nodig om groei op te vangen'
eeiana
Terneuzen misschien wel het grootste knelpunt
Registratie toestand klimrek hapert
Doorvaren
Duwboot
onderbemand
2 halen, lbetaten-
GALL® GALL
Alleen Veere en Goes
hebben goed inzicht in
inspectie en onderhoud.
ALLEEN
DINSDAG
26 FEBRUARI
2 flessen
PZC Dinsdag 26 februari 2008 3
door René Schrier
Meer capaciteit bij sluizen en kolken is
gewoon nodig. We lopen nu al tegen
vertragingen van soms wel 24 uur
aan, als er weer eens een sluit uitligt voor bij
voorbeeld onderhoud of een storing. En we
zien dat het transport over water alleen maar
toeneemt. Dus ook als alle sluizen normaal
draaien zitten we al aan het maximum van de
capaciteit."
Voor de Zeeuwse Schuttevaer vertegenwoordi
ger Jan de Vries is het duidelijk. Meer goederen
vervoer met de binnenvaart betekent automa
tisch uitbreiding van de capaciteit van sluizen
en vaarwegen. Een vierde sluiskolk bij de Vol-
keraksluizen moet er volgens De Vries gewoon
komen. Dat geldt ook voor extra schutcapaci-
teit in Terneuzen en voor een derde sluiskolk
in de Kreekraksluizen bij Rilland-Bath.
Dat eerste komt waarschijnlijk wel voor elkaar,
schat hij in. Er wordt niet voor niets al enige
tijd gepraat over een nieuwe zeesluis. En als
die er komt is het een kwestie van afspraken
maken over het gebruik van de oude zeeesluis,
geeft De Vries aan. Wat betreft een derde kolk
voor de Kreekraksluizen, plaatst hij wel een
kanttekening. Daar moet, als het aan Schutte
vaer ligt, niet zo maar een derde kolk naast de
twee al bestaande geplaatst worden. Het liefst
zou de belangenvereniging voor de binnen
vaart zien dat er een sluis in het Bathse spuika-
naal geplaatst wordt, zodat er een verbinding
tussen de Ooster- en Westerschelde bij komt.
„Dat lost meteen ook voor een deel de capaci
teitsproblemen in Hansweert op." Maar alleen
met nieuwe sluiskolken is de binnenvaart er
nog niet, geeft hij aan.
Zo zijn nogal wat bruggen, ook op de Schelde-
Rijn-verbinding, te laag. En het streven is juist
om steeds meer lagen containers op de sche
pen te stapelen. Dus daar heeft Schuttevaer
nog wel wat te wensen.
De vraag wat voor de binnenvaart de grootste
bottleneck in deze regio is, is volgens De Vries
niet zo eenvoudig te beantwoorden. „Dat
hangt er van af waar je op vaart. Voor het ver
keer tussen Antwerpen en Rotterdam is dat de
Kreekraksluis, maar nu het belang van de route
Parijs-noord toeneemt, komt ook Terneuzen
steeds meer als probleem in beeld. Misschien is
dat nog wel het grootste knelpunt."
COMMENTAAR
De Nederlandse
binnenvaart zet
hoog in. De
schippers vragen
Den Haag om 1,7 miljard euro
voor betere vaarwegen. De
uitbreiding van sluizen in
Volkerak en Kreekrak en bij
Terneuzen staat hoog op de
wensenlijst.
De Tweede Kamer zal er nog
een hele kluif aan hebben om
dit verzoek goed te beoordelen.
Want binnenvaart draait om
volumevervoer tegen relatief
lage kosten. Snelheid was nooit
de kracht en zal dat ook niet
worden. Zelfs een drastische
uitbreiding van de
schutcapaciteit in Zeeland zal
van de binnenvaartroutes geen
autobanen maken. De
weerstand door het water
bepaalt de snelheid, niet de
sluizen. Dus waarom zou de
overheid geld steken in
aanpassingen die slechts een
schijnbaar marginale tijdwinst
opleveren?
Toch hebben de schippers wel
een punt. Velen van hen varen
continue door, omdat ze alleen
zo de miljoeneninvestering in
hun schip kunnen
terugverdienen. Zelfs eventjes
wachten voor een sluis is dan
ongewenst.
Een overheid die de economie
graag aanjaagt, moet ook
maximaal vaart houden in het
vervoer over water. Meer
vragen de schippers niet.
TERNEUZEN - De Waterpolitie van
het Korps landelijke politiedien
sten (KLPD) uit Vlissingen heeft
zaterdag in Terneuzen een duwstel
stilgelegd omdat slechts de helft
van de voorgeschreven bemanning
aan boord was. De duwboot met
twee geladen duwbakken ervoor
gekoppeld mocht pas weer vertrek
ken als de bemanning compleet
was. De twee duwbakken waren
geladen met kunstmest en be
stemd voor Terneuzen en Gent. Te
gen de schipper is proces-verbaal
opgemaakt.
door Cornelleke Blok
GOES - Acht van de dertien Zeeuw
se gemeenten registreren de in
spectie en het onderhoud van
speeltoestellen onvoldoende. Dat
blijkt uit onderzoek van de Voed
sel en Waren Autoriteit (VWA).
Een steekproef bij de gemeenten
Terneuzen, Schouwen-Duiveland
en Tholen liet zien dat alle noodza
kelijke gegevens in de onderzochte
logboeken ontbraken. Gemeenten
moeten in die logboeken onder
meer bijhouden welk onderhoud
op welk moment is gedaan.
De gemeenten Borsele, Hulst, Mid-
delburg, Noord-Beveland en Sluis
lieten ook flinke steken vallen in
hun logboeken: zij scoorden onder
het landelijk gemiddelde van 63
procent. Alleen Goes en Veere hou
den alle gegevens goed bij. Ook Ka-
pelle, Vlissingen en Reimerswaal
scoorden bovengemiddeld.
Een slechte registratie wil niet per
definitie zeggen dat de veiligheid
van de speeltoestellen onvoldoen
de is, benadrukt de VWA. „Het is
wel een indicatie. We veronderstel
len dat gemeenten die alles regis
treren, bewuster bezig zijn met de
controle en dus met de veiligheid
van speeltoestellen", zegt woord-
De meeste Zeeuwse gemeenten
registreren het onderhoud van
speeltoestellen niet goed. Dat be
tekent niet per se dat er ook iets
mis is met de veiligheid.
voerder Chris Krikken. „Komend
jaar gaan we de speellocaties écht
ter plaatse controleren. We begin
nen dan met de slechtst scorende
gemeenten."
De Terneuzense wethouder Cees
Liefting schrikt van het slechte re
sultaat van zijn gemeente. „Het is
belangrijk dat de logboeken goed
ingevuld zijn. Daar moeten we
echt iets aan doen. Ik zal de verant
woordelijke mensen erop aanspre
ken. Maar qua onderhoud zijn we
wél op orde. We hebben hele goe
de speeltoestellen. Dat is het be
langrijkste." Schouwen-Duiveland
en Tholen wijten hun slechte sco
re aan een verouderd systeem dat
ze eerder gebruikten om het on
derhoud te registreren. Ze geven
aan het onderhoud van speeltoe
stellen nu wel goed bij te houden.
foto Dirk-Jan Gjeltema
De Volkeraksluizen.
MV»
ill l Vl IV) I
VltNAs
oiitvÊmo
Dinsdag 26 februari t/m zaterdag 1 maart
Vinas del Vero
Crianza
Kom naar de winkel of kijk op gall.nl voor alle dagaanbiedingen.