Binnenland O* -chipkaart maakt reis juist duurder Wacht op het groene licht van de inhaalassistent Met woord allochtoon is niets mis Spinazie en ui naar genenbank op Spitsbergen Veel klachten over opdrijven van prijs bus, tram en metro. Systeem berekent wanneer automobilist veilig kan inhalen. Afschaffen van term is niet de oplossing tegen stigmatisering. Konikpaarden naar vrij Polen HHHHi IP pp 4 I Dinsdag 26 februari 2008 PZC ROTTERDAM - Veel reizigers in Rot terdam, waar de OV-chipkaart op proef wordt gebruikt, klagen dat de chipkaart het openbaar vervoer 20 tot 30 procent duurder heeft ge maakt. Reizigers betalen op tal van trajecten meer dan met hun oude strippenkaart en kunnen niet meer profiteren van voordeel tjes. Dat zegt Arno Bonte, Groen- Links-raadslid in Rotterdam en ini tiatiefnemer van de site OV-chip- klacht.nl waarop hij al duizenden ergernissen heeft verzameld. Vol gens hem dreigt de chipkaart de prijs voor bus, tram en metro lan delijk op te drijven. „Het lijkt of er in Rotterdam sprake is van een ver kapte tariefsstijging." De OV-chipkaart moet in 2009 in het hele land de strippenkaart ver vangen, maar het is onzeker of dat haalbaar is. In Rotterdam regent het klachten over de apparatuur. Daarnaast is de veiligheidscode van de chip deels gekraakt en kan het papieren dagkaartje eenvoudig worden gekopieerd, wat zwartrei- zen mogelijk maakt. Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) maakt vrijdag bekend |T| De kritiek op de OV-chipkaart, op proef in Rotterdam, neemt toe. Reizigers betalen op tal van trajecten meer dan met hun oude strippenkaart. hoe zij de problemen wil oplos sen. Maar reizigersorganisatie Rover en de Consumentenbond hebben geen vertrouwen meer in een snelle invoering en roepen op tot uitstel. De kaart is alleen nog in gebruik in Rotterdam en, op kleine schaal, in Amsterdam. Groenlinks presenteerde eind vo rig jaar al vierduizend klachten. De lijst werd aangevoerd door de fecte oplaadautomaten. Die schre ven wel geld van rekeningen af, maar stortten dat niet op de chip kaart. Sinds het Rotterdamse ver voersbedrijf RET dat euvel heeft verholpen, staat de vermeende prijsstijging op nummer één. We kelijks komen er zo'n 150 klachten binnen. Dat de ritprijzen veranderen door de OV-chipkaart was al langer dui delijk. Het nieuwe vervoerbewijs berekent het tarief in kilometers, de strippenkaart in zones. Het ka binet heeft echter altijd gezegd dat de gemiddelde prijs hetzelfde zou blijven. De top vijf van klachten ►- 1Prijsstijgingen trajecten 2. Niet kunnen uitchecken, waardoor reizigers de borg - 4 tot 7,50 euro - automatisch kwijt zijn 3. Defecte poortjes 4. Het opstaptarief van circa 70 cent wordt te vaak afge schreven 5. Kaarten die te veel geld be rekenen voor een rit PETER VAN STRAATiN DELFCAUW - Nederlandse Konikpaarden worden bijeengedreven. Een kudde van 29 exemplaren loopt vanaf volgende week vrij rond in het Biesczca- dy-gebergte in het zuidoosten van Polen. De dieren vertrokken gisteren op initiatief van de Nederlandse Stichting Large Herbivore Foundation. De meeste paarden van de kudde komen uit de Ackerdijkse Plassen, het om heinde natuurgebied van Natuurmonumenten bij Rotterdam. Van oor sprong zijn het oerpaarden, maar nergens in Europa lopen ze los. foto Ed Oudenaarden/ANP DEN HAAG - Om zo veel mogelijk soorten te behouden kunnen za den van gewassen sinds vandaag worden opgeslagen in een interna tionale genenbank op Spitsbergen. Uit Nederland zijn al achttiendui zend monsters van onder meer -■ prei, ui, sla, spinazie, tomaat, ha ver, peper en witte bonen onder weg naar Spitsbergen. De internationale genenbank is een initiatief van Noorwegen, dat andere landen uitnodigt materiaal naar Spitsbergen te brengen. Bij een temperatuur van min 18 gra den Celsius kunnen daar twee mil joen zaden worden opgeslagen. Zelfs als de stroom uitvalt, komt de opslag niet in gevaar, aangezien de permafrost ervoor zorgt dat de zaden behouden blijven. DELFT - Het systeem houdt waag halzen (voornamelijk mannen) in toom, en helpt weifelende bestuur ders (vooral vrouwen) om langza me voorliggers in te halen. Inhalen op provinciale wegen wordt een stuk veiliger als automobilisten ge bruikmaken van een 'inhaalassis tent': een systeem dat aangeeft wanneer het veilig is om in te ha len. Dat blijkt uit onderzoek van Geer tje Hegeman, verbonden aan de TU Delft. Donderdag hoopt zij te promoveren op het onderwerp. In Nederland vallen elk jaar gemid deld 25 doden bij mislukte inhaal manoeuvres. Door uitgebreide waarnemingen op de N305 tussen Almere en Zee- wolde bracht Hegeman in kaart hoe wordt ingehaald op wegen met slechts twee rijstroken. Ge middeld duurden de inhaalma noeuvres acht seconden. Maar liefst to procent van de inhalers neemt daarvoor maar drie secon den en dan arriveert de tegenlig ger alweer, Met name mannen ris keren een frontale botsing. Op basis daarvan ontwikkelde de onderzoekster een inhaalassistent, die werd getest in een rijsimulator. 'Vrouwen durven met het systeem vaker te passeren dan in de werkelijkheid' De assistent maakt gebruik van voertuig-voertuigcommunicatie: al le auto's in de simulator zijn uitge rust met een gps-systeem, dat con stant doorgeeft waar de auto zich bevindt én waar andere auto's rij den. Een boordcomputer berekent vervolgens of de tussenliggende af stand volstaat voor een veilige in- UATEW WE DE TAKEN VERJ?£L£W door Jacqueline Steenwijk DEN HAAG - Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie wil af van het het woord 'allochtoon'. Het schept volgens hem een valse tegenstel ling tussen groepen mensen. Rut- ger Kiezenbrink van het genoot schap Onze Taal geeft duiding. Waar komt het woord allochtoon vandaan? „Het woord allochtoon betekent taalkundig 'iemand uit een ander land'. Het is gevormd op basis van de Griekse woorden 'alios' (ander) en 'chtoon' (land). De term werd in 1971 voor het eerst officieel ge bruikt als neutraal alternatief voor immigrant of gastarbeider. Toen werden die termen als te negatief ervaren." Waarom wordt het als stigmatise rend ervaren7 „Doordat het veelvuldig gebruikt wordt in relatie tot groepen men sen waar problemen mee zijn. Bij allochtonen wordt meteen ge dacht aan achterstandswijken en problemen met Marokkanen, Tur ken of Antillianen en niet aan bij voorbeeld iemand van Duitse af komst. Terwijl die volgens de wet in feite ook een allochtoon is." Zijn andere termen een alternatief? „Niet echt. Medelander werkt net zo stigmatiserend. 'Mede' betekent immers 'iemand die hier ook is', maar je voelt in die term dat er 'Het gaat erom waarom je één woord wilt gebruiken voor zo'n diverse groep' een onderscheid bestaat tussen zij en wij. En ook nieuwe Nederlan der voldoet niet. Je kunt moeilijk iemand die hier geboren is en al dertig jaar in Nederland woont nieuwe Nederlander noemen." Is er geen andere neutrale term? haalmanoeuvre. Een groen lampje in de auto geeft aan wanneer het veilig is om in te halen. Is er min der dan acht seconden beschik baar, dan blijft het lampje rood. Opvallend waren de inhaalverschil- len tussen de twaalf mannen en twaalf vrouwen die deelnamen aan ritjes in de simulator: vrou wen durfden vaker te passeren dan in werkelijkheid, mannen haalden hun voet juist vaker van het gaspedaal. Bovendien gingen mannen met de inhaalassistent minder slingeren, om te kijken of er een tegenligger aankomt. Hoeveel verkeersdoden het scheelt als alle auto's de inhaalassistent ge bruiken, is 'lastig in te schatten', stelt Hegeman. „Het zal zeker ef fect hebben, maar getallen durf ik niet te noemen. Inhaalmanoeu vres die verkeerd aflopen worden ook veroorzaakt door alcoholmis bruik. Het heeft in elk geval wel ef fect op de doorstroming in het ver keer." „Een neutraler woord dan alloch toon is er niet. Behalve dan Neder lander of landgenoten. Dat is nu juist het probleem. Niet alleen im migranten, maar ook hun kinde ren en kleinkinderen moeten on der het woord vallen. Ze worden g allemaal op een hoop gegooid. Zo'n woord vinden is al lastig. Maar welk woord het ook wordt, het zal altijd weer een stigma op zich krijgen door de negatieve klank waarin de term gebruikt wordt." Afschaffen dan maar, dat onder scheid tussen allo- en autochtoon? „Die discussie loopt al sinds de ja ren negentig. Maar tot nu toe lijkt dat alleen in de gemeente Den Haag gelukt. Daar is de term al lochtoon waar mogelijk vervangen door Hagenaar. En dat zou mis schien de discussie moeten zijn. Het gaat niet om het woord zelf of welk woord het meest geschikt zou zijn. Het gaat erom waarom je één woord wilt gebruiken voor zo'n diverse groep mensen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 4