Micheline blikt terug en kijkt vooruit Oratorium brug tussen traditie en het heden I m 11 Vlaamse zangeres geeft twee uiteenlopende concerten in Zeeland. Gebroken Jaren biedt muziek, tekst en zang voor elk jaargetijde. ifr w m m 4.3 IJl PZC Donderdag 28 februari 2008 I 33 Micheline Van Hautem: „Muziek moet de mensen raken." foto Brenton Edwards door René de Dreu RILLAND - Van rock naar Brei of van Mariakerke naar New York zijn voor zangeres Micheline Van Hautem geen onoverbrugbare stap pen. Ze markeren wel een aantal ontwikkelingen die haar als vertol ker van chansons en songs op de wereldkaart hebben gezet. Toerde ze tot ruim tien jaar geleden nog met een rockband langs het Vlaam se circuit van jeugdcentra, inmid dels zijn het theaters en zalen in de Verenigde Staten, Schotland, Nieuw-Zeeland en Australië waar ze haar nieuwe repertoire kan la ten horen. Van Hautem heeft de kansen ge grepen die ze op haar zoektochten tegenkwam. Ze ontdekte haar kracht en muzikale identiteit door terug te grijpen op het beste wat België op muzikaal gebied had voorgebracht: Jacques Brei. Zijn re pertoire en wat eraan voorafging en wat eruit voortkwam heeft ze zich eigen gemaakt. Dat teruggrijpen en vooruitkijken komt deze week in twee verschil lende concerten in Zeeland aan bod. Morgen staat ze in Rilland met haar programma Nostalgia, za terdag in Heinkenszand met Choco lat. „Het was mijn Antwerpse zangle raar die me op het spoor van Brei bracht. Precies tien jaar geleden. Ik ontdekte toen de mogelijkheden die dat repertoire in zich had", ver telt Van Hautem. Het gebeurde in een periode dat ze privé en muzi kaal in België 'op een kruispunt' in haar leven stond. „Weggaan leek een oplossing. Zo kwam ik in New York, ging daar acteerlessen volgen, maar zocht toch al weer snel kleine clubs op om te kunnen zingen. Met Franse chansons van Brei en Piaf probeerde ik me te on derscheiden en op te vallen." Inmiddels was er een samenwer king ontstaan met pianist en accor deonist Frederik Caelen. Samen ar rangeerden ze Brels muziek op nieuw en zochten naar de pure es sentie ervan. Aangevuld met enkele Nederland se muzikanten ontstond de groep Mich en Scène. De cd Songs of Jac ques Brei kreeg internationale mu zikale erkenning. „Ik leefde als een zigeuner die de wereld rondreist met het repertoi re van Piaf en Brei. Ondertussen ontstonden er nieuwe ideeën voor een verbreding van mijn muziek. Dat past ook bij mijn eigen muzi kale interesses die uiteenlopen van Frank Sinatra tot Bonnie Raitt." Aanvankelijk leidde dat tot het in terpreteren van grote voorbeelden. Songs van diva's zoals Mariene Dietrich, Sarah Vaughan, Billie Ho liday, Etta James en Björk zorgden voor een extra muzikale dimensie en een nieuwe cd Madame. Vervolgens was een uitnodiging van Vredenburg in Utrecht aanlei ding om muziek uit de jaren twin tig en dertig in eigen arrangemen ten te gieten. Muziek uit The sin- ging detective vormde het uitgangs punt. En opnieuw wist ze met die show, Nostalgia, harten te stelen. Met haar lichaamstaal en stem kleurt ze de muziek en geeft er een eigen wending aan waarmee de emotie die erin verborgen zit bijna tastbaar wordt. „Zelf nummers schrijven betekent nog meer zoeken naar een eigen identiteit. De uitwerking van de ideetjes die al langer in mijn hoofd zitten verschijnen in maart op een Engelstalige nieuwe cd: Chocolat. Met die muziek zijn we aan een nieuwe theatertoer begonnen met dezelfde titel. De songs hebben meer weg van popliedjes, maar in het programma komen ook nieu we interpretaties van chansons en evergreens. Uiteindelijk gaat het er bij ieder optreden om dat mensen kunnen genieten en dat de mu ziek voor wat geluk zorgt. Muziek moet de mensen raken." Van Hautem heeft een uitgebreid en kleurrijk muzikaal jargon ge- 'Uiteindelijk gaat het er bij ieder optreden om dat mensen kunnen genieten' vonden die haar op het lijf lijkt ge schreven. Nostalgia en Chocolat zijn twee verschillende program ma's met verschillende muzikan ten, maar met die ene verbinden de schakel: de stem en performan ce van Van Hautem. Met de geboorte van zoon Alexan der lijkt er rust te zijn gekomen in het zigeunerbestaan. Maar dat is schijn. „In de zomer gaan we naar Ameri ka, in de herfst weer hier en voor 2009 staan Australië en Nieuw-Zeeland op het program ma. Tussendoor naar de familie en vrienden in Vlaanderen. En met twee concerten in Zeeland zitten we natuurlijk zo in Mariakerke." Micheline Van Hautem, morgen in dorpshuis Luctor et Emergo in Ril land (20.00 u.), zaterdag in De Sten- ge in Heinkenszand (20.00 u). De Zeeuw (I) en Van der Veer tijdens de repetitie. foto Dirk-Jan Gjeltema door Ali Parikow ZIERIKZEE - Het leggen van verbin ding tussen traditie en het heden geldt als uitgangspunt voor de ma kers van het oratorium Gebroken Jaren, dat morgen in de Nieuwe Kerk in Zierikzee in première gaat. De verdere opvoeringen zijn op vrijdag 7 maart in Kruinigen en za terdag 15 maart in Veere. „Traditie is geen statische herha ling, maar juist een levendig pro ces van ontvanen en doorgeven", zegt Michiel de Zeeuw, predikant en tekstschrijver. Samen met cantor/componist Mar van der Veer tekent hij voor Gebroken Ja ren. Dit creatieve duo uit Zierikzee heeft al meerdere producties op zijn naam staan. Daartoe behoort onder meer het Passie-oratorium Een gat in het dak dat in 2004 kort na de nieuwe bijbelvertaling is ver schenen. Ook tekenen zij voor een Pinkstercantate, een liedbundel en twee kerkmusicals. De Zeeuw en Van der Veer willen op deze wijze een vertaalslag leveren tussen de Bijbel en het dagelijks ieven. „Het Evangelie en de Bijbel zijn geen musea. Als predikant ben ilc ook steeds op zoek naar de invalshoek voor het hier en nu", zegt De Zeeuw. Hij trekt een vergelijking met de schilderkunst. „Een schilde rij van Herman Brood zegt wel licht meer als je ook de schilder kunst van Rembrandt kent." De Zeeuw en Van der Veer huilen dan ook niet mee met de wolven in het bos over het feit dat de taal en de presentatie van de kerk niet meer passen bij de leefwijze van moderne mensen. Zij hebben im mers de praktijkervaring dat met toegankelijke muziek en teksten ouderen én jongeren van nu wel degelijk bereikt kunnen worden. Van der Veer is voor de structuur van Gebroken Jaren uitgegaan van de vier jaargetijden, zoals ook com ponisten als Vivaldi en Haydn dat 'Een mensenleven volgt zelden de vaste opbouw van de jaargetijden' deden. „Niet in een chronologi sche volgorde, maar met breuklij nen omdat een mensenleven zel den de vaste opbouw van de jaar getijden volgt", legt Van der Veer uit. Zo kunnen door tal van om standigheden senioren nog een nieuw voorjaar in hun leven erva ren en moeten jongeren soms door een winterperiode heen. Het startpunt van elk deel in dit oratorium is een oude Geneefse psalm, maar dan wel in een geheel nieuwe gedaante. Met nieuwe tek sten en composities op basis van oude thema's creëren de makers toegankelijke melodieën die door oud en jong gezongen kunnen worden. Zo is in het deel van de Lente psalm 8 bewerkt voor koor, kinderkoor, piano, orgel en slag werk en kan het publiek zelfs een deel meezingen. Aansluitend klinkt een lied door de kinderen, - Wekken is een stemmemspel - waar na het koor recitatief over een evan geliegedeelte volgt. Volgens De Zeeuw en Van der Veer is elk seizoendeel geschikt om afzonderlijk door een cantorij of koor te worden uitgevoerd bin nen een kerkdienst. Zelf hebben ze ook elk deel afzonderlijk tijdens vier diensten al eerder uitgevoerd ter voorbereiding van het volledi ge concert de komende weken. Oratorium Gebroken Jaren, vrij. 29 feb., Zierikzee, Nieuwe Kerk, 19.30 uur; vrij. 7 maart, Kruiningen, Johan- neskerk, 20.00 uur; zat. 15 maart, Veere, Grote Kerk, 19.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 59