'Investeren in sluizen Provincie wist niets van hert in nood Nix mam PZC en voor 15 euro 'Een telefoontje had lijdensweg damhert kunnen voorkomen.' •V 2 I Dinsdag 26 februari 2008 PZC MARLEEN BLOMMAERT Jsx. «6$ Weet u tot welke generatie u behoort? Ik heb het voor mijzelf opgezocht. Ik hoor bij de 'verloren' genera tie of generatie X, Nix of No future. Als u tussen i960 en 1970 geboren bent behoort u ook tot deze generatie. Joost Zwagerman verwoordt het ideaal van deze generatie als volgt: 'mijn ideaal is om de schade zoveel mogelijk te beper ken'. Wij worden in aantal en impact overschaduwd door de beruchte babyboomers ook wel protestgeneratie genoemd (1940-1959). Zij hadden idealen, zij hebben dingen veranderd en niet onbelangrijk, zij kenden geen tegenslag, slechts wel vaart en groei. Vandaar hun onverwoestbare optimistische kijk op de wereld. Daarvoor zit de stille generatie (1931-1940), de zo genoemde wederopbouwers en daarvoor weer de vooroorlogse (1910-1930). Na ons komt de no-nonsense generatie, pragma tische materialisten van 1970-1980, en daarna de internetgeneratie enz. De gedachte achter zo'n indeling is, dat de jaren waarin je op groeit je vormen. Zijn dat jaren van crisis en oorlog, dan krijg je andere mensen dan in tijden van ongekende groei en wel vaart. Het kabinet krijgt steeds vaker het verwijt dat het niksig is, dus heb ik het kabinet tegen het licht gehouden. Het blijkt dat de meeste staatsecretarissen en de twee vice-premiers Nixers (1960-1970) zijn. Dat is veel nix. De meeste ministers en de pre mier zijn babyboomers, dus ook veel idealistisch optimisme. Resteren: één minister, Eurlings en één staatssecretaris, Dijks- ma, zij zijn de boegbeelden van no nonsense, dus een vleugje pragmatisch materialisme tot slot. De som is als volgt voor het kabinet: 48% Nix, 44% idealistisch optimisme en 8% pragmatisch materialisme. Inderdaad een wonderlijke mix. Ik hoor bij de 'verloren' generatie of generatie X COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.ni Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Beveland-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060 pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interéssante producten eh diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig or n met persoonsgegevens In het colofon treft u nadere informatie Om de groeiende goederenstroom over het water op te vangen, moet 1,7 miljard extra worden geïnvesteerd, vindt het Centraal Overleg Vaarwegen (COV), dat de belangen van de binnenvaart vertegenwoordigt. Daarvan moet 380 miljoen in de Kreekraksluizen, Volkeraksluizen en de sluizen bij Terneuzen worden gepompt. Donderdag vergadert de Tweede Kamer over het voorstel waarbij het huidige budget voor de vaarroutes in Nederland wordt verdubbeld. door Joeri Wisse Een vierde kolk bij de Vol keraksluizen? „Ze kunnen beter al die sluizen oprui men", zegt binnenvaart schipper Gerard Kreuze uit Terneu zen in een reactie op het plan van het COV. „Er is geen schipper die snapt waarom hij daar moet wach ten. We moeten daar meestal maar zo'n klein stukje verschil overbruggen bij het schutten." Tus sen zijn duim en wijsvinger gaapt een gat van hooguit vijftien centi meter. „Het is ook wel eens een halve meter hoor, maar zo'n extra sluis kost je gewoon veel tijd." Met het openhouden van de Oos- terschelde zijn de Volkeraksluizen (aangelegd met het idee dat de Oosterschelde zoet zou worden) ei genlijk overbodig geworden, vindt de schipper van de Elly. „De Kram mersluizen kunnen de functie om zoet van zout te scheiden overne men." Over die sluizen, net boven Sint Philipsland, is Kreuze niet echt te spreken. „Daar hebben ze een ingewikkeld systeem om te voorkomen dat er bij het schutten zoet water van het Volkerak met het zoute Oosterscheldewater ver mengt. Maar dat proces duurt twintig minuten." Het tweede investeringsvoorstel van het COV, een extra sluis in Ter neuzen, is volgens de binnenvaart schipper bepaald geen overbodige luxe. „Zeker als het Canal du Noord over tien klaar is, wordt het hier een stuk drukker. Dan ligt er een mooie binnenvaartroute tus sen Parijs en Terneuzen." Een eer ste stap zou volgens Kreuze de re novatie van de Middensluis zijn. „Die is nu alleen te gebruiken bij half tij en hoogtij. Twaalf uur per dag heb je daar dus niets aan." De aanleg van een spuisluis zou volgens hem ook veel verschil uit maken. „Nu wordt de binnenvaart- sluis nog af en toe gebruikt om overtollig zoet water vanuit Vlaan deren te spuien. Als daar een spe ciale spuisluis voor wordt aange legd, kan de binnenvaartsluis va ker voor de scheepvaart worden ge bruikt." Kreuze bespeurt bij de overheid een drang om te bezuinigen, bij voorbeeld door het invoeren van bediening op afstand. „En bij de Kreekraksluizen is een tussendeur weggehaald. Die kon worden ge bruikt om, bij onderhoud of scha de aan een deur, toch een deel van de sluis te gebruiken. Bij het laat ste onderhoud was maar één sluis in gebruik. Dat leverde wel eens wachttijden van veertien uur op." Kreuze wil overigens geen klaag zang laten horen. „Nederland is be slist het beste binnenvaartland ter wereld. Hier in Zeeland is mis schien de afgelopen twintig jaar niet veel geïnvesteerd, maar ik ver zeker je dat op het Duitse deel van de Rijnroute al zeker tachtig jaar niets is gebeurd. Zo zijn bijvoor beeld de ringen waaraan je kunt aanmeren stuk voor stuk enorm verroest, als ze er tenminste nog zitten." Investeren is van groot belang, vindt hij. „De binnenvaart is veel milieuvriendelijker dan het weg verkeer. Vooral schepen die contai ners vervoeren, kunnen geen ver traging gebruiken."Volgens Kreu ze, die ook bestuurslid is van de plaatselijke afdeling van Schutte- vaer, verloopt het overleg tussen de Nederlandse binnenvaartschip pers en de overheid stukken beter dan elders. „Van Duitse collega's hoor ik dat daar helemaal geen overleg mogelijk is. Bij Rijkswater staat willen ze altijd luisteren en staan ze altijd open voor ideeën." door Ton van den Nouweland ZIERIKZEE - Als Staatsbosbeheer de provincie had laten weten dat er een gewond damhert rondliep in de duinen bij Renesse, had het dier uit zijn lijden kunnen worden verlost. Dat zegt gedeputeerde Frans Ha melink in reactie op de publicaties zaterdag en gisteren in de PZC. De provincie Zeeland verbiedt het afschieten van wild in de Zeeuwse natuurgebieden. Alleen bij hoge uitzondering ge ven Geduteerde Staten hiervoor toestemming. Volgens gedeputeer de Hamelink is het hert in Renes se zo'n uitzondering. „Maar wij wisten van niets. Eén simpel tele foontje had dit kunnen voorko men. Dan hadden wij na kunnen gaan welke mogelijkheden er wa ren om dit dier uit zijn lijden te verlossen. Nu is het beeld ont staan dat de provincie de oorzaak is van dierenleed. De manier zoals het in Renesse is gegaan betreur ik zeer." Hamelink ziet in het voorval voor alsnog geen aanleiding zijn beleid te wijzigen. „Wel gaan we met faunabeheer eens even goed op een rijtje zetten Als de provincie geweten had van het gewonde damhert, dan had de provincie toestemming gege ven het dier uit zijn lijden te ver lossen, aldus de gedeputeerde. hoe wel in zulke gevallen moeten handelen." De gedeputeerde heeft uit de krant vernomen dat er nog steeds een hert met een gebroken poot rondloopt in het Schouwse natuur gebied. „Verdere informatie heb ik daar niet van. Ook dat zal ik opne men met faunabeheer." Vorige week werd bij duinover gang Watergat in Renesse een dood hert gevonden. Het dier zat met de bek verstrikt in prikkel draad en kon daardoor niet eten. Staatsbosbeheer heeft geprobeerd het dier te vangen. Ook is geprobeerd het dier uit het natuurgebied te verjagen zodat het kon worden afgeschoten. Alle po gingen daartoe mislukten. Het damhert is uiteindelijk verhon gerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2