Binnenland
O* -chipkaart
maakt reis
juist duurder
Wacht op het groene licht
van de inhaalassistent
Met woord allochtoon is niets mis
Spinazie en ui
naar genenbank
op Spitsbergen
Veel klachten over
opdrijven van prijs
bus, tram en metro.
Systeem berekent
wanneer automobilist
veilig kan inhalen.
Afschaffen van term
is niet de oplossing
tegen stigmatisering.
Konikpaarden naar vrij Polen
HHHHi IP pp
4 I Dinsdag 26 februari 2008 PZC
ROTTERDAM - Veel reizigers in Rot
terdam, waar de OV-chipkaart op
proef wordt gebruikt, klagen dat
de chipkaart het openbaar vervoer
20 tot 30 procent duurder heeft ge
maakt. Reizigers betalen op tal
van trajecten meer dan met hun
oude strippenkaart en kunnen
niet meer profiteren van voordeel
tjes.
Dat zegt Arno Bonte, Groen-
Links-raadslid in Rotterdam en ini
tiatiefnemer van de site OV-chip-
klacht.nl waarop hij al duizenden
ergernissen heeft verzameld. Vol
gens hem dreigt de chipkaart de
prijs voor bus, tram en metro lan
delijk op te drijven. „Het lijkt of er
in Rotterdam sprake is van een ver
kapte tariefsstijging."
De OV-chipkaart moet in 2009 in
het hele land de strippenkaart ver
vangen, maar het is onzeker of dat
haalbaar is. In Rotterdam regent
het klachten over de apparatuur.
Daarnaast is de veiligheidscode
van de chip deels gekraakt en kan
het papieren dagkaartje eenvoudig
worden gekopieerd, wat zwartrei-
zen mogelijk maakt.
Staatssecretaris Tineke Huizinga
(Verkeer) maakt vrijdag bekend
|T| De kritiek op de OV-chipkaart,
op proef in Rotterdam, neemt
toe. Reizigers betalen op tal van
trajecten meer dan met hun
oude strippenkaart.
hoe zij de problemen wil oplos
sen. Maar reizigersorganisatie
Rover en de Consumentenbond
hebben geen vertrouwen meer in
een snelle invoering en roepen op
tot uitstel. De kaart is alleen nog
in gebruik in Rotterdam en, op
kleine schaal, in Amsterdam.
Groenlinks presenteerde eind vo
rig jaar al vierduizend klachten.
De lijst werd aangevoerd door de
fecte oplaadautomaten. Die schre
ven wel geld van rekeningen af,
maar stortten dat niet op de chip
kaart. Sinds het Rotterdamse ver
voersbedrijf RET dat euvel heeft
verholpen, staat de vermeende
prijsstijging op nummer één. We
kelijks komen er zo'n 150 klachten
binnen.
Dat de ritprijzen veranderen door
de OV-chipkaart was al langer dui
delijk. Het nieuwe vervoerbewijs
berekent het tarief in kilometers,
de strippenkaart in zones. Het ka
binet heeft echter altijd gezegd dat
de gemiddelde prijs hetzelfde zou
blijven.
De top vijf van klachten
►- 1Prijsstijgingen trajecten
2. Niet kunnen uitchecken,
waardoor reizigers de borg - 4
tot 7,50 euro - automatisch
kwijt zijn
3. Defecte poortjes
4. Het opstaptarief van circa
70 cent wordt te vaak afge
schreven
5. Kaarten die te veel geld be
rekenen voor een rit
PETER
VAN STRAATiN
DELFCAUW - Nederlandse Konikpaarden worden bijeengedreven. Een kudde
van 29 exemplaren loopt vanaf volgende week vrij rond in het Biesczca-
dy-gebergte in het zuidoosten van Polen. De dieren vertrokken gisteren op
initiatief van de Nederlandse Stichting Large Herbivore Foundation. De
meeste paarden van de kudde komen uit de Ackerdijkse Plassen, het om
heinde natuurgebied van Natuurmonumenten bij Rotterdam. Van oor
sprong zijn het oerpaarden, maar nergens in Europa lopen ze los.
foto Ed Oudenaarden/ANP
DEN HAAG - Om zo veel mogelijk
soorten te behouden kunnen za
den van gewassen sinds vandaag
worden opgeslagen in een interna
tionale genenbank op Spitsbergen.
Uit Nederland zijn al achttiendui
zend monsters van onder meer -■
prei, ui, sla, spinazie, tomaat, ha
ver, peper en witte bonen onder
weg naar Spitsbergen.
De internationale genenbank is
een initiatief van Noorwegen, dat
andere landen uitnodigt materiaal
naar Spitsbergen te brengen. Bij
een temperatuur van min 18 gra
den Celsius kunnen daar twee mil
joen zaden worden opgeslagen.
Zelfs als de stroom uitvalt, komt
de opslag niet in gevaar, aangezien
de permafrost ervoor zorgt dat de
zaden behouden blijven.
DELFT - Het systeem houdt waag
halzen (voornamelijk mannen) in
toom, en helpt weifelende bestuur
ders (vooral vrouwen) om langza
me voorliggers in te halen. Inhalen
op provinciale wegen wordt een
stuk veiliger als automobilisten ge
bruikmaken van een 'inhaalassis
tent': een systeem dat aangeeft
wanneer het veilig is om in te ha
len.
Dat blijkt uit onderzoek van Geer
tje Hegeman, verbonden aan de
TU Delft. Donderdag hoopt zij te
promoveren op het onderwerp.
In Nederland vallen elk jaar gemid
deld 25 doden bij mislukte inhaal
manoeuvres.
Door uitgebreide waarnemingen
op de N305 tussen Almere en Zee-
wolde bracht Hegeman in kaart
hoe wordt ingehaald op wegen
met slechts twee rijstroken. Ge
middeld duurden de inhaalma
noeuvres acht seconden. Maar
liefst to procent van de inhalers
neemt daarvoor maar drie secon
den en dan arriveert de tegenlig
ger alweer, Met name mannen ris
keren een frontale botsing.
Op basis daarvan ontwikkelde de
onderzoekster een inhaalassistent,
die werd getest in een rijsimulator.
'Vrouwen durven met het
systeem vaker te passeren
dan in de werkelijkheid'
De assistent maakt gebruik van
voertuig-voertuigcommunicatie: al
le auto's in de simulator zijn uitge
rust met een gps-systeem, dat con
stant doorgeeft waar de auto zich
bevindt én waar andere auto's rij
den. Een boordcomputer berekent
vervolgens of de tussenliggende af
stand volstaat voor een veilige in-
UATEW WE DE TAKEN VERJ?£L£W
door Jacqueline Steenwijk
DEN HAAG - Minister Ernst Hirsch
Ballin van Justitie wil af van het
het woord 'allochtoon'. Het schept
volgens hem een valse tegenstel
ling tussen groepen mensen. Rut-
ger Kiezenbrink van het genoot
schap Onze Taal geeft duiding.
Waar komt het woord allochtoon
vandaan?
„Het woord allochtoon betekent
taalkundig 'iemand uit een ander
land'. Het is gevormd op basis van
de Griekse woorden 'alios' (ander)
en 'chtoon' (land). De term werd
in 1971 voor het eerst officieel ge
bruikt als neutraal alternatief voor
immigrant of gastarbeider. Toen
werden die termen als te negatief
ervaren."
Waarom wordt het als stigmatise
rend ervaren7
„Doordat het veelvuldig gebruikt
wordt in relatie tot groepen men
sen waar problemen mee zijn. Bij
allochtonen wordt meteen ge
dacht aan achterstandswijken en
problemen met Marokkanen, Tur
ken of Antillianen en niet aan bij
voorbeeld iemand van Duitse af
komst. Terwijl die volgens de wet
in feite ook een allochtoon is."
Zijn andere termen een alternatief?
„Niet echt. Medelander werkt net
zo stigmatiserend. 'Mede' betekent
immers 'iemand die hier ook is',
maar je voelt in die term dat er
'Het gaat erom waarom je
één woord wilt gebruiken
voor zo'n diverse groep'
een onderscheid bestaat tussen zij
en wij. En ook nieuwe Nederlan
der voldoet niet. Je kunt moeilijk
iemand die hier geboren is en al
dertig jaar in Nederland woont
nieuwe Nederlander noemen."
Is er geen andere neutrale term?
haalmanoeuvre. Een groen lampje
in de auto geeft aan wanneer het
veilig is om in te halen. Is er min
der dan acht seconden beschik
baar, dan blijft het lampje rood.
Opvallend waren de inhaalverschil-
len tussen de twaalf mannen en
twaalf vrouwen die deelnamen
aan ritjes in de simulator: vrou
wen durfden vaker te passeren
dan in werkelijkheid, mannen
haalden hun voet juist vaker van
het gaspedaal. Bovendien gingen
mannen met de inhaalassistent
minder slingeren, om te kijken of
er een tegenligger aankomt.
Hoeveel verkeersdoden het scheelt
als alle auto's de inhaalassistent ge
bruiken, is 'lastig in te schatten',
stelt Hegeman. „Het zal zeker ef
fect hebben, maar getallen durf ik
niet te noemen. Inhaalmanoeu
vres die verkeerd aflopen worden
ook veroorzaakt door alcoholmis
bruik. Het heeft in elk geval wel ef
fect op de doorstroming in het ver
keer."
„Een neutraler woord dan alloch
toon is er niet. Behalve dan Neder
lander of landgenoten. Dat is nu
juist het probleem. Niet alleen im
migranten, maar ook hun kinde
ren en kleinkinderen moeten on
der het woord vallen. Ze worden g
allemaal op een hoop gegooid.
Zo'n woord vinden is al lastig.
Maar welk woord het ook wordt,
het zal altijd weer een stigma op
zich krijgen door de negatieve
klank waarin de term gebruikt
wordt."
Afschaffen dan maar, dat onder
scheid tussen allo- en autochtoon?
„Die discussie loopt al sinds de ja
ren negentig. Maar tot nu toe lijkt
dat alleen in de gemeente Den
Haag gelukt. Daar is de term al
lochtoon waar mogelijk vervangen
door Hagenaar. En dat zou mis
schien de discussie moeten zijn.
Het gaat niet om het woord zelf of
welk woord het meest geschikt
zou zijn. Het gaat erom waarom je
één woord wilt gebruiken voor
zo'n diverse groep mensen."