Micheline blikt terug en kijkt vooruit
Oratorium brug tussen traditie en het heden
I
m 11
Vlaamse zangeres geeft
twee uiteenlopende
concerten in Zeeland.
Gebroken Jaren biedt
muziek, tekst en zang
voor elk jaargetijde.
ifr w m m
4.3 IJl
PZC Donderdag 28 februari 2008 I 33
Micheline Van Hautem: „Muziek moet de mensen raken." foto Brenton Edwards
door René de Dreu
RILLAND - Van rock naar Brei of
van Mariakerke naar New York
zijn voor zangeres Micheline Van
Hautem geen onoverbrugbare stap
pen. Ze markeren wel een aantal
ontwikkelingen die haar als vertol
ker van chansons en songs op de
wereldkaart hebben gezet. Toerde
ze tot ruim tien jaar geleden nog
met een rockband langs het Vlaam
se circuit van jeugdcentra, inmid
dels zijn het theaters en zalen in
de Verenigde Staten, Schotland,
Nieuw-Zeeland en Australië waar
ze haar nieuwe repertoire kan la
ten horen.
Van Hautem heeft de kansen ge
grepen die ze op haar zoektochten
tegenkwam. Ze ontdekte haar
kracht en muzikale identiteit door
terug te grijpen op het beste wat
België op muzikaal gebied had
voorgebracht: Jacques Brei. Zijn re
pertoire en wat eraan voorafging
en wat eruit voortkwam heeft ze
zich eigen gemaakt.
Dat teruggrijpen en vooruitkijken
komt deze week in twee verschil
lende concerten in Zeeland aan
bod. Morgen staat ze in Rilland
met haar programma Nostalgia, za
terdag in Heinkenszand met Choco
lat.
„Het was mijn Antwerpse zangle
raar die me op het spoor van Brei
bracht. Precies tien jaar geleden. Ik
ontdekte toen de mogelijkheden
die dat repertoire in zich had", ver
telt Van Hautem. Het gebeurde in
een periode dat ze privé en muzi
kaal in België 'op een kruispunt'
in haar leven stond. „Weggaan
leek een oplossing. Zo kwam ik in
New York, ging daar acteerlessen
volgen, maar zocht toch al weer
snel kleine clubs op om te kunnen
zingen. Met Franse chansons van
Brei en Piaf probeerde ik me te on
derscheiden en op te vallen."
Inmiddels was er een samenwer
king ontstaan met pianist en accor
deonist Frederik Caelen. Samen ar
rangeerden ze Brels muziek op
nieuw en zochten naar de pure es
sentie ervan.
Aangevuld met enkele Nederland
se muzikanten ontstond de groep
Mich en Scène. De cd Songs of Jac
ques Brei kreeg internationale mu
zikale erkenning.
„Ik leefde als een zigeuner die de
wereld rondreist met het repertoi
re van Piaf en Brei. Ondertussen
ontstonden er nieuwe ideeën voor
een verbreding van mijn muziek.
Dat past ook bij mijn eigen muzi
kale interesses die uiteenlopen van
Frank Sinatra tot Bonnie Raitt."
Aanvankelijk leidde dat tot het in
terpreteren van grote voorbeelden.
Songs van diva's zoals Mariene
Dietrich, Sarah Vaughan, Billie Ho
liday, Etta James en Björk zorgden
voor een extra muzikale dimensie
en een nieuwe cd Madame.
Vervolgens was een uitnodiging
van Vredenburg in Utrecht aanlei
ding om muziek uit de jaren twin
tig en dertig in eigen arrangemen
ten te gieten. Muziek uit The sin-
ging detective vormde het uitgangs
punt. En opnieuw wist ze met die
show, Nostalgia, harten te stelen.
Met haar lichaamstaal en stem
kleurt ze de muziek en geeft er
een eigen wending aan waarmee
de emotie die erin verborgen zit
bijna tastbaar wordt.
„Zelf nummers schrijven betekent
nog meer zoeken naar een eigen
identiteit. De uitwerking van de
ideetjes die al langer in mijn hoofd
zitten verschijnen in maart op een
Engelstalige nieuwe cd: Chocolat.
Met die muziek zijn we aan een
nieuwe theatertoer begonnen met
dezelfde titel. De songs hebben
meer weg van popliedjes, maar in
het programma komen ook nieu
we interpretaties van chansons en
evergreens. Uiteindelijk gaat het er
bij ieder optreden om dat mensen
kunnen genieten en dat de mu
ziek voor wat geluk zorgt. Muziek
moet de mensen raken."
Van Hautem heeft een uitgebreid
en kleurrijk muzikaal jargon ge-
'Uiteindelijk gaat het er bij
ieder optreden om dat
mensen kunnen genieten'
vonden die haar op het lijf lijkt ge
schreven. Nostalgia en Chocolat
zijn twee verschillende program
ma's met verschillende muzikan
ten, maar met die ene verbinden
de schakel: de stem en performan
ce van Van Hautem.
Met de geboorte van zoon Alexan
der lijkt er rust te zijn gekomen in
het zigeunerbestaan. Maar dat is
schijn.
„In de zomer gaan we naar Ameri
ka, in de herfst weer hier en voor
2009 staan Australië en
Nieuw-Zeeland op het program
ma. Tussendoor naar de familie en
vrienden in Vlaanderen. En met
twee concerten in Zeeland zitten
we natuurlijk zo in Mariakerke."
Micheline Van Hautem, morgen in
dorpshuis Luctor et Emergo in Ril
land (20.00 u.), zaterdag in De Sten-
ge in Heinkenszand (20.00 u).
De Zeeuw (I) en Van der Veer tijdens de repetitie. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Ali Parikow
ZIERIKZEE - Het leggen van verbin
ding tussen traditie en het heden
geldt als uitgangspunt voor de ma
kers van het oratorium Gebroken
Jaren, dat morgen in de Nieuwe
Kerk in Zierikzee in première gaat.
De verdere opvoeringen zijn op
vrijdag 7 maart in Kruinigen en za
terdag 15 maart in Veere.
„Traditie is geen statische herha
ling, maar juist een levendig pro
ces van ontvanen en doorgeven",
zegt Michiel de Zeeuw, predikant
en tekstschrijver. Samen met
cantor/componist Mar van der
Veer tekent hij voor Gebroken Ja
ren. Dit creatieve duo uit Zierikzee
heeft al meerdere producties op
zijn naam staan. Daartoe behoort
onder meer het Passie-oratorium
Een gat in het dak dat in 2004 kort
na de nieuwe bijbelvertaling is ver
schenen. Ook tekenen zij voor een
Pinkstercantate, een liedbundel en
twee kerkmusicals. De Zeeuw en
Van der Veer willen op deze wijze
een vertaalslag leveren tussen de
Bijbel en het dagelijks ieven. „Het
Evangelie en de Bijbel zijn geen
musea. Als predikant ben ilc ook
steeds op zoek naar de invalshoek
voor het hier en nu", zegt De
Zeeuw. Hij trekt een vergelijking
met de schilderkunst. „Een schilde
rij van Herman Brood zegt wel
licht meer als je ook de schilder
kunst van Rembrandt kent."
De Zeeuw en Van der Veer huilen
dan ook niet mee met de wolven
in het bos over het feit dat de taal
en de presentatie van de kerk niet
meer passen bij de leefwijze van
moderne mensen. Zij hebben im
mers de praktijkervaring dat met
toegankelijke muziek en teksten
ouderen én jongeren van nu wel
degelijk bereikt kunnen worden.
Van der Veer is voor de structuur
van Gebroken Jaren uitgegaan van
de vier jaargetijden, zoals ook com
ponisten als Vivaldi en Haydn dat
'Een mensenleven volgt
zelden de vaste opbouw van
de jaargetijden'
deden. „Niet in een chronologi
sche volgorde, maar met breuklij
nen omdat een mensenleven zel
den de vaste opbouw van de jaar
getijden volgt", legt Van der Veer
uit. Zo kunnen door tal van om
standigheden senioren nog een
nieuw voorjaar in hun leven erva
ren en moeten jongeren soms
door een winterperiode heen.
Het startpunt van elk deel in dit
oratorium is een oude Geneefse
psalm, maar dan wel in een geheel
nieuwe gedaante. Met nieuwe tek
sten en composities op basis van
oude thema's creëren de makers
toegankelijke melodieën die door
oud en jong gezongen kunnen
worden. Zo is in het deel van de
Lente psalm 8 bewerkt voor koor,
kinderkoor, piano, orgel en slag
werk en kan het publiek zelfs een
deel meezingen. Aansluitend
klinkt een lied door de kinderen, -
Wekken is een stemmemspel - waar
na het koor recitatief over een evan
geliegedeelte volgt.
Volgens De Zeeuw en Van der
Veer is elk seizoendeel geschikt
om afzonderlijk door een cantorij
of koor te worden uitgevoerd bin
nen een kerkdienst. Zelf hebben
ze ook elk deel afzonderlijk tijdens
vier diensten al eerder uitgevoerd
ter voorbereiding van het volledi
ge concert de komende weken.
Oratorium Gebroken Jaren, vrij. 29
feb., Zierikzee, Nieuwe Kerk, 19.30
uur; vrij. 7 maart, Kruiningen, Johan-
neskerk, 20.00 uur; zat. 15 maart,
Veere, Grote Kerk, 19.30 uur.