'Investeren in sluizen
Provincie wist niets van hert in nood
Nix
mam
PZC
en voor 15 euro
'Een telefoontje had
lijdensweg damhert
kunnen voorkomen.'
•V
2 I Dinsdag 26 februari 2008 PZC
MARLEEN BLOMMAERT
Jsx.
«6$
Weet u tot welke generatie u behoort? Ik heb het voor
mijzelf opgezocht. Ik hoor bij de 'verloren' genera
tie of generatie X, Nix of No future. Als u tussen
i960 en 1970 geboren bent behoort u ook tot deze generatie.
Joost Zwagerman verwoordt het ideaal van deze generatie als
volgt: 'mijn ideaal is om de schade zoveel mogelijk te beper
ken'. Wij worden in aantal en impact overschaduwd door de
beruchte babyboomers ook wel protestgeneratie genoemd
(1940-1959). Zij hadden idealen, zij hebben dingen veranderd
en niet onbelangrijk, zij kenden geen tegenslag, slechts wel
vaart en groei. Vandaar hun onverwoestbare optimistische kijk
op de wereld. Daarvoor zit de
stille generatie (1931-1940), de zo
genoemde wederopbouwers en
daarvoor weer de vooroorlogse
(1910-1930). Na ons komt de
no-nonsense generatie, pragma
tische materialisten van
1970-1980, en daarna de internetgeneratie enz.
De gedachte achter zo'n indeling is, dat de jaren waarin je op
groeit je vormen. Zijn dat jaren van crisis en oorlog, dan krijg
je andere mensen dan in tijden van ongekende groei en wel
vaart.
Het kabinet krijgt steeds vaker het verwijt dat het niksig is,
dus heb ik het kabinet tegen het licht gehouden. Het blijkt dat
de meeste staatsecretarissen en de twee vice-premiers Nixers
(1960-1970) zijn. Dat is veel nix. De meeste ministers en de pre
mier zijn babyboomers, dus ook veel idealistisch optimisme.
Resteren: één minister, Eurlings en één staatssecretaris, Dijks-
ma, zij zijn de boegbeelden van no nonsense, dus een vleugje
pragmatisch materialisme tot slot.
De som is als volgt voor het kabinet: 48% Nix, 44% idealistisch
optimisme en 8% pragmatisch materialisme. Inderdaad een
wonderlijke mix.
Ik hoor bij de
'verloren' generatie
of generatie X
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.ni
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Beveland-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00)
Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interéssante producten eh diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam
voorletters
m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig or
n met persoonsgegevens In het colofon treft u nadere informatie
Om de groeiende goederenstroom over het water op te
vangen, moet 1,7 miljard extra worden geïnvesteerd, vindt
het Centraal Overleg Vaarwegen (COV), dat de belangen
van de binnenvaart vertegenwoordigt. Daarvan moet 380
miljoen in de Kreekraksluizen, Volkeraksluizen en de sluizen
bij Terneuzen worden gepompt. Donderdag vergadert de
Tweede Kamer over het voorstel waarbij het huidige budget
voor de vaarroutes in Nederland wordt verdubbeld.
door Joeri Wisse
Een vierde kolk bij de Vol
keraksluizen? „Ze kunnen
beter al die sluizen oprui
men", zegt binnenvaart
schipper Gerard Kreuze uit Terneu
zen in een reactie op het plan van
het COV. „Er is geen schipper die
snapt waarom hij daar moet wach
ten. We moeten daar meestal
maar zo'n klein stukje verschil
overbruggen bij het schutten." Tus
sen zijn duim en wijsvinger gaapt
een gat van hooguit vijftien centi
meter. „Het is ook wel eens een
halve meter hoor, maar zo'n extra
sluis kost je gewoon veel tijd."
Met het openhouden van de Oos-
terschelde zijn de Volkeraksluizen
(aangelegd met het idee dat de
Oosterschelde zoet zou worden) ei
genlijk overbodig geworden, vindt
de schipper van de Elly. „De Kram
mersluizen kunnen de functie om
zoet van zout te scheiden overne
men." Over die sluizen, net boven
Sint Philipsland, is Kreuze niet
echt te spreken. „Daar hebben ze
een ingewikkeld systeem om te
voorkomen dat er bij het schutten
zoet water van het Volkerak met
het zoute Oosterscheldewater ver
mengt. Maar dat proces duurt
twintig minuten."
Het tweede investeringsvoorstel
van het COV, een extra sluis in Ter
neuzen, is volgens de binnenvaart
schipper bepaald geen overbodige
luxe. „Zeker als het Canal du
Noord over tien klaar is, wordt het
hier een stuk drukker. Dan ligt er
een mooie binnenvaartroute tus
sen Parijs en Terneuzen." Een eer
ste stap zou volgens Kreuze de re
novatie van de Middensluis zijn.
„Die is nu alleen te gebruiken bij
half tij en hoogtij. Twaalf uur per
dag heb je daar dus niets aan."
De aanleg van een spuisluis zou
volgens hem ook veel verschil uit
maken. „Nu wordt de binnenvaart-
sluis nog af en toe gebruikt om
overtollig zoet water vanuit Vlaan
deren te spuien. Als daar een spe
ciale spuisluis voor wordt aange
legd, kan de binnenvaartsluis va
ker voor de scheepvaart worden ge
bruikt."
Kreuze bespeurt bij de overheid
een drang om te bezuinigen, bij
voorbeeld door het invoeren van
bediening op afstand. „En bij de
Kreekraksluizen is een tussendeur
weggehaald. Die kon worden ge
bruikt om, bij onderhoud of scha
de aan een deur, toch een deel van
de sluis te gebruiken. Bij het laat
ste onderhoud was maar één sluis
in gebruik. Dat leverde wel eens
wachttijden van veertien uur op."
Kreuze wil overigens geen klaag
zang laten horen. „Nederland is be
slist het beste binnenvaartland ter
wereld. Hier in Zeeland is mis
schien de afgelopen twintig jaar
niet veel geïnvesteerd, maar ik ver
zeker je dat op het Duitse deel van
de Rijnroute al zeker tachtig jaar
niets is gebeurd. Zo zijn bijvoor
beeld de ringen waaraan je kunt
aanmeren stuk voor stuk enorm
verroest, als ze er tenminste nog
zitten."
Investeren is van groot belang,
vindt hij. „De binnenvaart is veel
milieuvriendelijker dan het weg
verkeer. Vooral schepen die contai
ners vervoeren, kunnen geen ver
traging gebruiken."Volgens Kreu
ze, die ook bestuurslid is van de
plaatselijke afdeling van Schutte-
vaer, verloopt het overleg tussen
de Nederlandse binnenvaartschip
pers en de overheid stukken beter
dan elders. „Van Duitse collega's
hoor ik dat daar helemaal geen
overleg mogelijk is. Bij Rijkswater
staat willen ze altijd luisteren en
staan ze altijd open voor ideeën."
door Ton van den Nouweland
ZIERIKZEE - Als Staatsbosbeheer de
provincie had laten weten dat er
een gewond damhert rondliep in
de duinen bij Renesse, had het
dier uit zijn lijden kunnen worden
verlost.
Dat zegt gedeputeerde Frans Ha
melink in reactie op de publicaties
zaterdag en gisteren in de PZC.
De provincie Zeeland verbiedt het
afschieten van wild in de Zeeuwse
natuurgebieden.
Alleen bij hoge uitzondering ge
ven Geduteerde Staten hiervoor
toestemming. Volgens gedeputeer
de Hamelink is het hert in Renes
se zo'n uitzondering. „Maar wij
wisten van niets. Eén simpel tele
foontje had dit kunnen voorko
men. Dan hadden wij na kunnen
gaan welke mogelijkheden er wa
ren om dit dier uit zijn lijden te
verlossen. Nu is het beeld ont
staan dat de provincie de oorzaak
is van dierenleed. De manier zoals
het in Renesse is gegaan betreur ik
zeer."
Hamelink ziet in het voorval voor
alsnog geen aanleiding zijn beleid
te wijzigen.
„Wel gaan we met faunabeheer
eens even goed op een rijtje zetten
Als de provincie geweten had van
het gewonde damhert, dan had
de provincie toestemming gege
ven het dier uit zijn lijden te ver
lossen, aldus de gedeputeerde.
hoe wel in zulke gevallen moeten
handelen."
De gedeputeerde heeft uit de
krant vernomen dat er nog steeds
een hert met een gebroken poot
rondloopt in het Schouwse natuur
gebied. „Verdere informatie heb ik
daar niet van. Ook dat zal ik opne
men met faunabeheer."
Vorige week werd bij duinover
gang Watergat in Renesse een
dood hert gevonden. Het dier zat
met de bek verstrikt in prikkel
draad en kon daardoor niet eten.
Staatsbosbeheer heeft geprobeerd
het dier te vangen.
Ook is geprobeerd het dier uit het
natuurgebied te verjagen zodat het
kon worden afgeschoten. Alle po
gingen daartoe mislukten. Het
damhert is uiteindelijk verhon
gerd.