nodig om groei op te vangen' eeiana Terneuzen misschien wel het grootste knelpunt Registratie toestand klimrek hapert Doorvaren Duwboot onderbemand 2 halen, lbetaten- GALL® GALL Alleen Veere en Goes hebben goed inzicht in inspectie en onderhoud. ALLEEN DINSDAG 26 FEBRUARI 2 flessen PZC Dinsdag 26 februari 2008 3 door René Schrier Meer capaciteit bij sluizen en kolken is gewoon nodig. We lopen nu al tegen vertragingen van soms wel 24 uur aan, als er weer eens een sluit uitligt voor bij voorbeeld onderhoud of een storing. En we zien dat het transport over water alleen maar toeneemt. Dus ook als alle sluizen normaal draaien zitten we al aan het maximum van de capaciteit." Voor de Zeeuwse Schuttevaer vertegenwoordi ger Jan de Vries is het duidelijk. Meer goederen vervoer met de binnenvaart betekent automa tisch uitbreiding van de capaciteit van sluizen en vaarwegen. Een vierde sluiskolk bij de Vol- keraksluizen moet er volgens De Vries gewoon komen. Dat geldt ook voor extra schutcapaci- teit in Terneuzen en voor een derde sluiskolk in de Kreekraksluizen bij Rilland-Bath. Dat eerste komt waarschijnlijk wel voor elkaar, schat hij in. Er wordt niet voor niets al enige tijd gepraat over een nieuwe zeesluis. En als die er komt is het een kwestie van afspraken maken over het gebruik van de oude zeeesluis, geeft De Vries aan. Wat betreft een derde kolk voor de Kreekraksluizen, plaatst hij wel een kanttekening. Daar moet, als het aan Schutte vaer ligt, niet zo maar een derde kolk naast de twee al bestaande geplaatst worden. Het liefst zou de belangenvereniging voor de binnen vaart zien dat er een sluis in het Bathse spuika- naal geplaatst wordt, zodat er een verbinding tussen de Ooster- en Westerschelde bij komt. „Dat lost meteen ook voor een deel de capaci teitsproblemen in Hansweert op." Maar alleen met nieuwe sluiskolken is de binnenvaart er nog niet, geeft hij aan. Zo zijn nogal wat bruggen, ook op de Schelde- Rijn-verbinding, te laag. En het streven is juist om steeds meer lagen containers op de sche pen te stapelen. Dus daar heeft Schuttevaer nog wel wat te wensen. De vraag wat voor de binnenvaart de grootste bottleneck in deze regio is, is volgens De Vries niet zo eenvoudig te beantwoorden. „Dat hangt er van af waar je op vaart. Voor het ver keer tussen Antwerpen en Rotterdam is dat de Kreekraksluis, maar nu het belang van de route Parijs-noord toeneemt, komt ook Terneuzen steeds meer als probleem in beeld. Misschien is dat nog wel het grootste knelpunt." COMMENTAAR De Nederlandse binnenvaart zet hoog in. De schippers vragen Den Haag om 1,7 miljard euro voor betere vaarwegen. De uitbreiding van sluizen in Volkerak en Kreekrak en bij Terneuzen staat hoog op de wensenlijst. De Tweede Kamer zal er nog een hele kluif aan hebben om dit verzoek goed te beoordelen. Want binnenvaart draait om volumevervoer tegen relatief lage kosten. Snelheid was nooit de kracht en zal dat ook niet worden. Zelfs een drastische uitbreiding van de schutcapaciteit in Zeeland zal van de binnenvaartroutes geen autobanen maken. De weerstand door het water bepaalt de snelheid, niet de sluizen. Dus waarom zou de overheid geld steken in aanpassingen die slechts een schijnbaar marginale tijdwinst opleveren? Toch hebben de schippers wel een punt. Velen van hen varen continue door, omdat ze alleen zo de miljoeneninvestering in hun schip kunnen terugverdienen. Zelfs eventjes wachten voor een sluis is dan ongewenst. Een overheid die de economie graag aanjaagt, moet ook maximaal vaart houden in het vervoer over water. Meer vragen de schippers niet. TERNEUZEN - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiedien sten (KLPD) uit Vlissingen heeft zaterdag in Terneuzen een duwstel stilgelegd omdat slechts de helft van de voorgeschreven bemanning aan boord was. De duwboot met twee geladen duwbakken ervoor gekoppeld mocht pas weer vertrek ken als de bemanning compleet was. De twee duwbakken waren geladen met kunstmest en be stemd voor Terneuzen en Gent. Te gen de schipper is proces-verbaal opgemaakt. door Cornelleke Blok GOES - Acht van de dertien Zeeuw se gemeenten registreren de in spectie en het onderhoud van speeltoestellen onvoldoende. Dat blijkt uit onderzoek van de Voed sel en Waren Autoriteit (VWA). Een steekproef bij de gemeenten Terneuzen, Schouwen-Duiveland en Tholen liet zien dat alle noodza kelijke gegevens in de onderzochte logboeken ontbraken. Gemeenten moeten in die logboeken onder meer bijhouden welk onderhoud op welk moment is gedaan. De gemeenten Borsele, Hulst, Mid- delburg, Noord-Beveland en Sluis lieten ook flinke steken vallen in hun logboeken: zij scoorden onder het landelijk gemiddelde van 63 procent. Alleen Goes en Veere hou den alle gegevens goed bij. Ook Ka- pelle, Vlissingen en Reimerswaal scoorden bovengemiddeld. Een slechte registratie wil niet per definitie zeggen dat de veiligheid van de speeltoestellen onvoldoen de is, benadrukt de VWA. „Het is wel een indicatie. We veronderstel len dat gemeenten die alles regis treren, bewuster bezig zijn met de controle en dus met de veiligheid van speeltoestellen", zegt woord- De meeste Zeeuwse gemeenten registreren het onderhoud van speeltoestellen niet goed. Dat be tekent niet per se dat er ook iets mis is met de veiligheid. voerder Chris Krikken. „Komend jaar gaan we de speellocaties écht ter plaatse controleren. We begin nen dan met de slechtst scorende gemeenten." De Terneuzense wethouder Cees Liefting schrikt van het slechte re sultaat van zijn gemeente. „Het is belangrijk dat de logboeken goed ingevuld zijn. Daar moeten we echt iets aan doen. Ik zal de verant woordelijke mensen erop aanspre ken. Maar qua onderhoud zijn we wél op orde. We hebben hele goe de speeltoestellen. Dat is het be langrijkste." Schouwen-Duiveland en Tholen wijten hun slechte sco re aan een verouderd systeem dat ze eerder gebruikten om het on derhoud te registreren. Ze geven aan het onderhoud van speeltoe stellen nu wel goed bij te houden. foto Dirk-Jan Gjeltema De Volkeraksluizen. MV» ill l Vl IV) I VltNAs oiitvÊmo Dinsdag 26 februari t/m zaterdag 1 maart Vinas del Vero Crianza Kom naar de winkel of kijk op gall.nl voor alle dagaanbiedingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 3