Consument ETALAGE Kleinere stalen Linden-Kotter comfortabel, ondanks afmeting De Dehler 44 van Simonis Voogd Design werd in 2007 verkozen tot Europees Boot van het Jaar. PZC Donderdag 28 februari 2008 21 GEMAK OP SAFFIER Bedie ningsgemak stond, naast een goede look en dito zeileigen schappen, centraal bij het ont werp van de Saffier 26. Alle schoten, vallen, smeerrepen en de neerhouder zijn vanuit de stuurmanspositie te bedienen. De kuip kan liefst acht perso nen herbergen. Als die allemaal aan een touwtje trekken, is het zeilen met deze 8 meter lange en 2,45 meter brede boot een fluitje van een cent. Saffier Mari tiem uit IJmuiden brengt deze wereldprimeur voor de Hiswa uit voor 58.750 euro. Daar zit de motor van twaalf pk bij in. De Stille Boot is veel luidruchtiger, al thans op de botenmarkt, dan haar naam doet vermoeden. De laatste jaren brengt het Reeu- wijkse watersportbedrijf het ene na het andere elektrosloep- model uit. De nieuwste zijn de Duffy 16 en 18, geïmporteerd uit Amerika. De ene boot is 4,75 meter lang, de andere meet 5,60 meter. Uniek is het stuursy steem, waarbij zowel roer als schroef wordt gedraaid. Op de vinding is inmiddels patent ver leend. De '16' kost ongeveer 23.750 euro inclusief accu-condi tiemeter en overkapping. Voor de '18' geldt een prijsindicatie van 31.500 euro. SNEL INGRAVEND ANKER Het Jambo-Anker van Bomari- ne uit Voorburg kenmerkt zich door zijn aparte vorm. Het kan zich snel in verschillende onder gronden ingraven. De bladen staan wijd uiteen, waardoor het anker niet opzij kan vallen en het hele gewicht altijd op beide punten drukt. De jury van de Hiswa Innovatieprijs is er hele maal voor gevallen. Het anker is een van de zes producten die voor de onderscheiding zijn ge nomineerd. Bij de opening van de Hiswa wordt de winnaar be kendgemaakt. Meerdere afmetin gen en gewichten zijn verkrijg baar. Een stalen exemplaar van 11 kilo kost 280 euro, inclusief btw. Voor de roestvrijstalen va riant van hetzelfde gewicht moet 495 euro worden betaald. tv Het Jambo-anker. foto CPD MADE SN CHINA Simon-Jan Kok ontwerpt boten, laat ze in eigen beheer in China bouwen en hoopt dat Hertog Jan Nautic in Leiden ze vlot verkoopt. Op de Hiswa toont hij voor het eerst zijn Empress 389 rubber boot en de 600 rib. De eerste kost 1.900 euro en is uit voor raad leverbaar. De tweede, met een lengte van 6.60 meter, is heel wat duurder: bijna 20.000 euro, zonder motor. Hiervan heeft Kok vijf exemplaren uit China geleverd gekregen. Mo menteel wordt daar de Empress 900 rib gebouwd. In mei is num mer 1 klaar. „Die moet zo'n 100.000 euro kosten", zegt de jachtontwerper. Met de twee buitenboordmotoren, elk 190 pk, komt daar 50.000 euro bij. Linden Jachtbouw maakt ze in het groot en in het klein. Het nieuwste model van de werf in Hardinxveld-Giessendam, de Kotter 1100 met open kuip, zit er tussenin. „Het schip is ontwor pen voor personen voor wie een schip van 14 a 15 meter te groot wordt, maar die wel zoveel moge lijk comfort willen behouden", zegt ontwerper Jan Visser. Deze stalen 'Linden' wordt stan daard uitgevoerd met cv en dubbel glas. Het showmodel op de Hiswa, waar het schip voor de eerste keer aan het publiek wordt getoond, heeft onder meer een binnenbe- timmering van teak, hydraulische hef- en boegschroef en een schuif- luik in het salondak, inklapbare roefmast en ankerlier die elek trisch te bedienen zijn. De prijs zal rond de 295.000 euro schommelen. dat de jachtbouw achterloopt. Niet zozeer wat het gebruik van bouwmaterialen betreft - jachtbou wers waren met kevlar, dyneema en koolstof de formule i-stallen zelfs lang vooruit - maar veeleer op het gebied van marktonder zoek, ontwerpen, styling, trends, productietechnieken en reclame maken. Voogd: „De gemiddelde jachtwerf is klein. Er wordt gewerkt op ge voel, voor uitgebalanceerd voor werk ontbreken tijd en geld. Ter wijl het wel om een heel duur pro duct gaat. Zelfs het maken van een mooi toonbaar schaalmodel vindt menig jachtbouwer te kostbaar." Voordat je het weet, is zo'n bouwer met een nieuw type kruiser of zeilboot op de markt gekomen. In de autobranche ligt het compleet andersom. Daar gaat het om een relatief goedkoop product dat een kostbare voorbereiding vraagt. Voogd voorziet dat de jachtbouw in de toekomst trekken daarvan gaat overnemen en dat niet ieder een dat zal overleven. Opmerkelijk is dat op automobiel- gebied de gemiddelde consument altijd in het nieuwste van het nieuwste is geïnteresseerd. In het jachtenwereldje is de klant daaren tegen veel conservatiever. Voogd verwacht dat langzaam maar zeker de laatste op de eerste gaat lijken en dat het nieuwe type waterspor ter hetzelfde koopgedrag gaat ver tonen als bij de aanschaf van een auto. De kleinere bootmerken verdwij nen goeddeels. Dde merken die zich sterk profileren en voor alle doelgroepen direct herkenbaar zijn, blijven over. Ontwerper Voogd gelooft heilig in een seg mentering van de botenmarkt, zo als die al veel langer in de auto-in dustrie bestaat. Net zo goed als er voor iedereen meteen een verschil aan te geven is tussen een Volks wagen Polo, een dikke Mercedes, een kleine Suzuki en een auto uit de BMW 3-serie, zo zal dat ook met motorboten en vooral zeiljach ten gebeuren. Voogd: „De Bavaria als Opel-seg- ment en de Dehler als BMW-seg- ment. De boot wordt voor een deel van het publiek een leuk ge- bruiksobject dat zijn status beves tigt en waarmee het zich identifi ceert. Kan je het je veroorloven, dan doe je een stapje hoger, in een mooiere boot." De kleinere Linden-Kotter is ontworpen voor mensen die een kleiner schip met wel zoveel mogelijk comfort willen. Trends aan boord Niet: uitstekende dingen aan dek. Wel: verborgen luiken en dito anker systemen. Ook: gladde, gestroomlijnde opbouwen met typische design details. Veel van die ontwikkelingen zijn in de topsegmenten te bespeu ren en druppelen al door naar 'beneden'. Productiejachten krijgen ook een steeds strakkere lijn. De seriebouwers verlaten de typische polyesterlook van de laatste decennia steeds meer. Ontwerper Maarten Voogd kondigt het einde van het teakdek aan. Hij vindt kunststof mooier en ecologisch beter verantwoord. Het nut van hout, ook in het schip, ziet hij trouwens toch al niet zo. De klassieke bin- nenbetimmering is uit, wat hem betreft. De met apparaten en kaarten volgestouwde navigatiehoek krijgt een bureauachtige uitstraling. Alle navi- gatiefuncties zijn tegenwoordig immers in een centrale computer samen gevoegd en kunnen via een beeldscherm worden weergegeven. Voogd: „Trends zijn soms geografisch bepaald. Grappig is dat zeilers in Noord-Europa niks van een open spiegel moeten hebben. De Italiaan dweept ermee, hem zegt een zogenaamd gezellige kajuit weer niks. Hij zit steeds aan dek en slaapt alleen onderdeks."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 21