
Renault verleid tot het creëren van
een concurrent, de Clio Estate.
Sinds Peugeot vorig jaar de 206 liet
evolueren tot de modernere 207,
was het gewoon wachten op de
SW-variant. Hoewel die letters lij
ken te staan voor Station Wagon,
mag je die voor de hand liggende
conclusie van Peugeot zelf niet
trekken. Wat er dan wel mee
wordt bedoeld, blijft in Elzasser ne
velen gehuld.
Dat de jongste editie hetzelfde suc
cesnummer kan worden als zijn ge
slaagde voorganger, is zeker. Méér
nog zelfs, want de 207 SW is op zo
wat alle punten de betere auto. Al
leen met het uiterlijk heb ik wat
moeite. De enorme muil die vanaf
de 407 zijn intrede deed als stijl
kenmerk voor alle Peugeots, staat
die middenklasser heel goed, maar
op de kleinere modellen is de gro
te bek me te brutaal. Zeker op de
207 maakt hij de indruk dat de klei
ne zich constant aan het over
schreeuwen is.
Daarbij komt dat het tweede stijl
kenmerk, dat van oversized licht-
units, de neuspartij wel vreselijk
nadrukkelijk maakt. Eerst die gro
te grille, daarboven de haaienneus,
en dan op de flanken die enorme
koplampglazen, die bijna tot bo
ven de wielen doorlopen.
Aan de achterkant hetzelfde liedje.
Ook een lichtwinkel van jewelste,
die natuurlijk heel veilig de mede
weggebruikers in het donker atten
deert op de aanwezigheid van de
SW. Die had in bescheidener
vorm die taak ook kunnen klaren.
Over de achterzijde zijn ook zeer
positieve dingen te melden. De
achterklep is namelijk uitermate
praktisch. Niet alleen klapt hij
wijd open en heeft dan een sper
rende muil die wél functioneel is,
een sterk punt van de achterklep
is ook dat de ruit op de luxere ver
sies apart geopend kan worden.
Daardoor kun je bijvoorbeeld op
een krappe parkeerplek toch de
boodschappen inladen.
De afdekking tussen raam en ach
terbank kan namelijk heel makke
lijk worden weggevouwen, al zit
de forse ruitenwissermotor een
beetje in de weg. Slim is dat dit
ook vanaf de achterbank mogelijk
is, zodat de kids op vakantie bij
voorbeeld zelf hun speeltjes of zo
kunnen pakken.
De achterbank zelf biedt, op een
wielbasis van 2,54 meter, genoeg
beenruimte en kan ontstellend
makkelijk worden weggeklapt
dankzij een systeem dat veel weg
heeft van Mazda's befaamde Sep-
puku-bank. Dan groeit de koffer
bak van 337 naar 1.258 liter.
Wij reden een 207 SW in de stoer
bedoelde Outdoor-versie, die net
als bijvoorbeeld een VW CrossPo-
lo geen extra terreinkwaliteit heeft
(al staat 'ie hoger op zijn poten).
Maar met het nodige plastic wekt
hij de indruk dat 'ie staat te trappe
len om op safari te gaan. Er zitten
wel mooie lichtmetalen wielen on
der en er is zelfs een bescherm-
plaat voor de motor, hetgeen me
een frivole verspilling van duur
materiaal lijkt.
De Outdoor-versie is precies dui
zend euro duurder dan de uitvoe
ring X-Line waarop dat pakket uit
sluitend leverbaar is. Daarin zitten
ook de aardig ogende dakrails,
maar nog geen airco.
Op het rijgedrag heeft de onder
stelverhoging geen invloed. Dat is
en blijft goed. In combinatie met
het gerieflijke interieur en de flexi
bele beladingsmogelijkheden,
maakt het de 207 tot een prettige
metgezel.
In ons geval was er een 1.6-I HDIF
110 pk diesel met roetfilter aan
boord, die een top van 193 km/u
in huis heeft, in 10,1 tellen naar de
honderd gaat en officieel vijf liter
per 100 km verbruikt. In de prak
tijk zaten we daar heel dicht bij.
De 207 SW is verder te koop met
benzinemotoren van 1.4 of 1.6 liter
en 75 tot 175 pk, naast nog een 1.6
diesel met 90 pk. De prijzen begin
nen bij 15.750 euro en dieselen kan
vanaf 21.750 euro.
Het was de eerste klus in een lan
ge reeks van verbeteringen, zoals
Peter ze noemt. „De dealer is tel
kens weer benieuwd wat ik weer
heb veranderd. Op elk gebied pro
beer ik mijn bus beter te maken.
Het hoeft echt niet allemaal snel
ler, maar ik heb de bus ook
mooier, veiliger en stiller ge
maakt."
Uiteraard zijn er talloze mensen
die hun auto tot in het kleinste
detail willen verbeteren, maar
Peter Koopman onderscheidt
zich van hen door alles wat hij
doet stap-voor-stap te omschrij
ven in tekst en beeld. Het resul
taat van die inspanning zijn diver
se online handleidingen, varië
rend van 'hoe vervang ik de batte
rij van de sleutel' tot het aanbren
gen van stoelverwarming en het
verbeteren van de remmen. „Ik
probeer alles zo te omschrijven
dat zelfs mensen met twee linker
Dit weekend staat een wel heel
grote klus te wachten: de bus
wordt omgebouwd tot een cam
per. „Daarvoor heb ik een spe
ciaal dak in Duitsland gekocht."
Voor Peter staat het als een paal
boven water dat een bus het bes
te vervoermiddel op de weg is.
„Het is gewoon veel meer auto. Je
ziet meer en je kunt meer meene
men dan in een gewone auto."
Een bus is volgens Peter bepaald
geen kwestie van behelpen. „Dat
denken mensen wel, maar het te
gendeel is waar. Bij het rode stop
licht gaan personenauto's altijd
links van mij staan. Maar ik ben
altijd als eerste weg."
Over inruilen peinst Peter niet
„Deze bus gaat nooit weg. Er zit
zó veel liefde, passie en werk in."
En wat als de rode Transporter
'op' is? „Dan knal ik er toch ge
woon een nieuwe motor in?"
people.zeelandnet.nl/diape
door Joeri Wisse
Zijn aankoop was 3,5 uur
'oud' toen Peter Koopman
uit Krabbendijke al onder
zijn gloednieuwe Volkswagen
Transporter lag. „De assen heb ik
meteen ingesmeerd met Hameri
te. Op het Transporter-forum
had ik gelezen dat die gevoelig
zijn voor roest."
Peter Koopman uit Krabbendijke met zijn VW Transporter 4.
handen het kunnen." Al met al
heeft Peter met zijn internetservi
ce al honderden, zo niet duizen
den Transporter-bezitters gehol
pen. „Daarmee hebben mensen
al veel geld kunnen besparen, om
dat ze het niet aan de garage hoe
ven over te laten." Ik krijg zelfs
mailtjes met vragen vanuit Italië
en Sint-Petersburg."
•ISupers
De Peugeot 207 SW in de stoer bedoelde Outdoor-versie.