Consument
ETALAGE
Kleinere stalen Linden-Kotter
comfortabel, ondanks afmeting
De Dehler 44 van Simonis Voogd
Design werd in 2007 verkozen tot
Europees Boot van het Jaar.
PZC Donderdag 28 februari 2008 21
GEMAK OP SAFFIER Bedie
ningsgemak stond, naast een
goede look en dito zeileigen
schappen, centraal bij het ont
werp van de Saffier 26. Alle
schoten, vallen, smeerrepen en
de neerhouder zijn vanuit de
stuurmanspositie te bedienen.
De kuip kan liefst acht perso
nen herbergen. Als die allemaal
aan een touwtje trekken, is het
zeilen met deze 8 meter lange
en 2,45 meter brede boot een
fluitje van een cent. Saffier Mari
tiem uit IJmuiden brengt deze
wereldprimeur voor de Hiswa
uit voor 58.750 euro. Daar zit de
motor van twaalf pk bij in.
De Stille
Boot is veel luidruchtiger, al
thans op de botenmarkt, dan
haar naam doet vermoeden. De
laatste jaren brengt het Reeu-
wijkse watersportbedrijf het
ene na het andere elektrosloep-
model uit. De nieuwste zijn de
Duffy 16 en 18, geïmporteerd uit
Amerika. De ene boot is 4,75
meter lang, de andere meet 5,60
meter. Uniek is het stuursy
steem, waarbij zowel roer als
schroef wordt gedraaid. Op de
vinding is inmiddels patent ver
leend. De '16' kost ongeveer
23.750 euro inclusief accu-condi
tiemeter en overkapping. Voor
de '18' geldt een prijsindicatie
van 31.500 euro.
SNEL INGRAVEND ANKER
Het Jambo-Anker van Bomari-
ne uit Voorburg kenmerkt zich
door zijn aparte vorm. Het kan
zich snel in verschillende onder
gronden ingraven. De bladen
staan wijd uiteen, waardoor het
anker niet opzij kan vallen en
het hele gewicht altijd op beide
punten drukt. De jury van de
Hiswa Innovatieprijs is er hele
maal voor gevallen. Het anker is
een van de zes producten die
voor de onderscheiding zijn ge
nomineerd. Bij de opening van
de Hiswa wordt de winnaar be
kendgemaakt. Meerdere afmetin
gen en gewichten zijn verkrijg
baar. Een stalen exemplaar van
11 kilo kost 280 euro, inclusief
btw. Voor de roestvrijstalen va
riant van hetzelfde gewicht
moet 495 euro worden betaald.
tv
Het Jambo-anker. foto CPD
MADE SN CHINA Simon-Jan
Kok ontwerpt boten, laat ze in
eigen beheer in China bouwen
en hoopt dat Hertog Jan Nautic
in Leiden ze vlot verkoopt. Op
de Hiswa toont hij voor het
eerst zijn Empress 389 rubber
boot en de 600 rib. De eerste
kost 1.900 euro en is uit voor
raad leverbaar. De tweede, met
een lengte van 6.60 meter, is
heel wat duurder: bijna 20.000
euro, zonder motor. Hiervan
heeft Kok vijf exemplaren uit
China geleverd gekregen. Mo
menteel wordt daar de Empress
900 rib gebouwd. In mei is num
mer 1 klaar. „Die moet zo'n
100.000 euro kosten", zegt de
jachtontwerper. Met de twee
buitenboordmotoren, elk 190
pk, komt daar 50.000 euro bij.
Linden Jachtbouw maakt ze
in het groot en in het klein.
Het nieuwste model van de
werf in Hardinxveld-Giessendam,
de Kotter 1100 met open kuip, zit
er tussenin. „Het schip is ontwor
pen voor personen voor wie een
schip van 14 a 15 meter te groot
wordt, maar die wel zoveel moge
lijk comfort willen behouden",
zegt ontwerper Jan Visser.
Deze stalen 'Linden' wordt stan
daard uitgevoerd met cv en dubbel
glas. Het showmodel op de Hiswa,
waar het schip voor de eerste keer
aan het publiek wordt getoond,
heeft onder meer een binnenbe-
timmering van teak, hydraulische
hef- en boegschroef en een schuif-
luik in het salondak, inklapbare
roefmast en ankerlier die elek
trisch te bedienen zijn.
De prijs zal rond de 295.000 euro
schommelen.
dat de jachtbouw achterloopt.
Niet zozeer wat het gebruik van
bouwmaterialen betreft - jachtbou
wers waren met kevlar, dyneema
en koolstof de formule i-stallen
zelfs lang vooruit - maar veeleer
op het gebied van marktonder
zoek, ontwerpen, styling, trends,
productietechnieken en reclame
maken.
Voogd: „De gemiddelde jachtwerf
is klein. Er wordt gewerkt op ge
voel, voor uitgebalanceerd voor
werk ontbreken tijd en geld. Ter
wijl het wel om een heel duur pro
duct gaat. Zelfs het maken van een
mooi toonbaar schaalmodel vindt
menig jachtbouwer te kostbaar."
Voordat je het weet, is zo'n
bouwer met een nieuw
type kruiser of zeilboot
op de markt gekomen. In
de autobranche ligt het compleet
andersom. Daar gaat het om een
relatief goedkoop product dat een
kostbare voorbereiding vraagt.
Voogd voorziet dat de jachtbouw
in de toekomst trekken daarvan
gaat overnemen en dat niet ieder
een dat zal overleven.
Opmerkelijk is dat op automobiel-
gebied de gemiddelde consument
altijd in het nieuwste van het
nieuwste is geïnteresseerd. In het
jachtenwereldje is de klant daaren
tegen veel conservatiever. Voogd
verwacht dat langzaam maar zeker
de laatste op de eerste gaat lijken
en dat het nieuwe type waterspor
ter hetzelfde koopgedrag gaat ver
tonen als bij de aanschaf van een
auto.
De kleinere bootmerken verdwij
nen goeddeels. Dde merken die
zich sterk profileren en voor alle
doelgroepen direct herkenbaar
zijn, blijven over. Ontwerper
Voogd gelooft heilig in een seg
mentering van de botenmarkt, zo
als die al veel langer in de auto-in
dustrie bestaat. Net zo goed als er
voor iedereen meteen een verschil
aan te geven is tussen een Volks
wagen Polo, een dikke Mercedes,
een kleine Suzuki en een auto uit
de BMW 3-serie, zo zal dat ook
met motorboten en vooral zeiljach
ten gebeuren.
Voogd: „De Bavaria als Opel-seg-
ment en de Dehler als BMW-seg-
ment. De boot wordt voor een
deel van het publiek een leuk ge-
bruiksobject dat zijn status beves
tigt en waarmee het zich identifi
ceert. Kan je het je veroorloven,
dan doe je een stapje hoger, in een
mooiere boot."
De kleinere Linden-Kotter is ontworpen voor mensen die een kleiner schip
met wel zoveel mogelijk comfort willen.
Trends aan boord
Niet: uitstekende dingen aan dek. Wel: verborgen luiken en dito anker
systemen. Ook: gladde, gestroomlijnde opbouwen met typische design
details. Veel van die ontwikkelingen zijn in de topsegmenten te bespeu
ren en druppelen al door naar 'beneden'.
Productiejachten krijgen ook een steeds strakkere lijn. De seriebouwers
verlaten de typische polyesterlook van de laatste decennia steeds meer.
Ontwerper Maarten Voogd kondigt het einde van het teakdek aan. Hij
vindt kunststof mooier en ecologisch beter verantwoord. Het nut van
hout, ook in het schip, ziet hij trouwens toch al niet zo. De klassieke bin-
nenbetimmering is uit, wat hem betreft. De met apparaten en kaarten
volgestouwde navigatiehoek krijgt een bureauachtige uitstraling. Alle navi-
gatiefuncties zijn tegenwoordig immers in een centrale computer samen
gevoegd en kunnen via een beeldscherm worden weergegeven.
Voogd: „Trends zijn soms geografisch bepaald. Grappig is dat zeilers in
Noord-Europa niks van een open spiegel moeten hebben. De Italiaan
dweept ermee, hem zegt een zogenaamd gezellige kajuit weer niks. Hij
zit steeds aan dek en slaapt alleen onderdeks."