li s pectrum Nieuwe generatie organiseert zich op internet rond boodschap. Die kan muzikaal of maatschappijkritisch zijn, of gaan over postzegels PZC Zaterdag 23 februari 2008 en censuur op YouTube. „Bescherming van privacy gaat over fysieke grenzen, je lichaam, je huis. In de digitale wereld gel den andere normen. De generatie die daar mee opgroeit, verlegt steeds die grenzen, zonder dat ze de gevolgen kunnen inschat ten. Probleem is dat zij in een vacuüm le ven. Ouders en docenten hebben geen flauw benul wat ze uitspoken op internet. Dat creëert excessen als happy slapping. Ik vestig mijn hoop op de studenten van de Pedagogische Academies: die behoren zelf tot de digitale generatie." Wie een blik in die toekomst wil, moet kijken naar de Verenigde Staten. Daar zet de politiek YouTube slim in, stelt Nico KofFeman. Hij bedacht als campagneleider van de SP de populaire in ternetfilmpjes met Jan Marijnissen in de hoofdrol en werkt nu aan een internetcam- pagne voor de Partij voor de Dieren. „In Amerika gebruiken partijen YouTube om te segmenteren. Ze gaan na: hoeveel ortho doxe christenen kunnen we aanspreken, hoeveel vegetariërs, hoeveel mensen met een bepaalde hobby? Met de traditionele massamedia lukt dat niet. Dat is een schot met hagel." Barrack Obama, kandidaat bij de Democra tische voorverkiezingen, heeft de kracht van YouTube volgens Koffeman goed be grepen. Met de introductie van de myste rieuze Obama-girl, die op YouTube de Obama-boodschap vertelt en zingt, bindt hij jongeren aan zich. De Obama-girlvi- deo's voldoen aan alle basisregels: ze zijn kort, grappig, vernieuwend en zien er niet uit als campagne-instrument. KofFeman: „Een heel goede vondst. Niemand weet wie ze is, of ze professioneel is ingehuurd, maar leuk zijn de filmpjes wel. Ze maakt nieuwsgierig en draagt tegelijk de bood schap van Obama uit. Zoiets gebeurt in Ne derland nog veel te weinig. Rutte probeert het op YouTube, maar doet dat zo dodelijk saai dat hij bevestigt een saai politicus te zijn. Maar hij probeert het tenminste." Ook Geert Wilders kondigde aan zijn an- ti-Koranfilm op YouTube te zetten. Het is een begin. KofFeman voorspelt dat YouTu be straks niet meer is weg te denken in Ne derland. Hij ziet sociale netwerken op in ternet, gekoppeld aan een boodschap in vi deo's. Het traditionele lidmaatschap van verenigingen of partijen verdwijnt. De nieuwe generatie organiseert zich op inter net rond een boodschap. Die kan muzikaal zijn, gaan over postzegels verzamelen of maatschappijkritisch zijn. KofFeman: „Ooit gingen mensen met honderdduizenden de straat op als protest tegen kruisraketten. Zo een boodschap uitdragen, is niet meer van deze tijd. Demonstreren doe je niet meer op straat, maar op YouTube." YouTube in vogelvlucht - YouTube is opgericht op 14 fe bruari 2005 door Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim en was direct een succes. Al ander halfjaar later werd de site voor 1,65 miljard dollar overgeno men door die andere internetgi gant: Google. Het Europese hoofdkantoor staat in Dublin. Het concern maakt geen finan ciële cijfers openbaar over You Tube. Wel kunnen fanatieke filmmakers in de VS meedelen in advertentie-inkomsten door enkele seconden reclame in hun video's te laten plaatsen. De site doet niet aan het tegen betaling plaatsen van commer cials tussen de andere filmpjes. Bron van zorg voor YouTube blijft de schending van au teursrecht. Om rechtszaken te voorkomen, heeft de site een filter ontwikkeld dat de digita le vingerafdruk van videobe standen herkent. Die unieke co des moeten mediabedrijven zelf aanleveren, zodat YouTube hun illegale gekopieerde vi deo's kan opsporen. - Een bedrijf als Universal Music heeft het anders opgelost door met YouTube een contract af te sluiten voor vergoeding van alle auteursrechten. Toch loopt er ook nog een megapro- cedure van Viacom. Het media bedrijf eist één miljard dollar, vanwege zo'n 160.000 illegale video's op de site. De rechts zaak volgt mogelijk dit jaar. gebruiker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 41