Lachen om Wie-van-Oranje dan ook, dat is mij een paar niveaus te primitief Tekst is niet het enige wat een 36 Maandag 25 februari 2008 PZC AGENDA OP PAD p Lezing Gilbert Claudet spreekt over de Katha ren, een volk dat rond het einde van de tiende eeuw officieel tot ketters werd ver klaard. Middelburg, Zeeuwse Bibliotheek, 19.30 uur. p Zorgbegeleiding Lezing door Agaath de Bokx van stichting Thuiszorg Nederland over zorgbegele- ding. Goes, Alzheimer Café, Ter Valcke, 19.30 uur p Cursus De Zeeuwse Volksuniversiteit geeft een cursus over fotografie en digitale bewer king van foto's. Goes, ROC-gebouw Bess- estraat 4, 19.30 uur. THEATER p Kwijt Toneel door theatergroep De Kern. Zie uitgaanstip elders op deze pagina. Nieuw- en Sint Joosland, De Wegwijzer, 20.30 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl The Kite Runner, te zien in Goes en Vlissingen. foto GPD In De Wegwijzer in Nieuw- en Sint Joosland speelt Theater groep de Kern zowel vanavond als morgen een try-out van haar nieuwe voorstelling Kwijt. Het stuk gaat over twee actrices in een bejaardentehuis (gespeeld door Diana Dobbelman en Mar- greet Heemskerk). Naast hun sleutels en portemonnee raken ze steeds meer kwijt. Hun geheugen. De weg. Ze leven in hun her inneringen: hun glorieuze, hun verdrongen en hun fictieve herin neringen. De prachtige rollen die ze speelden en de rollen die ze nooit meer zullen vertolken. De rollen die ze nu nog dage lijks spelen. En de rol die toneel nog altijd in hun leven speelt. Dan komt er een mooie, jonge Marokkaanse verpleger (Said El Khattouti) in hun leven. Hij wil acteur worden en had hun klein zoon kunnen zijn. Ze weten alleen niet dat hij een groot geheim met zich meedraagt: hij dreigt het land te worden uitgezet, maar kan onmogelijk terug naar Marokko. Opeens wordt de vrouwen een nieuwe glansrol in de schoot geworpen. De voorstellingen in De Wegwijzer - die van morgen is uitver kocht - beginnen beide dagen om 20.30 uur. Kwijt gaat zaterdag 1 maart in Hoofddorp in première en reist tot medio mei door het land. Op 20 maart is het stuk te zien in 't Beest in Goes. film Wmm&ï■- BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Alibi: 18.45 uur; Step Up 2: 18.45 en 21.00 uur; Jumper: 18.45 en 21.00 uur; John Rambo: 18.45 en 21.00 uur; The Assassination of Jesse James: 20.30 uur; GOES 't Beest, De ziekte van Terra: 19.30 uur; Merral, Alibi: 19.00 en 21.00 uur; John Rambo: 21.00 uur; Jumper: 19.00 uur; Step Up 2:19.00 en 21.00 uur; The Kite Runner: 20.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, The Diving Bell and the Butterfly: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Alibi: 20.15 uur; John Rambo: 21.00 uur; Jumper: 19.00 uur; Step Up 2: 20.15 uur; VLISSINGEN CineCity, Cloverfield: 22.00 uur; John Rambo: 19.15 en 22.00 uur; Alibi: 16.15, 19.15 en 21.45 uur; Alvin en de Chip munks: 14.00 en 16.15 uur; August Rush: 16.30 uur; Jumper: 16.30, 19.15 en 21.45 uur; Juno: 14.00 uur; Mr Wood cock: 16.30 uur; No Country for Old Men: 13.45, 19.30 en 22.00 uur; Step Up 2: 13.45,16.15 en 19.15 uur; Sweeney Todd: 14.00 en 19.30 uur; The Kite Run ner: 13.45,16.15 en 19.30 uur; The Mist: 22.00 uur; The Water Horse: 13.45 uur; Sneak: 22.00 uur. NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Aan het einde van de Middeleeu wen was 'de dodendans' nogal populair. Je vond die vooral als af beelding (eerder een reeks van...) en als lied. In een einde-der-tijden-stem- ming werd bezongen of uitgebeeld hoe de dood iedereen kwam ophalen voor de dag des oordeels. Dat was natuurlijk bele rend bedoeld, maar een deel van de 'pret' bestond er ook uit dat juist koningen, bis schoppen en pausen prominent deel uit maakten van de bonte stoet grijnzende skeletten en jammerende lijven. Voor het eerst in de geschiedenis konden hoog waardigheidsbekleders publiekelijk van hun voetstuk worden gehaald. Sindsdien zijn - op en neer met de politieke atmo sfeer - koningen regelmatig het onder werp van spot geweest. Tot op de dag van vandaag dus. Maar dat het in de 21e eeuw nog altijd gebeurt, wil natuurlijk niet zeggen dat het principe niet middeleeuws zou zijn. Op mij heeft vermaak (leed- of lustig) over het ko ningshuis helaas geen vat, ik word er eer der koud dan warm van. Terwijl ik nota bene in wezen toch een republikein ben. Maar lachen om Wie-van-Oranje dan ook, dat is mij een paar niveaus te primi tief Geen goed begin dus voor een opgetogen verslag van Zeeuwse nachten III door het Volksoperahuis (afgelopen week in 't Beest en Arsenaaltheater), want daarin is het half-kreupele en half-blinde gestuntel van koningin Amalia een belangrijke oranje draad. Want dit satirisch-muzikaal programma 'is gebaseerd op ware feiten, maar nog niet gebeurd' en blikt dus voor uit. Een vrees voor de toekomst, veronderstel ik, als het met Nederland nog langer zo armetierig doorgaat. Wat er dan precies fout loopt, wordt me niet helemaal duide lijk. Ik hoor komische opmerkingen over 'stapels Srebrenica-dossiers' op de zolder van het Binnenhof, over Slotervaart dat tegen de bedoelde tijd één groot Miranda- bad geworden zou zijn, over het uitster ven van braderieën in Noord- en Zuid-Scharwoude. Maar het een is tame lijk oude koek, het ander niet meer dan een klein ongemak. Dat kan toch niet de reden zijn waarom ik mij naar de voorstel ling moet reppen. volksopera te bieden heeft. Met herkenba re personages en een herkenbare thema tiek wordt het verhaal bij elkaar gehou den, maar het draait natuurlijk vooral om de muziek. Toegankelijke muziek ook weer, meer pop dan klassiek, met 'volkse' instrumenten als gitaar (Jef Hofmeister, Rogier Schippers (I) en Kees Scholten in Zeeuwse nachten III. de huiscomponist), sax en toetsen. Goede muziek, lekkere liedjes zoals Adem in, adem uit of Hou me vast. Iedereen van het orkest strak in het wit, niet de enige ironi sche anti-verwijzing naar de echte opera. Een beetje knagen aan de stoelpoten van zoiets koninklijks als de opera, dat zie ik al beter zitten. Een beetje spotten met theater, door dwaze aankleding, gewoon op het toneel te wisselen, door travestie (een groot woord voor het spel van schrij ver, acteur en co-regisseur Rogier Schip pers als Amalia), dat is tenminste nog iets. Maar al met al vind ik Zeeuwse nachten III een beetje mager. Te veel roem na I en II? De onderwerpen te veel uitgemolken na I en II? Zeeuwse nachten was, geloof ik, bij voorbaat opgezet als een trilogie. Maar dat voorkomt nog niet dat de reeks ten slotte ten onder gaat aan te veel sequels. Tijd voor iets anders, volgens mij. foto Ralph Vermeesch Deze week zou ik naar vier toneelvoorstellingen wil len gaan, en dan ook nog naar Mijn laat ste sigaret van Vincent Bijlo (vrijdag, in De Wegwijzer), een van de cabaretiers in wie ik (nog) geloof. Dat zal dus wel niet lukken. Met pijn in het hart laat ik For- tuyn van Helmert Woudenberg alvast schieten (dinsdag, Terneuzen). Ik heb die voorstelling al gezien, maar ik zou hem graag een tweede keer willen zien. Waar ik zeker wél naar toe zal gaan, is Amanda door Zeelandia (donderdag in 't Beest in Goes, try-outs op dinsdag en woensdag). Amanda en de widowmaker was oorspron kelijk een novelle van Walter Van den Broeck, geschreven in 1994. In datzelfde jaar - en ook nog eens in 1997 - was er de toneelbewerking. En nu dus wéér! Is Amanda werkelijk zo'n klassieker?? Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl UITGAANSTIP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 68